Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Speaker keuze

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 21 feb 2023 08:49

Speaker keuze

Goede morgen,

Mogelijk kan iemand van jullie mij van advies voorzien:
Ik beschik over een (aangekocht) zelfbouw-orgel met plaats voor 2 ingebouwde speakers. Daar staan nu actieve JBL's met een baspoort aan de achterzijde, die aan de zijden maximaal 1 cm ruimte tussen speakers en hout hebben. De achterruimte tussen speakers en muur is ongeveer 40 cm.
Een en ander geoptimaliseerd m.b.v. sonarworks. Maar heb het idee dat de speakers toch wat bassig, hol of resonerend klinken.

Omdat ik een uitbreiding ga maken van 4 naar 6 front-speakers, moeten er 2 nieuwe speakers worden aangeschaft, waarbij ik de keus moet maken welke:
- kleinere (actieve) speakers met meer tussenruimte tussen speakers en hout. (dan kan ik de speakers ook beter richten op de luister-positie)
- baspoort aan voor of achterzijde.
Naast de speakers gebruik ik ook een subwoofer die separaat aangestuurd wordt. Dus lijkt mij dat een speaker met geringe woofer afdoende is?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

M.v.g, Mario

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 21 feb 2023 11:19

Re: Speaker keuze

Ha Mario,

Je zou inderdaad kleinere speakers kunnen gebruiken als je een subwoofer hebt.
Zelf heb ik de Genelec 8020, dat zijn behoorlijk kleine speakers, en voor een kleine luisterafstand gaan ze best wel luid (ruimschoots luid genoeg voor mij). Maar voor grote luisterafstanden zijn ze niet bedoeld. En ze gaan ook niet heel diep, ik zet de crossover rond 120 Hz om te voorkomen dat ik ze overbelast.

Ik ben, zoals je in andere topics waarschijnlijk al een keer gelezen hebt, geen voorstander van ingebouwde speakers. Je moet inderdaad rekening houden met resonanties en suboptimale geluidsafstraling. Je kunt dat misschien alvast verminderen door de ruimte om de speakers te vullen met geluidsabsorberend materiaal. Wel de baspoort ruimschoots vrijhouden.

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 21 feb 2023 17:51

Re: Speaker keuze

josq schreef:Ha Mario,

Ik ben, zoals je in andere topics waarschijnlijk al een keer gelezen hebt, geen voorstander van ingebouwde speakers. Je moet inderdaad rekening houden met resonanties en suboptimale geluidsafstraling. Je kunt dat misschien alvast verminderen door de ruimte om de speakers te vullen met geluidsabsorberend materiaal. Wel de baspoort ruimschoots vrijhouden.


Op dit moment zijn de speakers ruimte vullend waardoor isolerend materiaal niet meer past. Het lukt ook niet om de speakers te richten. Daarom ga ik op zoek naar kleinere, zodat ik beide kan realiseren. Optimaal zal het misschien nooit worden, maar met behulp van Sonarworks behaal ik een aardig resultaat. Omdat ik het geluid nu wil verdelen over meerdere speaker-paren, ga ik de al aanwezige subwoofer separaat aansturen, inclusief een bassplit, gerealiseerd in Reaper.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com