Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

2 geluidskaarten in/aan 1 PC : kan dat wel?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 18 nov 2017 18:13

Bericht 03 jan 2019 21:20

2 geluidskaarten in/aan 1 PC : kan dat wel?

Beste mensen!

Op het forum kan ik het nergens vinden : Kun je 2 geluidkaarten actief hebben op een PC?
Ik heb een interne geluidskaart in mijn PC voor het dagelijks gebruik van de PC.
Voor Hauptwerk heb ik een 8-kanaals Behringer UMC1820.
Ik gebruik de registerwippers van mijn Eminent voor de door mij het meest gebruikte
sampleset. Ik programmeer alle wippers via " organ settings" een voor een. Daarna werkt
het prima. Als ik een paar dagen later Hauptwerk wil laden, set ik eerst de Behringer en
het orgel aan. Maar meteen krijg ik de melding, dat de geluidskaart niet aanwezig is.
Ik moet optie 2 kiezen. In het venster dat dan verschijnt, staat bij Behringer offline een vinkje.
Dat vinkje zet ik uit. Ik zet een vinkje bij Behringer online. Daarna kan ik verder en een sampleset
laden. Maar.......... Ik moet dan alle registers weer opnieuw programmeren. Daar ben ik nu wel
een beetje klaar mee. Ik snap er even niets van.
Moet ik de PC na gebruik voor andere zaken eerst afsluiten. Dan de externe geluidskaart voor Hauptwerk
en het orgel aanzetten?

Wie heeft hier ervaring mee?

Gerard

Berichten: 71

Geregistreerd: 16 jan 2018 16:53

Bericht 03 jan 2019 22:50

Re: 2 geluidskaarten in/aan 1 PC : kan dat wel?

In het Hauptwerkboek staat dat het verstandig is om alle geluiden in windows uit te zetten in de bios.
Ook de geluidskaart kun je uitzetten. Bestel het en er gaat een wereld voor je open. :geek:
Waarom je de registers weer opnieuw moet laden is me een raadsel, ik heb mijn boek nog maar net. als ik het tegenkom schrijf ik het je.

Groetjes,

Martin

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 jan 2019 23:12

Re: 2 geluidskaarten in/aan 1 PC : kan dat wel?

Gerard

inderdaad, waarom heb jij de interne geluidskaart nodig als je de PC voor niet HW gerelateerde zaken gebruikt? Dat kan toch ook via de Behringer?
Als de interne geluidskaart actief wordt, wordt de andere uitgezet. En daarom gaat het mis bij HW gebruik.

Als jij HW gebruikt, en de driver weer actief moet maken, krijgt de MIDI interface van HW een nieuw driver te zien (het is dezelfde driver, maar hij krijgt in Windows onderwater een ander volgnummer en dat neemt HW over). En daardoor zijn je MIDI instellingen weg en moet dit opnieuw ingesteld worden, als zijnde dat je een nieuwe geluidskaart aan HW gekoppeld hebt. (Dit staat niet in het boek omdat het een technisch probleem is met je geluidskaart)

Advies: zet de interne geluidskaart in het BIOS uit en gebruik de Behringer ook voor het huis, tuin en keuken gebruik van je PC.

Nog 2 opmerkingen:
- zet interne windowsgeluiden uit (punt 7 op blz. 16 van het boek)
- bij ASIO kan maar 1 applicatie gebruik maken van de geluidskaart. Het is of HW of die andere applicatie (mediaplayer??). Dit komt omdat er geen mixersoftware in het ASIO traject zit (dit is wel het geval bij standaard Windows geluidsdrivers). Dus eerst die andere applicatie stoppen en dan pas HW starten (en omgekeerd).
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 18 nov 2017 18:13

Bericht 04 jan 2019 11:09

Re: 2 geluidskaarten in/aan 1 PC : kan dat wel?

Beste Martin en Evert-Jan!

Geweldig bedankt voor jullie reacties. Ik had al een vermoeden dat de geluidskaarten elkaar niet "verdragen". Bedankt ook voor het technische verhaal erachter. Ik gebruikte tot nu toe de interne geluidskaart voor een setje speakers achter de monitor. Voor een Youtube-filmpje of muziek terwijl je werkt, is/was dit voor mij en de rest van de family voldoende.

Via de Behringer betekent, dat het het geluid straks uit de 4 plafond-speakers komt of uit het front.Dan moeten ze de Behringer wel steeds aan en uit gaan zetten. Hij staat achter de lessenaar van het orgel. Kans op vergeten uit te zetten is dus groot. Daar ga ik wat op verzinnen : een aparte verlichte netschakelaar in het zicht?
Ik kan eventueel ook de versterker van de PC-speakers op kanaal 7+8 van de Behringer aansluiten. Dan moeten wel kanaal 7+8 steeds gekozen worden via het luidsprekertje in de taakbalk. Ik zie wel.

Het boek "Hauptwerk in de praktijk" heb ik. Ik ga de info daar raadplegen. Jullie horen nog wel, hoe ik het gedaan heb.

Hartelijke groeten!

Gerard

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 04 jan 2019 11:51

Re: 2 geluidskaarten in/aan 1 PC : kan dat wel?

Ik wil niks af doen aan de eerdere opmerkingen maar ik gebruik de interne geluidskaart van het moederbord en een externe (NI Komplete Audio 6) tegelijkertijd en heb dit probleem nog nooit gehad..ik kan ook gerust een youtube filmpje via de externe spelen en daarna Hauptwerk gebruiken.
Maar ik moet wel zeggen dat ik heel weinig aan spelen toe kom. En Windows staat standaard ingesteld op gebruik van de interne audio, dus dan kan Hauptwerk gewoon de externe gebruiken.

Berichten: 71

Geregistreerd: 16 jan 2018 16:53

Bericht 04 jan 2019 13:13

Re: 2 geluidskaarten in/aan 1 PC : kan dat wel?

Hauptwerk adviseerd om alles uit te zetten ivm snelheid. Alle geluiden en updates enz.
Ik las het en dacht dat ga ik ook doen, mijn computer werkt ook met de gewone geluidskaart op windows en de andere op Hauptwerk. Binnenkort niet meer. Ik heb maar 16GB en die wil ik nu optimaal gaan gebruiken.

Martin
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 18 nov 2017 18:13

Bericht 04 jan 2019 13:28

Re: 2 geluidskaarten in/aan 1 PC : kan dat wel?

Beste Martin en MrNhanduc (?)

Je kunt wel 2 geluidskaarten gebruiken, maar bij het koppelen van de registers van een sampleset aan de wippers en het zwelpedaal van het orgel gaat het dus steeds mis. Ik vind - als de sampleset niet te groot is - gewoon fijner om te registreren met de wippers dan met een touchscreen. Ook de setzer van het orgel zelf kan ik nu gebruiken.
Ter info : Ik heb de interne audio van het originele orgel aan- en uitschakelbaar laten maken.

Gerard

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 jan 2019 19:09

Re: 2 geluidskaarten in/aan 1 PC : kan dat wel?

MrNhanduc schreef:Ik wil niks af doen aan de eerdere opmerkingen maar ik gebruik de interne geluidskaart van het moederbord en een externe (NI Komplete Audio 6) tegelijkertijd en heb dit probleem nog nooit gehad..ik kan ook gerust een youtube filmpje via de externe spelen en daarna Hauptwerk gebruiken.
Maar ik moet wel zeggen dat ik heel weinig aan spelen toe kom. En Windows staat standaard ingesteld op gebruik van de interne audio, dus dan kan Hauptwerk gewoon de externe gebruiken.

Pim,

In dit geval is het echt een driver issue (Behringer). Dat blijkt uit het feit dat MIDI opnieuw ingesteld moet worden. En dat is het gevolg dat de Behringer driver onder Windows een nieuw volgnummer heeft gekregen.

@Gerard: je kunt nog proberen de Behringer gewoon aan te laten staan/onder spanning te houden als je de PC voor niet HW gerelateerde zaken gebruikt. En kijk daarna als je HW start, of het wel goed gaat.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 05 jan 2019 20:28

Re: 2 geluidskaarten in/aan 1 PC : kan dat wel?

Gerard, mij ontgaat, wathet koppelen van registers en zwelpedaal te maken kan hebben met je geluidskaart; het gaat hier toch om MIDI??

Of bedoel je, dat je de Midi interfaces van die twee geluidskaarten gebruikt?? Een byzondereshcakeling lijkt mij, benieuwd hoet het zit.

Overigens wilde ik nog even aangeven, dat je bij de MAC meerdere geluidskaarten kunt laten kombineren tot 1 zgn aggregate geluidskaart; de Mac ondersteunt dus dit gebruik, en ik heb er nog nooit problemen mee gehad; totaal 20 audio kanalen mbv een Echo firewire en Saffire.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 18 nov 2017 18:13

Bericht 12 jan 2019 14:57

Re: 2 geluidskaarten in/aan 1 PC : kan dat wel?

Dag Geert!

Het blijkt, dat wanneer je van geluidskaart wisselt, de koppeling van de registerwippers aan de registers van een sampleset weer verloren gaat. Hoe dat kan, weet ik ook niet. Ik gebruik een externe Behringer audiokaart met geïntegreerde midi-interface. Ik heb nu de interne geluidskaartvan de PC in de Bios uitgeschakeld en de audio-speakers van de PC op kanaal 9+10 van de Behringer aangesloten. Dat gaat prima. Dit betekent wel, dat je voortaan de Behringer (achter de muzieklessenaar) aan moet zetten om muziek af te spelen van bijvoorbeeld Youtube e.d.
Tot dit moment werkt het.

Gerard

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 12 jan 2019 20:22

Re: 2 geluidskaarten in/aan 1 PC : kan dat wel?

De MOTU audio devices hebben een voorziening, dat je zeg maar binnendoor de streaming audio van de PC ( youtube etc) kunt inkoppelen bij je andere audio.

Ook kan je gewoon de interne audio aan laten staan, en dan de audio uit van de PC met ene snoertje inkoppelen naar de LINE IN's van je audio interface.

Beide oplossingen werken denk ik alleen als je alle audio afhandelt in een DAW ( Reaper). Je hebt dan ene mixerpanel waarin je alles fraai kunt afstellen, en ook gewoon kunt meespelen met HW en een PC-audiostream.

De Midi assignments in HW staan toch geheel los van het audio gebeuren?? Je moet natuurlijk wel in general settings / Midi ports de betreffende Midi interface hebben aangevinkt.

Vervolgens kun je gewoon het hele HW audiogebeuren evt in een geheel ander apparaat doen. Of, wat volgens mij toch echt veel voordelen biedt, afhandelen via de HW VST link.........

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 18 nov 2017 18:13

Bericht 04 mei 2019 17:36

Re: 2 geluidskaarten in/aan 1 PC : kan dat wel?

Beste mede Hauptwerkers!

Lang geen tijd gehad om hier te kijken. Inmiddels wel wat wijzer geworden wat betreft het gebruik van de registerwippers. Als je de externe geluidskaart uitzet en daarna Hauptwerk afsluit, gaat het mis. Dan ben ik alle via midi geprogrammeerde registerwippers van het originele orgel en zwelpedaal kwijt.
Dus : eerst Hauptwerk afsluiten, dan pas de geluidskaart uitzetten. Dat is alles. Vraag niet, waardoor het komt.
Weet ik niet. Misschien heeft iemand een verklaring hiervoor.
Ik heb het idee, dat weinig Hauptwerkers gebruik maken van sampleset-registerstroken, die je vóór de originele wippers schuift. Maar ik kan me vergissen.

Gerard
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 06 mei 2019 10:16

Re: 2 geluidskaarten in/aan 1 PC : kan dat wel?

Ha Gerard, ik gebruik dan geen registerwippers maar krijg ook foutmelding als ik mn geluidskaart eerder uitschakel dan Hauptwerk (en Reaper). De door jou genoemde volgorde lijkt me inderdaad correct.
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 06 mei 2019 20:24

Re: 2 geluidskaarten in/aan 1 PC : kan dat wel?

Je kunt in Windows 10 prima 2 geluidskaarten gebruiken, eentje wordt gewoon aangevinkt als de standaard geluidskaart. Daarop komt dan je streaming audio tevoorschijn ( youtube, opgeslagen audio, etc).

Vervolgens kun je dan evt de uitgang van die kaart doorlussen met de ingang van je andere kaart, en vervolgens in Reaper die tweede kaart selekteren in Options. Dit is dan je HW kaart.

Nu kan je een extra mixer-strip aanmaken in Reaper en daarop die betreffende ingang laten binnenlopen. Zodoende kan je dan prachtig met HW meespelen met een in de PC lopende track.

Overigens, als je een MOTU geluidskaart gebruikt, zit daar al standaard een funktie in om het audio intern van je PC terug te mixen, en heb je die externe bekabeling en tweede kaart dus niet nodig..........ereg handig!

Het MIDI gebeuren staat uiteraard geheel los van het audio; waar je dat op aansluit maakt nix uit, zolang HW die Midi maar blijft zien uiteraard..... In veel gevallen is het gewoon handiger om het MIDI-gebeuren gewoon mbv een eenvoudige snoer-interface naar USB om te zetten, dan kan je verder doen wat je wilt met geluidskaarten. Veel geluidskaarten hebben sowieso al geen MIDI interface.....

HG

Geert

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jochum en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com