Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Presonus Eris E8 instellen

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 06 jun 2020 22:29

Presonus Eris E8 instellen

Ik ben sinds vandaag in het bezit van de Presonus Eris E8 set.
Nu heb ik deze aangesloten op hauptwerk op mijn Audio Delta 1010LT kaart.
Op uitgang 3/4 linkerspeaker
Op uitgang 5/6 rechterspeaker
Op uitgang 1/2 koptelefoon

Nu krijg ik maar geen fatsoenlijk geluid tijdens het spelen. Beide boxen zijn stereo aangesloten.
Maar ik hoor sommige tonen door links, sommige door rechts, ik heb van alles geprobeerd, maar hoe krijg ik nu gewoon mooi stereo geluid uit beide speakers, kan iemand mij helpen met de instellingen ?

Deze speakers voed ik via een stopcontactrail welke inschakeld als er spanning op de pc komt, bij het afsluiten van de pc, hoor je nog een harde plop door de speakers, is dit nog te ondervangen ?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 jun 2020 23:28

Re: Presonus Eris E8 instellen

De Eris E8 speaker heeft wel 3 ingangen, maar die staan allemaal parallel: RCA, 6,3 mm jack en een XLR aansluiting.

Als je 1 set speakers hebt (2 speakers dus) moet je de linker speaker aansluiten op 3 en de rechter speaker op 4. HW dusdanig instellen dat dit front is met 3 is Links en 4 is Rechts.
Als je ook rear speakers hebt, dan de linker rearspeaker op 5 en de rechterspeaker op 6. Heb je geen rear, dan blijven 5 en 6 ongebruikt.


Bij het uitzetten van je orgel moet je eerst de speakers uitzetten en dan HW afsluiten en de PC uitzetten. Dan hoor je die plop niet meer. De plop komt doordat de spanning wegvalt als de speakers aan staan en je de PC uitzet en dit als een audiosignaal in je speaker komt met als gevolg de plop.
Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 07 jun 2020 11:17

Re: Presonus Eris E8 instellen

Dankjewel Evert-Jan

Ik heb een XLR naar 2x tulp verloopkabel erbijzitten voor elke speaker.
Moet ik dan maar één tulp stekker aansluiten per speaker ?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 jun 2020 14:07

Re: Presonus Eris E8 instellen

Dennis

Dat is een niet traditionele kabel. XLR is nl. gebalanceerd/symmetrisch: op beide pinnen staat het audio signaal (heen op de ene pin en de retour op de andere) en de afscherming van de kabel zit op de derde pin.
De kabel, die jij nu ontvangen hebt, is nu zo gemaakt dat links op 1 pin zit en rechts op de andere en de derde pin is gemeenschappelijk. 1 tulp plug wordt dan maar gebruikt; de box is immers mono.
Je had eigenlijk 2x een kabel moeten hebben 1x tulp <---> 1x 6,3 mm jack mono (het 3 plaatje op blz. 97 van mijn boek, waar een setje is afgebeeld) of een kabel met een XLR met 1 tulpplug (in de hoop dat deze goed is aangesloten aan XLR zijde).

Hoe verder?
De XLR op de linker box aansluiten en of het witte of het rode kabeltje op de geluidskaart kanaal 3 aansluiten.
Voor de andere box het zelfde maar dan op kanaal 4 van de geluidskaart. En als je bij de linker box de witte tulp connector van de kabel gebruikt, moet je dat bij de andere box ook doen. Anders kloppen de fase's niet.

De vraag is of dit (goed) gaat werken. Omdat in de XLR aansluiting in de box de afscherming (de 3e pin) geheel vrij ligt tov het audio. Dat is nl. de standaard.
Als het niet werkt of toch storingsgevoelig is, dan is het beter om een stereo kabel te kopen met '2x tulp man' plug aan iedere zijde en van voldoende lengte. Dit omdat je geluidskaart tulpplug aansluitingen heeft. Zo iets bijv. https://www.allekabels.nl/tulp-kabel/9/ ... kabel.html, te koop bij elke audiozaak.
De kabel splits je zodat 1 ader van de kabel naar de L speaker loopt en de ander naar de R speaker. En om het standaard te houden: houd voor rechts de rode plug aan.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com