Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

monitoren

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 mei 2012 19:22

Re: monitoren

Loosman schreef:Kom net terug van een concert van Marco den Toom op het Batz orgel in de Lutherse kerk in Den Haag.
Een erg leuk en geslaagd concert. Je hoort zeker familie gelijkenissen met het Batz orgel in Utrecht al hebben de tremulanten wel een minder "tremu " gehalte.
Tijdens het concert zat ik in het midden en ik kon met mijn ogen dicht heel goed volgen welke pijpen er van links naar rechts werden aangesproken. Ik realiseerde mij daar ter plekke dan ook dat er vanuit puristisch oogpunt toch een goed stereo weergave systeem te preferen valt boven een systeem met 6 boxen op je console. Zowieso de plaatsing komt veel beter overeen als je de boxen niet te ver uit elkaar zet omdat het orgel front best wel ver weg staat en eigenlijk qua stereo beleving dus vrij smal is. Want mijn grootste bezwaar tegen het plaatsen van 6 speakers op je console met het door Hauptwerk ingesteld algoritme (ook al heeft het veel voordelen m.b.t. tot belasting van je boxen) is dat je de oorspronkelijke plaatsing van de pijpen door elkaar heen gaat gooien en dat je het orgel front zo net voor je neus op de console toch eigenlijk veel te breed maakt met zoveel boxen. Met een stereo opstelling kan je de boxen veel dichter bij elkaar plaatsen. Ook meerdere boxen naast elkaar geplaatst gaan elkaar toch beïnvloeden met ongewenste trillingen en resonanties. Misschien gooi ik nu wel de knuppel in het hoenderhok en ik bedoel het zeker niet onaardig, maar soms worden er vanuit puristisch oogpunt wel problemen gemaakt over galm staarten die worden afgeknipt terwijl er wel zonder problemen geluisterd wordt naar een artificiële niet met de realiteit overeenkomende verdeling van de pijpen en een te grote verbreding van het het orgelfront.
Ik moet toegeven dat ik nog nooit een opstelling met 6 boxen heb beluisterd maar redenerend vanuit een puristische overtuiging en met mijn beleving van het concert vanavond, denk ik dat je een veel betere perceptie van de ruimte en plaatsing van de pijpen krijg met een stereo opstelling.
Dus als je het mij zou vragen dan investeer ik een gegeven bedrag toch liever in een high end versterker met dito boxen en goede subwoofer dan in meerdere boxen maar dan met wat geringere kwaliteit.

Lois
Ik heb zelf twee Kef R100 boxen een MJ acoustics reference subwoofer tot 10 HZ en een Yamaha RX-V4600 multikanaals receiver van 7x130 watt waarbij ik de Kef boxen via Biamping versterk. Een behoorlijke High end installatie die voor Hauptwerk zeer geschikt is.
Jammer dat Den Haag wat te ver weg is anders had je het natuurlijk eens kunnen uitproberen.

Groet Jan



Hoi Jan,

nog een aanvulling ik denk dat je een kleine fout maakt, met het bedenken tussen 2 boxen en meer kanaals.
ik zelf heb dan 3 stereo paren dus 6 boxen, maar het blijft ten allen tijden stereo, dus gewoon links en rechts
zoals je dat met 2 boxen ook krijgt.

je stereo beeld word alleen breder en rustiger, om naar te luisteren, dus hauptwerk gaat wel toetsen verdelen over de paren, maar dit resulteerd niet in dat de "pijpen"anders geplaatst gaan worden

dus wat op een enkel stereo kanaal links er meer uitkomt, dat komt met multi er ook meer links uit

je hebt alleen links en rechts meer speakers om het een en ander te ontlasten, en voorkom je al snel dat je ongewenste bij geluiden krijgt.

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 29

Geregistreerd: 12 okt 2011 11:06

Bericht 19 mei 2012 11:44

Re: monitoren

Dag allemaal,

Naar aanleiding van jullie inbreng (dank) ben ik eens aan het experimenteren gegaan met verschillende speakers, versterkers en hoofdtelefoon. De twee speakers staan op het orgel: op oorhoogte, afstand oor=1m, 1.30m uit elkaar-centraal gemeten. Vervolgens heb ik diverse registers (uit een aantal proef-samples) apart doorgespeeld. Ik ervaar in alle situaties wel "ruimte", maar om nu te zeggen dat je oren klapperen van "het verspringen" van de pijpen kan ik niet zeggen. Alleen bij de dry versie van "free" Ménestérol hoor ik heel duidelijk verschillende pijpen links en rechts aanspreken. Eerlijk gezegd is het mij ook bij orgelconcerten niet opgevallen dat je dit heel sterk hoort ( Wel bij uitkomende stemmen en heel summiere registraties ). Maar of je dit effect ook in galmende samples hoort, die je door elkaar heen afspeelt, vraag ik mij af. Ik neem dit bijvoorbeeld ook bijna niet waar bij de dulciaan van "free" Zwolle of de vox humana van "free" Utrecht. Eén en ander is wellicht, zoals in eerdere reacties gezegd, ook sterk afhankelijk van de opnames en/of je configuratie. Ik had de sample-sets van Anllo en Gapinge reeds gekocht. Nu weer doorgespeeld, maar ook hier wel veel ruimtelijkheid ( Gapinge vind ik heel mooi ) maar de pijpen dansen bij mij niet echt van links naar rechts, ook niet met een (nieuwe) hoofdtelefoon. Bij Gapinge is het wel waarneembaar ( bijv. de prestant 4' (E-F en B-c), maar dan alleen bij losse toetsen. Bij akkoordspel met meerder registers valt dit bij mij weg. ( Misschien zit dit "dansen" bij mij wel teveel in mijn geheugen vanwege het effect wat je ervaart bij het stemmen in een orgelkas )

OF MIS IK MISSCHIEN IETS, OF DOE IK MISSCHIEN IETS NIET GOED? (los van de inmiddels opgetreden HW-verslaving)

Na dit experimentje vraag ik mij ook af wat het effect zal zijn als je meerdere (bijv.6) speakers naast elkaar zet. In mijn situatie staan de binnenste speakers dan strak tegen elkaar aan. Klinken de registers via de binnenste speakers dan niet heel "mono-ongespreid-onruimtelijk" tov de registers via de buitenste speakers en is dat dan niet heel onwerkelijk als je bijvoorbeeld prestanten qua ruimtelijkheid "breed" hoort en tongwerken "eng". Qua klank kan ik mij voorstellen dat het wel veel beter "gedefinieerd" zou kunnen klinken.

Al meimerend ben ik benieuwd hoe het zou klinken als je verschillende werken via andere kanalen laat lopen en dan de speakers liggend gaat stapelen. Of een opstelling met "hoge" registers verdeeld over gestapelde (kleinere) speakers en de pedaalregisters (met bijv. de 8'-ten) naar buitenstaande grote speakers (grotere en kleine ziet dan vooral op het freq. bereik). Overigens heb ik geen goede ervaring met subs (voor zover beluisterd) vanwege
overheersende, dreunende, niet neutrale bas en het effect van "frequentieoverloop" wat in de (niet-HW) beluisterde situaties lelijk optrad.

Verder ervaar ik dat het klankverschil tussen de versterkers (sansui en yamaha) onderling geen promotieonderzoek waard is. Maar wellicht is dit het gevolg van "merkovereenkomst" of ouderdom van het materiaal. De verschillen tussen de spaekers ervaar ik als veel groter. M.i. ligt daar de focus. (in audio-winkels adviseert men veelal om eerst de speaker te kiezen en dan de versterker omdat speakers het meeste zouden "kleuren" hetgeen in deze toppic ook wordt vermeld).

En dan nog dit:
Voor zover ik het begrijp wordt in een sampleset elke orgelpijp apart opgenomen. Via Hw speel je deze ook weer apart af. Bij het weergeven via speakers ontstaat een klankbeeld (vermenging, resonantie, interacties met de afspeelruimte en noem maar op) van de verschillende pijpsamples uit diverse registers die (bijv. in een akkoord) elektronisch tot klinken worden gebracht. Dit proces van samensmelten, van dat zelfde akkoord, van de verschillende pijpen/registers tot één klankbeeld gaat toch op een heel andere manier dan in de akoestische ruimte waarin het pijporgel staat?
In hoeverre is het elektronisch afspelen dan een neutrale (natuurgetrouwe) weergave? En hoe ver moet je dan met je audio gaan om het maximale "eruit" te halen?

Ja, en dan de smaak/geluidsbeleving enzo:
Mijn conclusie is (op grond van de vele adviezen): veel luisteren en zelf de keuze maken die het beste bij jou (en je geldbuidel) past.

Tenslotte:
Zoveel smaken zoveel keuzes met mogelijkheden en dat maakt, ook het -muzikale-, leven toch veel breder / leuker/mooier/aantrekelijke/uitdagender etc??? Heb je ook nog eens wat te schrijven/praten/luisteren/doen. En als we nooit over onze grenzen heen hadden gekeken, aten we nu bij wijze van spreken alleen brood, pap en vlees en geen aardappelen, rijst en bananen, om maar eens wat te noemen.

Wordt vervolgd?

groet,
louis

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 mei 2012 12:10

Re: monitoren

Hoi Louis,

veel vragen vraag jij :lol: :lol:

[quote="bootl1956"]Dag allemaal,

Naar aanleiding van jullie inbreng (dank) ben ik eens aan het experimenteren gegaan met verschillende speakers, versterkers en hoofdtelefoon. De twee speakers staan op het orgel: op oorhoogte, afstand oor=1m, 1.30m uit elkaar-centraal gemeten. Vervolgens heb ik diverse registers (uit een aantal proef-samples) apart doorgespeeld. Ik ervaar in alle situaties wel "ruimte", maar om nu te zeggen dat je oren klapperen van "het verspringen" van de pijpen kan ik niet zeggen. Alleen bij de dry versie van "free" Ménestérol hoor ik heel duidelijk verschillende pijpen links en rechts aanspreken. Eerlijk gezegd is het mij ook bij orgelconcerten niet opgevallen dat je dit heel sterk hoort ( Wel bij uitkomende stemmen en heel summiere registraties ). Maar of je dit effect ook in galmende samples hoort, die je door elkaar heen afspeelt, vraag ik mij af. Ik neem dit bijvoorbeeld ook bijna niet waar bij de dulciaan van "free" Zwolle of de vox humana van "free" Utrecht. Eén en ander is wellicht, zoals in eerdere reacties gezegd, ook sterk afhankelijk van de opnames en/of je configuratie. Ik had de sample-sets van Anllo en Gapinge reeds gekocht. Nu weer doorgespeeld, maar ook hier wel veel ruimtelijkheid ( Gapinge vind ik heel mooi ) maar de pijpen dansen bij mij niet echt van links naar rechts, ook niet met een (nieuwe) hoofdtelefoon. Bij Gapinge is het wel waarneembaar ( bijv. de prestant 4' (E-F en B-c), maar dan alleen bij losse toetsen.klopt losse stemmen zijn beter te localiseren, en uiteraard met akkoorden erbij ga je de speakers vullen zeg maar. Bij akkoordspel met meerder registers valt dit bij mij weg. ( Misschien zit dit "dansen" bij mij wel teveel in mijn geheugen vanwege het effect wat je ervaart bij het stemmen in een orgelkas )
in een orgel dansen de stemmen ook niet hoor, alles staat keurig op de c/cis lades, de meeste verspringing hoor je van de front pijpen mits die sprekend zijn, omdat deze visueel een plaats krijgen in het ontwerp, dan verspringen ze weleens van locatie
OF MIS IK MISSCHIEN IETS, OF DOE IK MISSCHIEN IETS NIET GOED? (los van de inmiddels opgetreden HW-verslaving)

Na dit experimentje vraag ik mij ook af wat het effect zal zijn als je meerdere (bijv.6) speakers naast elkaar zet. In mijn situatie staan de binnenste speakers dan strak tegen elkaar aan. Klinken de registers via de binnenste speakers dan niet heel "mono-ongespreid-onruimtelijk" als je 3 stereo paren hebt, moet je proberen 2 stereoparen te stapellen dus op elkaar, en de derde paar zet je er naast dan blijf je "breed".tov de registers via de buitenste speakers en is dat dan niet heel onwerkelijk als je bijvoorbeeld prestanten qua ruimtelijkheid "breed" hoort en tongwerken "eng". Qua klank kan ik mij voorstellen dat het wel veel beter "gedefinieerd" zou kunnen klinken.
ik zelf heb de gestapelde kanalen gesplitst zodat ze diagonaal weergeven, krijg je ook al een meer lopend geluidsbeeld

Al meimerend ben ik benieuwd hoe het zou klinken als je verschillende werken via andere kanalen laat lopen en dan de speakers liggend gaat stapelen. Of een opstelling met "hoge" registers verdeeld over gestapelde (kleinere) speakers en de pedaalregisters (met bijv. de 8'-ten) naar buitenstaande grote speakers (grotere en kleine ziet dan vooral op het freq. bereik). Overigens heb ik geen goede ervaring met subs (voor zover beluisterd) vanwege
overheersende, dreunende, niet neutrale bas en het effect van "frequentieoverloop" wat in de (niet-HW) beluisterde situaties lelijk optrad.werken verdelen, of voetmaten bundelen per kanaal geeft geen verbetering, eerder een verslechtering omdat het ene kanaal alle 8/16 voeten krijgt en de rest de hogere voetmaten, dit geeft dynamisch een te sterk contrast

Verder ervaar ik dat het klankverschil tussen de versterkers (sansui en yamaha) onderling geen promotieonderzoek waard is. Maar wellicht is dit het gevolg van "merkovereenkomst" of ouderdom van het materiaal. De verschillen tussen de spaekers ervaar ik als veel groter. M.i. ligt daar de focus. (in audio-winkels adviseert men veelal om eerst de speaker te kiezen en dan de versterker omdat speakers het meeste zouden "kleuren" hetgeen in deze toppic ook wordt vermeld).de versterker kleurt het meest, als ik op mijn passief een kenwood zet dan word alles donkerder, laat ik het over Denon lopen word het zelfde geluid veel transparanter, dus ook de versterkende kant doet mee.

En dan nog dit:
Voor zover ik het begrijp wordt in een sampleset elke orgelpijp apart opgenomen. Via Hw speel je deze ook weer apart af. Bij het weergeven via speakers ontstaat een klankbeeld (vermenging, resonantie, interacties met de afspeelruimte en noem maar op) van de verschillende pijpsamples uit diverse registers die (bijv. in een akkoord) elektronisch tot klinken worden gebracht. Dit proces van samensmelten, van dat zelfde akkoord, van de verschillende pijpen/registers tot één klankbeeld gaat toch op een heel andere manier dan in de akoestische ruimte waarin het pijporgel staat?
In hoeverre is het elektronisch afspelen dan een neutrale (natuurgetrouwe) weergave? En hoe ver moet je dan met je audio gaan om het maximale "eruit" te halen?om de speakers te ontlasten qua geluidsdruk kom je weer uit bij multi kanaals

Ja, en dan de smaak/geluidsbeleving enzo:
Mijn conclusie is (op grond van de vele adviezen): veel luisteren en zelf de keuze maken die het beste bij jou (en je geldbuidel) past.precies buiten de technische kant, geeft altijd je persoonlijke smaak de doorslag of iets wel of niet goed klinkt in je eigen beleving

Tenslotte:
Zoveel smaken zoveel keuzes met mogelijkheden en dat maakt, ook het -muzikale-, leven toch veel breder / leuker/mooier/aantrekelijke/uitdagender etc??? Heb je ook nog eens wat te schrijven/praten/luisteren/doen. En als we nooit over onze grenzen heen hadden gekeken, aten we nu bij wijze van spreken alleen brood, pap en vlees en geen aardappelen, rijst en bananen, om maar eens wat te noemen.

Wordt vervolgd?
met de komst van hauptwerk zijn we zo verwend geraakt dat als je niet oppast, de lat steeds hoger moet liggen, soms word de beleving al snel met hauptwerk dat je een pijp orgel thuis bespeelt, maar het blijft een elektrisch instrument( wel met een hoger realiteits gehalte dan de gangbare hometrainers)



gr Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 19 mei 2012 19:19

Re: monitoren

Hoi Lois

Het is natuurlijk niet zo dat ik tijdens dat orgelconcert de pijpen van links naar rechts hoorde gaan en vice versa .Met name met rustige stukken en met een uitkomende stem kon ik de pijpen gehoormatig goed plaatsen in de kast. Hoe meer registers er werden opengetrokken hoe moeilijker je individuele pijpen kon plaatsen uiteraard. Ook de akoestiek van de ruimte is bepalend en wat dat betreft is de Lutherse kerk in Den Haag niet erg wet dus dat speelt ook mee. ik vermoed dat het bijv. in Utrecht niet zal lukken om gehoormatig de plaats van bepaalde pijpen te bepalen ?

Hoi Jan Wim

Met de 6 kanaals stereo configuratie moet je toch een verandering in de plaatsing van de pijpen in het orgel front krijgen dat kan volgens mij niet anders. er zijn wat stereo verdeling voor de 3 stereoparen een aantal mogelijkheden bijv. configuratie A waarin de stereo kanalen verdeel zijn volgens: L321-123R of configuratie B waarbij de verdeling L123-123R zal zijn. Ik weet niet hoe het algoritme in Hauptwerk werkt maar stel dat er in een bepaald register de c naar paar 1 gaat en vanaf de cis naar paar 3 gaat en hoewel de pijpen in de orgelkast naast elkaar staan zul je de C in configuratie 1 meer in het midden horen en de Cis meer aan de zijkant en bij configuratie 2 hoor je de C meer links en de Cis meer rechts. Dus toch een verandering in de oorspronkelijke verdeling in de orgelkast. Of zie ik iets over het hoofd?

groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 mei 2012 20:30

Re: monitoren

hoi Jan,

de situatie die je schetst zou in theorie kloppen maar in de praktijk is dit niet waar neembaar

bekijk maar eens de opstelling zoals ik het gebruikt in mijn orgel

je zou denken dat kanaal 5+6 te weinig stereo spreiding geeft, maar niets is minder wel heb ik de tweeters van kanaal 5+6 en kanaal en van kanaal 1+4 dicht bij elkaar geplaatst, omdat alle hoge tonen meer richtings gevoelig zijn dan de lagere
, zou je tweeters van 5+6 aan de binnenzijde plaatsen dan versmal je wel het stereo beeld

een plus is het diagonaal laten weergeven van de gestapelde speakers zo voorkom je de terassen werking.

bijgevoegd een plaatje van de opstelling die ik gemaakt heb op mijn huidige hauptwerk orgel.
met als laatste positieve wijziging de diagonale weergaven.

groeten

Jan Wim
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 19 mei 2012 21:18, in totaal 2 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 mei 2012 20:39

Re: monitoren

ter aavulling

ik denk Jan dat jij meer onderstaand schema in gedachte hebt??

dit vind ik persoonlijk een minder sterke opstelling, omdat je dan wel van een brede naar een enge stereo spreiding werkt.

dan zou een beter alternatief zijn om de stereo paar 3 liggend op zijn kant boven op stereo paar 1+2 te plaatsen

dan behoud je ook een blok. let wel op niet iedere tweeter kan op zijn kant optimaal presteren, dus dan moet je wel de handleiding van je monitor raadplegen.

als de speaker voor een liggende positie minder geschikt is, kan je als nog stereo paar 3 in het midden rechtop boven paar 1+2 plaatsen

dan maak je een piramide opstelling.

hoe dan ook er zijn zoveel variaties mogelijk, ook hier geld weer, geen ruimte is akoestisch hetzelfde, dus uitproberen blijft belangrijk.

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 20 mei 2012 10:05

Re: monitoren

Jan Wim, als ik jou opstelling zo zie....is dit dan ook de "ideale breedte"?
Ik bedoel....kunnen de speakerparen ook nog iets verder UIT ELKAAR geplaatst worden?

Zoals ik het "voor ogen heb" (in mijn geval) zijn mijn mainspeakers in de "zijtorens"
eigenlijk jou speakers 5 en 6 alleen iets verder naar buiten geplaatst.
Bij mij zouden dan 1 en 4 nog iets verder naar buiten (naast de kast) en schuin boven 5 en 6
komen.
En 2 en 3 op oorhoogte maar ook iets verder naar buiten naast de orgelkast.
Uiteraard identieke speakers, waarbij uiteraard wel het volume van de verder geplaatste
speakers iets verhoogd moeten worden t.o.v. 5 en 6.
Ron
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 mei 2012 14:46

Re: monitoren

Hieronder het antwoord van Martin Dyde op een vraag van David hoe hij surround kanalen moet instellen bij Caen

Hello David,

Yes - as Rob wrote, you can certainly spread the front ranks around amongst several stereo pairs of speakers located in front on you if you prefer. The important thing is to have the rear ranks sounding from a stereo pair (or conceivably even pairs) of speakers located behind you.

Strictly speaking, from an acoustics point of view and in a perfectly dry (anechoic) listening environment, the most accurate spatial image should be achieved by using only a single stereo pair for wet sets, and two stereo pairs (one in front, one behind) for (wet) surround, but no listening room is perfectly dry and many people prefer the effect of using multiple speaker pairs anyway.
Best regards,
Martin.

Groeten Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 mei 2012 15:55

Re: monitoren

Hoi Ron zal proberen vanavond als ik tijd over heb een invullings voorstel te doen betreffende jouw orgel.

gr

Jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 mei 2012 16:06

Re: monitoren

Hoi Jan,

Wat Martin dyde beschrijft is een 0-ruimte

zelf heb ik eens voor een drummer een akoestisch dode ruimte moeten maken, dit werd een losstaande ruimte in een grote hal, de vloer was "zwevend' aangebracht , en de wanden voorzien 25cm steenwol harde persing, daar overheen 24mm gips voor extra massa, daaroverheen 25mm pritex, met grote noppen, incl plafond.

de vloer voorzien absorberende vloerplaten, en niet te vergeten een ventilatie systeem uiteraard stil, om voor lucht verversing te zorgen.

deze ruimte was zo dood dat als je er in stond en de deur achter je dicht deed dat er een soort prop in je oren kwam,

ik vind dit zelf te veel van het goede en onwerkbaar.

maar op het verhaal van Martin terug te komen, in zo'n ruimte komt stereo 100% tot zijn recht, en dan maakt het niet uit of je met hoofdtelefoon, of met je speakers luistert, het klinkt beide het zelfde er gaat geen detail verloren, ener treed nergens vervorming of resonantie op, ook staande golven zijn niet waar te nemen.

maar ik denk niet dat ik daar bij mijn vrouw mee moet aankomen, om nog even een studio in de huiskamer te bouwen :lol: :lol:

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 mei 2012 20:07

Re: monitoren

Hoi Jan Wim

Ik denk dat als ik mijn vrouw zou voorhouden dat ze me niet meer hoorde spelen dat ze nog wel overstag zou gaan voor zo'n dode kamer. :lol: :lol: :lol: :lol:
Trouwens mijn luister ruimte is gedeeltelijk gedempt met akoestisch schuim op het plafond tussen de balken, achter de console en glaswol achter de gips platen maar ondanks dat is de ruimte verre van akoestisch dood!
Ik proef in het antwoord van Martin dat hij persoonlijk de voorkeur geeft voor de stereo setting waarbij het ruimtelijk effect uiteraard het meest tot uiting komt in een akoestisch dode kamer. Ik vermoed zelf dat de 6 kanaals configuratie aan Hauptwerk is toegevoegd met name voor installaties in kerken en grote zalen in het achterhoofd, maar dat neemt niet weg dat je er voor huiskamer gebruik ook je voordeel mee kan doen..

groeten Jan

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 21 mei 2012 21:13

Re: monitoren

jan en andere forumleden,

In deze topic gaat het over monotoren en ruimten/acoustic.
Als architect kom ik steeds nog veel verwarring tegen omdat isolatie in de zin van acoustisch met thermische isolatie verwisseld wordt.

vandaar welicht een stukje verheldering.
Geluid zijn trillingen die in de vorm van geluidsgolven in een ruimte kunnen worden voort gebracht.
Deze energie golven kaatsen tegen vloer, plafond en wanden en zetten deze in beweging .Is de massa( in kg dikte) van de diverse onderdelen dik genoeg dan smoort als ware de energie van de geluidsgolven en in aanliggende ruimte worden worden ze niet meer waargenomen omdat de massa te groot was om deze in trilling te brengen

Een andere variant is de zgn, buigslappe wanden toe te passen alsmede zwevende dekvloeren en acoustische plafonds.
Deze uitvoering vraagt technisch veel aandacht want de wanden moeten acoustich ontkoppeld worden van de omringende konstructie.
Wat er dus gebeurt is dat de energie van de geluidsgolven opgevangen worden in deze binnendoos die het niet kan doorgeven aan de omringende wanden en plafonds/vloeren.
Een tweede vervelend effect van wezenlijk belang is het zgn 'sleutelgat ' effect.Een klein opening zoals sleutelgat,sponningen ,dorpels, te lichte deuren doen de effectiviteit enorm afnemen.Dit hele verhaal staat los van een zgn. "dode kamer"

Maar goed, als je een geluids geisoleerde ogelkamer wilt maken kan dat maar er komt wel wat bij kijken.

grt cees

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 mei 2012 22:19

Re: monitoren

CEESS schreef:jan en andere forumleden,

In deze topic gaat het over monotoren en ruimten/acoustic.
Als architect kom ik steeds nog veel verwarring tegen omdat isolatie in de zin van acoustisch met thermische isolatie verwisseld wordt.

vandaar welicht een stukje verheldering.
Geluid zijn trillingen die in de vorm van geluidsgolven in een ruimte kunnen worden voort gebracht.
Deze energie golven kaatsen tegen vloer, plafond en wanden en zetten deze in beweging .Is de massa( in kg dikte) van de diverse onderdelen dik genoeg dan smoort als ware de energie van de geluidsgolven en in aanliggende ruimte worden worden ze niet meer waargenomen omdat de massa te groot was om deze in trilling te brengen

Een andere variant is de zgn, buigslappe wanden toe te passen alsmede zwevende dekvloeren en acoustische plafonds.
Deze uitvoering vraagt technisch veel aandacht want de wanden moeten acoustich ontkoppeld worden van de omringende konstructie.
Wat er dus gebeurt is dat de energie van de geluidsgolven opgevangen worden in deze binnendoos die het niet kan doorgeven aan de omringende wanden en plafonds/vloeren.
Een tweede vervelend effect van wezenlijk belang is het zgn 'sleutelgat ' effect.Een klein opening zoals sleutelgat,sponningen ,dorpels, te lichte deuren doen de effectiviteit enorm afnemen.Dit hele verhaal staat los van een zgn. "dode kamer"

Maar goed, als je een geluids geisoleerde ogelkamer wilt maken kan dat maar er komt wel wat bij kijken.

grt cees


Maar goed, als je een geluids geisoleerde ogelkamer wilt maken kan dat maar er komt wel wat bij kijken.

klopt vermijd elke vorm van contact geluid, zodat deze zijn energie niet kan doorgeven, dit is niet te bereiken met alleen een schil van akoestische isolatie aan te brengen, er komt heel wat meer bij kijken elk detail, verbindingsdetail moet overwogen bekeken worden, maar los daar van ik vind een dode ruimte niet prettig om in te verblijven, misschien een kwestie van wennen, maar ik hoor toch liever wat "ruis"om me heen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 mei 2012 22:34

Re: monitoren

je zal misschien het volume van de buitenste boxen iets moeten verhogen, maar dat zal summier zijn denk ik.
omdat de reflectie van je plafond ook direct invloed heeft op het volume.

ik zou als je tot aanschaf over gaat en de boxen zijn aangesloten eens het volgende proberen alles van links naar rechts laten lopen, dus stereo in terassen, dus de gele lijnen.

en wat ook een ruimtelijke 3d werking geeft is het diagonaal laten spreken van de boxen de blauwe lijnen.

ik denk wel dat je om alles te kunnen aansturen je kanalen van je mech. geluiden moet opgeven voor andere kanalen, want jij had 8 of 10 kanaals geluidskaart???
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 29

Geregistreerd: 12 okt 2011 11:06

Bericht 22 mei 2012 14:32

Re: monitoren

Hallo iedereen,

Nu heb ik weer wat: OORMONITOREN! Ik bezit de sennheiser HD 598: gekregen dat wel. Hij is nog niet geheel "ingedraaid", dat weer niet.

Vraag:
Heeft iemand ervaring met deze hoofdtelefoon, en is dit ding een goede referentie om het geluid met gewone speakers te vergelijken?

Lijkt mij dit keer niet teveel gevraagd toch, Jan Wim?

groet
Louis

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 mei 2012 14:54

Re: monitoren

hoi Louis,

zeker niet te veel gevraagd deze keer :lol: :lol: :lol:
ik heb echter totaal geen ervaring met hoofd telefoons
maar die zijn er vast wel op dit forum

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 23 mei 2012 22:55

Re: monitoren

Louis, diverse mensen hebben goede ervaringen hier op het forum met Sennheiser; vaak iets oudere modellen, zoals de 565 etc. Zelf heb ik een lichte gehoorsachteruitgang, plm 25 dB, en met de 565 heb ik dan toch nog plenty power en transparant geluid.
Wel beschikken niet alle audio-interfaces over voldoende krachtige eindtrapjes op de koptel uitgang. Je moet toch wel een paar volt kunnen produceren.

Appropos, tijdens de diskussie over mc weergave, miste ik de respons op je opmerking dat een droge set wel meer gedefinieerde pijp-posities gaf. Dat klopt idd, omdat die sets dus bestaan uit mono-samples die door de samplesetmaker op specifieke plaatsen in het stereo-beeld zijn geplaatst.

HG

Geert

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 13 jun 2012 18:08

Re: monitoren

Ik kreeg van iemand de volgende tip:
"
Ik heb twee prachtige actieve studio monitoren gekocht, type RCF Ayra Eight en gekoppeld aan mijn Delta 1010LT.
Zijn met 259 euro per stuk heel wat goedkoper dan Adam, Genelec of Behringer en zijn qua geluidskwaliteit zeker niet minder (ongelooflijk maar waar).
Zie: http://www.bax-shop.nl/dj-studio-monito ... fAodTS5OWA.
Een aanrader voor de Hauptwerk speler die rekening moet houden met zijn budget en geen concessies wil doen aan de klank.
"

Ik heb zelf geen ervaring met deze speakers, maar geef het toch maar even door.
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 14 jun 2012 13:07

Re: monitoren

Kan zeker interessant zijn maar Behringer is toch echt goedkoper:
http://www.bax-shop.nl/dj-studio-monito ... tails.html
€ 373,- maar wel voor 2 stuks.
Hier heb ik er 4 van en ik vind ze echt prima.

Maar ja, ik blijf ook absoluut die Philips MFB's adviseren voor mensen die niet te veel willen investeren. De 641 is ongelofelijk klein en heeft eigenlijk al voldoende bereik voor de 16 voeten. Voor de Subbas 16 zou de 544 wat beter zijn maar voor gemiddeld € 75 per set voor de 541 heb je toch vrij snel een goedkope mulitkanaals oplossing die klinkt als een klok (en ook als orgel uiteraard :D )

Gr. Christian

Berichten: 29

Geregistreerd: 12 okt 2011 11:06

Bericht 15 sep 2012 10:56

Re: monitoren

Dag Hauptwerkvrienden,

Na een barre zoektocht ben ik bij Tonika in Groningen terecht gekomen. Hier kun je diverse monitoren beluisteren (met een eigen orgel-cd en o.a. Genelec 8040, div. KRK, Mackie, M-audio en Yamaha HS80 ).
Toegegeven, de Genelec klonk het beste ( meest gedetailleerd, "sprankelend" en open ). Maar ik miste wel het laag. De KRK's en de Mackie's vielen snel af. M-audio BX8 klinkt goed maar te "dun/bescheiden/te weinig power" naar mijn smaak. Dus de keuze viel op Yamaha, gezien het enorme prijsverschil met Genelec ( 1.100 tot 1.750 euro tegen 500 euro ) en het relatief geringe klankverschil. ( Bij de "goedkopere" modelen van Genelec valt toch het laag wel tegen vind ik ).
Ik mocht ze meenemen en 10 dagen proberen. In eerste instantie klonken ze wat "indirect-minder open-terughoudend en minder sprankelend". Echter, na een tijdje "inspelen" ben ik er heel tevreden mee.

Nogmaals bedankt voor jullie goede adviezen.

Louis Boot

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 sep 2012 11:11

Re: monitoren

hoi Louis,

fijn dat je geslaagd bent met de keuze van je speakers.

om het zogenaamde "inspelen" van je speakers te versnellen kan je van internet Roze Ruis downen.

dit is een ruis met een heel breed spectrum , vergelijk het maar met een radio ruis tussen 2 stations in

deze misschien onbenullige ruis is erg goed , en onschadelijk voor versterker en speaker

tevens is dit een perfect middel om je speaker mee af te stellen, kan je eventueel je balans tussen links en rechts nog mee verbeteren( want niet altijd de neutrale stand is perfect stereo, dan moeten beide oren exact gelijk zijn)

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 29

Geregistreerd: 12 okt 2011 11:06

Bericht 21 sep 2012 12:08

Re: monitoren

Hoi Jan Wim,

Bedankt voor de tip. Heb het al even geprobeerd. Kun je ook lekker bij in slaap vallen. :oops:

vr. groet

Louis
Vorige

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 47 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com