Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Babyface pro fs / ik kan niet meer spelen

Toon actieve onderwerpen


hjb

Berichten: 34

Geregistreerd: 09 nov 2012 15:41

Bericht 15 jul 2022 16:45

Babyface pro fs / ik kan niet meer spelen

Beste mensen,

Ik heb Babyface pro fs aangeschaft. Alleen het aansluiten lukt mij op een of andere manier niet goed. Op de PC start Hauptwerk op, maar op mijn orgel kan ik niet spelen. Iets met midi? Heeft iemand ervaring met de Babyface i.c.m. een kant en klaar gekocht orgel?

Gr. Johan.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 jul 2022 18:49

Re: Babyface pro fs / ik kan niet meer spelen

Johan

Ik stel maar wat vragen, want dat is mij niet duidelijk geworden uit je verhaal.

- heb je ook de Windows driver voor de Babyface geïnstalleerd?
- heb je in HW ook de geluidskaart geconfigureerd? En in geval van HW 7: hetzelfde voor de MIDI interface?
- heb je eerder een andere geluidskaart geïnstalleerd gehad en werkte die wel aan je huidige orgel?
- doet het geluid het wel als je met de muis op het scherm op de toetsen drukt (en registers open hebt staan)?
- wat betreft MIDI: ook MIDI learn gedaan met manuaal en pedaal?
- zie je de toetsen wel/niet bewegen als je op je orgel speelt?
- welke Windows versie, welke HW versie, welk merk kant en klaar orgel?

hjb

Berichten: 34

Geregistreerd: 09 nov 2012 15:41

Bericht 15 jul 2022 19:36

Re: Babyface pro fs / ik kan niet meer spelen

Evert-Jan schreef:Johan

Ik stel maar wat vragen, want dat is mij niet duidelijk geworden uit je verhaal.

- heb je ook de Windows driver voor de Babyface geïnstalleerd?
- heb je in HW ook de geluidskaart geconfigureerd? En in geval van HW 7: hetzelfde voor de MIDI interface?
- heb je eerder een andere geluidskaart geïnstalleerd gehad en werkte die wel aan je huidige orgel?
- doet het geluid het wel als je met de muis op het scherm op de toetsen drukt (en registers open hebt staan)?
- wat betreft MIDI: ook MIDI learn gedaan met manuaal en pedaal?
- zie je de toetsen wel/niet bewegen als je op je orgel speelt?
- welke Windows versie, welke HW versie, welk merk kant en klaar orgel?


Fijn dt je reageert Evert-Jan,

Was ook al in je boek aan het zoeken...

Windows driver geïnstalleerd
Met oude geluidskaart (Mia midi echo digital audio) werkte het wel
geluid werkt ook niet via de muis
toetsen zie ik niet bewegen
windows 7 home premium / HW 4 / Mixtuur consolo

Groet Johan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 jul 2022 21:02

Re: Babyface pro fs / ik kan niet meer spelen

Johan

Als zowel MIDI als het audio bij indrukken van toetsen op het scherm het niet doen, lijkt het m.i. de driver te zijn.

Je moet een geluidskaart driver altijd als volgt installeren:
- de geluidskaart NIET aansluiten op de PC
- de gedownloade driver uitpakken en installeren
- pas als de software er om vraagt, de USB kabel in de PC stoppen. Wordt er niet om gevraagd, dan niets doen.
- PC --> shutdown
- USB kabel aansluiten op PC als dit niet tijdens de installatie gebeurd is
- PC aanzetten
- HW opstarten
- Ga naar menu General Settings | Audio Outputs en stel daar de ASIO driver en audiokanalen in. Zie het plaatje "Audioconfiguratie - afbeelding 3" in hoofdstuk 6

Stop je de USB kabel in de PC zonder eerst de driver te installeren, dan installeert Windows plug-and-play zelf een driver. En dit gaat niet altijd werken.

Advies is om de driver te verwijderen, daarna de PC te herstarten zonder dat de USB kabel er in zit.
Ik zou dat met Revo uninstaller doen. PC losmaken van internet (kabel er even uit halen)
Gebruik de gratis portable versie: https://www.revouninstaller.com/start-f ... -portable/
Uitpakken en runnen.
Selecteer de driver.
Als deze verwijderd is, laar Revo scannen naar achtergebleven restanten en klik op delete.


Driver: https://rme-audio.de/downloads/driver_usb_win_1221.zip
Flash update van de Babyface pro: https://rme-audio.de/downloads/fut_usb_win.zip

hjb

Berichten: 34

Geregistreerd: 09 nov 2012 15:41

Bericht 15 jul 2022 21:29

Re: Babyface pro fs / ik kan niet meer spelen

Evert-Jan schreef:Johan

Als zowel MIDI als het audio bij indrukken van toetsen op het scherm het niet doen, lijkt het m.i. de driver te zijn.

Je moet een geluidskaart driver altijd als volgt installeren:
- de geluidskaart NIET aansluiten op de PC
- de gedownloade driver uitpakken en installeren
- pas als de software er om vraagt, de USB kabel in de PC stoppen. Wordt er niet om gevraagd, dan niets doen.
- PC --> shutdown
- USB kabel aansluiten op PC als dit niet tijdens de installatie gebeurd is
- PC aanzetten
- HW opstarten
- Ga naar menu General Settings | Audio Outputs en stel daar de ASIO driver en audiokanalen in. Zie het plaatje "Audioconfiguratie - afbeelding 3" in hoofdstuk 6

Stop je de USB kabel in de PC zonder eerst de driver te installeren, dan installeert Windows plug-and-play zelf een driver. En dit gaat niet altijd werken.

Advies is om de driver te verwijderen, daarna de PC te herstarten zonder dat de USB kabel er in zit.
Ik zou dat met Revo uninstaller doen. PC losmaken van internet (kabel er even uit halen)
Gebruik de gratis portable versie: https://www.revouninstaller.com/start-f ... -portable/
Uitpakken en runnen.
Selecteer de driver.
Als deze verwijderd is, laar Revo scannen naar achtergebleven restanten en klik op delete.


Driver: https://rme-audio.de/downloads/driver_usb_win_1221.zip
Flash update van de Babyface pro: https://rme-audio.de/downloads/fut_usb_win.zip


Evert-Jan,

Ik heb dit zojuist uitgevoerd. Ik krijg bij Audio output device alleen Hauptwerk VST Link te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 jul 2022 22:27

Re: Babyface pro fs / ik kan niet meer spelen

Ik heb even het manual gedownload: https://www.rme-audio.de/downloads/bface_pro_fs_e.pdf.
Op blz. 14 staat het volgende (onderstaand is de vertaling):

Indien de niveaumeters van de Babyface Pro CC tonen bij het inschakelen: het toestel staat in Class Compliance modus en zal niet werken onder Windows. Verwijder de USB-kabel, houd de SELECT en DIM knop ingedrukt, sluit de USB kabel of de voeding aan. Deze procedure wisselt tussen CC en normale modus. Wanneer de LED niveaumeters veranderen naar PC is de normale modus actief.

Bij gebruik van een voeding (stand-alone mode), houdt u SELECT en DIM langer dan twee seconden ingedrukt houdt, wisselt u tussen PC en CC. Merk op dat het veranderen van de bedrijfsmodus niet wordt ondersteund tijdens normale USB-werking, dus elke USB-verbinding moet worden verwijderd.

Kortom, is dit het geval bij jou?
Voor het wisselen tussen CC en normale modus de USB kabel uit de PC halen en de voeding van het apparaat gebruiken.

hjb

Berichten: 34

Geregistreerd: 09 nov 2012 15:41

Bericht 16 jul 2022 10:13

Re: Babyface pro fs / ik kan niet meer spelen

Evert-Jan schreef:Ik heb even het manual gedownload: https://www.rme-audio.de/downloads/bface_pro_fs_e.pdf.
Op blz. 14 staat het volgende (onderstaand is de vertaling):

Indien de niveaumeters van de Babyface Pro CC tonen bij het inschakelen: het toestel staat in Class Compliance modus en zal niet werken onder Windows. Verwijder de USB-kabel, houd de SELECT en DIM knop ingedrukt, sluit de USB kabel of de voeding aan. Deze procedure wisselt tussen CC en normale modus. Wanneer de LED niveaumeters veranderen naar PC is de normale modus actief.

Bij gebruik van een voeding (stand-alone mode), houdt u SELECT en DIM langer dan twee seconden ingedrukt houdt, wisselt u tussen PC en CC. Merk op dat het veranderen van de bedrijfsmodus niet wordt ondersteund tijdens normale USB-werking, dus elke USB-verbinding moet worden verwijderd.

Kortom, is dit het geval bij jou?
Voor het wisselen tussen CC en normale modus de USB kabel uit de PC halen en de voeding van het apparaat gebruiken.


Deze stond inderdaad op CC. Maar het probleem is nog niet opgelost. Zie ook bij apparaten in WIndows 7 een gele driehoek met ! staan bij de Babyface

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 jul 2022 11:04

Re: Babyface pro fs / ik kan niet meer spelen

Oké, dan het hele verhaal, dat hierboven staat, nog een keer uitvoeren:
- USB kabel geluidskaart verwijderen uit de PC
- de driver met Revo Uninstaller verwijderen
- PC herstarten
- Driver opnieuw installeren
- USB kabel geluidskaart aansluiten; dan wordt de driver in Windows daadwerkelijk geïnstalleerd / actief (zie manual blz. 14)
- PC opnieuw starten; de icoontjes voor TotalMix FX en Settings dialog verschijnen
- het gele uitroepteken bij de Babyface in apparaatbeheer moet nu weg zijn
- HW starten en audio instellen

hjb

Berichten: 34

Geregistreerd: 09 nov 2012 15:41

Bericht 16 jul 2022 11:08

Re: Babyface pro fs / ik kan niet meer spelen

Evert-Jan schreef:Oké, dan het hele verhaal, dat hierboven staat, nog een keer uitvoeren:
- USB kabel geluidskaart verwijderen uit de PC
- de driver met Revo Uninstaller verwijderen
- PC herstarten
- Driver opnieuw installeren
- USB kabel geluidskaart aansluiten; dan wordt de driver in Windows daadwerkelijk geïnstalleerd / actief (zie manual blz. 14)
- PC opnieuw starten; de icoontjes voor TotalMix FX en Settings dialog verschijnen
- het gele uitroepteken bij de Babyface in apparaatbeheer moet nu weg zijn
- HW starten en audio instellen


Alvast even voor de zekerheid: de oude geluidskaart zit nog wel ingebouwd in de PC evenals een kaart waardoor (volgens mij) de verlichting boven het pedaal wordt aangeschakeld. Kunnen die blijven zitten?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 jul 2022 11:28

Re: Babyface pro fs / ik kan niet meer spelen

Oude geluidskaart verwijderen en ook de bijbehorende driver (ook met Revo zoals eerder beschreven)
De andere kaart heeft niets met geluid te maken, dus die zou kunnen blijven zitten

hjb

Berichten: 34

Geregistreerd: 09 nov 2012 15:41

Bericht 16 jul 2022 11:59

Re: Babyface pro fs / ik kan niet meer spelen

Evert-Jan schreef:Oude geluidskaart verwijderen en ook de bijbehorende driver (ook met Revo zoals eerder beschreven)
De andere kaart heeft niets met geluid te maken, dus die zou kunnen blijven zitten


Allemaal uitgevoerd, maar helaas nog geen resultaat. Gele uitroepteken blijft verschijnen. Er boven staat (ook onder het kopje geluid: Mixtuur. Kan dat er nog iets mee te maken hebben?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 jul 2022 12:42

Re: Babyface pro fs / ik kan niet meer spelen

Omdat Mixtuur ook onder kopje geluid staat, zal dat er zeker mee te maken hebben.
Maar hoe e.e.a. dan in elkaar zit weet ik niet. Ik heb nooit in Mixtuur configuraties gekeken en hoe dat intern is aangesloten. Iemand anders misschien op het forum die je verder kan helpen; anders zal je het aan Mixtuur zelf moeten vragen.

Wil je orgel spelen, dan zul je de nieuwe driver moeten verwijderen en de oude weer moeten installeren. En wachten totdat iemand reageert

hjb

Berichten: 34

Geregistreerd: 09 nov 2012 15:41

Bericht 16 jul 2022 12:53

Re: Babyface pro fs / ik kan niet meer spelen

Evert-Jan schreef:Omdat Mixtuur ook onder kopje geluid staat, zal dat er zeker mee te maken hebben.
Maar hoe e.e.a. dan in elkaar zit weet ik niet. Ik heb nooit in Mixtuur configuraties gekeken en hoe dat intern is aangesloten. Iemand anders misschien op het forum die je verder kan helpen; anders zal je het aan Mixtuur zelf moeten vragen.

Wil je orgel spelen, dan zul je de nieuwe driver moeten verwijderen en de oude weer moeten installeren. En wachten totdat iemand reageert


Evert-Jan, heel veel dank voor je moeite tot zover!

Groet,
Johan.

hjb

Berichten: 34

Geregistreerd: 09 nov 2012 15:41

Bericht 19 jul 2022 09:41

Re: Babyface pro fs / ik kan niet meer spelen

hjb schreef:
Evert-Jan schreef:Omdat Mixtuur ook onder kopje geluid staat, zal dat er zeker mee te maken hebben.
Maar hoe e.e.a. dan in elkaar zit weet ik niet. Ik heb nooit in Mixtuur configuraties gekeken en hoe dat intern is aangesloten. Iemand anders misschien op het forum die je verder kan helpen; anders zal je het aan Mixtuur zelf moeten vragen.

Wil je orgel spelen, dan zul je de nieuwe driver moeten verwijderen en de oude weer moeten installeren. En wachten totdat iemand reageert


Evert-Jan, heel veel dank voor je moeite tot zover!

Groet,
Johan.


Evert-Jan,

Het waren inderdaad de drivers. Gelukkig kon Wim de Borst mij helpen. Hij heeft op afstand meegekeken en had het probleem binnen een paar minuten opgelost. De door mij gebruikte drivers waren te nieuw. Kom er maar eens op. :lol:
Misschien toch maar eens over een nieuwe PC nadenken ;)

Jij nogmaals dank voor het meedenken en in de goede richting duwen.

Groet,

Johan.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 jul 2022 17:13

Re: Babyface pro fs / ik kan niet meer spelen

Johan

bedankt voor je terugkoppeling. Goed dat het nu werkt. Wim heeft daar meer ervaring mee.
In het Readme.txt bestandje in de zip file van de nieuwste driver staat tocht echt:
RME Intelligent Audio Solutions

Fireface UC / Babyface / Babyface Pro / UFX / UCX / 802

USB Driver for Windows 7 / 8 / 10 / 11
Important information: Driver version 1.221

Een nieuwe PC lost niet alle problemen op. Met Windows 11 op die nieuwe PC kun je weer andere problemen krijgen. HW blijft prima werken op een Windows 7 PC.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com