Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Little One met MFB techniek

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 11

Geregistreerd: 12 nov 2015 10:42

Bericht 31 mei 2021 12:13

Little One met MFB techniek

Dag heren,

Ik kwam terecht op de website van mensen die de zogenaamde LittleOne speakers bouwen, met MFB techniek.
Zijn per set € 1000 en de specs zien er volgens mij wel goed uit.
Iemand ervaring of kennis van deze speakers?
https://piratelogic.nl/?p=en.littleone

Hifi heeft een tijdje terug wel een positieve review geschreven:
https://hifi.nl/artikel/27737/Review-Ar ... ander.html

Groet,
Hendrik Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 31 mei 2021 14:22

Re: Little One met MFB techniek

Geen ervaring mee. Ik zou bij een speaker minimaal de on- en off axis response willen zien. Bij vertrouwde producenten zoals Adam en Genelec zijn die gewoon op hun website te vinden.

Maar ik zie wel scherpe hoeken aan de speakerkast, en geen waveguide rond de tweeter. De meeste speakers hebben afgeronde/schuine randen en wel een waveguide, omdat dat een betere frequentierespons oplevert. Of dat in dit geval negatief uitpakt, geen idee.

Op veel websites zegt een positieve review niet zoveel, op sommige websites verschijnt nooit een negatief review, anders halen ze hun verdienmodel onderuit ;)

Berichten: 11

Geregistreerd: 12 nov 2015 10:42

Bericht 31 mei 2021 14:41

Re: Little One met MFB techniek

josq schreef:Geen ervaring mee. Ik zou bij een speaker minimaal de on- en off axis response willen zien. Bij vertrouwde producenten zoals Adam en Genelec zijn die gewoon op hun website te vinden.

Maar ik zie wel scherpe hoeken aan de speakerkast, en geen waveguide rond de tweeter. De meeste speakers hebben afgeronde/schuine randen en wel een waveguide, omdat dat een betere frequentierespons oplevert. Of dat in dit geval negatief uitpakt, geen idee.

Op veel websites zegt een positieve review niet zoveel, op sommige websites verschijnt nooit een negatief review, anders halen ze hun verdienmodel onderuit ;)


Dank voor je antwoord!
Wat betreft die on- en off axis.. Deze graphic hebben ze wel online staan:
https://piratelogic.nl/data/images/prod ... ted.en.gif
Weet niet of dat een beter beeld schetst?

Achtergrond van de vraag:
Heb nu Hauptwerk met een stereo installatie, bestaande uit een Rotel RA-12 versterker en twee passieve KEF Q55 boxen. (middels een MOTU M4 gekoppeld aan de laptop met 64GB RAM en Hauptwerk 6 Advanced) Hoewel ze op zich goed klinken hebben ze volgens mij de langste tijd wel gehad. Heb het idee dat ik het geluid 'rijker / voller' moet kunnen krijgen, vooral bij vollere werk. Dan wordt het een soort 'brij'. Daarnaast zitten ze dus niet op oorhoogte.
Omdat MFB boxen voor Hauptwerk nogal eens worden geadviseerd dacht ik dat deze wellicht een alternatief zouden kunnen zijn, nieuw en iets betere look dan oude Philips MFB's.. (ze zouden in dat geval op het orgel Concent Celeste) worden geplaatst. De vloerstaanders kunnen dan weg, en ik heb geen sub nodig. Wat bijv. wel weer het geval is bij een set KEF LS50 (passief) of KEF LSX. (actief)

Overigens probeer ik room correction ook nog. Hoop vanavond een meting te doen met Sonarworks microfoon + software.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 31 mei 2021 14:53

Re: Little One met MFB techniek

Ja die had ik gezien, maar als ik het goed zie is dat alleen on-axis, dus recht voor de tweeter. Maar het geluid dat naar de zijkanten gaat bereikt via reflecties ook je oren en is daarom ook erg bepalend.

Je gedachtegang lijkt me goed. Wat de kwaliteiten van de Little One zijn is duidelijk: hij kan laag en hij kan luid. Maar of hij ook in het hogere frequentiebereik goed scoort, dat durf ik niet te garanderen. Terwijl dat wel een heel belangrijk onderdeel is als je op dit moment het geluid als een brij ervaart.

Zelf heb ik wel gekozen voor de benadering om kleine boxen op het orgel te zetten en een aparte subwoofer. Dit omdat de optimale plaatsing voor de lage frequenties anders is dan voor hoge frequenties (in een hoek versus op oorhoogte).

Berichten: 11

Geregistreerd: 12 nov 2015 10:42

Bericht 31 mei 2021 22:40

Re: Little One met MFB techniek

Dag Jos,

Dank voor het meedenken, ik ga het nog eens laten bezinken.
Vanavond meting uitgevoerd. Geeft toch ook aanzienlijk resultaat. Je ziet terug dat vooral het laag erg aanwezig was en dit aardig wordt teruggeschroefd. Daarentegen komen de midden- en hogere tonen nu meer naar voren.
Zie bijlage.
Dat hoor je ook echt terug nu, mooi is dat.. hoe zulke software te werk gaat.

Groet,
Hendrik Jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 jun 2021 21:38

Re: Little One met MFB techniek

Is toch grappig oude techniek nieuw leven in blazen.
En waarom niet , als het verkoopt......


Maar wat doet mfb feitelijk? Heel kort door de bocht de output vergelijken met de input.

Het gaat hier puur om de mechanische afhandeling.
Maar waarom wordt er geen negatieve feedback correctie toegepast op het audiosignaal??

De mfb techniek is in de digitale wereld achterhaald.
En voegt niets meer toe, bedenk daarbij dat 7 van de 10 mensen tegenwoordig in een nieuwbouw woning wonen, waar beton het hoofd bestanddeel is, als je op een mfb roomcorrectie gaat toepassen kan het met de impedantie totaal verkeerd aflopen.

Dus goed bedenken wat je doet, laat je niet misleiden door gunstige recensies
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 11

Geregistreerd: 12 nov 2015 10:42

Bericht 03 jun 2021 12:04

Re: Little One met MFB techniek

Jan Wim schreef:Is toch grappig oude techniek nieuw leven in blazen.
En waarom niet , als het verkoopt......


Maar wat doet mfb feitelijk? Heel kort door de bocht de output vergelijken met de input.

Het gaat hier puur om de mechanische afhandeling.
Maar waarom wordt er geen negatieve feedback correctie toegepast op het audiosignaal??

De mfb techniek is in de digitale wereld achterhaald.
En voegt niets meer toe, bedenk daarbij dat 7 van de 10 mensen tegenwoordig in een nieuwbouw woning wonen, waar beton het hoofd bestanddeel is, als je op een mfb roomcorrectie gaat toepassen kan het met de impedantie totaal verkeerd aflopen.

Dus goed bedenken wat je doet, laat je niet misleiden door gunstige recensies


Dag Jan Wim,

Dank voor je overwegingen!
Wat betreft dat het zou verkopen, dat betwijfel ik. Volgens mij is het nooit echt op hele grote schaal toegepast en ook deze speakers worden alleen op bestelling gemaakt en geleverd, worden ook verder niet ergens anders verkocht...

Je geeft aan dat MFB niets meer toevoegt.. voor mij zou het een overweging zijn i.v.m. het feit dat je daardoor niet perse een subwoofer meer nodig hebt...

De technische kant, die probeer ik te volgen. Kun je alleen misschien wat meer uitleg geven over de negatieve invloed van beton op impedantie / roomcorrectie bij de MFB boxen.
Ik kan hem niet helemaal volgen, ben verder ook niet heel technisch;)..

Wat zou wat jouw (jullie) betreft een goed alternatief zijn in dezelfde prijsklasse.. Is dat inderdaad bijv. de KEF LSX (active) of KEF LS50 (Passief) + subwoofer? Passief of actief maakt me zelf nu niet zoveel uit omdat ik nog een Rotel RA-12 heb en dat is een redelijk goede versterker.

Alvast bedankt.

Groet,
Hendrik Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 03 jun 2021 12:38

Re: Little One met MFB techniek

Je kunt voor die prijs wel voor een Genelec 8030 gaan (review: https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14795/. Het zijn actieve speakers, dus je versterker kun je dan verkopen (aangenomen dat je dan nog wel een geluidskaart hebt).

Zelf heb ik de 8020, die zijn nog een stuk goedkoper, maar gaan iets minder luid en diep. Ik vind ze desalniettemin ruimschoots goed genoeg voor near field luisteren (ze staan op de orgelkast) in combinatie met een subwoofer. Inclusief verkoop van je versterker kun je dan ook gaan overwegen om 2 paar te kopen voor surround geluid.

Ik was zelf eerst erg gecharmeerd van het ontwerp van KEF speakers, maar reviews en metingen geven de indruk dat Genelec toch een stuk beter is:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.11144/

In al deze gevallen heb je wel een grote sub (zoals SVS) nodig als je ook de laagste frequenties goed wil reproduceren.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 03 jun 2021 19:31

Re: Little One met MFB techniek

Heb zelf de Phillips MFB 532 gehad.
Beperkt in afmetingen én goed draagvermogen, dat is waar. Niet goed genoeg in het hoog en galmuitloop. Ging daarom meestal de HD595 hoofdtelefoon gebruiken.

Nu stereo Kef LS50 op oorhoogte, met een digitale PMA50 versterker. Geen geluidskaart.
Alles vele malen helderder, zelfs geen behoefte meer aan de prijzige HD650 Sennheiser hoofdtelefoon.

In het nieuwe orgel komt wel een subwoofer, maar is me geen echte must bij de LS50.
Wel ervaar ik verschillen in de pedaal draagkracht bij sets onderling.
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 1759

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 03 jun 2021 21:46

Re: Little One met MFB techniek

josq schreef:Je kunt voor die prijs wel voor een Genelec 8030 gaan (review: https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14795/. Het zijn actieve speakers, dus je versterker kun je dan verkopen (aangenomen dat je dan nog wel een geluidskaart hebt).

Zelf heb ik de 8020, die zijn nog een stuk goedkoper, maar gaan iets minder luid en diep. Ik vind ze desalniettemin ruimschoots goed genoeg voor near field luisteren (ze staan op de orgelkast) in combinatie met een subwoofer. Inclusief verkoop van je versterker kun je dan ook gaan overwegen om 2 paar te kopen voor surround geluid.

Ik was zelf eerst erg gecharmeerd van het ontwerp van KEF speakers, maar reviews en metingen geven de indruk dat Genelec toch een stuk beter is:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.11144/

In al deze gevallen heb je wel een grote sub (zoals SVS) nodig als je ook de laagste frequenties goed wil reproduceren.


Hoi Jos de Genelecs zullen misschien wel beter meten, maar ze zijn niet faserein en dat is toch een groot voordeel van de Kefs dat alle tonen, grondtonen en harmonischen gelijktijdig je oor bereiken. Dit luistert zoveel relaxter.
Heb al vele kefs versleten in mijn gewone audio setup( kef rdm2 kef r100 en monenteel Kef r 300 ) en niet zonder reden. Ze zijn faserein en zeker als nearfield is dat een groot voordeel. De dure series van Genelec bijv de 8331 zijn trouwens ook faserein.

Gr Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 03 jun 2021 21:59

Re: Little One met MFB techniek

Loosman schreef:
Hoi Jos de Genelecs zullen misschien wel beter meten, maar ze zijn niet faserein en dat is toch een groot voordeel van de Kefs dat alle tonen, grondtonen en harmonischen gelijktijdig je oor bereiken.

Gr Jan


Ha Jan, dit was inderdaad wat me erg aansprak in de benadering van KEF. Maar ik heb inmiddels het een en ander aan onderzoek gelezen, en de wetenschappelijke consensus lijkt er toch wel naar uit te gaan dat een goede frequentierespons veel belangrijker is dan fasereinheid. Als ik dan zie dat de Genelecs een veel gelijkmatiger respons hebben (zowel on- als off-axis) lijkt me Genelec de beste gok.

Overigens blijf ik de KEF's prachtig vinden qua ontwerp, echt een sierstuk, zo'n LS50!
Avatar gebruiker

Berichten: 1759

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 03 jun 2021 22:15

Re: Little One met MFB techniek

josq schreef:
Loosman schreef:
Hoi Jos de Genelecs zullen misschien wel beter meten, maar ze zijn niet faserein en dat is toch een groot voordeel van de Kefs dat alle tonen, grondtonen en harmonischen gelijktijdig je oor bereiken.

Gr Jan


Ha Jan, dit was inderdaad wat me erg aansprak in de benadering van KEF. Maar ik heb inmiddels het een en ander aan onderzoek gelezen, en de wetenschappelijke consensus lijkt er toch wel naar uit te gaan dat een goede frequentierespons veel belangrijker is dan fasereinheid. Als ik dan zie dat de Genelecs een veel gelijkmatiger respons hebben (zowel on- als off-axis) lijkt me Genelec de beste gok.

Overigens blijf ik de KEF's prachtig vinden qua ontwerp, echt een sierstuk, zo'n LS50!


Hey Jos

De frequentierespons trek je recht met roomcorrectie dus dat hoeft geen punt te zijn.
Ik weet uit mijn vroege audio jaren dat ik 2 heel goed geteste Celestion 3 mk2 boxen had maar toen ik overging op de Kef rdm2 had ik gelijk het gevoel hier is meer aan de hand dit klinkt beter, relaxter , natuurlijker.. En nog steeds heeft fase reinheid mijn voorkeur, zeker als ze minder dan een meter van je afstaan in een Hauptwerk setup dan is dat nog belangrijker.

https://nl-nl.facebook.com/DEQX.Process ... 357593001/
Dit filmpje gaat dan wel over roomcorrectie m.b.t. tijdscorrectie maar illustreert wel hoe belangrijk fasereinheid is voor muziekweergave.

Gr Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 03 jun 2021 22:32, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 03 jun 2021 22:30

Re: Little One met MFB techniek

Loosman schreef:
De frequentierespons trek je recht met roomcorrectie dus dat hoeft geen punt te zijn.



Dat is helaas niet helemaal waar. Klik nog eens op de volgende link en bekijk de afbeelding met het "spinorama" (1e grafiek). https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.11144/

Je ziet rond de 4500 Hz een flinke bult zitten in de zwarte lijn (de on-axis response). Die kun je natuurlijk rechttrekken met EQ, zodat on-axis wat vlakker wordt. Maar die correctie zorgt er onvermijdelijk voor dat ook de totale sound power (rode stippellijn) rond 4500 Hz omlaag gaat. Maar als je dat doet, ontstaat er een dip in de rode stippellijn. Dus je doet het altijd fout: of in de on-axis response, of in de sound power (dat is het totale geluid wat je ruimte binnenkomt), of in allebei een klein beetje.

Wat je voor EQ/room correction graag wilt zien is dat de rode stippellijn en zwarte lijn elkaar volgen. Bij de Genelec 8030 gaat dat een stuk beter, hoewel niet perfect.

De duurdere versies van de Genelec zien er wat dat betreft indrukwekkend uit: https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.11652/ Maar de prijs (per stuk!) helaas ook... https://www.thomann.de/nl/genelec_8341_ap.htm

Berichten: 11

Geregistreerd: 12 nov 2015 10:42

Bericht 04 jun 2021 10:31

Re: Little One met MFB techniek

Dank voor jullie tips. Ik ga er mee aan de slag... Misschien is iets in huis halen om te kijken hoe het klinkt...

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 jun 2021 13:54

Re: Little One met MFB techniek

Jan/Jos,

Faserein is een pre, ik zou haast zeggen een must.

Dit is op verschillende manieren te verkrijgen, al heeft Jan gelijk dat hoe korter de afstand is hoe kritischer dit wordt.

De vraag is altijd wat blijft erin de praktijk (huiskamer) over van een "verkoop" grafiek of on/off axis specificatie?
Niemand woont in een deadroom.

Ik heb al heel wat genelecs gemeten maar die presteren in de praktijk lang niet altijd volgens specificaties.

@Jan een roomcorrectie laat een "verwacht" gecorrigeerde curve zien, dat is niet de daadwerkelijke curve.

Fasererein kan je met verschillende on/off axis wel krijgen, maar kan alleen actief akoestisch gefilterd worden.

Zodra erin een speaker een "vast" filter zit analoog of digitaal dan kan je de looptijden niet meer afzonderlijk bepalen of fase kantellen.

Je kan dan alleen zoals bij bv genelec volume per versterking wat aanpassen .


Als je terug gaat naar de bron, en we aannemen dat de orgelpijpen zowel de 16v als de 1v evensnel aankomen bij de microfoon dan is dat de input.
De output zou dan net zo faserein moeten zijn,
Wel is het zo dat een getraind gehoor fasefouten er direct uitpikt.
Terwijl een ander bij die zelfde fasefouten een brok in de keel krijgt van muzikale emotie.

Dus ja ..... maar laat onverlet dat de technische kant van een driver en ontwerp wel moet kloppen .

Uiteindelijk is dat technische ontwerp je enige klik met de muziek
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 04 jun 2021 14:56

Re: Little One met MFB techniek

Jan Wim schreef:Jan/Jos,

Faserein is een pre, ik zou haast zeggen een must.


Ha Jan Wim, ik ben zelf geen expert, maar probeer een beetje te luisteren naar wat andere experts zeggen. In dit artikel https://audioxpress.com/article/zero-ph ... o-monitors lees ik van een heleboel experts die zeggen dat het effect hooguit subtiel is.
Avatar gebruiker

Berichten: 1759

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 04 jun 2021 20:17

Re: Little One met MFB techniek

Hoi Jos

We halen wel 2 dingen door elkaar, je hebt fase verschuivingen veroorzaakt door filtering, doordat er rond de crossover frequentie fase verschuivingen plaatsvinden (dat is met dsp correctie met lookahead buffers tegenwoordig beter op te lossen en je hebt verschillen doordat de lage tonen en hoge tonen speakers op fysiek verschillende afstanden staan ten opzichte van je oren waardoor de basis tonen en de harmonischen van een orgeltonen niet op dezelfde tijd je oor bereiken.. slechts op één positie loopt alles synchroon maar verschuif je je hoofd iets dan ga je looptijd verschillen krijgen en dat is met een dsp niet te corrigeren. Dit is de sterkte van Kef. Ook passieve Kefs kunnen faseverschuivingen hebben bij de crossover freq. maar er zijn geen looptijd verschillen en dat is zeker bij nearfield een plus en als dan ook de fase reine filters hebt ( in de actieve Kefs) dan is dat een win win situatie.

Deze quote heb ik uit jouw artikel gehaald juist ten gunste van coaxiale speakers.

One intriguing approach was pioneered by Bang & Olufsen (B&O), the “filler driver” concept. This was basically a conventional two-way speaker with a filler driver that corrected the phase error. Ingenious but just as flawed as the other approaches. Why flawed? Because all implementations of phase linear speakers other than those using concentric drivers achieve their phase linearity on only one axis. Every other angle, both horizontal and vertical, must introduce added differential delay and so eliminate phase coherency.

Gr Jan

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 05 jun 2021 08:59

Re: Little One met MFB techniek

Ha Jan,

Het zijn inderdaad echte voordelen van KEF. Alleen vond ik het wat tegenvallen dat in het geval van de LS50 dit zich niet vertaalt in een heel mooi spinorama. Terwijl de gegevens in het spinorama volgens wetenschappelijk onderzoek het meest bepalend zouden zijn als het gaat om de vraag aan welke speaker de gemiddelde luisteraar de voorkeur geeft (ook de gemiddelde getrainde luisteraar). Wat ook aannemelijk is: als er allerlei grote rare pieken in het spinorama zitten, zijn je speakers je geluid aan het kleuren.

Maar er is ook goed nieuws: de nieuwe versie van deze speaker, de KEF LS50 Meta, ziet er een stuk beter uit, zie
https://www.audiosciencereview.com/foru ... nts.18353/

Berichten: 11

Geregistreerd: 12 nov 2015 10:42

Bericht 05 jun 2021 22:11

Re: Little One met MFB techniek

Inmiddels een test uitgevoerd met de KEF LS50 (passief) aangesloten op de Rotel RA-12, gepositioneerd op het orgel, dus oorhoogte.
Vervolgens ook room correction uitgevoerd..

Maar helaas, het resultaat viel me tegen. Op zich hele mooi speakers met goed geluid, maar lang niet zo breed en diep als de oude vloerstaanders die ik heb. (Kef Q55)..
Misschien is het ook appels met peren vergelijken, staanders met 'boekenplank' speakers.

Ik geniet dus voorlopig weer extra van de 'oude' opstelling. :D

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com