Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Adam A7X slopen en opnieuw inbouwen.

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 137

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 12 feb 2024 22:40

Adam A7X slopen en opnieuw inbouwen.

Beste allemaal,

Hier een extreme/prikkelende vraag :o

Tot nu ben ik eigenlijk best tevreden met het geluid van mn orgel, maar het kan altijd nog beter.
En omdat ik wel van uitdaging houd heb ik misschien een raar idee, om mn Adam A7X te demonteren en de componenten vast in het orgel te bouwen.
Maar ik heb dan wat advies nodig om dit wel of niet te doen.
Het tekenen en het uitfrezen met een cnc robot is geen probleem ( kunststof of hout)

Heb je dan ook een andere driver nodig?
Of is het raadzamer om nieuwe componenten te gebruiken? (Maar dat is aan wel wat duur denk Ik ?

Graag jullie reactie ;)
Omdat je orgel nooit af is.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 feb 2024 23:00

Re: Adam A7X slopen en opnieuw inbouwen.

Sjaak inbouwen kan maar van het huidige speaker concept zal niet veel meer kloppen.

je hebt dan eigenlijk nog maar 1 keuze en dat is een nieuw filter ontwerpen na metingen, of akoestisch filteren
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 14 feb 2024 12:40

Re: Adam A7X slopen en opnieuw inbouwen.

Hallo Sjaak,

wat je ook kan doen, ze zo strak mogelijk tegen het doek plaatsen, als het meezit passen ze net in de frames van het doek, dan een blokje eronder zodat het onderste latje van het frame niet in de weg zit.
Baspoorten zitten toch aan voorzijde.


mvg

Andre

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 14 feb 2024 13:53

Re: Adam A7X slopen en opnieuw inbouwen.

Inbouw heeft invloed op het afstraalgedrag van de speaker, en kan ook ongewenste resonanties tot gevolg hebben.
Inbouw streelt vaak wel het oog, maar meestal niet het oor!

Als je gaat voor geluidskwaliteit, zijn Adams van zichzelf al heel goede speakers. Maar ook je luisterruimte en opstelling van de speakers hebben grote invloed op de geluidskwaliteit. Als je daarover advies wilt, zou je een paar foto's kunnen delen van je huidige opstelling.
Avatar gebruiker

Berichten: 137

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 14 feb 2024 20:53

Re: Adam A7X slopen en opnieuw inbouwen.

Andre schreef:Hallo Sjaak,

wat je ook kan doen, ze zo strak mogelijk tegen het doek plaatsen, als het meezit passen ze net in de frames van het doek, dan een blokje eronder zodat het onderste latje van het frame niet in de weg zit.
Baspoorten zitten toch aan voorzijde.


mvg

Andre


Ha Andre,

Dat klopt wat je schrijft, ik heb het orgel zo ontworpen dat de Adams er optimaal inzitten.
Ik heb ze op zn kop gezet zodat mijn oor en de tweeters op de zelfde hoogte zitten.
Idd strak tegen het doek, en ook op de juiste hoogte zodat er geen randen of hout in de weg zit.
Ook zitten ze strak in de 25mm geluid isolatie.
Dus het geluid is nu ook wel heel goed, maar ik dacht het misschien nog beter kan :)
Omdat je orgel nooit af is.
Avatar gebruiker

Berichten: 137

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 14 feb 2024 21:12

Re: Adam A7X slopen en opnieuw inbouwen.

josq schreef:Inbouw heeft invloed op het afstraalgedrag van de speaker, en kan ook ongewenste resonanties tot gevolg hebben.
Inbouw streelt vaak wel het oog, maar meestal niet het oor!

Als je gaat voor geluidskwaliteit, zijn Adams van zichzelf al heel goede speakers. Maar ook je luisterruimte en opstelling van de speakers hebben grote invloed op de geluidskwaliteit. Als je daarover advies wilt, zou je een paar foto's kunnen delen van je huidige opstelling.


Hoi Josq,

Met mijn opstelling zit het wel goed denk ik.
Ik maak ook gebruik van SW, dat verbeter de boel ook enorm.
En ik dacht juist om ze in te bouwen de resonantie en afstraalgedrag te optimaliseren, maar blijkbaar niet dus.
Omdat je orgel nooit af is.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 feb 2024 21:31

Re: Adam A7X slopen en opnieuw inbouwen.

inbouw is totaal geen probleem mits je het filter opnieuw akoestisch maakt.

een bestaande actieve speaker inbouwen is nooit optimaal. het blijven nearfield free in air ontwerpen

een speaker inbouwen en akoestisch filteren is een must, er is geen andere optie mogelijk wil je het optimaal hebben
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 137

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 14 feb 2024 22:24

Re: Adam A7X slopen en opnieuw inbouwen.

Jan Wim schreef:inbouw is totaal geen probleem mits je het filter opnieuw akoestisch maakt.

een bestaande actieve speaker inbouwen is nooit optimaal. het blijven nearfield free in air ontwerpen

een speaker inbouwen en akoestisch filteren is een must, er is geen andere optie mogelijk wil je het optimaal hebben



Oké, Ik/wij (Arjan) vinden het wel heel interessant, gewoon omdat het kan. ;)
Zouden we voor de grap een eens een ontwerp kunnen maken of het mogelijk is met onze bestaande orgels en kijken waar we op uitkomen qua onderdelen?
Het zou mooi zijn als de kwaliteit niet minder wordt dan de Adam A7X.
Maar natuurlijk alleen als je dit wil en je tijd voor hebt. :!:
Omdat je orgel nooit af is.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 feb 2024 23:07

Re: Adam A7X slopen en opnieuw inbouwen.

akoestisch filteren kan alleen via een DSP, analoog kan eventueel maar is niet aan te raden, je hebt een emmer onderdelen nodig plus de nodige verminking die optreed.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 137

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 14 feb 2024 23:37

Re: Adam A7X slopen en opnieuw inbouwen.

DSP is prima toch.
Omdat je orgel nooit af is.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 15 feb 2024 01:29

Re: Adam A7X slopen en opnieuw inbouwen.

Je hebt te maken met direct geluid en indirect geluid. Het directe geluid is het geluid dat de kortste weg neemt van je speakers naar je oren (als daar geen obstakels tussen staan). Het indirecte geluid is het geluid dat eerst weerkaatst tegen de wanden, vloeren, plafonds en meubilair van je luisterruimte, alvorens het bij je oren komt.

Nu zouden er 2 misverstanden kunnen ontstaan. Het eerste misverstand is dat het alleen het directe geluid belangrijk is en dat het indirecte geluid er niet zoveel toe doet. Je zou er dan toe verleid kunnen worden om het geluid zo te filteren, dat het directe geluid goed is (vlakke frequentierespons).

Het tweede misverstand is dat alleen het totaal van het directe en indirecte geluid ertoe doet. Je middelt dan alle geluid (ongeacht van welke richting en wanneer het geluid bij je oren komt) en ook dat zou je kunnen filteren tot een vlakke frequentierespons.

In werkelijkheid is je gehoor goed in staat om onderscheid te maken tussen direct geluid en de verschillende richtingen van indirect geluid. Het directe geluid is daarbij (in een goede opstelling) overheersend, maar het indirecte geluid blijft belangrijk voor een goede ruimtelijke beleving.

Direct en indirect geluid moeten dus allebei goed zijn, in alle richtingen. De verticale reflecties moeten bij voorkeur niet een heel andere frequentierespons hebben dan de horizontale reflecties of dan het directe geluid. Speakerontwerpers houden daarom vandaag de dag steeds meer rekening met hoe het geluid afstraalt in alle richtingen.

Mijn grootste twijfel bij inbouwprojecten is dat het voor een doe-het-zelver heel moeilijk, zo niet onmogelijk is om te voorspellen en te meten hoe de 3D geluidsafstraling van je ontwerp zich gaat gedragen. Maar als je een "fabrieksspeaker" hebt van een goed merk zoals Adam, Genelec en Neumann, dan kun je de 3D geluidskarakteristieken (de "directivity") vaak gewoon op internet vinden en weet je dat het goed zit (de A7x kan ik niet vinden, wel het kleinere broertje de A5x: https://www.audiosciencereview.com/foru ... tor.22860/).

Voor wie toch wil inbouwen, denk ik dat een benadering zoals Jan-Wim die voorstelt behoorlijk goede resultaten op kan leveren. Plus het plezier dat je haalt uit zo'n doe-het-zelf-project. Maar het werk van een gedegen fabrikant zoals Adam verbeteren, dat lijkt me erg hoog gegrepen.
Avatar gebruiker

Berichten: 137

Geregistreerd: 24 sep 2018 22:27

Bericht 19 feb 2024 21:36

Re: Adam A7X slopen en opnieuw inbouwen.

Ik lees vanavond dit: viewtopic.php?f=4&t=2831

Ik zit te denken om ooit eens een 3-speaker te bouwen voor in het orgel.
En als dit slaagt misschien dan nog een betere.
Het hoeft niet perse een Rolls Royce te zijn een VW is ook goed :)

Wat voor drivers en filter en DSP kan ik dan het beste gebruiken, die een beetje betaalbaar zijn?
Omdat je orgel nooit af is.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 75 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com