Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 13 jun 2013 18:15

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Voor de metingen heb ik een microfoonstandaard gebruikt, zoals beschreven in de handleiding met de microfoon gericht op het plafond. Verder heb ik gemakshalve alle metingen verricht op dezelfde hoogte, namelijk mijn gehoorhoogte als ik zit op de orgelbank. Ik heb 9 metingen verricht rondom de orgelbank, een viertal metingen rond de eettafel (direct achter het orgel) waaraan nog weleens gasten zitten en de resterende drie metingen in de voorkamer.

Ik heb surround speelklaar via Reaper met de ARC plugins, in een alt config, om te experimenteren. Tevens maak ik nu gebruik van een RME UCX. Een en ander betekent ook weer opnieuw cachen van de samplesets en dat kost allemaal behoorlijk wat tijd. Veel gespeeld heb ik nog niet, maar mijn eerste indrukken zijn met gebruikmaking van de aparte front en rear plugins:
- ongelooflijk strak klankbeeld! De wolligheid is weg, de verhouding tussen midden en hoge frequenties is sterk verbeterd
- ik moet wel wennen aan dit nieuwe klankbeeld, met name laag heeft een stuk minder volume maar is wel superstrak. Ik heb direct de neiging om via EQ het laag te gaan versterken, simpelweg omdat ik het nu mis. Toch eerst meer spelen op diverse samplesets hoe dit uitpakt.
- ik krijg veel meer decibels uit mijn monitoren, zelfs als ik het signaal minder openzet via mijn PVC's (voor het gemak regel ik het volume mbv 2 PVC's in plaats van via de interface(-software))

Er gebeurt dus echt iets wezenlijks met de ARC plugins. Ik ben toch wel geschrokken van de uitslagen van de metingen; de keuze voor Genelec monitoren indertijd was mede vanwege het kleurloze karakter en de zeer strakke weergave van hoog tot laag bij vol vermogen. Dat dit in mijn huiskamer anders heeft uitpakt had ik al ervaren, maar deze grafieken maken het overduidelijk.

Wordt vervolgd.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 jun 2013 10:49

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Hoi Fokko

Hoe bevalt de RME geluidskaart? T'is denk ik voor Hauptwerk wel zo'n beetje het best mogelijke.
Jou ervaringen met Arc zijn bijna identiek aan de mijne en de andere ervaringen op het Engelstalige forum. Ik heb er zelf voor gekozen om het laag met 3db iets op te krikken omdat ik dat toch wat prettiger vind klinken. Zuiver puristisch gezien zou dat niet moeten omdat een volledig vlakke karakteristiek op de luisterplaats bijna een 1 op 1 kopie moet zijn zoals de samples zijn opgenomen. Op wat voor buffer speel je en ervaar jij ook wat latency? Ik heb het nooit echt gemerkt. Ik bemerkte het met een buffer van 512 al niet dus als je met 265 speelt dan moet het helemaal geen probleem zijn en dat moet met deze geluidskaart zeker makkelijk kunnen.

Veel speel plezier met je nieuwe setup. :!: :!:

Groet Jan

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 14 jun 2013 17:05

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Hoi Jan,
De UCX is een fantastisch mooi product al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat ik nog lang niet alles kan doorgronden. Het is hightech en een investering voor de lange termijn, ik ben nu al zo'n 6 jaar bezig en volledig overtuigd door Hauptwerk.
In de software zit ook een complete effectenunit (reverb en echo). Ik wil nog uitzoeken of ik ARC rechtstreeks in de TotalMix (GUI van RME) kan aansturen. Dan zou ik Reaper niet nodig hebben (scheelt licentiekosten) en het maakt het geheel iets eenvoudiger. Of weet jij toevallig het antwoord?
Opvallend dat ook jij dezelfde ervaring hebt met het laag - dat had ik nog niet begrepen. Ik wil eerst de tijd nemen om te wennen aan dit nieuwe klankbeeld en verschillende sets hebben bespeeld. Het ontbreekt mij veelal aan tijd :-( en gelegenheid.

Qua latency, ik hanteer standaard een buffer van 512, geen vertraging merkbaar en dat is wat telt voor mij. Ik heb geen metingen bijgehouden.
Ik zal mijn bevindingen ook nog op het hauptwerkforum plaatsen.
Jij nogmaals bedankt voor je enthousiasme en hulp!
Groet, Fokko
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 14 jun 2013 20:27

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Fokko en Jan, zeer interessante diskussie en labverslag zal ik maar zeggen.....Hier hebben we veel aan. Hartelijk dank.

Ik heb wat betreft dat laag-gemis dezelfde ervaring; wellicht hebben we ons te zeer gewend aan de jarenlange blootstelling aan die staande golven in de huiskamer...... :oops:

Ik zou eigenlijk wel de stelling durven lanceren, dat, met gebruik van dit soort korrektie-software, het een beetje zonde is om overdreven dure binnen 0,2 dB vlakke monitoren te gebruiken....die toch eigenlijk zijn ontwikkeld voor een akoestisch meer optimale geluidsstudio.

Mooi dat het zo goed kan worden, als je de luxe hebt om regelmatig op luidsprekerniveau te kunnen spelen.

Overigens zien we ook vaak naast het bekende verlies van hoge tonen een afname van het laag bij de oudere mens; rustig een paar decibelletjes opschroeven hoor.....

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 jun 2013 23:10

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Hoi Fokko

Ik heb het nagekeken maar total mix is geen vst host dus dat gaat niet lukken. Je kan dan ook niet gebruikmaken van rearoute wat een specifieke feature van Reaper is.
Het mooiste zou zijn dat Martin Dyde vst host mogelijkheden in Hauptwerk zou inbouwen zodat je daar een Arc, eq, of reverb. Plugin kan inzetten. Maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren al zijn er wel plannen voor een ingebouwde reverb in Hauptwerk.

Hoi Geert.

Op het Engelstalige forum lees je dat Don Vlazny twee verschillende merken boxen die voorheen duidelijk gehoormatig van elkaar verschilden met Arc correctie gehoormatig bijna identiek aan elkaar kan krijgen. Jij merkt op dat een rechte karakteristiek van boxen niet meer perse noodzakelijk is als je dit soort correcties gebruikt, dat klopt dus gezien de resultaten van Don.
Ik denk dat je gelijk hebt dat we zo erg gewend zijn aan die staande golven dat het wegvallen daarvan in de eerste instantie een wat mager beeld oplevert in het laag. Met een beetje baslift van 3db klinkt het gehoormatig wat prettiger terwijl de lage tonen toch volledig strak en onder controle blijven. Een klein compromis dus omdat we al zolang gehoormatig aan die staande golven gewend zijn.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 jun 2013 11:57

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Er is een verschil wat vaak verward word met elkaar

en dat zijn staande en lopende golven


na alle info hier ben ik toch nieuwsgierig geworden, over al dat software matig aanpassen van je kamer(lees speakers)

heb nu 2 dagen een test opstelling gedaan met Dirac live, weet niet in welke mate dit matcht met ACR software
maar ik denk dat het principe het zelfde is.


na de configuratie van de microfoon kan het testen beginnen.
er word gevraagd naar jouw ideaale luisterpositie, en daarna geeft de software het 1e opnamepunt aan
vervolgens word er een test signaal diversen keren de ruimte in geslingerd, en de microfoon vangt dit op, en vergelijkt dit met het test model

na diversen test punten is de calibratie klaar, en kan je de curve's grafisch bekijken.

dan zie je het target model, en het model wat de speakers in combinatie met je ruimte produceren.
hoe verder dit uit elkaar ligt des te meer zal de software ingrijpen.

met mijn nieuwe speakers is dit verschil heel weinig, en volgt het de target vrij nauwkeurig
als ik vervolgens dit zelfde target naast mijn Genelecs(surround) laat lopen dan is het verbazend hoeveel Genelec uit de pas loopt :?: :?:

dacht toch dat genelec een vrij aardige speaker was

mijn voor oordeel vooraf is wel bevestigd, dat in 9 van de 10 gevallen niet de ruimte, maar je speakers meestal de boosdoener zijn.


de zelfde test heb ik ook bij een familie lid gedaan, en daar zijn woonkamer geheel anders gestoffeerd is, en er ook wat goedkopere speakers draaien.

was er een aanmerkelijke winst te bespeuren, en werd het een en ander meer recht getrokken.

vervelende pieken waren weg, wel vond ik het geheel wat "vlak" klinken


dus mijn bezwaar ten opzichte van dit product is iets verschoven, als je luister ruimte minder geschikt is valt er winst te boeken
maar dit kan je ook oplossen door betere speakers te bouwen, dan behoud je een veel groter dynamisch contrast.

maar het nadel is dat goede speakers bouwen ver de prijs van de software overstijgen,


dus kortom,mijn eerste indrukken zijn meer positief, maar ikzelf vind het in mijn configuratie geen verbetering :oops:

maar als ik het vergelijk bij mijn familielid dar is het geluid aanzienlijk opgeknapt, het blijft denk ik een stukje maatwerk
wat per luister ruimte getest zal moeten worden.

dat is het voordeel van Dirac Live 14 free trial

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 jun 2013 13:49

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

voor alle duidelijkheid

Dirac live is een stand alone prog.

de eerder genoemde test is uitsluitend gemaakt met orgelmuziek die is opgenomen met hauptwerk

Dirac maakt vervolgens een virtueele geluidskaart aan , en dan kan je muziek via deze virtueel kaart afspelen.

in hoeverre dit toepasbaar is in hauptwerk weet ik niet,


gr


JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 15 jun 2013 13:59

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Hoi Jan Wim

Ik denk dat we op het gebied van staande /lopende golven van mening blijven verschillen, maar dat geeft niets even goede (forum)vrienden :!: mijn ervaringen zijn namelijk anders. Zoals ik beschreven heb bij mijn opstelling heb ik ook kort geleden het plafond akoestisch gedempt met geluiddempende platen. Na dat de platen waren aan gebracht gaf de nieuwe Arc meting een andere vlakkere curve weer. Als het aan staande golven in de boxen zou liggen dan zou het niet veel moeten verschillen.
De noodzaak voor Arc correctie werd hierdoor wel iets minder maar toch klinkt Arc correctie bij mij altijd beter dan zonder Arc ondanks de demping, die ik meer heb aangebracht als geluids isolatie naar de boven verdiepingen en de buren.
Je geeft aan dat Dirac vlak klinkt. Op het Engelstalige forum werd gemeld dat Dirac compressie van het geluid kan geven dus dat klopt wel met jou bevindingen. Waarschinlijk is Arc dan toch een betere optie omdat ik dat met Arc nooit heb ervaren.

Ik neem aan dat je rear boxen redelijk dicht tegen het plafond zijn gemonteerd. Als je dit uitmeet dan krijg je altijd een paar flinke pieken in het laag vanwege de versterking in de hoek. Dus ik vraag me af of je de Genelecs daar de schuld van mag geven. Ik stel voor dat je de rear Genelecs nogmaals uit meet maar dan op de plek van de front speakers. Je zal zien dat ze dan een geheel andere curve gaan geven die meer lijkt op de curve van je main speakers.
Waarschijnlijk heb je via de voicing al wat pieken geneutraliseerd.
Ik stel voor dat je nogmaals eens gaat spelen met en zonder Dirac maar dan zonder voicing. Ben benieuwd wat je ervaringen dan zijn.
Ik begrijp wel dat je weinig verbetering ervaart. Dat geeft aan dat jouw kamer in ieder geval akoestisch ok. Is en dat is alleen maar prettig.

Ik lees net na het plaatsen van mijn reactie ,jou reactie, als ik het goed begrijp dan heb je niet met Dirac correctie gepeeld. Ik weet ook niet goed hoe dat moet maar wat ik ervan begrijp dan moet je iedere audiobron zelfs Asio via Dirac kunnen afspelen.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 jun 2013 14:34

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

hoi Jan,


naturlijk zijn en blijven we beste orgel vrienden ;) dit staat buiten kijf.

ik ben eigenlijk heel halstarrig tot het tegen deel bewezen is :oops: misschien een slechte karakter eigenschap van me.

maar ik heb samen met Peter Metsemakers een speaker gemaakt die in de behuizing vrij is van staande golven, dit komt met name al doordat er geen enkele zijde gelijk is, en mede door het toegepaste air flow filter

aan de achterzijde van elk compartiment is een (dus in de speakerkast zelf) is een akoestisch filter gemaakt
dus feitelijk wat jij buiten je speaker compenseert d.m.v plafondplaten, gebeurt hier al in de behuizing.

http://www.bax-shop.nl/basstraps/aurale ... tails.html
bovengenoemde geeft een weergave van een schuimtrap(absurd duur overigens) wat de ruimte al akoestisch aanpast
dit zelfde principe maar dan uitgebreider vind al in de speakerplaats
dit bestaat uit kegels piramide's en staafjes, die elk op hun eigen manier het geluid absorberen, en terug stralen. verder is het filter voorzien van tritec spoelen voor het midlaag, deze gevlochten spoelen geven al een zeer strak gedetaileerd laag weer.


Peter van Speakerkits, heeft de mening, als een speaker verkeerde informatie de ruimte instuurt, dan moet de ruimte dit zien te compenseren, wat meestal niet gaat.

maar als een speaker al een schone weergave geeft, dan heeft de ruimte minder invloed.

en als dan de ruimte ongunstig is dan zal ARC zeker deze laatste hobbel kunnen vlakken, daar ben ik wel van overtuigd ;)



en misschien doet Dirac iets anders dan de door jouw gebruikte software, dus daar kan ik totaal niet over oordelen
de genelecs zijn vanuit de zelfde positie gestest, deze geven op bepaalde frequentie's ook staande golven


en je hebt gelijk, mijn luisterruimte zal akoestisch wat beter zijn, zodat Dirac minder weinig toevoegt.



gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 15 jun 2013 21:03

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Jan Wim, jouw verhaal over "schone weergevers" deed me denken aan die "open baffle" constructies die een tijd lang voor al in de VS opgang maakten onder audiofielen. Idd moet het natuurlijk bij de bron al niet fout gaan. Maar die open baffles hebben helaas onvoldoende laag; komt er toch al snel weer zo'n massale luchtverplaatser bij.....

Jouw bevindingen omtrent diverse luisterruimtes doen bij mij - ook al omdat ik zelf helemaal geen ruimte heb...- het verlangen opborrelen naar een paar gunstig gelegen - zal wel in de bible belt zijn - lokaties waar fanatieke HW-gebruikers zich eens helemaal zouden kunnen uitleven in een mooie weergave. Kerken ofzo!
Nouja, ik ken wel iemand, die weer eens met een HW-plaatsing in een kerk bezig is. Dat is toch ergens het fraaist.

Al met al, vind ik het wel fascinerend, dat er hier onder de forumleden toch diverse mensen zo serieus bezig zijn met optimale luidsprekerweergave, en dat er kennelijk diverse wegen leiden naar verbetering.

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 jun 2013 21:44

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

hoi Geert,

er zijn inderdaad diversen wegen die leiden tot een schone weergave.

ik zelf ben nog steeds weg van elektro staten, deze missen wel laag, maar voor orgelmuziek vind ik ze zo mooi klinken
maar waar zet je zulk schuw lelijke dingen.

en troost je maar mijn woonkamer is geen landhuis hoor ;) ;)

nadat de speaker gebouwd was is deze uitvoerig getest en nog wat kleine aanpassingen uit gevoerd
de speakers zijn volgende week definitief af,
ze zijn getest op afwijkingen in de weergave zowel buiten als in de kast

zie foto voorbeeld van de test ruimte bij Ruud van speakerland
meetnauwkeurigheid van minder dan 0,1 dB

het zijn vaak kleine aanpassingen die toch een verschil opleveren

fijn weekend

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 15 jun 2013 23:28

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Jaaa, gaaf hoor die geluidsdode ruimte. Doet mij denken aan mijn tijd bij KPN, toe wij in het toenmalige dr Neherlab in Leidsendam een gigantische dode zaal zeg maar ter beschikking hadden.

Ik ben ook altijd gek op metingen geweest. Maar bij geluidsweergave komt toch heel veel subjectiviteit om de hoek kijken is mijn ervaring. Vandaar die verschillende benaderingen en visies.

Wie weet kan ik het in de toekomst ook eens beluisteren bij jou....

HG

Geert

Berichten: 60

Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51

Woonplaats: Katwijk

Bericht 24 jun 2013 21:36

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Ik heb me door de positieve reacties ook laten overhalen om ARC2 aan te schaffen. De resultaten zijn inderdaad indrukwekkend. Als je de kosten van dit programma afzet tegen de totale kosten van console, computer, hauptwerk software, samplesets, monitoren, etc, dan krijg je écht waar voor je geld.

Ik moest om aan de slag te gaan alleen nog wel een microfoon voorversterker aanschaffen omdat de M-Audio 1010lt geen 48v phantom power levert.

Ik zit alleen met een probleem: Ik heb ARC draaien via Reaper. Voor alle kanalen heb ik aparte metingen gedaan (4 stuks). In Reaper heb ik in 4 verschillende tracks in totaal vier keer de ARC VST geladen. Gaat allemaal goed tot zover. Het storende is alleen dat wanneer ik Reaper afsluit en opnieuw start, de instellingen van de verschillende kanalen in ARC niet behouden blijven. Alle vier ARC plugins staan dan op Front left ingesteld.

Anybody?
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 24 jun 2013 22:29

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Hoi Willem

Leuk dat je ook met Arc aan de slag bent. Er zit een kleine bug in Arc wat ik trouwens op het Engelstalige forum al had gemeld, waardoor hij alleen de eerste track onthoud en de rest moet je steeds handmatig aan zetten. Wat je kan proberen is dat je per track in de Arc interface op UI drukt en dan naar de eenvoudige interface gaat. Op de onderste schuifregelaar kan je ook de gewenste filtering kiezen . zet die goed en save je project weer in Reaper , bij mij werkt dat! kijk maar of dat helpt. Ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen. Trouwens waarom heb je in Reaper niet gelijk stereo kanalen 1x front en 1x rear aangemaakt. Met Arc zijn de metingen ook stereo. Je hoeft dan maar 2 ARc metingen te doen en 2 ARC vst plugins te laden in de front en rear kanalen het geen alles wat vereenvoudigd en waarschijnlijk ook scheelt in processor belasting/polyphonie.

groet Jan

Berichten: 60

Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51

Woonplaats: Katwijk

Bericht 25 jun 2013 21:21

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Dag Jan,

Voor de achter speakers heb ik 1 stereo pluging. Mijn voorspeakers staan compleet verschillend van elkaar opgesteld;links op 40 centimer en rechts op 4 meter van de luisterpositie. Deze stonden ivm de verschillende volumes in een aparte track in Reaper. Daarnaast heb ik nog een center speaker. Ik zit in een kamer met een 5.1 opstelling met het orgel tegen de linker muur aan. Maar je hebt gelijk: links en recht voor zou ik inderdaad nog kunnen samenvoegen in één track.

De meetresulaten vond ik echt schokkend: véél te veel laag (ook zonder subwoofer aan) en te weinig hoog (met name de speakers die in hoeken onder het schuine dak opgesteld staan). De orgels klinken compleet anders nu; transparanter, helderder en geen resonanties meer in de lage tonen. Het geheel is veel meer in balans.

Ik heb de metingen gedaan zonder de subwoofer. Deze staat nu wel gewoon aan voor wat extra laag.

Ben al met al erg tevreden! Alleen een beetje jammer van het schoonheidsfoutje. Ik hoop dat er snel een update volgt.

m vr gr,
Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 25 jun 2013 23:18

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Wat gaaf, Willem, dat jij nu ook al zo,n goed resultaat hebt. En hoe bekend ook, dat je veel teveel laag had ( ik neem aan mid-laag, ergens bij 60-70 Hz??)

Nu moet ik telkens denken aan Jan-Wim, met zijn werkelijk zeer professionele transmissielijnspeakers, waar niets aan het toeval wordt overgelaten, tot aan de draadjes toe.

En dat hij dan roept, dat hij helemaal geen korrektie nodig heeft ( als ik het goed heb begrepen.... :oops: ).

Hoe kan dat dan?? ( dit is dus bedoeld voor Jan-Wim).

Kunnen we niet eens een HW orgeltoer ( kompleet met bus en verzorging onderweg; koffie en gevulde koeken)
organiseren, om die zo heel verschillende en kennelijk toch optimaal geluid gevende opstellingen eens in 1 dag met elkaar te vergelijken??

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 26 jun 2013 00:21

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Hoi Willem

Ik heb altijd de metingen gedaan met subwoofer. Arc zorgt dan voor een perfecte aansluiting omdat bijv. een frequentie verdubbeling door overlapping door arc gecorrigeerd wordt. Heb je trouwens de voicing van je samplesets gedelete?
Want je hoeft niet meer te intoneren voor je kamer defecten, alleen nog voor je smaak. Gebruik je ook nog wat equalising? Ben ik benieuwd naar ? Ik heb het laag wel iets opgeschroefd met 3db omdat ik dat toch wat lekkerder vind klinken!

Hoi Geert.

Jij hebt weleens bij mij gespeeld. Sinds die tijd is er wel het een en ander bij mij verbeterd/ veranderd. dus een vernieuwde kennismaking is altijd leuk. Mijn huis staat in ieder geval open voor een virtuele orgeltour ;)

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 jun 2013 00:41

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Geert schreef:Wat gaaf, Willem, dat jij nu ook al zo,n goed resultaat hebt. En hoe bekend ook, dat je veel teveel laag had ( ik neem aan mid-laag, ergens bij 60-70 Hz??)

Nu moet ik telkens denken aan Jan-Wim, met zijn werkelijk zeer professionele transmissielijnspeakers, waar niets aan het toeval wordt overgelaten, tot aan de draadjes toe.

En dat hij dan roept, dat hij helemaal geen korrektie nodig heeft ( als ik het goed heb begrepen.... :oops: ).

Hoe kan dat dan?? ( dit is dus bedoeld voor Jan-Wim).

Kunnen we niet eens een HW orgeltoer ( kompleet met bus en verzorging onderweg; koffie en gevulde koeken)
organiseren, om die zo heel verschillende en kennelijk toch optimaal geluid gevende opstellingen eens in 1 dag met elkaar te vergelijken??

HG

Geert



Hoi Geert,

zoals mijn eerdere hardnekkige standpunt al was en blijft, de ruimte is niet alleen de boosdoener, het zijn voornamelijk de speakers.

met dat zelfde hardnekkige standpunt :roll: ben ik op pad gegaan, en kwam uit eindelijk bij een audiofiel puur sang terecht, die dat standpunt ook overnam.
Er zijn schitterende speakers te koop op de markt, voor weergave van je audio cd's,dvd's, maar de meeste zijn dan toch niet genoeg in staat om het dynamische geluid van hauptwerk goed te vertalen.
daar mee is het huidige ontwerp tot stand gekomen.
Heel simpel gezegd, als de speaker het "zwaar' krijgt dan komt er een ongelijk volume in de behuizing vrij, en word elke staande golf in de kast al vermeden.
en als de golf in de kast er al niet is, word hij ook niet afgegeven aan de ruimte.
Plus het feit , als er al veel detail te horen is, hoeft de speaker ook niet op een te hoog volume te draaien, dit komt zeker al elke ruimte tegemoet.

Het enige wat ik nu kan laten horen is het verschil tussen Genelecs, en de nieuwe speakers
ik zelf heb de sampleset van rotterdam niet, maar als ik een demo van jiri beluister dan blijft het ook daar allemaal gecontroleerd en strak.
maar ik weet niet of er tussen de demo's, en het sampleset zelf veel verschil zit.
maar 1 ding is zeker de Genelec's gaan nooit geen orgelgeluid meer weergeven :arrow:
deze gaan in het nieuwe orgel door het leven als weergever van de tractuur geluiden.

natuurlijk is het te kort door de bocht om te stellen dat er absoluut geen ruimte's zijn waar speakers het moeilijker krijgen.

Maar wat doet korrektie software die past de ruimte niet aan, maar de speaker frequentie ;)

en wat de nieuwe speaker doet is eigenlijk zich zelf aanpassen aan het aangeboden Hz geweld,
dus eigenlijk maakt de speaker een natuurkundige korrektie.

dus Geert als je de totale opstelling/ beleving wilt horen dan moet je nog geduld hebben,
maar als je nu puur het verschil wilt horen tussen oud en nieuw geluid, dan is dat al mogelijk

dan ben je van harte welkom, en koffie en gevulde koek heb ik ook voor je ;)

Als je eens in de buurt bent moet je zeker eens langskomen

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 60

Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51

Woonplaats: Katwijk

Bericht 26 jun 2013 20:23

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Er is in de grafieken een "berg" zichtbaar die loopt van 50 tot voorbij 200 Hz. Daarboven gaat het over in een wat minder diep dal.

Ik heb inderdaad alle voicing kunnen resetten; is niet meer nodig. M'n standaard registraties moet ik nog wel wat aanpassen. Met Cean bijvoorbeeld deed ik vrij weinig met de 16 voeten; de klank werd al snel te zwaar en te donker. Nu kan ik ze er gerust bijpakken.

Ik geloof zonder meer dat je met topkwailiteit versterkers, speakers, juiste plaatsting, etc een perfect resultaat kunt bereiken. Prima oplossing natuurlijk. Voor mij gaat dat alleen niet werken omdat ik een uitstekende Hifi installatie heb, maar beslist geen top-apparatuur. Met een relatief geringe uitgave heb ik nu toch een paar flinke stappen gemaakt qua eindweergave.

Ik merk dat ik bij een aankoop toch altijd op zoek ga naar maximaal resultaat met de beschikbare middelen en dat is precies wat ARC levert: "bang for buck"!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 26 jun 2013 20:54

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Leuk, deze polemiek over dit toch zeer belangrijke onderwerp voor de niet-koptelefoonspelers.

Die zaak in Oss, daar kwam ik vroeger al eens, want toevallig had ik daar een regiokantoor en zt ik er zo,n 2 dagen per week.
Werkelijk onverbloemd mooie spullen.

ik heb zelf reeds in een grijs verleden transmissielijnspeakers gebouwd naar een ontwerp uit het bekende Wireless World (voor de electronici onder ons). daar zaten dan Kef units in, voor het laag de BD139, die speaker met dat vlakke membraan dat als een zuiger heen en weer gaat.
Dus heb ik wel begrip voor het streven naar speakers die het orgel goed aankunnen.

Ik pak dat toch even 2 dingen uit je betoog, Jan-Wim:

1. Wij moeten geen appelen met peren gaan vergelijken, dat gaat volkomen mank. Het is sowieso een beetje erg mode geworden in HW-land, om maar met nearfield-monitoren te gaan werken; lekker makkelijk omdat alles ingebouwd en goed afgestemd is. Maar: zijn die speakers wel voor dit gebruik ontwikkeld?? NEE dus!
Dit even nav jouw opmerking over de Genelecs versus jouw superkanonnen.

2. En daar gaat deze diskussie over , dacht ik: UITERAARD moeten er geen reflekties intern in de speakerkast optreden; vandaar dat liefst geen enkele wand parallel zou moeten lopen, er geen haakse hoeken zijn, en wel voldoende en goed dempingsmateriaal. Het gaat hier dus om vrij korte golflengtes. En uiteraard moet de versterker een voldoende lage dynamische uitgangsimpedantie bezitten om de door de lsp opgewekte tegen-emk kort te sluiten.

MAAR: het ging dacht ik - ivm roomcorrection - juist over de reflekties ( van een veel langere golflengte) die ontstaan BUITEN de lsp kast, en waarop de kast geen enkele invloed heeft!!

Vandaar, Jan-Wim, dat het, afgezien van de ongetwijfeld veel betere weergavemogelijkheden van die superkasten, de grote vraag blijft: waar blijven jouw kamerreflekties........

of heb je door het akoestische geweld gewoon een muurtje eruit geblazen?? :oops:

Ja, na het zomerreces lijkthet mij erg leuk om eens eea te bezien/luisteren....

HG

Geert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 jun 2013 21:34

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Ik kan me wel vinden wat Geert schrijft.
Twee soorten refecties: in en buiten de luidspreker.

En op deze site kun je de waarden invullen en kijken of het ook werkelijk zo is: http://www.sengpielaudio.com/calculator-roommodes.htm

Nog een vraag: Waarom Speaker&Co vroeger alleen rechthoekige boxen leverde. Ik kan me tenminste geen andere vormen herinneren.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 jun 2013 21:45

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Hoi Geert,


ik heb inmiddels geen muren meer :lol: :lol: :lol:

maar even zonder gekheid, kamer reflecties, zijn er altijd dat is een logisch vervolg van de afstraling van je speaker.

maar dan nog is dat niet direct een probleem, de reflectie's moet alleen geen Flutter echo worden, wand dan gaat het mis.
elke reflectie moet eigenlijk worden omgebogen naar diffusie,
maar dit is al met minimale aanpassingen te maken



en wat ik me wel afvraag ,bij veel hauptwerkers staat het volume zo ver opengeschroefd, dat het nog harder speelt dan het origineele orgel.

een fluit 4 voet word soms boven de 110Db te gehore gebracht waarom?
in het echt is een 4 voet geen 110Db

en op zo'n geluids niveau krijg je in woonkamer met formaat voetbalveld nog last van reflectie's
dus ik denk dat na de speakerlijn, ook het normaliseren van het geluids niveau al heel veel teleurstelling kan voorkomen

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 jun 2013 21:56

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Evert-Jan schreef:Ik kan me wel vinden wat Geert schrijft.
Twee soorten refecties: in en buiten de luidspreker.

En op deze site kun je de waarden invullen en kijken of het ook werkelijk zo is: http://www.sengpielaudio.com/calculator-roommodes.htm

Nog een vraag: Waarom Speaker&Co vroeger alleen rechthoekige boxen leverde. Ik kan me tenminste geen andere vormen herinneren.



de ruimte word alleen gesimuleerd met het invoegen van het aantal Hz ten opzichte van een reflectie model.

dit houd denk ik geen rekening met, bekleding, van een ruimte

op de vraag waarom S+C vroeger( nu overwegend nog steeds) alleen rechthoekige boxen leverde?
geen idee, ik denk dat voor een eenvoudige cd weergave het niet zo spannend is. en speaker en co heeft ook geen speaker die geschikt is voor alleen hauptwerk

het uiterlijk mag wel rechthoekig zijn maar het inwendige moet toch echt niet rechthoekig zijn

maar dit is vaak zeker met een TL al niet het geval
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 26 jun 2013 23:57

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Ja, idd gaat het bij de roomodes dus ook om de "exitation" zoals op de website die door Evert-Jan wordt genoemd ook duidelijk wordt gezegd.

En een orgel is, anders dan de piano, bij uitstek een apparaat waarmee je dus vanwege het kontinue karakter van de toon-amplitude die roommodes ahw tot resonantie brengt. En idd wordt het erger als het volume hoog is.

Overigens adviseert prof Maier om altijd met het juiste volume te spelen; zijn ervaring is, dat reeds 1 dB verandering een andere beleving geeft. Gelukkig heb je voor de iPad nu een app DB-meter.... :roll:

Maar, Jan-Wim, jij hebt vast bass-traps staan; ik herinner me dat je het daar al eens over had.

Ik moet mijzelf weer eens wat gaan inperken kwa reakties, maar kvind het allemaal nog steeds zo boeiend, en voor mij ook inspirerend om te zien dat anderen er ook zo mee bezig zijn, dit vanwege het feit dat ik toen er nog helemaal geen stereo was, al bezig was met geluidsweergave; bv bi-ampli-versterking om maar eens wat te noemen.

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 jun 2013 00:21

Re: Hauptwerk, akoestiek en resonantie

Bass traps zou ik wel willen plaatsen, maar die komen er niet in de vrouw des huizes laat dat niet toe :lol:

maar idd zo'n bass trap werkt wel

enne... je reactie's hoef je niet in te perken hoor ;)

Audio is en blijft een heel boeiend onderwerp

De Duitse Prof. heeft een sterk punt, de vraag volgt dan wel direct wat is het juiste volume??
dit zou eigenlijk elke samplsetmaker moeten vermelden bij zijn sets.
de maximale aantal Db's waarop een sampleset optimaal klinkt
een soort referentie met opname/ afspeel volume van een sampleset

ik heb wel eens gepleit voor een soort gelijk iets bij Milan maar die vond dat onzin

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
VorigeVolgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com