Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

usb-keyboards en usb-midi verbinden met focusrite 6i6

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 6

Geregistreerd: 13 jul 2017 08:59

Bericht 08 apr 2020 09:30

usb-keyboards en usb-midi verbinden met focusrite 6i6

Beste Hauptwerkers,

Ik heb in mijn pc geen geluidskaart zitten. Ik heb nog wel een scarlett-focusrite 6i6 (1st gen) staan. Nu heb ik 2-3 keyboards die d.m.v. een usb kabel met de pc verbonden kunnen worden. Het gemidificeerde pedaal wordt eveneens met een mid-usb-kabel met de pc verbonden.

Mijn vraag 1: kan ik dit alles ook d.m.v. een usb-hub (met voeding) + een usb-midi kabel op mijn focusrite 6i6 aansluiten? Of levert dit in de praktijk juist veel vertraging op?

Mijn vraag 2: ik heb alles nu aan een laptop gekoppeld. Bij een kleine sampleset gaat dat net, maar de processor is uiteraard minder geschikt. Helpt het al als ik de externe geluidskaart inzet?

Mijn vraag 3: Ik overweeg om een computer voor het hauptwerkorgel te bouwen. Ik denk aan een AMD Ryzen 7 2700 - is dat voldoende om ook iets grotere samples (tot 16-32 GB) te draaien (instructieset omvat AVX-2) of toch een AMD Ryzen 7 3700 - 3e generatie maar nog geen AVX-512)?

Ik zie jullie wijze raad graag tegemoet.

Marcel Zijlstra - Ede

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 apr 2020 10:09

Re: usb-keyboards en usb-midi verbinden met focusrite 6i6

Mijn antwoorden

1) Ik zou de geluidskaart rechtstreeks op de PC aansluiten en je "samengesteld" orgel via een hub met voeding op een andere USB poort op de PC. Daarmee voorkom je dat het digitale signaal naar geluidskaart en de midi signalen elkaar kunnen verstoren.

2) Ik weet nu niet of je een ASIO driver gebruikt (ASIO4ALL). De Windows driver belast de processor veel zwaarder en heeft een grotere vertraging (latency). Een externe geluidskaart geeft zowiezo een hogere kwaliteit audio dan de in de PC ingebouwde audio.

3) Ik zou voor de Ryzen 7 3700. Je doet jaren met een PC, het prijsverschil is te klein om dat te laten schieten. De 3700 is krachtiger dan de 2700. Beiden hebben geen AVX512.

Berichten: 6

Geregistreerd: 13 jul 2017 08:59

Bericht 08 apr 2020 10:14

Re: usb-keyboards en usb-midi verbinden met focusrite 6i6

Hartelijk dank voor je snelle reactie Evert-Jan!

Berichten: 6

Geregistreerd: 13 jul 2017 08:59

Bericht 08 apr 2020 10:22

Re: usb-keyboards en usb-midi verbinden met focusrite 6i6

Evert-Jan, toch nog een vraag n.a.v. jouw antwoord. Je schrijft dat je de externe geluidskaart direct op de pc zou aansluiten. Bedoel je dan enkel met de usb kabel die de focusrite met de pc verbindt?

Ik gebruik nog geen ASIO-driver, maar heb die gelijk maar even gedownload - dank voor deze tip

Vriendelijke groet, MArcel

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 apr 2020 10:25

Re: usb-keyboards en usb-midi verbinden met focusrite 6i6

apdzijlstra schreef:Bedoel je dan enkel met de usb kabel die de focusrite met de pc verbindt?
Ja.

Als je de Focusrite gaat gebruiken, moet je de driver van die kaart gebruiken en niet ASIO4ALL. Alleen als er bijv. geen W10 driver is, kun je het met ASIO4ALL proberen
Met de ASIO driver heb je minder CPU belasting en reageert "het orgel sneller".

Berichten: 6

Geregistreerd: 13 jul 2017 08:59

Bericht 08 apr 2020 11:37

Re: usb-keyboards en usb-midi verbinden met focusrite 6i6

Helder Evert-Jan - opnieuw dank voor je informatie. Ik kan de driver van scarlett focusrite 6i6 idd gebruiken.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com