Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Inbouwspeakers

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 75

Geregistreerd: 10 feb 2011 12:11

Bericht 13 okt 2022 20:51

Inbouwspeakers

Ik ben bezig met een zelfbouw kabinet orgel en ben me nu aan het oriënteren op de audio. Mijn wens is om alles in de kast te bouwen.

Ik gebruik momenteel Adams T7v monitoren die op mijn huidige orgel staan. Ze bevallen goed maar het ontwerp van het nieuwe orgel biedt geen mogelijkheid om ze ideaal verticaal te plaatsen op oorhoogte. Ik zou dus graag iets willen maken zoals ook in mijn huidige johannus kabinet zit en naar boven ‘straalt’.

Heeft er iemand ervaring met inbouwspeakers? Zoiets gebruiken de ‘Noorlanders/mixtuurs’ waarschijnlijk ook, ik denk niet dat daar studio monitoren in worden geplaatst.

Dank voor uw reactie!

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 13 okt 2022 23:39

Re: Inbouwspeakers

Ik heb weinig praktijkervaring met inbouwspeakers. Wel heb ik door diverse artikelen te lezen en audiofora te volgen wat theoretische kennis opgedaan over speakerbouw.

Wat mij duidelijk is geworden is dat de behuizing van een speaker een cruciale factor is voor de geluidskwaliteit. Ook zul je zelf crossovers in moeten regelen tussen tweeter en woofer, etc. Dus als je speakers in gaat bouwen, dan probeer je eigenlijk het werk van een speaker designer te doen, terwijl je daarvoor (naar ik aanneem) niet de kennis en middelen hebt. En als je wel de kennis en middelen verwerft, dan kom je er waarschijnlijk al snel achter dat het ontwerp dat je in gedachten had helemaal niet verenigbaar is met de ontwerpeisen van een goede speaker.

Ik ben daarom van mening dat een orgel met ingebouwde speakers ontraden moet worden. Maakt niet uit of je het zelf bouwt, of dat je voor 30.000 euro het duurste model koopt van een orgelbouwer. Je kiest dan voor een mooi meubel maar met een groot compromis op het gebied van de geluidskwaliteit. Maar als de geluidskwaliteit onvoldoende is, is het speelplezier ook stukken minder, dus wat heb je dan nog aan dat mooie meubel? Sorry, vervelend nieuws voor een heleboel orgelbouwers...

Ik zou altijd kiezen voor een meubel dat een goede positionering van de speakers toelaat. Het hoeft bovendien niet heel lelijk te zijn dat daar speakers bovenop staan. Ik denk dan aan de KEF LS50 meta: een juweel om te zien, beschikbaar in verschillende kleurcombinaties, en bovendien een zeer goede speaker.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com