Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Geen Midi signaal meer

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 16 aug 2020 15:08

Geen Midi signaal meer

Sinds een paar weken heb ik een nieuwe computer in mijn orgel geplaatst.
Alles werkte tot vanmorgen prima, maar plotseling begon in de sampleset Utrecht bij een bescheiden registratie het geluid te tikken en te krassen doordat de CPU in het rood stond.
De polyphonie staat op 4096 en heeft tot nu toe goed gewerkt.
Het handboek van Evert-Jan nog even doorgewerkt. Ik had al volgens deze handleiding de overbodige services uitgezet.
Omdat er ook in stond dat de geluidskaart van het moederbord beter uitgezet kon worden, heb ik dat gecontroleerd.
Deze stond aan en heb ik uitgezet.
Toen begon het probleem! Geen midi meer!
Ik gebruik de Bigmidi van Nico Goes met een Delock USB-midi kabel. Als ik kijk in General Settings --> Midi ports, dan staat er alleen maar de Hauptwerk VST LInk en niet de USB-Midi zoals het hoort. Overigens staat USB-midi wel als driver goed geïnstalleerd in Apparaatbeheer van Windows 10.
Ik heb inmiddels de geluidskaart op het moederbord weer geactiveerd, maar het probleem blijft.
Op het verbindingskastje van de Delock kabel brandt de LED bij de USB en als ik een register uittrek dan zie ik ook een Ledje branden. De kabel lijkt te werken(?). Ik heb de Bigmidi ook al gereset.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Ik kom er zo niet meer uit.

Groeten,
Piet Alkema

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 aug 2020 21:54

Re: Geen Midi signaal meer

Piet

waarschijnlijk hangt je PC aan internet en heb je een Windows update gehad. Incl. driversupdate e.d.
Je kunt Windows herstel uitvoeren en naar het vorige herstelpunt gaan.
Als dat goed gaat, moet je de update van drivers uitzetten. Zie het boek hoofdstuk 4, punt 19 "Telemetrie uitzetten in Windows 10"

En de geluidskaart op het moederbord verzorgt alleen het audio als je geen externe geluidskaart zoals nu voor HW hebt. Het doet niets met MIDI, ook niet qua driver.
Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 17 aug 2020 13:38

Re: Geen Midi signaal meer

Evert-Jan schreef:Piet

waarschijnlijk hangt je PC aan internet en heb je een Windows update gehad. Incl. driversupdate e.d.
Je kunt Windows herstel uitvoeren en naar het vorige herstelpunt gaan.
Als dat goed gaat, moet je de update van drivers uitzetten. Zie het boek hoofdstuk 4, punt 19 "Telemetrie uitzetten in Windows 10"

En de geluidskaart op het moederbord verzorgt alleen het audio als je geen externe geluidskaart zoals nu voor HW hebt. Het doet niets met MIDI, ook niet qua driver.


Hallo Evert-Jan,
Bedankt voor je bericht. Echter de PC was niet verbonden met het internet. Ik heb Windows herstel uitgevoerd, maar geen resultaat.
Vanmorgen heb ik op mijn werkcomputer Hauptwerk geïnstalleerd en zowel de Delock USB-Midi kabel als de Roland UM-One. Beide zijn goed te gebruiken en MidiOX herkend ze ook.
Hier werkt alles en ik kan USB-Midi of UM-One aanvinken in General Settings --> Midiports
Op de Hauptwerk computer lukt het nog steeds niet.
Ik heb een nieuw moederbord type Asus Prime B4660M-A met 32 GB geheugen en een Intel 512 GB NVMe SSD 1500/1000. Daarnaast een Sata SSD schijf van 500 GB. De processor is een Intel Core i7-10700 Boxed.
Het verbaasde me dat de CPU in het rood sprong, aangezien dit een zware en snelle processor is.
Op het moderbord heb ik bij Advanced de HD Audio uitgeschakeld, waarna de Midi niet meer werd herkend.
Heel vreemd, want ook ik zag gaan verband tussen de HD Audio en de Midi.
Ik krijg toch een beetje het gevoel dat het probleem bij het Moederbord moet liggen al zie ik niet bij welke instelling.
Op de Hauptwerk computer heb ik de USB-Midi driver al verwijderd, de kabel er opnieuw in gedaan, waarbij die netjes werd herkend in Windows alleen niet in Hauptwerk.
Als ik update 4.21 van Hauptwerk er opnieuw overheen ga installeren, misschien helpt het.
Bij een nieuwe Hauptwerk installatie op mijn werkcomputer werd er wel gevraagd op ik de USB-Midi wilde activeren.
Dit kan volgens mij niet meer in een bestaande installatie of misschien wel?

Groet,
Piet

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 aug 2020 14:51

Re: Geen Midi signaal meer

Piet

De oorzaak is de Roland UM-One driver icm Windows 10.
Je gaf gisteren in de probleemstelling niet aan dat je ook een Roland kabel had, anders had ik onderstaand verhaal daar al als antwoord neergezet.

Deze driver wordt elke keer bij Windows10 opnieuw geïnstalleerd en vereist daarvoor een online verbinding met de Roland website. Als je nu in de webbrowser de Windows10 driver download vanaf de website https://www.roland.com/global/support/b ... 1781dbc2e/ en je pakt de ZIP file uit, dan staat daar een HTML bestand in en geen driver (en om te mogen downloaden je moet ook nog akkoord gaan met de software licentie. Maar welke software zit er in de HTML file?).

En in dat bestand lees je o.a. dit:
Cautions and Limitations

- Sound interruption or other less-than-perfect outcomes may be experienced if your computer's performance and specifications are somewhat inadequate. The types of applications you use and the way in which you use them can also influence the experience you receive.
- If the PC is started up with the UM-ONE still connected to the PC, the driver may not be loaded properly and you may not be able to use the UM-ONE. In such cases, connect the UM-ONE to another USB port or connect the UM-ONE after the PC starts up.
- If the UM-ONE does not work correctly after resuming from Sleep mode, you should exit all applications that use the UM-ONE, and then disconnect the USB cable of the UM-ONE and reconnect it.
- If the USB cable is disconnected and reconnected while the UM-ONE is in use, it may stop operating correctly. If this occurs, after resuming, you should exit all applications that use the UM-ONE, and disconnect/reconnect the USB cable of the UM-ONE.
- If your computer was experiencing a heavy processing load, such as when accessing a CD-ROM Drive or network while the UM-ONE was being used, the UM-ONE may no longer operate correctly. If this occurs, stop the playback or recording, then try starting playback or recording over again. If you are still unable to play back or record, quit all programs that are using the UM-ONE, then disconnect the USB cable of the UM-ONE and reconnect it.


Even snel copied/pasted door een vertaalmachine gehaald:
Voorzichtigheid en beperkingen

- Een geluidsonderbreking of andere minder dan perfecte resultaten kunnen worden ervaren als de prestaties en specificaties van uw computer iets te wensen overlaten. De soorten toepassingen die u gebruikt en de manier waarop u ze gebruikt, kunnen ook van invloed zijn op de ervaring die u krijgt.
- Als de PC wordt opgestart terwijl de UM-ONE nog op de PC is aangesloten, is het mogelijk dat het stuurprogramma niet goed is geladen en dat u de UM-ONE niet kunt gebruiken. Sluit in dat geval de UM-ONE aan op een andere USB-poort of sluit de UM-ONE aan nadat de PC is opgestart.
- Als de UM-ONE niet correct werkt na het hervatten van de slaapstand, moet u alle toepassingen die de UM-ONE gebruiken afsluiten en vervolgens de USB-kabel van de UM-ONE loskoppelen en opnieuw aansluiten.
- Als de USB-kabel wordt losgekoppeld en opnieuw wordt aangesloten terwijl de UM-ONE in gebruik is, kan het zijn dat deze niet meer correct werkt. Als dit gebeurt, moet u na de hervatting alle toepassingen die de UM-ONE gebruiken afsluiten en de USB-kabel van de UM-ONE loskoppelen/ opnieuw aansluiten.
- Als uw computer een zware verwerkingsbelasting ondervond, zoals bij het benaderen van een CD-ROM-station of netwerk tijdens het gebruik van de UM-ONE, is het mogelijk dat de UM-ONE niet meer correct werkt. Als dit gebeurt, stop dan het afspelen of de opname, probeer dan het afspelen of de opname opnieuw te starten. Als u nog steeds niet in staat bent om af te spelen of op te nemen, sluit dan alle programma's die de UM-ONE gebruiken af, ontkoppel dan de USB-kabel van de UM-ONE en sluit deze opnieuw aan.


De laatst zin is denk ik bij jou is opgetreden: processor in het rood (je hebt idd een krachtig systeem, maar in het rood gaan gebeurt dan toch nog). Het opnieuw aansluiten van de kabel, zoals hierboven staat, heeft geen zin als de PC niet met internet verbonden is om de driver opnieuw op de halen.

Piet Alkema schreef:Op het moderbord heb ik bij Advanced de HD Audio uitgeschakeld, waarna de Midi niet meer werd herkend.
Heel vreemd, want ook ik zag gaan verband tussen de HD Audio en de Midi.

Hetzelfde verhaal. De PC is offline geweest en kan de UM-One driver niet ophalen. En dus geen MIDI in HW. Jij loopt alle instellingen na en zet audio op MB uit. PC opnieuw starten en nog steeds geen mogelijkheid om de Roland driver op te halen. Maar het probleem was voor die wijziging van deze instelling ook al aanwezig.


Kortom, de Roland UM-ONE is NIET meer bruikbaar i.c.m. Hauptwerk.
Het betekent, dat ik sinds ik dit weet, geen aanbeveling meer doe voor deze kabel (ook niet bij andere Windows versies) !!
Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 17 aug 2020 15:28

Re: Geen Midi signaal meer

Evert-Jan,

Door te vermelden dat ik een Roland UM-One gebruik, ben ik niet volledig geweest. Excuses daarvoor.
Ik gebruik een Delock USB-Midi en die werkte niet.
Omdat ik ook nog een Roland had liggen, heb ik die daarna geïnstalleerd om te weten te komen of de Delock kabel defect was. Dat was dus niet het geval want de Roland werkte ook niet.
Het gaat dus uiteindelijk om een Delock USB-Midi kabel.
Toen heb ik vanmorgen op mijn werkcomputer Hauptwerk geïnstalleerd. Daar werkten beide kabels wel.
Mijn werkcomputer had Windows 10 versie 2004 en de Hauptwerk computer had versie 1909.
Ik heb daarom de Hauptwerk computer geupdated naar versie 2004. Daarna kwam er nog een melding op ik het update programma van het Asus moederbord wilde installeren.
Deze heeft het moederbord nog voorzien van x updates. Ik had je antwoord al binnen toen ik nog bezig was met de installatie.
Daarna Hauptwerk gestart en zie....de Midi werkt weer! Gelukkig!!

Al met al blij dat het weer werkt, maar de oorzaak van de fout blijft voor mij onduidelijk.

Hartelijk dank voor het meedenken.
Fijn dat ik af en toe eens van je kennis gebruik mag maken.
Het boek blijft een echte aanwinst als naslagwerk.

Groet,
Piet

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 aug 2020 16:53

Re: Geen Midi signaal meer

Piet

wat nu de oorzaak van dit alles was, ik zou het niet weten.
PC is nooit aan internet (geweest) en wordt alleen voor HW gebruikt. En dan is ineens een MIDI driver weg en wordt de PC zwaar belast.
Je weet in ieder geval nu wel dat je Roland kabel niet op de HW PC zal werken.


Omdat je nu geupdate hebt naar 2004, moet je de optimalisatie opnieuw nalopen. Vnl. punten 11, 18 en
19 (even nieuwe versie downloaden die ook 2004 ondersteunt en daarin moet de driver update op groen staan).
Verder achtergrond apps uitzetten:
- druk tegelijk op de Windows-logotoets en toets I en klik op het icoontje Privacy
- zet in de rubriek Algemeen (het scherm dat het eerste zichtbaar is) alle privacy schakelaars op Uit
- scrol in de linkerkolom naar beneden en kies Activiteitengeschiedenis. Haal de vinkjes weg
- scrol in de linkerkolom verder naar beneden en kies Overige apparaten. Zet de schakelaars op Uit
- scrol in de linkerkolom verder naar beneden en kies Achtergrond-apps. Zet de schakelaar rechts boven in dit scherm 'Apps mogen op de achtergrond worden uitgevoerd' op Uit. Alle schakelaars voor de verschillende apps op dezelfde pagina gaan daardoor ook op Uit
- sluit het window af

Ook moet je de functie "Herstelpunt" aanzetten, want die wordt bij een 2004 update uitgezet, en maak direct een herstelpunt.
Avatar gebruiker

Berichten: 64

Geregistreerd: 23 maart 2013 22:30

Woonplaats: Siddeburen

Bericht 17 aug 2020 17:04

Re: Geen Midi signaal meer

Evert-Jan,

Bedankt nog voor deze laatste tips. Die ga ik zeker nog uitvoeren.
Soms is het moeilijk om een fout te achterhalen. Dat is wel jammer maar niet anders.
Door de nieuwe computer start de grote sample set Hereford incl. Windows op in 50 sec. tegen 4 min. met de oude computer.
Vooral de PCIe SSD op het moederbord geeft een enorme snelheidswinst.

Fijne avond,
Groet, Piet

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 14 dec 2020 09:51

Re: Geen Midi signaal meer

Evert-Jan,

Ik wil een Midi-usb kabel aanschaffen voor een kleine opstelling.
Ik had bij Bax shop deze al uitgekozen: Roland UM_one. Doe nu een laatste check op het forum, en nu lees ik in dit draadje dat je de Roland UM_one niet kunt aanbevelen.
Welke kan ik dan het beste nemen?
Vr. groet,
Henri

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 dec 2020 11:22

Re: Geen Midi signaal meer

Henri

Raar maar waar: de Roland UM_one heeft Windows 10 drivers, die elke keer als je de PC opstart, van internet gedownload worden. Het betekent dat je HW PC aan internet moet zitten.
Geen internet, dan geen MIDI mogelijk. Er is dan ook geen alternatief.
Het is dus geen driver die je eenmaal installeert, maar telkens opnieuw geïnstalleerd wordt.
Het bestand dat als W10 driver bij Roland op de site staat ter download, is een HTML bestand als readme met deze info.

Deze kabel heb ik een keer aan een persoon aanbevolen: De ESI Midimate eX kabel en die werkte prima.
https://www.bax-shop.nl/midi-interface/ ... -interface

Website fabrikant: https://www.tonecontrol.nl/esi-midimate-2
Daar staat ook de driver download voor Windows 7, Windows 8.1, Windows 10 en Mac OS X (32 en 64 bit)
Deze driver wordt ook voor andere producten van hen gebruikt.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 14 dec 2020 11:42

Re: Geen Midi signaal meer

Ja, wel raar dat dan iedere keer de driver gedownload moet worden.
Ik heb gelijk die ESI maar besteld. Hij is nog goedkoper ook :)
Bedankt voor je reactie
Vr. groet,
Henri
Avatar gebruiker

Berichten: 559

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 14 dec 2020 19:45

Re: Geen Midi signaal meer

Evert-Jan schreef:Henri

Raar maar waar: de Roland UM_one heeft Windows 10 drivers, die elke keer als je de PC opstart, van internet gedownload worden. Het betekent dat je HW PC aan internet moet zitten.
Geen internet, dan geen MIDI mogelijk. Er is dan ook geen alternatief.
Het is dus geen driver die je eenmaal installeert, maar telkens opnieuw geïnstalleerd wordt.
Het bestand dat als W10 driver bij Roland op de site staat ter download, is een HTML bestand als readme met deze info.

Deze kabel heb ik een keer aan een persoon aanbevolen: De ESI Midimate eX kabel en die werkte prima.
https://www.bax-shop.nl/midi-interface/ ... -interface

Website fabrikant: https://www.tonecontrol.nl/esi-midimate-2
Daar staat ook de driver download voor Windows 7, Windows 8.1, Windows 10 en Mac OS X (32 en 64 bit)
Deze driver wordt ook voor andere producten van hen gebruikt.


Wat vreemd. Mijn HW PC hangt niet aan internet en de Roland UM-one kabel werkt prima.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 dec 2020 21:17

Re: Geen Midi signaal meer

Fred

lees dit bericht maar door https://forum.hauptwerk.com/viewtopic.p ... 59#p142259
en het hele topic.

En verder de download vanaf de Roland site: https://www.roland.com/global/support/b ... 1781dbc2e/

Ik kan het niet mooier maken.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 3 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com