Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hikkend geluid bij afspelen cd of youtube-opname

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 06 jul 2021 19:08

Hikkend geluid bij afspelen cd of youtube-opname

Goedenavond,

Het volgende probleem doet zich voor:
Ik speel met Hw6, focusrite pro 24, icm sonarworks.
De buffer van geluidskaart en sonarworks staan beide op dezelfde waarde (1024). Dit gaat reuze goed. De samples bespeel ik op 96 kHz.
Wanneer ik een cd (of youtube-opname) ga beluisteren, is de geluidskwaliteit om te janken. Het enige wat helpt is de buffers switchen naar 256.
Hoe kan ik dit oplossen, zonder telkens de waardes te moeten wijzigen? Ik ben benieuwd!

Mario

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 jul 2021 20:13

Re: Hikkend geluid bij afspelen cd of youtube-opname

Kan zijn dat wanneer je een YT bestand afspeelt je frequentie rate nog op 96kHz staat?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 06 jul 2021 20:20

Re: Hikkend geluid bij afspelen cd of youtube-opname

Daar verander ik niets aan tot nu toe.
Als ik dat op een andere waarde moet zetten, waar moet ik dat doen? Geluidskaart en sonarworks?

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 06 jul 2021 20:25

Re: Hikkend geluid bij afspelen cd of youtube-opname

Trouwens, als hauptwerk aanstaat heb ik nergens last van......

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 06 jul 2021 22:13

Re: Hikkend geluid bij afspelen cd of youtube-opname

Wie snapt dit?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jul 2021 10:46

Re: Hikkend geluid bij afspelen cd of youtube-opname

mario schreef:Wie snapt dit?

Heb je al gekeken nasr je frequentie hz als je een YT afspeelt?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jul 2021 10:48

Re: Hikkend geluid bij afspelen cd of youtube-opname

mario schreef:Daar verander ik niets aan tot nu toe.
Als ik dat op een andere waarde moet zetten, waar moet ik dat doen? Geluidskaart en sonarworks?

In theorie is je geluidskaart dominant, als daar na hw je samplerate te hoog staat kan dat e.e.a verklaren

Kijk in de software van je focusr. Waar dit op staat
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 07 jul 2021 13:00

Re: Hikkend geluid bij afspelen cd of youtube-opname

De buffer: geluidskaart=sonarworks=hw=1024
Als ik een cd afspeel (of YT) moet ik de waarde in de geluidskaart aanpassen naar 256. Sonarworks gaat dan automatisch mee.
Als ik dan weer wil spelen in Hw moet ik de buffer vd geluidskaart terugzetten naar 1024, want hij moet gelijk zijn aan de Hw-buffer. Sonarworks gaat automatisch mee.

Dit hoef ik allemaal niet te doen, zolang Hw aanstaat (met of zonder orgel geladen).

De vraag is of ik kan omzeilen Hw aan te moeten zetten om een cd te beluisteren.

Volgens mij wordt een en ander afgespeeld op 96 kHz.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 jul 2021 17:58

Re: Hikkend geluid bij afspelen cd of youtube-opname

Als je de Mixer van de Focusrite pro 24 opstart, zie je de sample rate en of hij synchroniseert. Normaal staan deze op Internal en Locked.
De Focusrite volgt normaal de de sample rate van het aangeboden signaal. De buffergrootte moet je altijd zelf instellen. Dit gaat niet automatisch.

En YT en een CD worden niet via ASIO afgespeeld maar via de standaard WDM drivers (als dat niet zo is, wil ik weten hoe jij ASIO vanuit de webbrowser naar de geluidskaart stuurt). Dat blijkt ook wel want als HW opgestart is, dan is ASIO van de geluidskaart "bezet". Als je dan toch geluid hoort staat dit vast.
En waarom zou de geluidskaart CD of YT op 96 kHz afspelen? Wie zorgt er voor dat de sample rate van het aangeboden audiosignaal omhoog krikt? De actuele sample rate kun je zien in het Mixerscherm van de Focusrite .

Ik denk dat de geluidskaart de sample rate van de PC (CD of YT) niet volgt.
Draai je Windows 10?
Sinds versie 1903 wordt FireWire niet meer door Microsoft ondersteund. Misschien een mogelijke oorzaak.

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 07 jul 2021 18:33

Re: Hikkend geluid bij afspelen cd of youtube-opname

Jan Wim schreef:Kan zijn dat wanneer je een YT bestand afspeelt je frequentie rate nog op 96kHz staat?


Ja, die staat dan nog op 96 kHz

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 07 jul 2021 18:39

Re: Hikkend geluid bij afspelen cd of youtube-opname

Evert-Jan schreef:Als je de Mixer van de Focusrite pro 24 opstart, zie je de sample rate en of hij synchroniseert. Normaal staan deze op Internal en Locked.
De Focusrite volgt normaal de de sample rate van het aangeboden signaal. De buffergrootte moet je altijd zelf instellen. Dit gaat niet automatisch.

En YT en een CD worden niet via ASIO afgespeeld maar via de standaard WDM drivers (als dat niet zo is, wil ik weten hoe jij ASIO vanuit de webbrowser naar de geluidskaart stuurt). Dat blijkt ook wel want als HW opgestart is, dan is ASIO van de geluidskaart "bezet". Als je dan toch geluid hoort staat dit vast.
En waarom zou de geluidskaart CD of YT op 96 kHz afspelen? Wie zorgt er voor dat de sample rate van het aangeboden audiosignaal omhoog krikt? De actuele sample rate kun je zien in het Mixerscherm van de Focusrite .

Ik denk dat de geluidskaart de sample rate van de PC (CD of YT) niet volgt.
Draai je Windows 10?
Sinds versie 1903 wordt FireWire niet meer door Microsoft ondersteund. Misschien een mogelijke oorzaak.


De sample rate blijft inderdaad op 96 kHz staan. Ik kan hem ook niet wijzigen.....

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 jul 2021 18:45

Re: Hikkend geluid bij afspelen cd of youtube-opname

dat komt dan omdat HW actief is. HW even afsluiten. Hij moet normaal op 44,1 kHz staan als je een CD afspeelt.
De sample rate in de Focusrite volgt nl. de sample rate van het aangeboden audio: bijv. HW of de CD speler of ......

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 07 jul 2021 18:56

Re: Hikkend geluid bij afspelen cd of youtube-opname

Evert-Jan schreef:dat komt dan omdat HW actief is. HW even afsluiten. Hij moet normaal op 44,1 kHz staan als je een CD afspeelt.
De sample rate in de Focusrite volgt nl. de sample rate van het aangeboden audio: bijv. HW of de CD speler of ......



Handmatig op 44100 gezet. Maakt niets uit.
Btw: het loopt via sonarworks. Daar kan ik ook mn hz-instelling wijziging....
Geluidskaart gaat automatisch op 96 kHz bij opstarten computer! En is dan niet te wijzigen, alleen via sonarworks.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jul 2021 19:54

Re: Hikkend geluid bij afspelen cd of youtube-opname

mario schreef:
Evert-Jan schreef:dat komt dan omdat HW actief is. HW even afsluiten. Hij moet normaal op 44,1 kHz staan als je een CD afspeelt.
De sample rate in de Focusrite volgt nl. de sample rate van het aangeboden audio: bijv. HW of de CD speler of ......



Handmatig op 44100 gezet. Maakt niets uit.
Btw: het loopt via sonarworks. Daar kan ik ook mn hz-instelling wijziging....
Geluidskaart gaat automatisch op 96 kHz bij opstarten computer! En is dan niet te wijzigen, alleen via sonarworks.


speel je de YT wel af via Sonarworks Systemwide ??
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 08 jul 2021 06:55

Re: Hikkend geluid bij afspelen cd of youtube-opname

speel je de YT wel af via Sonarworks Systemwide ??[/quote]

Daar regel ik oa het volume, dus lijkt me wel.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 jul 2021 09:58

Re: Hikkend geluid bij afspelen cd of youtube-opname

En daar moet je dus ook de sample rate instellen: 44,1 kHz voor normaal audio zoals CD en YT

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 08 jul 2021 22:55

Re: Hikkend geluid bij afspelen cd of youtube-opname

Evert-Jan schreef:En daar moet je dus ook de sample rate instellen: 44,1 kHz voor normaal audio zoals CD en YT


Gedaan. Probleem is daar niet mee opgelost!

Probleem is weg door:
- of hauptwerk openen
- of audiobuffer size sonarworks naar 256 te zetten. Geluidskaart gaat dan automatisch mee

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com