@Jos
ondanks dat een grill fijnmazig is heeft het altijd invloed ook bij jouw genelecs, met en zonder grill meten ze anders.
Maar het ontwerp is zo gemaakt dat de grill onderdeel is van het geheel.
dus ervaar jij een gebrek bij je Genelecs of hoor je "haren" door de aangebrachte grill?
ook een fijnmazige grill is vaak 50% open en 50% gesloten , dus er treedt ook op dat niveau al reflectie op, en dat is echt 1e refelctie.
Maar dat is geen probleem zolang het ontwerp dit verdraagt, zodra je zoals de TS stelde een monitor gaat inbouwen klopt het ontwerp niet meer, en zal je hoe dan ook een nieuw filter moeten ontwerpen, waarin alle reflecties worden mee gewogen.
Laat we even terug gaan nar de basis , welke invloed heeft orgelmetaal op welke frequentie?
dat is te meten met een zuivere sinus reeks icm een toonwiel
de 1e test bij een nieuw ontwerp is een speaker "doorfluiten" ik denk als je dat doet je echt schrikt wat er mis is met een gemiddelde monitor, je moet dan zowat een ontwerp in een betonnen speakerkast maken.
Ik denk Jos dat je nog teveel richting traditionele measurement denkt. waar je vroeger een speciekuip aan componenten nodig had (die bij elkaar meer invloed hebben dan orgelmetaal)
kan je tegenwoordig heel fijnmazig problemen in kaart brengen of aanpakken.
Stel je zet een tweeter achter een front, en je meet zoals jij zegt "haren"
zijn die dan zo messcherp en zo kort dat ze wel verticaal zichtbaar zijn maar horizontaal een paar milimeter zijn?
zijn ze echter wel storend dan ga je kijken kan ik ze gebruiken in de 1e harmonische?
Is dat niet het geval en zijn ze te prominent aanwezig , dan selecteer je een gebied en laat de "haren" via een biquad oplossen.
Vervolgens ga je meten of kijken, kan ik de tweeter uit fase zetten? dat houdt in dat je de filterhelling moet herzien.
dus de "informatie" die een pijpenfront toevoegt en soms weghaalt zal je moeten verwerken in een nieuw filter.
ik thuis heb zelfs een sublaag (geensubwoofer) achter de pijpen staan, en er is niet 1 pijp die rammelt of resoneert, uiteraard resoneren die naar harte lust, maar de resonantie frequentie sleutel je uit je filter.
resonantie is ook gewoon geluid, en is onmisbaar in het spectrum. alleen je wilt die resonantie niet nog eens een keer extra horen via je pijpen, want dan ervaar je een rammel of trilling.
alles valt of staat met een ontwerp, denk bv. aan een open baflle, deze wordt niet gehinderd door kast resonanties of kleuring, maar heeft andere beperkingen.
wil je een open baflle een kast geven zal je opnieuw het filter moeten ontwerpen.
Pure correctie achteraf heeft hier echt geen zin, en kan zelfs vaak nadelig uitpakken.
room correctie of een room meting geeft een indruk van wat een speaker doet en waar deze in combinatie met akoestiek afwijkt. Maar je zal nooit dieper kunnen kijken of aanpassen dan de optelsom van je drivers