Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 14 feb 2012 09:40

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Loosman schreef:Hoi Jan Wim

In principe maakt het niet uit of het probleem veroorzaakt wordt door de ruimte of de boxen want Arc discrimineerd niet. Als je niet helemaal tevreden met je systeem dan kan je overwegen om het aan te schaffen want voor de prijs van166€ hoef je het niet te laten en kan het je misschien de aanschaf van een duurder speakersyteem uitsparen.
Als je tevreden bent met je speakers dan loop je Arc gewoon voorbij. Life is simple!

Groet Jan



Nou dat is wel erg kort door de bocht. Voor velen onders ons is Hauptwerk een dure hobby.
En dan is € 166 voor eenmalig gebruik een uitgave die een brug te ver is.

Groet,

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 feb 2012 09:57

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Hoi Tammo

Misschien wel een beetje kort door de bocht. Uit jou antwoord maak ik op dat je verwacht dat het niet werkt en dan is het zonde van het geld inderdaad. Maar als het wel werkt dan is het iedere euro waard. Ik heb er trouwens veel meer voor betaald want het is nu in de aanbieding. Jammer dat je dit soort dingen niet even thuis kan uitproberen en dan besluiten of je het wil hebben, of je moet bij iemand gaan luisteren die het heeft, en dan nog kan het effect in de ene ruimte een geweldige verbetering geven terwijl het in de andere ruimte tegen valt.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 14 feb 2012 16:09

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Gezien de bedragen die sommigen kunnen - en willen! - uitgeven aan deze hobby, vind ik die ARC-software niet echt duur. Goedkoper dan veel samplesets.....

Als je daar de weergave van misschien wel 2000,- Euro ( zoals bij die bevoorrechte Ron D) aan speakers mee kunt verbeteren.......Bovendien acht ik het niet echt voor eenmalig gebruik; je gebruikt het toch telkens als je speelt?

En als er iets wijzigt in de ruimte, speakeropstelling, verhuizing, ect etc kan je het telkens weer opnieuw optimaliseren.

Overigens: - en nu gaan beslist de geluidspuristen op hun achterste benen staan! - heb ik gisteren best wel verbetering bereikt in een garage-opstelling met een basisreflektie rond 120 Hz en eveneens ( zwakker) op 240 hz.

Eerst met een sinustoongenerator deze pieken gedefinieerd. Vervolgens in ReaEQ gewoon twee zeer smalle bandfiltertjes ingesteld op plm -12 dB en het is een verbetering.

Ja hoor, ik weet ook wel, dat dit grote faseproblemen geeft, en dat dit dus alleen een korrektie in het freq domain is.....maar toch wellicht een tip voor mensen die vooral in het midden-laag problemen hebben, en niet direkt een ARC kunnen aanschaffen.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 feb 2012 16:30

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Hoi Geert

Grappig maar zo ben ik ook begonnen met een testtoongenerator de pieken localiseren en dan met REQ de ingestelde filter verschuiven tot de geluidspiek gehoorsmatig afvlakte. Daarna weer omhoog met de testtoon en weer een nieuwe piek neutraliseren. Het gaf best wel leuke resultaten maar wat mij wel opviel was dat het voor de ene sampleset beter uitpakte dan voor de ander en niet altijd volledig bevredigend was. Arc (komt tie weer !) gaf bij mij wel betere resultaten omdat het zowieso nauwkeuriger is en niet alleen de pieken maar ook de frequentie afval boven ongeveer 2000 hz compenseerde.
Trouwens om niet 2 equalisers actief te laten zijn heb ik de per pipe equalisation bij de opties uitgevinkt zodat het elkaar niet beinvloed en er uit puristisch oogpunt slechts 1 equaliser actief is.
Geert als je naar de printscreen van de ARC metingen kijkt in deze topic dan zie je dat de roomnodes best wel breed zijn wellicht moet je de filter niet te smal in stellen.
http://www.sengpielaudio.com/calculator-roommodes.htm
op deze site kan je de roommodes (nodes) berekenen zodat je weet waar ze ongeveer te verwachten zijn.
hieronder nog een printscreen van mijn filteringen zoals ik ze toendertijd gehoormatig heb vastgesteld. Je ziet hoe exact de pieken in de kamer elkaar opvolgen.
Groet Jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Loosman op 17 feb 2012 15:05, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 14 feb 2012 20:18

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Hallo Geert,

Het is mooi als je de ervaring met anderen kan delen. Inderdaad in de ene ruimte klink een speaker totaal anders dan in een andere. En ik heb het voordeel dat er eea ter leen van leveranciers te regelen valt. We hebben bv speakers in een kerk geprobeerd. Verrassend was het verschil van een hoek van 20 graden.
Veel proberen is het altijd en de uitkomst is nooit het zelfde.
Ik ben aan het proberen een geschikte luister ruimte te creëren zodat mensen zelf het verschil kunnen ervaren. Ik ben ook aan het kijken hoe we eventueel de situatie aan de thuissituatie aan te passen. Misschien zelfs wel een demo in huis . :mrgreen: Leuk bij een lastige klant een dikke PA set meenemen paar super versterkers en uiteraard een paar zeer goede oordopjes . Gegarandeerd dat je klant niet meer terug zie en ook de buren niet meer :lol:
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 jul 2012 21:41

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Sinds kort is een verbeterde versie van de ARC roomcorrection VST te koop. nml ARC system 2
met als voordelen een verbeterde interface ,64bit verwerking, verbeterde weergave in hoog en midden en een uitgebreide toonregeling.
http://www.ikmultimedia.com/products/ar ... stem-video

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 21 sep 2012 10:21

Re: Jan stelt zich voor

Jan Wim schreef: ...
voor hauptwerk moet je een maatwerk speaker gebruiken, een speaker die 100% neutraal is
en die zijn er standaard maar erg weinig
een voorbeeld van een neutrale speaker is bv ADAM A8X
deze geeft een heel strak en eerlijk geluid, ik denk dat niemand die deze speaker gebruikt ook maar last heeft van resonanties of dergelijke.

hoe dan ook bij mijn zijn de boxen de verdachte, en daarna pas de luisterruimte.

groeten


Jan Wim


Deze week heb ik op een ADAM A8X gespeeld. Zelf heb ik twee tannoy 501a (voor surround) en twee Genelec 8020 voor de front samples. Zelf heb ik altijd erg last van resonantie, bepaalde irritante tonen net onde de centrale C, vooral bij prestanten en fluiten. Je hebt er vooral last van als je dus behoorlijk op volume speelt. De ADAM A8X heeft exact hetzelfde probleem. Bij hoog volume krijgen je oren het behoorlijk benauwd. Misschien dan weliswaar een neutrale speaker, maar wel met resonanties.

Ook ik ben nu geneigd om iets met die ARC software te doen. Bij de bax-shop heb je drie versies:
- IK Multimedia ARC Room Correctie Systeem TDM - 131 euro
- IK Multimedia ARC Room Correctie Systeem - 167 euro
- IK Multimedia ARC 2 akoestisch correctiesysteem - 245 euro

De ARC 2 is een nieuwe versie. Maar wat is precies het verschil tussen met en zonder TDM. En welke van de drie raden jullie aan?
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 sep 2012 11:44

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Hoi Gert Jan

Heb nu zelf versie 2 van Arc en dat is denk ik de way to go met Hauptwerk omdat het 64 bits is en nog beter klinkt als
Arc 1. Arc 2 heeft zowel Tdm als Vst geintergreerd dus je hoeft geen versie te kiezen zoals met Arc1. Je moet zowieso de Vst plugin gebruiken en je moet wel met Reaper of Cubase of andere Daw programmas werken. Ik weet niet of je daar al mee werkt?
Als je meer wilt weten of het bij mij thuis eens wil horen (Veenendaal is wel wat ver weg van Den Haag) stuur me dan even een bericht via de forum mailbox.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 sep 2012 13:21

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Tis trouwens leuk om deze discussie nog even terug te bladeren en dan met name m.b.t. De neutraliteit van de Adam A8X.
Blijkt dus toch niet bij iedereen zo neutraal te zijn en toch wel wat last te hebben van ruimte invloeden. ;)
Ik ben nu zelf overgestapt naar de Kef R300 en de Kef R100 waar ik tot voor kort mee speelde in mijn Hauptwerk set is verhuisd naar de stereo installatie. In combinatie met Arc2 kan je spreken over een mariage made in heaven, om het maar even dik aan te zetten :) Het klinkt loepzuiver ,ruimtelijk zonder enige vorm van resonanties inde lagere regionen en dankzij Arc met een frequentie curve op de luisterbank zo recht als een lineaal!(de afwijking in de curve komt niet boven of onder de 1db afwijking uit) Het geluid op de orgelbank heeft de zelfde lineariteit als een hoofdtelefoon en dat hoor je :!:

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 21 sep 2012 22:35

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Jan, kan er geen ARC-versie in mijn OREN worden ingebouwd?? Die zijn verre van lineair, om over objectief nog maar te zwijgen.......

Idd nog steeds goedkoop gezien het effekt op hele dure samplesets en speakers......en ruimtes natuurlijk, alleen worden de laatste steeds minder waard..

HG

Geert

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 22 sep 2012 13:14

Re: Jan stelt zich voor

gjschipper schreef:
Jan Wim schreef: ...
voor hauptwerk moet je een maatwerk speaker gebruiken, een speaker die 100% neutraal is
en die zijn er standaard maar erg weinig
een voorbeeld van een neutrale speaker is bv ADAM A8X
deze geeft een heel strak en eerlijk geluid, ik denk dat niemand die deze speaker gebruikt ook maar last heeft van resonanties of dergelijke.

hoe dan ook bij mijn zijn de boxen de verdachte, en daarna pas de luisterruimte.

groeten


Jan Wim


Deze week heb ik op een ADAM A8X gespeeld. Zelf heb ik twee tannoy 501a (voor surround) en twee Genelec 8020 voor de front samples. Zelf heb ik altijd erg last van resonantie, bepaalde irritante tonen net onde de centrale C, vooral bij prestanten en fluiten. Je hebt er vooral last van als je dus behoorlijk op volume speelt. De ADAM A8X heeft exact hetzelfde probleem. Bij hoog volume krijgen je oren het behoorlijk benauwd. Misschien dan weliswaar een neutrale speaker, maar wel met resonanties.

Ook ik ben nu geneigd om iets met die ARC software te doen. Bij de bax-shop heb je drie versies:
- IK Multimedia ARC Room Correctie Systeem TDM - 131 euro
- IK Multimedia ARC Room Correctie Systeem - 167 euro
- IK Multimedia ARC 2 akoestisch correctiesysteem - 245 euro

De ARC 2 is een nieuwe versie. Maar wat is precies het verschil tussen met en zonder TDM. En welke van de drie raden jullie aan?




Gert Jan,

Even aanvulling. Alleen de A8x geeft geen probleem. De opstelling die je bespeeld hebt was surround met de A3x als rear op 3m afstand van de A8X. Al met al niet de optimale opstelling.

mvg

André
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 28 sep 2012 22:33

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Voor de geïnteresseerden nog even een printscreen van de ARC2 correcties van de front speakers (Kef R300)inclusief MJ acoustics reference1 subwoofer en van de rear speakers (Kef HTS3001)

Front speakers Arc2
Afbeelding
in mijn kamer heb je gemeten uitschieters naar boven (bruine lijn) van 6db en boven de 1000HZ zie je dat de hoge tonen geleidelijk verzwakken met ook ongeveer 6db dit houd in dat mijn kamer een verandering van 12db over het gehele frequentie gebied kan veroorzaken. Kijk eens naar de ARC2 correctie (witte lijn) gecorrigeerd tot binnen 1db marges. :!: :!: Een veel preciezere correctie dan ARC1 ook de integratie met de subwoofer is perfect geen enkele frequentie verdubbeling te zien omdat die ook automatisch gecorrigeerd wordt.

Rear speakers Arc2
Afbeelding
Hier zie je bij mijn rearspeakers tussen de 100HZ en 200HZ een behoorlijke bult van ongeveer 10db waarschijnlijk veroorzaakt door montage tegen een balk in het plafond. Na correctie zie je weer een lineaal rechte frequentie karakteristiek zoals ervaren op de orgel kruk! Wel zie je in het laag een snelle afval dit komt omdat Arc niet buiten de grenzen van de speakers pusht.
Hoe klinkt het geheel uiteindelijk :!: Je krijgt op de orgel kruk een identieke lineariteit als een koptelefoon :!: .
Het geluid wordt veel strakker en transparanter en vooral in het laag cq. middenlaag verdwijnt de wolligheid en storende resonanties.

Nog steeds een aanrader voor degenen die het onderste uit de Hauptwerk! kan willen halen.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 28 sep 2012 23:53

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Ziet er goed uit , Jan.....en idd ideaal dat mensen nu niet meer vereid worden om dan maar de pijpen in HW te gaan opschroeven of dempen met alle nadelige gevolgen.....

Ik heb het even gemist, maar die ARC 1 is die niet meer verkrijgbaar ofzo?/ Die deed het toch ook al tot tevredenheid??

Je hebt het nog over de koptelefoon; ik heb zojuist de AKG 550 binnengekregen. Is ook een aanrader voor HW als je buren hebt......

HG

Geert ( PS: omdat ik morgen tv en radio op glasvezel krijg, ga ik eindleijk die oude Yamaha van jou in gebruik nemen...was het wijntje goed?? :oops:
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 29 sep 2012 10:02

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Hoi Geert

Het wijntje was heerlijk. ;) ;) Veel plezier met de Yamaha. Heb altijd goede ervaringen met het merk, klinkt altijd zeer muzikaal. Heb in mijn Hauptwerk installatie de Yamaha RX-V4600 in gebruik waarvan ik 4 kanalen gebruik om de Kef in het front te biampen en de overige kanalen voor de rear Kefs. Klinkt zeer muzikaal, je hebt zelf toendertijd het geheel gehoord. Heb wel sindsdien mijn frontspeakers vervangen door de Kef R300 deze speakers hebben een aparte woofer waardoor de midden hoge tonen het wat makkelijker hebben. Doe wel daarmee een kleine concessie aan het puntbron principe maar dat weegt niet op tegen het toegenomen gemak van de weergave. Wat een aantal Hauptwerk gebruikers doen in horizontale zin met meerdere front boxen, doe ik nu eigenlijk in verticale met meer spreiding in de boxen zelf.
Je opmerking over Arc2 versus Arc1 is dat Arc2 nu 64 bit is en een stuk nauwkeuriger is met de correcties, je kan nu ook zelf de equaliser functie in Arc beinvloeden door bijv. Iets meer lage tonen toe te voegen en last but not least het klinkt allemaal nog hoorbaar weer wat verfijnder.
Mocht je nog eens in de buurt komen dan staat de koffie altijd klaar.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 05 okt 2012 17:53

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

er is tegenwoordig ook een hardware matige roomcorrectie verkrijgbaar. Wel een stuk duurder dan ARC n.m.l. €875 en alleen stereo. wel met spdif in en uitgangen zodat hij denk ik is in te lussen in een geluidskaart. Voor mensen die liever niet met reaper werken of dit te ingewikkeld vinden een goede oplossing al heb ik geen idee wat het doet met latency.
http://www.anti-mode.info/AM/index.php/ ... -core.html
groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 10 okt 2012 12:44

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Leuk om te weten dat Arc nu ook gaat doordringen bij de Hauptwerk hardware leveranciers.
Ik weet dat Andre Bovensch van Virtual organs buiten dit Hauptwerk forum om ( via Dick van de S. organist uit onze kerk die bij hem Hauptwerk heeft aangeschaft) tijdens een gesprek met hem werd getipt over de invloed van Arc op de geluidsweergave. Dick heeft voordat hij zelf op Hauptwerk overging al vele malen bij mij gespeeld! Dus hij weet goed wat Arc doet voor de weergave. Andre heeft contact met mij opgenomen voor meer informatie over Arc en heeft daarna besloten om het aan zijn assortiment toe te voegen. Ik ben benieuwd wat de ervaring van Andre met Arc zal zijn. Hij wil het ook gaan testen op kerk installaties.
Wordt vervolgd!

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 06 jan 2013 17:30

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Nog even wat leesvoer voor diegene met interesse voor digitale roomcorrectie. :!:
http://www.avguide.ch/magazin/digitale- ... aumakustik
Het is denk ik toch de toekomst met de tegenwoordig beschikbare moderne technieken en sterke processoren als je echt alles uit je Hauptwerk weergave systeem wilt halen.

groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 mei 2013 12:51

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Don Vlazny (lauwerk) heeft op het Engelstalige forum een zeer :!: :!: uitgebreide revieuw geschreven over zijn ervaringen met Arc2. Behalve de iets toegenomen latency is hij zeer positief over de verbeteringen in zijn systeem.
http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... 8&start=60

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 30 mei 2013 13:27

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Goed gedocumenteerd stuk, Jan! Het leuke is, dat hij het beschrijft vanaf "zero experience" waardoor zijn relaas zeer bruikbaar is voor diegenen die hier ook aan willen beginnen.

Kopt idd, wat hij schrijft over het totaalvolume, dat je nu een stuk realistischer volume kunt hanteren omdat er geen lelijke piekresonanties meer in de akoestiek zitten, dat ervaar ik in mijn situatie ook zo.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 01 jun 2013 11:04

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Hoi Geert

Leuk stuk inderdaad. Wat Don met name opviel is de toegenomen transparantie van het geheel en ook dat de detailering van een individuele pijp zoveel beter is. Ook zijn verschillende luidsprekers matchen nu beter met elkaar.
Ik denk dat nu op het Engelstalige forum geld " one sheep is over the dam the rest will follow" :lol: :lol: :lol:

To be continued

Groet Jan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 jun 2013 18:03

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Loosman schreef:" one sheep is over the dam the rest will follow" :lol: :lol: :lol:

"Come one, come all"

Jan
al provisie geregeld bij de heren van ARC??
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 02 jun 2013 11:01

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Hoi Evert Jan

Beetje letterlijke vertaling van een typisch Nederlands gezegde, maar ja ik heb nu lekker vakantie en dan ben je weleens een beetje melig ;)
Wat betreft Arc :!: nee ik heb geen provisie geregeld dus dat zou ik eigenlijk moeten doen. Toen Geert!! vorige keer de discussie over Arc aanzwengelde was er net een enorm toegenomen belangstelling op het Engelstalige forum met een enthousiaste revieuw van Patric. Dit heeft de belangstelling voor Arc enorm doen toenemen. Het is momenteel een van de meest gelezen topics! Sinds enkele dagen staat er een wel zeer uitgebreide en enthousiaste revieuw van Don Vlazny op het forum. Zoals bekend is Arc mijn stokpaardje dus vond ik het leuk om er melding van te maken op het Nederlandse forum.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 11 jun 2013 22:56

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

DIRAC LIVE ROOM CORRECTION SUITE
Er is een nieuw correctie programma verkrijgbaar nml Dirac.
Voor diegenen die eens willen experimenteren met roomcorrectie software in combinatie met Hauptwerk
kan Dirac live room correctie proberen Als je een goede microfoon bezit dan kan je de 14 dagen FREE TRIAL versie downloaden en eens lekker mee gaan stoeien en kijken wat voor effect het heeft op Hauptwerk.
http://www.dirac.se/en/consumer-products/dirac-rcs.aspx
De voordelen zijn dat de software standalone is en niet een programma als Reaper nodig heeft, dus waarschijnlijk veel eenvoudiger te gebruiken. nadeel is de prijs van 650 € :o :o
Ik weet ook niet hoe het in vergelijking met ARC2 presteert en of het niet een giga latency introduceert in het systeem.
Maar je kan in ieder geval eens even gratis experimenteren met dit soort software!!

Groet Jan

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 13 jun 2013 12:00

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Beste Jan en andere geinteresseerden,

Bijgaand mijn metingen met ARC2 software. De front meting is inclusief sub. Voor de aardigheid heb ik een derde meting gedaan van front en rear tegelijk (omdat ik de spullen toch in huis had en benieuwd was naar de uitkomst).
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 13 jun 2013 12:53

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Hoi Fokko

Ziet er goed uit! Vooral in de rear zit een behoorlijke uitschieter van 12 db. dit had ik ook waarschijnlijk omdat ze bij mij dicht bij het plafond hangen.Ben benieuwd hoe het klinkt en wat jou ervaringen zijn?

Groet Jan
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com