Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Subwoofer afstellen - meerkanaals audio

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 46

Geregistreerd: 19 maart 2011 09:52

Bericht 17 apr 2012 21:52

Subwoofer afstellen - meerkanaals audio

Goedenavond forumleden,

Naar aanleiding van een interne verbouwing heeft mijn orgel een nieuwe plek gekregen. In een ander topic heb ik mij (en het orgel) enige tijd geleden al voorgesteld: http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=7&t=102. Het resultaat van deze nieuwe kamer mag er wat mij betreft zijn, en daarom wil ik jullie hier graag deelgenoot van maken! Hierbij een aantal foto's:

IMG_3766 [800x600].jpg


IMG_3767 [800x600].jpg


Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om de speakers optimaal op te hangen (in mijn beleving).

Daarnaast heb ik mijn bestaande speakers uitgebreid met een subwoofer. Op dit moment is dit zeker geen verbetering qua geluid. :cry: De subwoofer dreunt heel erg zwaar zodat het geluid erg onnatuurlijk en zelfs irritant in het gehoor klinkt. Hieronder een korte opsomming van de speakers die ik momenteel heb.

8 Genelec speakers + sub:
Speakeropstelling.jpg


Als sampleset bezit ik Kampen compleet waar ik veel op speel. Het hoofdwerk en pedaal heb ik via de subwoofer lopen en doorverbonden naar de speakers links en rechts in de hoek. Nu heb ik op de achterkant van de subwoofer geprobeerd om wat dingen bij te stellen maar dit geeft helaas niet het gewenste resultaat. Ik heb niets aan de originele samples veranderd, ook de volume's zijn prima afgesteld onderling. Ik heb netjes verschillende audiogroepen aangemaakt en de aanbevolen instellingen gebruikt.

Na veel stoeien heb ik een "tussen" oplossing gevonden door in de audiogroep instellingen de instelling "Output allocation algorithm within group" te veranderen naar "Cyclic across whole rank compass". Dan klinkt het beter maar nog niet naar tevredenheid. Ook heb ik geen flauw idee wat deze instelling inhoudt.

Een heel verhaal, je zult hieruit begrijpen dat ik geen technicus ben. Toch hoop ik dat iemand mij kan helpen om dit mooie orgel en geluidsset optimaal te kunnen gebruiken!

Alvast hartelijk dank voor de input!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 apr 2012 22:09

Re: Subwoofer afstellen - meerkanaals audio

Hoi Jan,

het ziet er geweldig uit zo, gaaf zo'n behang, heb je dat laten maken?

welke waarde staat je crossover ingesteld van je subwoofer, dus de aantal Hz??


gr


Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 apr 2012 22:21

Re: Subwoofer afstellen - meerkanaals audio

Jan,

ik denk dat er een flinke bult in je laag komt door de genoemde speakers.

je Genelec 1031A 48-22.000 Hz
1030A 55-18.000 Hz
1092A 33-80 Hz

dus ik denk dat het verstandig is om je sub een mix down te geven afkomstig van alle kanalen.
de cross over van je sub bij te stellen naar beneden,
hoeveel kanalen gebruik je nu???

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 17 apr 2012 22:42

Re: Subwoofer afstellen - meerkanaals audio

JA, dat zijn al de eerste zaken die spelen... Maar we hebben het natuurlijk niet in werkelijkheid gehoord. Zou het ook kunnen, dat je last hebt van een sterke resonantiepiek van je luisterruimte, die nu door de sub sterker wordt aangestuurd??
In dat geval kan het programma ARC dat op dit forum door Jan Loosman uitgebreid is besproken een oplossing zijn. Met zo,n kostbare installatie loont het altijd de moeite mijns inziens om dit erop los te laten.

Sowieso mag het geluid bij toevoeging van een sub eigenlijk totaal NIET van karakter veranderen; uitsluitend het hele lage laag mag wat meer voelbaar vooral worden. Velen zetten het volume ook te hoog en idd moet de afsnijfrkekwentie voldoende laag worden gekozen. 60 Hz?? en dan al die andere speakers wataf laten vallen.

Mooi in te stellen als je Reaper ertussen hebt. Hoewel de aanwezige speakers ook de nodige instellingen hebben mag ik aannemen.

Past wel goed bij elkaar, overigens, de Kampen- set plus het behang...... Zou je ook moeten kunnen wisselen als je ineens zin krijgt in iets heel anders! :mrgreen:

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 apr 2012 23:42

Re: Subwoofer afstellen - meerkanaals audio

Heb je de fase van je subwoofer uitgeprobeerd. Soms kan het in tegengestelde fase zetten wel verbetering geven. Een downfiring subwoofer als je die hebt moet eigenlijk altijd op 90graden fase verdraaing staan voor het beste resultaat. Als je Reaper gebruikt dan kan je eenvoudig de fase omkeren. Arc kan je inderdaad proberen ,heeft bij mij erg goed gewerkt maar dan moet je wel met Reaper oid. gaan werken omdat Arc een VST plugin is. Mooie opstelling trouwens, leuk gedaan met dat foto behang'

Groet Jan

Berichten: 46

Geregistreerd: 19 maart 2011 09:52

Bericht 18 apr 2012 09:07

Re: Subwoofer afstellen - meerkanaals audio

Jan Wim schreef:Hoi Jan,

het ziet er geweldig uit zo, gaaf zo'n behang, heb je dat laten maken?

welke waarde staat je crossover ingesteld van je subwoofer, dus de aantal Hz??


gr


Jan Wim


Dankje Jan Wim, het ziet er ook echt mooi uit (is toch afwachten zolang het er nog niet op geplakt zit...). Ik heb het behang besteld bij http://www.bigfreddy.com/nl/foto/fotobehang. Goede service en redelijk snelle levering.

Wat betreft de crossover instelling. Ik durf het niet te zeggen. Ik heb hem ingeplugd en toen klonk het meteen al niet goed. Op de achterkant van de sub zijn maar twee instellingen die je kunt veranderen en daar heb ik zo'n beetje alle mogelijke instellingen getest echter zonder het gewenste resutaat.

Hier een foto van de achterkant van de sub:
[attachment=0]IMG_0655 [1280x768].JPG[/attachment

Waar kun je de crossover instellen en wat is de juiste instelling?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 46

Geregistreerd: 19 maart 2011 09:52

Bericht 18 apr 2012 09:17

Re: Subwoofer afstellen - meerkanaals audio

Jan Wim schreef:Jan,

ik denk dat er een flinke bult in je laag komt door de genoemde speakers.

je Genelec 1031A 48-22.000 Hz
1030A 55-18.000 Hz
1092A 33-80 Hz

dus ik denk dat het verstandig is om je sub een mix down te geven afkomstig van alle kanalen.
de cross over van je sub bij te stellen naar beneden,
hoeveel kanalen gebruik je nu???

gr

Jan Wim


Zie mijn vorige vraag over de crossover. Ik zal vanavond eens kijken of ik een mixdown kan maken naar de sub met de huidige bekabeling. Ik ben beperkt vrees ik, gezien de huidige bekabeling en opstelling zoals hieronder beschreven.

Ik heb een M-Audio delta 1010 geluidskaart waar ik 4 stereo kanalen (8 outputs) van heb gebruikt.

1+2 naar audio groep 1 (sub + doorverbonden naar speakers -1031- in de hoek) pedaal + hoofdwerk
3+4 naar audio groep 2 (speakers op het orgel -1031-) bovenwerk I+II
5+6 naar audio groep 3 (in het orgel -1030-) borstwerk, rugwerk en geluiden orgel
7+8 naar audio groep 4 (rear speakers)
Mixdown van alles

Berichten: 46

Geregistreerd: 19 maart 2011 09:52

Bericht 18 apr 2012 09:20

Re: Subwoofer afstellen - meerkanaals audio

Geert schreef:JA, dat zijn al de eerste zaken die spelen... Maar we hebben het natuurlijk niet in werkelijkheid gehoord. Zou het ook kunnen, dat je last hebt van een sterke resonantiepiek van je luisterruimte, die nu door de sub sterker wordt aangestuurd??
In dat geval kan het programma ARC dat op dit forum door Jan Loosman uitgebreid is besproken een oplossing zijn. Met zo,n kostbare installatie loont het altijd de moeite mijns inziens om dit erop los te laten.

Sowieso mag het geluid bij toevoeging van een sub eigenlijk totaal NIET van karakter veranderen; uitsluitend het hele lage laag mag wat meer voelbaar vooral worden. Velen zetten het volume ook te hoog en idd moet de afsnijfrkekwentie voldoende laag worden gekozen. 60 Hz?? en dan al die andere speakers wataf laten vallen.

Mooi in te stellen als je Reaper ertussen hebt. Hoewel de aanwezige speakers ook de nodige instellingen hebben mag ik aannemen.

Past wel goed bij elkaar, overigens, de Kampen- set plus het behang...... Zou je ook moeten kunnen wisselen als je ineens zin krijgt in iets heel anders! :mrgreen:

HG

Geert


Bedankt Geert,

Zover ik weet is er geen sprake van een sterke resonantiepiek van mijn luisterruimte. De ruimte is juist zoveel mogelijk met geluidabsorberende materialen gebouwd.

Als de basis instellingen niet voor een oplossing zorgen is je tip over het programma ARC wellicht een goede optie om uit te proberen.

ps. Ik heb al een behangetje besteld voor Caen ofzo ;) Geintje uiteraard.... :lol:

Berichten: 46

Geregistreerd: 19 maart 2011 09:52

Bericht 18 apr 2012 09:25

Re: Subwoofer afstellen - meerkanaals audio

Loosman schreef:Heb je de fase van je subwoofer uitgeprobeerd. Soms kan het in tegengestelde fase zetten wel verbetering geven. Een downfiring subwoofer als je die hebt moet eigenlijk altijd op 90graden fase verdraaing staan voor het beste resultaat. Als je Reaper gebruikt dan kan je eenvoudig de fase omkeren. Arc kan je inderdaad proberen ,heeft bij mij erg goed gewerkt maar dan moet je wel met Reaper oid. gaan werken omdat Arc een VST plugin is. Mooie opstelling trouwens, leuk gedaan met dat foto behang'

Groet Jan


Dag Jan,

Ik heb inderdaad geprobeerd om de sub op te stellen in een andere hoek en ook op een andere plaats. Ook het verkorte installatieschema van Genelec spreekt hier over. http://www.genelec.com/documents/qsg/QS9294.pdf

Helaas geeft dit niet het gewenste resultaat.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 18 apr 2012 10:08

Re: Subwoofer afstellen - meerkanaals audio

Hoi Jan

Nog even over Arc dit is de curve van mijn metingen je ziet hij trekt de frequentie curve helemaal strak en dat hoor je.
download/file.php?id=413

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 18 apr 2012 10:19

Re: Subwoofer afstellen - meerkanaals audio

JAn M, ik kan altijd en keertje langskomen bij je...btje afhankelijk van waar je woont......

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 18 apr 2012 10:37

Re: Subwoofer afstellen - meerkanaals audio

Heb nog even de specs gelezen van de 1092A. Omdat dus gebruik wordt gemaakt van highpassfilters in de L-R kanalen, heb je in elk geval voor die kanalen die via de sub lopen, geen optelling van het laag.

Maar de 4 overige speakers stralen natuurlijk wel onverminderd het laag af. Btje afhankelijk van de verdeel-algorithmes in HW in hoeverre datstorend zou kunnen werken.

Als je zou besluiten, al je kanalen via Reaper af the handelen, dan kan je aldaar ongelofelijk veel filteren, maar ook eventueel een mixdown maken voor aansturing van je sub. Het moet dan zeker lukken om tot een bevredigende oplossing te komen. Ik heb hier al zeer goede resultaten mee gezien, en evt wil ik wel even een proef-installatie bij je doen om het eens te beoordelen.....als het niet in Maastricht is tenminste...... :roll:

O ja, zoals ook al in de beschrijving staat; de sub op plm 1 m van de muur houden, en beide schakelaars S1 en S2 op ON.

Helaas kan je dus de afsnijfrekwentie van het interne filter niet beinvloeden, maar op zich is de gekozen waarde van 85 Hz niet verkeerd.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 18 apr 2012 13:00

Re: Subwoofer afstellen - meerkanaals audio

O ja, Jan M, wat ik nog vergat te zeggen: het al of niet goed gedempt zijn van een ruimte heeft idd een grote invloed, maar er spelen voor de lage frekwenties gewoon 2 zaken:

1. De demping van een wand/vloer is voor lage frekwenties niet effektief uitvoerbaar zonder zeer ingrijpende maatregelen.

2. De fysieke afmetingen bepalen gewoon wat voor staande golven er worden geproduceerd, ongeacht de demping. Dit heeft dus te maken met de golflengte van de toon die in een bepaalde verhouding staat tot de lengte en overige afmetingen. Hier zijn vele rekenvoorbeelden van te vinden; bovendien is het natuurlijk zeer gemakkelijk vast te stellen met een sinustoon van variabele frekwentie.

HG

Geert

Berichten: 46

Geregistreerd: 19 maart 2011 09:52

Bericht 18 apr 2012 14:10

Re: Subwoofer afstellen - meerkanaals audio

Geert schreef:JAn M, ik kan altijd en keertje langskomen bij je...btje afhankelijk van waar je woont......

HG

Geert


Bedankt voor het meedenken Geert, ik vrees dat het mij een beetje boven de pet dreigt te gaan... :oops:

Ik zou het zeer op prijs stellen als je een keertje langskomt. Ik woon in Punthorst, onder de rook van Zwolle. Stuur me anders even een PM voor nadere afspraken.

Berichten: 46

Geregistreerd: 19 maart 2011 09:52

Bericht 07 jan 2013 23:59

Re: Subwoofer afstellen - meerkanaals audio

Jan M schreef:
Jan Wim schreef:Jan,

ik denk dat er een flinke bult in je laag komt door de genoemde speakers.

je Genelec 1031A 48-22.000 Hz
1030A 55-18.000 Hz
1092A 33-80 Hz

dus ik denk dat het verstandig is om je sub een mix down te geven afkomstig van alle kanalen.
de cross over van je sub bij te stellen naar beneden,
hoeveel kanalen gebruik je nu???

gr

Jan Wim


Zie mijn vorige vraag over de crossover. Ik zal vanavond eens kijken of ik een mixdown kan maken naar de sub met de huidige bekabeling. Ik ben beperkt vrees ik, gezien de huidige bekabeling en opstelling zoals hieronder beschreven.

Ik heb een M-Audio delta 1010 geluidskaart waar ik 4 stereo kanalen (8 outputs) van heb gebruikt.

1+2 naar audio groep 1 (sub + doorverbonden naar speakers -1031- in de hoek) pedaal + hoofdwerk
3+4 naar audio groep 2 (speakers op het orgel -1031-) bovenwerk I+II
5+6 naar audio groep 3 (in het orgel -1030-) borstwerk, rugwerk en geluiden orgel
7+8 naar audio groep 4 (rear speakers)
Mixdown van alles


Het onderwerp heeft even stilgelegen maar ik heb de bekabeling nu veranderd in de ruimte. De groepen heb ik nu als volgt ingedeeld:

1+2 naar audio groep 1 (speakers -1031- in de hoek) pedaal + hoofdwerk
3+4 naar audio groep 2 (speakers op het orgel -1031-) bovenwerk I+II
5+6 naar audio groep 3 (in het orgel -1030-) borstwerk, rugwerk en geluiden orgel
7+8 naar audio groep 4 (rear speakers)
Mixdown van alles
Mixdown van alles op uitgangen 9+10 (S/PDIF) (subwoofer)

Ik heb dus een extra mixdown gemaakt die uitstuurt naar de subwoofer via de 2 digitale uitgangen van de geluidskaart, in de mixer van de geluidskaart slaat de meter ook uit maar er komt geen geluid uit de subwoofer, zelfs niet als ik flink wat registers opentrek op het pedaal en de laagste tonen afspeel.

Heb ik dit wel goed gedaan? Of zijn de digitale uitgangen niet geschikt voor deze toepassing?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 jan 2013 00:06

Re: Subwoofer afstellen - meerkanaals audio

hoi Jan,

dat je een mixdown maakt is goed maar kan jouw sub spdif aangesloten worden??

zoniet zal je er een omvormer tussen moeten hangen van SPDIF naar RCA
hier een voorbeeld zo zijn er uiteraard verschillende merken en uitvoeringen
http://www.thomann.de/nl/lindy_audiokon ... analog.htm



gr


JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 46

Geregistreerd: 19 maart 2011 09:52

Bericht 08 jan 2013 09:06

Re: Subwoofer afstellen - meerkanaals audio

Jan Wim schreef:hoi Jan,

dat je een mixdown maakt is goed maar kan jouw sub spdif aangesloten worden??

zoniet zal je er een omvormer tussen moeten hangen van SPDIF naar RCA
hier een voorbeeld zo zijn er uiteraard verschillende merken en uitvoeringen
http://www.thomann.de/nl/lindy_audiokon ... analog.htm



gr


JW


Bedankt Jan Wim, dat zal inderdaad het euvel wel zijn. Ik zal eens zo'n kastje bestellen en laat daarna even weten of het werkt.

Groeten

Berichten: 46

Geregistreerd: 19 maart 2011 09:52

Bericht 12 jan 2013 16:05

Re: Subwoofer afstellen - meerkanaals audio

Ik heb inmiddels een dergelijk kastje geinstalleerd. Het is de KEM Digitaal naar Analoge audio omvormer geworden (http://www.kabelsenmeer.nl/Producten/43955/118/9/KEM-Digitaal-naar-Analoge-audio-omvormer.html).

Ik heb de S/PDIF out (witte RCA stekker met zwarte kabel) middels een 2z RCA male koppelstukje op het kastje aangesloten en daar vervolgens de stereokabels (L/R) naar de subwoofer op aangesloten. Lampje van de stroom brandt op de omvormer maar... GEEN GELUID!

In de M-Audio mixer slaat de meter wel uit bij als ik speel. Ook als ik test via de Windows geluismixer slaat de meter uit, zie screenshot:

Naamloos6.jpg


Ook als ik een normale luidspreker aansluit i.p.v. subwoofer hoor ik helemaal niks, wat doe ik nog verkeerd?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 jan 2013 20:45

Re: Subwoofer afstellen - meerkanaals audio

word de omvormer wel aangestuurd dmv een coaxciale kabel???

een gewone audio kabel werkt niet

van de geluidskaart tot de omvormer moet een coax/digital kabel, pas na de omvorming kan je verder met een normale rca aansluiting.

als dit al zo is dan hoor ik het wel zoeken we verder

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 jan 2013 20:48

Re: Subwoofer afstellen - meerkanaals audio

of probeer je spdif kanaal eens op SPD INV IN te zetten staat nu nog op SW RTN

helpt dit?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 46

Geregistreerd: 19 maart 2011 09:52

Bericht 12 jan 2013 21:22

Re: Subwoofer afstellen - meerkanaals audio

Jan Wim,

Ik heb de originele S/PDIF uit kabel van de Delta middels deze adapterplug in het kastje gedaan, maar dit is een gewoon tulp-tulp verloop. Zie deze link voor de plug:

http://www.kabeltje.com/tulp-plug-tulp-plug-p-367.html

De instelling SPD INV IN geeft geen verbetering, ik moet waarschijnlijk op zoek naar een coaxciale kabel tussen de uitgang en het kastje.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 jan 2013 21:47

Re: Subwoofer afstellen - meerkanaals audio

Hoi Jan,

de gebruikte verloop is inderdaad verkeerd deze is analoog, en kan niet "" praten"" met je coax

succses

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 46

Geregistreerd: 19 maart 2011 09:52

Bericht 15 jan 2013 22:23

Re: Subwoofer afstellen - meerkanaals audio

Hoi Jan Wim,

De juiste kabel is inmiddels geïnstalleerd en het werkt nu zoals het hoort. Na de aanpassingen met de bekabeling en extra mixdown kanaal welke de subwoofer aanstuurt klinkt het totaalplaatje heel natuurlijk en zijn mijn eerdere geluidsproblemen ook verleden tijd. Ik ben zeer tevreden dusver!

Bedankt voor alle hulp!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 jan 2013 22:28

Re: Subwoofer afstellen - meerkanaals audio

Jan M schreef:Hoi Jan Wim,

De juiste kabel is inmiddels geïnstalleerd en het werkt nu zoals het hoort. Na de aanpassingen met de bekabeling en extra mixdown kanaal welke de subwoofer aanstuurt klinkt het totaalplaatje heel natuurlijk en zijn mijn eerdere geluidsproblemen ook verleden tijd. Ik ben zeer tevreden dusver!

Bedankt voor alle hulp!



Fijn om te horen dat het werkt Jan

succses

gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 56 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com