Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Audio plotseling in het rood

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 87

Geregistreerd: 03 maart 2011 15:08

Bericht 23 jan 2021 23:07

Audio plotseling in het rood

Audio schiet als 'vanuit het niets' in het rood. CPU, Polyfhony en Audio staan alle 3 op max 1 a 2 groene streepjes. En dan plotseling schiet audio in het rood en begint te knetteren. Maakt niet uit of je veel of weinig registers open hebt.
Ik heb alle instellingen (windows en bios) conform het boek van Evert-Jan nagelopen.

Heeft iemand een idee? Graag advies.

Groeten Arend.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 jan 2021 23:13

Re: Audio plotseling in het rood

Welke audioprocessen draaien er nog meer op de PC? Heb je Windows geluiden ook uitgezet?

Welke WIndows 10 versie? Welke geluidskaart?
Treedt het bij 1 sampl set op of bij meerdere sets?
Heb je HW5/6 en gebruik je ook 96 kHz en/of HD audio quality?

Berichten: 87

Geregistreerd: 03 maart 2011 15:08

Bericht 25 jan 2021 17:40

Re: Audio plotseling in het rood

Ik gebruik Windows10 HW versie 6.01. Geluidskaart RME Fireface. Probleem deed zich voor bij alle sample sets

Verdere instellingen in Hauptwerk: 96 KHZ en HD Audio.

Ik heb inmiddels de buffer op 1.024 gezet. Stond op 512. Tot nu toe lijkt dit te helpen.

Dank voor het meedenken.

Groeten Arend.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 jan 2021 18:41

Re: Audio plotseling in het rood

Arend,

Zowiezo moet je als je 96kHz gebruikt, het buffer 1 stap groter zetten
Het buffer is op die sample rate nl. 2x sneller vol, en belast je PC dus zwaarder. Als je het buffer 1 stap groter zet, dan is de latency/vertraging even groot als vroeger.

Verder, er zit een bug in HW 6.01, waardoor je luide plops of gekraak kan horen. De audiometer slaat dan ook uit in het rood. Dat komt door de 16 voeters. Filtering daarvan werkt niet goed in HW.
Zie ook https://forum.hauptwerk.com/viewtopic.p ... 15#p145095

Als je 96 kHz blijft gebruiken, dan moet je in Organ settings | Organ preferences | Audio engine' scherm 'Disable harmonic-shaping filters' aanvinken. Bij elk orgel dus als je er last van hebt.
Of tijdelijk weer op 48 kHz gaan werken.

Berichten: 87

Geregistreerd: 03 maart 2011 15:08

Bericht 05 feb 2021 12:51

Re: Audio plotseling in het rood

In verband met de bug in HW 6.01 bij ieder orgel de functie 'Disable harmonic-shaping filters' aangevinkt. Nu al 2 weken geen gekraak / geplof meer.

@Evert Jan, dank voor de tip.

Groeten
Arend.
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 05 feb 2021 15:23

Re: Audio plotseling in het rood

arendl schreef:In verband met de bug in HW 6.01 bij ieder orgel de functie 'Disable harmonic-shaping filters' aangevinkt. Nu al 2 weken geen gekraak / geplof meer.

@Evert Jan, dank voor de tip.

Groeten
Arend.

heeft het van invloed op de kwaliteit van het audiogebeuren ? Want dat van mij doet precies hetzelfde alleen dan mijn cpu. Vliegt zomaar zonder reden in het rood. Met gekraak tot gevolg, ik ben er de laatste tijd niet meer zo blij mee. Ik heb nu toch van alles geprobeerd om het stabiel te krijgen. En processor mag niet zomaar zijn eigen leven gaan leiden. Met pieken naar het rood als je es een keer lekker vol wil gaan. Al heb ik dus HD uit en 96 KHz uit. Wat is dit nu. , nog nooit gehad zins Hw 6.01.
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 05 feb 2021 17:19

Re: Audio plotseling in het rood

Ik heb hetzelfde probleem in Canada. :(
Maar ik denk dat ik het met Hauptwerk 5 ook al had.
Ik heb ook vorige week de nieuwste update voor Windows 10 gedaan maar nu loopt Firewire niet meer zo lekker meer.
Heb geprobeerd een speciale Legacy driver ervoor te installeeren om dit te verbeteren maar computer wou hem niet oppikken.
Het zal misschien allemaal wel een keer goedkomen.
HG

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 feb 2021 17:37

Re: Audio plotseling in het rood

@Henk: het heeft invloed op het audio. Je schakelt nl. filters uit in HW. Ik zou het tijdelijk uitzetten; dan ben je van het probleem af. Totdat HW 6.02 uit komt.

@Pete: het is een bug in HW 6.01. HW5 heeft dit niet. Windows updaten lost dit NIET op. Daar moet je geen energie in stoppen; het zou nieuwe en andere problemen kunnen geven. We moeten wachten op HW 6.02.

Martin is bezig de bug op te lossen. Nadeel hiervan is dat er niets ontwikkeld wordt tbv HW VII. En in november wordt al weer een nieuwe versie van HW verwacht ........
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 19 feb 2021 22:45

Re: Audio plotseling in het rood

@EvertJan,

Gestoor, gekraak, CPU volledig over de rooie bij mij in HW V.
Begon bij Freiberg, ik werk op 48 KHZ, Echo Gina 3 G kaart, 112 GB Ram, 2x Intel Xenon 2.0 2.6 CPU, al jouw goede tips uit het grote boek opgevolgd; het rode karakter komt zelfs naar buiten zonder dat er gespeeld wordt, ontstaat al tijdens het laden....
Wat kan dit zijn?


Gr. Huib
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 feb 2021 23:32

Re: Audio plotseling in het rood

(anderen mogen ook wel reageren)

Bij het laden van het orgel heeft HW het audio niet aan staan; dit wordt pas actief als het orgel geladen is. Kijk maar in de activity log file. Dus kan er geen gekraak door HW komen. Er moet iets anders aan de hand zijn.

En ook tijdens het laden en ook als er geen orgel geladen is kun je het grote audio/performance paneel niet oproepen of zichtbaar hebben. Geen enkel groot of klein paneel(tje). CPU in de rooie? Hoe kun je dat dan zien?

Wat draait er nog meer op de PC? Staat audio van moederbord en videokaart uit?
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 20 feb 2021 00:01

Re: Audio plotseling in het rood

@EvertJan,

Goed opgemerkt, ik had moeten zeggen dat het orgel wel geladen is, bij de cpu indicator 3 groene en 1 soms 2 rode blokjes geactiveerd staan, pas na starten van het bespelen zakt dit weer terug naar 1 groen blokje.
Audio in Windows (10 64 pro) staat uit, pc wordt enkel voor HW activiteiten gebruikt...

Gr. Huib
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 20 feb 2021 00:03

Re: Audio plotseling in het rood

kan het zijn dat de meest actuele driver voor Gina 3 G niet goed over weg kan met Win 10/64 Pro?

Er worden al geruime tijde geen driver-updates gemaakt meen ik...
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 feb 2021 00:22

Re: Audio plotseling in het rood

Huib
bedankt voor het inkoppertje. Daar had ik nog niet eens naar gekeken omdat wat jij beschreef niet kon in/door HW. Maar dat is nu verklaard.

PC System requirements:
Windows ME/2000/XP/x64/Vista
Genuine Intel Pentium or AMD Athlon CPU
Motherboard with Intel, AMD, Via, or NVIDIA chipset
256 MB RAM (512 MB recommended)
Bron: https://www.zzounds.com/item--ECHGINA3G
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 04 sep 2012 22:46

Bericht 20 feb 2021 01:07

Re: Audio plotseling in het rood

wat betekent dit in mijn situatie? momenteel gaat het goed; zijn er ergens betere drivers te halen?

gr. Huib
"Met het oog op de jeugd, moeten wij, zingen,verzen componeren en telkens wanneer het nuttig en heilzaam is, zou ik alle klokken maar laten luiden, alle orgel laten dreunen en alles geluid laten maken waar geluid in zit." (Luther)

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 feb 2021 12:27

Re: Audio plotseling in het rood

De fabrikant maakt drivers voor zijn geluidskaart. Dat zijn geen derden die dat doen.
Als de fabrikant de kaart niet meer ondersteunt, bijv. omdat de hardware en/of de gebruikte software bibliotheken niet met een nieuwe windows versie compatibel zijn/is, dan is het exit voor die kaart.

Je zult een nieuwe kaart moeten zoeken om van het probleem af te komen. Een andere oplossing is er m.i. niet.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com