Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Surround - Afstellen rear speakers

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 22 maart 2012 21:01

Surround - Afstellen rear speakers

Nu mijn console af is en op de juiste plek in de kamer staat kan ik nu mijn eerste schreden zetten op het "surround" pad. :)
Ik wil de rear-registers laten lopen via de stereo-installatie (aux-in). op deze manier heb ik niet gelijk nieuwe speakers nodig.
Nu heb ik een paar vragen:
1. De positie van de stereo-installatie is 90 graden. Dus de linkerbox staat vlak bij het orgel maar de rechterbox in de verre hoek. Dat is niet ideaal voor de rear-geluiden. Waarschijnlijk kan ik het beste de boxen tegen de muur plaatsen tegenover het orgel.
Op welke hoogte zou je dat het beste kunnen doen?
2. Hoe hard (volume) moet ik de rear geluid zetten? De kamer is ca 5m breed, en ik zit met het directe geluid vlak voor mij bij mijn hoofd. De geluiden van de achterkant vallen daarbij in het niet. Hoe gaan jullie daarmee om? Ik heb een Focusrite Safire dsp pro. Valt hiermee nog iets af te regelen?

Groet,
Henri
Vr. groet,
Henri
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 22 maart 2012 22:54

Re: Surround - Afstellen rear speakers

Hoi Henri

Het beste is het om de surround boxen recht achter je en toch wel vrij hoog bijna tegen het plafond te hangen.
Dit komt het best overeen met de galm richting in een kerk. De geluidssterkte is een persoonlijke smaak. Ik heb dezelfde saffire pro maar ik stuur alles door naar Reaper en daar regel ik het volume van de rear kanalen. Meestal zet ik de rear kanalen zo hard dat ze net niet te veel opvallen maar als je ze dan ineens uitzet dan mis je ze wel. Als ik dan ineens weer zin heb om een grote kerk achter mij te horen dan zet ik de galm weer iets harder. Gewoon dus instellen naar je persoonlijke smaak. Persoonlijk ben ik een groot fan van surround omdat het toch wel de meest realistische weergave van een kerkorgel laat horen. Als je je ogen sluit dan hoor je als het ware het hoge gewelf boven je hangen.
Veel succes met surround, ik weet zeker dat als je er mee begint dat je niet weer terug wilt.

Groet Jan

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 22 maart 2012 23:43

Re: Surround - Afstellen rear speakers

Het beste is het om de surround boxen recht achter je en toch wel vrij hoog bijna tegen het plafond te hangen.


Bedankt Jan,
Ik ben bang dat ik er niet door krijg om mijn huidige boxen zo hoog te hangen, ze zijn nl. van een behoorlijk formaat. :lol:
Het moet een beetje esthetisch verantwoord zijn zal ik maar zeggen. momenteel staan ze op de vloer, maar dat is niet ideaal.

Zijn er kleine compacte boxen die geschikt zijn voor surround weergave? Liefst niet al te duur.

Over Reaper heb ik hier al meer gelezen, de meesten gebruiken dat programma toch om galm toe te voegen? Blijkbaar kun je er ook de volumes van de diverse kanalen mee instellen?

Groeten,
Henri
Vr. groet,
Henri
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 23 maart 2012 00:25

Re: Surround - Afstellen rear speakers

Wat ik zelf gebruik, zijn een paar Behriger MS-40. Het leuke van deze boxjes is, dat ze ook een SPDIF in hebben, zodat je die extra 2 kanalen van je Focusrite of andere audio device op de SPDIF uit kunt gebruiken, en je maar met 1 coaxkabeltje naar achteren hoeft.

maar er zijn natuurlijk veel meer leuke oplossingen voor het achter-gebeuren.

Reaper vind ik zelf - bijna - onmisbaar; mooie overzicht over al je kanalen en heel veel mogelijkheden extra voor tone-control, het compenseren van room-modes, opnemen tegelijkertijd in Midi en multichannel audio, noramilsen en converteren nar mp3, toongenerator voor testen van akoestiek en boxen, etc etc........

En last but not least natuurlijk ( als je geen surround samples hebt), het toevoegen van per kanaal instelbare convolution reverb in alle mogelijke soorten en galmlengtes.

Verder ook lezenswaard wat Andre ( als ik de naam goed heb onthouden...sorry) recent roept over de menesterol in dit verband; hoe hij dus dry en wet heeft ingesteld.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 maart 2012 00:47

Re: Surround - Afstellen rear speakers

Hoi Henri

Wellicht heb je 2 luidspreker uitgangen op je versterker. Je kan dan speaker A voor je hoofd boxen en speaker B voor surround boxen gebruiken. dan kan je je eigen versterker optimaal gebruiken.
Je kan via marktplaats dan bijv. 2 kef eitjes of andere surround speakers kopen die niet al te groot zijn voor plafond montage.
Groet Jan

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com