Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Geen geluid na stroomstoring

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 09 maart 2024 19:11

Geen geluid na stroomstoring

Door een stroomstoring is mijn orgel uitgevallen. Opnieuw opgestart, maar nu geen geluid meer. Ook de midi is hij kwijt. Ik kreeg bij het opstarten een scherm wat ik anders niet zie, kan het zijn dat ik daar een fout heb gemaakt? Ik weet niet meer wat voor scherm het was.

Alvast bedankt voor de hulp!
Met vriendelijke en muzikale groet,
Jan Kleppe

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 maart 2024 22:50

Re: Geen geluid na stroomstoring

Het kan zijn dat de geluidskaart is overleden.
Anders heeft HW de driver voor geluidskaart niet gevonden.
Dan geen audio en ook geen MIDI.

Je kunt in HW (welke versie???) bij audio instellingen kijken of je daar de ASIO driver kan selecteren.
Als dat kan, dan denk ik dat MIDI dan ook gaat werken.
Als je in HW5 en hoger bij opstarten een scherm gezien hebt en daar niet de keuze "temporarily offline" geselecteerd hebt als de driver niet gevonden kan worden, dan moet je alle MIDI learn zaken voor elk orgel opnieuw doen. Heb dat wel geselecteerd, dan kun je in General Settings | MIDI IN/OUT ports de dan gevonden driver opnieuw koppelen aan je orgel. De oude MIDI learn koppelingen zouden dan weer werken.
In HW 421 moet je MIDI learn so wie so doen; die heeft deze mogelijkheid niet.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 10 maart 2024 00:08

Re: Geen geluid na stroomstoring

Evert-Jan schreef:Het kan zijn dat de geluidskaart is overleden.
Anders heeft HW de driver voor geluidskaart niet gevonden.
Dan geen audio en ook geen MIDI.

Je kunt in HW (welke versie???) bij audio instellingen kijken of je daar de ASIO driver kan selecteren.
Als dat kan, dan denk ik dat MIDI dan ook gaat werken.
Als je in HW5 en hoger bij opstarten een scherm gezien hebt en daar niet de keuze "temporarily offline" geselecteerd hebt als de driver niet gevonden kan worden, dan moet je alle MIDI learn zaken voor elk orgel opnieuw doen. Heb dat wel geselecteerd, dan kun je in General Settings | MIDI IN/OUT ports de dan gevonden driver opnieuw koppelen aan je orgel. De oude MIDI learn koppelingen zouden dan weer werken.
In HW 421 moet je MIDI learn so wie so doen; die heeft deze mogelijkheid niet.


Dank je Evert-Jan!
Ik heb HW6. Ik vrees ook dat de geluidskaart het heeft begeven. Ik heb nl. ook geen geluid als ik op het scherm de toetsen indruk. Maar ik zal er nog eens naar kijken en laat mijn bevindingen nog weten.
Met vriendelijke en muzikale groet,
Jan Kleppe

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 maart 2024 21:41

Re: Geen geluid na stroomstoring

Dit is deze situatie niet de juiste test, Jan.
Immers, HW heeft geen contact met de geluidskaart en daardoor geen audio en geen MIDI. Ook niet als je met de muis de toetsen op het scherm indrukt.

Voor checks/testen moet je "achteraan" beginnen.
- brand het aan/uit lampje van de geluidskaart
- indien ja, dan kun je een WAV of MP3 file afspelen. Heb je dan wel geluid? (wel HW stoppen als je dit doet)
- zo niet, dan is waarschijnlijk de (externe) voeding van de kaart overleden.

Als je geluid via afspelen van een audiofile hebt, dan HW starten en in menu General Settings | Audio device and channels.
Kun je daar bij "ASIO output device" de ASIO driver van de geluidskaart instellen?
Zo ja, dan kun je via muis de toetsen op het scherm indrukken om te checken of HW geluid geeft.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 11 maart 2024 22:41

Re: Geen geluid na stroomstoring

Evert-Jan schreef:Dit is deze situatie niet de juiste test, Jan.
Immers, HW heeft geen contact met de geluidskaart en daardoor geen audio en geen MIDI. Ook niet als je met de muis de toetsen op het scherm indrukt.

Voor checks/testen moet je "achteraan" beginnen.
- brand het aan/uit lampje van de geluidskaart
- indien ja, dan kun je een WAV of MP3 file afspelen. Heb je dan wel geluid? (wel HW stoppen als je dit doet)
- zo niet, dan is waarschijnlijk de (externe) voeding van de kaart overleden.

Als je geluid via afspelen van een audiofile hebt, dan HW starten en in menu General Settings | Audio device and channels.
Kun je daar bij "ASIO output device" de ASIO driver van de geluidskaart instellen?
Zo ja, dan kun je via muis de toetsen op het scherm indrukken om te checken of HW geluid geeft.


Ik heb het e.e.a. geprobeerd Evert-Jan.
- Lampje geluidskaart brand, dus de voeding is nog goed.
- WAF of MP3 file lukt niet, maar dat was altijd al zo. Dat is blijkbaar op de een of andere manier uitgeschakeld op mijn Hauptwerk PC.
- De ASIO zie ik geselecteerd staan in Hauptwerk
- De MIDI IN/OUT poorts staan ook netjes aangevinkt

En geen geluid, ook niet als ik met de muis de toetsen op het scherm activeer.
Ik hoor een zacht ritselend geluid over de speakers dat ik anders niet hoor.
Met vriendelijke en muzikale groet,
Jan Kleppe

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 maart 2024 00:13

Re: Geen geluid na stroomstoring

Het zou ook de versterker/actieve speakers kunnen zijn. Misschien even een koptelefoon aansluiten op de geluidskaart om dat uit te sluiten.

Welk merk/type geluidskaart is het?

Zie je op het grote 'Audio, MIDI en performance' scherm (menu View | Large floating control panels | Audio, MIDI and performance) de audio meter ook uitslaan bij indrukken toetsen?

Staat het frontkanaal (en rear als je dat gebruikt) van de geluidskaart ook nog geselecteerd bij MasterMIx bus (audiomixerscherm)? En zie je daar de ledjes op dat scherm ook oplichten als je toetsen indrukt.


(de beantwoordknop staat links onder mijn bericht. Voor onnodig citeren, zie viewtopic.php?f=2&t=4857)
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 12 maart 2024 00:47

Re: Geen geluid na stroomstoring

Geluidskaart is een Behringer
Versterker van de actieve speakers... dat zouden er dan in één klap 5 zijn?

Ik zal morgen verder kijken naar de instellingen. Dank je weer voor het meedenken Evert-Jan!
Met vriendelijke en muzikale groet,
Jan Kleppe
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 21 maart 2024 19:48

Re: Geen geluid na stroomstoring

Inmiddels duidelijk dat de midibesturing van de geluidskaart stuk is. Er komt volgende week dinsdag een nieuwe geluidskaart. Dan heb ik toch nog een paar dagen om muziek te spelen over de lijdenstijd en Pasen.
Met vriendelijke en muzikale groet,
Jan Kleppe

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 maart 2024 20:52

Re: Geen geluid na stroomstoring

Jan

Bedankt voor je update.
Toen je op het scherm met de muis de toetsen indrukte, had je ook geen geluid. En dat heeft niets met MIDI van doen.
Ik denk dat het audio in de geluidskaart dan defect is.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 21 maart 2024 22:23

Re: Geen geluid na stroomstoring

Ja klopt Evert-Jan, dat dus ook. Het wordt hoe dan ook een nieuwe geluidskaart. Ik weet nog niet welk merk en type. Ik ben benieuwd of ik iets zal merken van een betere geluidsweergave t.o.v. mijn 10 jaar oude geluidskaart.
Met vriendelijke en muzikale groet,
Jan Kleppe

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 maart 2024 23:25

Re: Geen geluid na stroomstoring

Als je een geluidskaart uit zoekt, let er dan op dat de driver werkt met jouw Windows versie.
Waarschijnlijk heb je (10 jaar oud) nog Windows 7.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 21 maart 2024 23:41

Re: Geen geluid na stroomstoring

Dank je voor het meedenken! Maar daar is ook naar gekeken hoor. Al is de PC intussen nog een keer vervangen, maar dat is ook alweer zo'n 5 jaar geleden.
Met vriendelijke en muzikale groet,
Jan Kleppe
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 27 maart 2024 23:46

Re: Geen geluid na stroomstoring

Een laatste update... De geluidskaart is vervangen en ik kan weer naar hartenlust orgelspelen. De koraalbewerkingen voor de lijdenstijd en Pasen van m.n. Dick Sanderman klinken deze week door onze huiskamer.

Voor de liefhebbers... Type geluidskaart: ESI U86 XT
Met vriendelijke en muzikale groet,
Jan Kleppe

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 94 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com