Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Auto power Motu MK3 Hybrid

Toon actieve onderwerpen


LdP

Berichten: 18

Geregistreerd: 15 jan 2019 22:54

Bericht 21 jun 2023 13:58

Auto power Motu MK3 Hybrid

Beste medeknutselaars,

Ik heb een Motu MK3 Hybrid aangeschaft en aangesloten via USB op mijn computer. Geluidskaart werkt verder prima.
Nu wil ik de geluidskaart automatisch laten inschakelen als de computer opstart. Nu zit er in de Setup van de MK3 ergens een optie Auto Power Mode. Nu ging ik er vanuit dat daardoor de geluidskaar automatisch aan zou gaan. Helaas is dit niet het geval.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of werkt deze optie alleen als de MK3 via Firewire aangesloten zit (en gevoed wordt)? In de manual is hierover ook niks terug te vinden.

Of hebben jullie andere ideeën hoe ik de geluidskaart automatisch kan inschakelen? Ik wil namelijk mijn orgel inschakelen door 1 knop in te drukken, zonder verdere toeters en bellen.

Alvast bedankt voor jullie gewaardeerde input.

GR, Leen

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 jun 2023 20:03

Re: Auto power Motu MK3 Hybrid

Leen

Als ik in het manual (Motu UltraLite-mk3_Hybrid_Win.pdf) op pagina 9 kijk, dan zie ik "Bus-powered operation (FireWire only)". Idem pagina 23/24
Je zult dus de voedingsaansluiting aan de achterzijde van de geluidskaart moeten gebruiken.

Om alles in 1x aan te zetten moet je een Master-Slave stopcontact doors kopen.
De PC zet je in de master aansluiting en de rest in slave.
Gaat er bij de master stroom lopen, dan gaan de slaves aan. En anders om: geen stroom door de master omdat de PC uit is, dan gaan de slaves uit.

Er zijn wisselende ervaringen op het forum:
viewtopic.php?f=10&t=176&p=41752&hilit=master+slave#p41752
viewtopic.php?f=12&t=2261&p=49908&hilit=master+slave#p49908

Even zoeken op internet en dan reviews/ervaringen lezen.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 22 jun 2023 22:04

Re: Auto power Motu MK3 Hybrid

Dag Leen,

Ik heb een MOTU audio express. Destijds heb ik deze zo ingesteld dat hij gelijk aangaat wanneer ik de stekkerdoos voeding geef. Het zal dan zeker bij de MK3 ook mogelijk zijn. De procedure (volgens mij wat knoppen tegelijk indrukken) stond in de handleiding. Ik zal even moeten kijken waar deze is, maar volgens mij moet het met jouw MOTU ook zeker mogelijk zijn..!
Met vriendelijke groet,
Harm

LdP

Berichten: 18

Geregistreerd: 15 jan 2019 22:54

Bericht 22 jun 2023 22:15

Re: Auto power Motu MK3 Hybrid

Hoi Evert-Jan,

Ik werk idd ook met een programmeerbare stekkerdoos. Heb zelf een programmaatje geschreven waarbij de contacten na elkaar inschakelen in de gewenste volgorde. Maar helaas lukt dat dus niet bij de MK3. Zit net te denken: zou het moglijk zijn om de MK3 te voeden via de Firewire aansluiting op een aparte voeding en de dataoverdracht via USB?

Gr. Leen

LdP

Berichten: 18

Geregistreerd: 15 jan 2019 22:54

Bericht 22 jun 2023 22:40

Re: Auto power Motu MK3 Hybrid

Harm schreef:Dag Leen,

Ik heb een MOTU audio express. Destijds heb ik deze zo ingesteld dat hij gelijk aangaat wanneer ik de stekkerdoos voeding geef. Het zal dan zeker bij de MK3 ook mogelijk zijn. De procedure (volgens mij wat knoppen tegelijk indrukken) stond in de handleiding. Ik zal even moeten kijken waar deze is, maar volgens mij moet het met jouw MOTU ook zeker mogelijk zijn..!


Dag Harm,

Zit jouw geluidskaart wellicht via Firewire aangesloten? Want ik verwacht dat de mijne via FW ook wel werkt zoals gewenst. Maar ik heb geen FW op mn computer.
Gr. Leen

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 jun 2023 23:18

Re: Auto power Motu MK3 Hybrid

LdP schreef:de MK3 te voeden via de Firewire aansluiting op een aparte voeding en de dataoverdracht via USB?

Ik durf niet te zeggen of dit werkt (geen ervaring met de MK3).
Want als je gewoon de 12 VDC voeding aansluit zou het toch ook moeten werken?
Ik denk dus dat er vanuit de Windows driver data over de lijn gaat om de MK3 aan het werk te zetten (de voeding dient dan om de elektronica in de geluidskaart onder spanning te zetten en dan de software in de MK3 wacht op commando's vanuit de driver).

LdP

Berichten: 18

Geregistreerd: 15 jan 2019 22:54

Bericht 23 jun 2023 12:43

Re: Auto power Motu MK3 Hybrid

Hoi Evert-Jan,

Dat had ik ook verwacht, maar dat blijkt toch niet zo te zijn. Ik vermoed dat dit toch enkel werkt via de FW-voeding.

Maar ik zoek verder, mocht ik en oplossing vinden dan laat ik het zeker weten!

Gr, Leen
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 28 jun 2023 20:40

Re: Auto power Motu MK3 Hybrid

LdP schreef:
Harm schreef:Dag Leen,

Ik heb een MOTU audio express. Destijds heb ik deze zo ingesteld dat hij gelijk aangaat wanneer ik de stekkerdoos voeding geef. Het zal dan zeker bij de MK3 ook mogelijk zijn. De procedure (volgens mij wat knoppen tegelijk indrukken) stond in de handleiding. Ik zal even moeten kijken waar deze is, maar volgens mij moet het met jouw MOTU ook zeker mogelijk zijn..!


Dag Harm,

Zit jouw geluidskaart wellicht via Firewire aangesloten? Want ik verwacht dat de mijne via FW ook wel werkt zoals gewenst. Maar ik heb geen FW op mn computer.
Gr. Leen


Ha Leen,

Je wachtte vast nog op antwoord:
Nee ik gebruik de geluidskaart MOTU audio express met de USB-aansluiting.
Ik destilleer uit de handleiding dat de geluidskaart van een Firewire-aansluiting de voeding gebruikt;
Bij USB-aansluiting is de 12VDC-voeding vereist.

In de handleiding kon ik de autostart van het apparaat niet snel vinden.
De procedure stond gelukkig wel op de MOTU-website, zie hieronder (door translate gehaald):

Hoe de Auto-Power-modus te schakelen op de Audio Express en 4pre.

Zowel de Audio Express als de 4pre bevatten een Auto-Power-modus, waardoor de interface automatisch wordt ingeschakeld zodra een stroombron, zoals een FireWire-kabel of DC-adapter, wordt aangesloten.

Auto-power-modus is wenselijk als u de interface in een ingeschakelde toestand wilt plaatsen die een vaste "aan" -schakelaar simuleert. Ga als volgt te werk om het in/uit te schakelen:

1. Als de interface al is ingeschakeld, houdt u de Phones-knop drie seconden ingedrukt om deze uit te schakelen.

2. Schakel de interface in terwijl u de 'Mic 1'-knop ingedrukt houdt. Bij het opstarten zou u "UP" moeten zien op het display op het voorpaneel.

3. Druk op de S/PDIF-knop om de weergave tussen "E" en "D" te schakelen. Wanneer "E" is geselecteerd, wordt de Auto-Power-modus ingeschakeld. Wanneer "D" is geselecteerd, wordt de Auto-Power-modus uitgeschakeld.

4. Houd de Phones-knop ingedrukt om de interface uit te schakelen. Als u de Auto-Power-modus hebt ingeschakeld, wordt de interface automatisch weer ingeschakeld.


NB: Ik weet niet of bovenstaand op jouw geluidskaart werkt... omdat men expliciet van de Audio Express-variant spreekt. Try it out, zou ik zeggen.
Met vriendelijke groet,
Harm

LdP

Berichten: 18

Geregistreerd: 15 jan 2019 22:54

Bericht 30 jun 2023 20:58

Re: Auto power Motu MK3 Hybrid

Hoi Harm,

Dat werkt helaas ook niet bij mij. Het vreemde is dat ik de optie auto power wel aan en uit kan zetten via het menu, maar het heeft geen resultaat. Heb inmiddels pook met een firewirecard geprobeerd, maar ook dan werkt het niet.
Misschien maar eens kijken voor een nieuwe M4, zijn we ook weer een beetje bij de tijd.

Gr, Leen
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 04 jul 2023 20:15

Re: Auto power Motu MK3 Hybrid

Helaas Leen, ja misschien maar het beste zo'n upgrade. ;)
Met vriendelijke groet,
Harm

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 77 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com