Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

monitoren

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 29

Geregistreerd: 12 okt 2011 11:06

Bericht 09 mei 2012 15:01

monitoren

Hallo mede hoofdwerkers,

Introductie:
Na een probeerperiode ben ik overtuigd geraakt van Hauptwerk.Ik wil nu naar een betere configuratie,te beginnen bij de laatste schakel: van elektronen naar geluidsgolven.

Insteek:
Ik kies voor actieve luidsprekers waarbij ik zoek naar een optimale balans tussen prijs en kwaliteit; uitgangspunt is een zo natuurgetrouw mogelijke weergave ( de tussenmuren met de buren moeten ook blijven staan, het liefst zonder scheuren ). Na enig speur- en zoekwerk kom ik vooralsnog tot de volgende mogelijkheden. Daarbij maak ik (voorlopig) gebruik van de geluidskaart audiophile 2496 van M-audio.
- M-audio BX8 D2
- Mackie MR8MKII
- Yamaha HS80M

De vragen:
- heeft iemand ervaring met deze monitoren en zo ja dan hoor ik graag jullie mening/ervaring;
- doen deze monitoren recht aan de geluidskwaliteit van de hauptwerk samples?
- is er wezenlijk veel winst te halen (o.a. t.a.v. de natuurgetrouwe weergave) met monitoren uit
een hogere prijsklasse en zo ja welke monitoren?
- zijn er alternatieven die jullie zouden aanbevelen?
- is er met een andere geluidskaart nog veel winst te behalen in de geluidskwaliteit?


PS.
Ik ben mij er van bewust dat het gevaar van deze problematiek met name schuilt in de subjectiviteit van geluidsbeleving, maar zouden jullie het toch willen proberen? Overigens heb ik al wat beluisterd, maar ik ben desalniettemin erg benieuwd naar jullie mening en ervaring.

vriendelijke groet
louis

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 mei 2012 15:54

Re: monitoren

bootl1956 schreef:Hallo mede hoofdwerkers,

Introductie:
Na een probeerperiode ben ik overtuigd geraakt van Hauptwerk.Ik wil nu naar een betere configuratie,te beginnen bij de laatste schakel: van elektronen naar geluidsgolven.

Insteek:
Ik kies voor actieve luidsprekers waarbij ik zoek naar een optimale balans tussen prijs en kwaliteit; uitgangspunt is een zo natuurgetrouw mogelijke weergave ( de tussenmuren met de buren moeten ook blijven staan, het liefst zonder scheuren ). Na enig speur- en zoekwerk kom ik vooralsnog tot de volgende mogelijkheden. Daarbij maak ik (voorlopig) gebruik van de geluidskaart audiophile 2496 van M-audio.
- M-audio BX8 D2
- Mackie MR8MKII
- Yamaha HS80M

De vragen:
- heeft iemand ervaring met deze monitoren en zo ja dan hoor ik graag jullie mening/ervaring;
- doen deze monitoren recht aan de geluidskwaliteit van de hauptwerk samples?
- is er wezenlijk veel winst te halen (o.a. t.a.v. de natuurgetrouwe weergave) met monitoren uit
een hogere prijsklasse en zo ja welke monitoren?
- zijn er alternatieven die jullie zouden aanbevelen?
- is er met een andere geluidskaart nog veel winst te behalen in de geluidskwaliteit?


PS.
Ik ben mij er van bewust dat het gevaar van deze problematiek met name schuilt in de subjectiviteit van geluidsbeleving, maar zouden jullie het toch willen proberen? Overigens heb ik al wat beluisterd, maar ik ben desalniettemin erg benieuwd naar jullie mening en ervaring.

vriendelijke groet
louis


Hoi Louis,

een natuur getrouwe speaker zal je eigenlijk nooit vinden,

je kan wel op zoek gaan naar een zo neutraal mogelijk.

en dan de geluidsbeleving

dat is zo persoonlijk, als je bv een Genelec 1 week gebruikt dan wen je zo aan deze geluids weergave, dat je dan bv een Adam speaker weer te gekleurd vind, en andersom natuurlijk ook.

ik denk dat het wijste is om bij verschillende mensen life te gaan luisteren en aan de hand daarvan je oordeel te vellen.

de 1 vindt laag belangrijk, de ander weer wat meer midden/ en of hoog.

ik heb pas bij Verspuy een test gedaan in de studio

daar stonden opgesteld, Genelec, Adam, Behringer, Tanoy, KRK, allemaal monitor speakers, en allemaal van een vergelijkbare prijsklasse.

en als je middels een switch alle speakers afloopt, is er echt niet 1 die het zelfde klinkt

sommige lijken op elkaar, maar nogmaals aan de sound van je eigen speakers ben je heel snel gewend.

dus ik zou uitzoeken welke speaker bij jouw het beste past, en dan kijken in wat voor akoestische ruimte het komt te staan.


gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 09 mei 2012 20:17

Re: monitoren

Nou vooruit, hierbij ongezouten mijn mening:

- M-audio BX8 D2 ken ik niet, lijkt heel wat maar stelt denk ik niks voor
- Mackie MKii zijn erg gekleurd, die komen per bosjes terug want zijn totaal niet natuur getrouw. Uiteraard geen enkele speaker is natuurgetrouw, maar deze zeker niet.
- Yamaha HS80M, hele aardige speaker voor dat geld, maar groot. En klinken snotverkouden.

Advies, ga voor de Genelec 8020, met een goede sub. Top speaker, staat stabiel en trillingsvrij dankzij de iso-pod. Kun je alle kanten oprichten en is heel erg klein, en verbazend mooi en helder. Misschien wat teveel bas, maar die kun je op de speaker lager zetten.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 10 mei 2012 16:55

Re: monitoren

Ik gebruik sinds een jaar 2x de Tannoy Reveal 501a in combinatie met een Magnat Sub. De Tannoy's klinken prachtig helder en transparant. Ze gaan alleen niet erg laag, dus zou ik wel in combinatie met een sub doen. Nog een voordeel van de Tannoy's is de prijs.

Gr Gertjan

Berichten: 126

Geregistreerd: 12 feb 2011 12:22

Woonplaats: Veluwe

Bericht 10 mei 2012 19:27

Re: monitoren

Hallo Louis,

Ik werk al een paar jaar met de Genelec`s 8030A.
Hebben een mooi formaat en klinken naar mijn mening erg goed.
Bas is met de tone control goed te regelen.
Gebruik geen sub. en heb voldoende bas.
Een sub zal nog best iets toevoegen, maar voor mij hoeft het niet.
Ga gewoon eens luisteren bij een zaak met meerdere opstelling van merken.
Ik ben hier erg tevreden mee.

Met een groet van Dirk

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 11 mei 2012 10:19

Re: monitoren

Hallo,

Ik heb jaren proeven gedaan met verschillende soorten luidsprekers en
ben uiteindelijk uitgekomen op 6 X Genelec 8040.
Ik woon zelf vrij dus het kan bij mij wel wat harder.
Het is wel leuk om hierboven de vogorde te zien, 8020, 8030 en zelf 8040.
Ik heb de luidsprekers in een multispeaker configuratie zoals je kunt zien
op de forum pagina: Pleun stelt zich voor.
Ik heb al veel luisteraars over de vloer gehad die allen moesten beamen
hoe goed de speakers klonken maar ook de configuratie van de speakers.
Ik heb ze het verschil laten horen tussen alles over 2 luidsprekers of
alles uit de 6 luidsprekers waarbij ik nog 2 configuraties kon laten horen.
1 configuratie met de boxen verdeeld per klavier dus 1 stereo paar op
op positief, 1 stereo paar op het hoofdwerk en 1 stereopaar op het zwelwerk.
Het nadeel van deze setup is dat als je maar op 1 klavier speelt, je maar 2 boxen gebruikt.
De andere setup waar ik normaal op speel is alle 6 boxen in een multi audio configuratie waarbij alles verdeelt wordt over de 6 luidsprekers.
Als je dan maar met bv 1 8vt register open op 1 klavier speelt komt bv de C uit speakerpaar 1, de cis uit speakerpaar 2 en de D uit speakerpaar 3
Als je 3 C's indrukt komt de 1ste C uit speakerpaar 1, de 2de C uit speakerpaar 2 en de 3de C uit speakerpaar 3, dit regelt Hauptwerk allemaal zelf. Het volgende gebeurt ook : als je met een 8vt open een C speelt
komt die uit speakerpaar 1, als je vervolgens een 2de 8vt register bij trekt
en je drukt de zelfde C in komt die uit speakerpaar 2 enz.
Bij alle luisteraars komt deze setup als mooiste uit de bus wat verdeling
van geluid aangaat.
Om nu even terug te komen op je luidspreker keuze, heb ik het advies
Ga bij verschillende mensen luisteren en ga niet voor de goedkoopste.
Begin liever met 2 duurdere speakers die je later eventueel uitbreidt
want met kwaliteit van je speakers staat of valt je Hauptwerk beleving.

Groet, Pleun Doolaard

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 11 mei 2012 14:36

Re: monitoren

Hallo Louis,

Ik heb in het kort een test gedaan met diverse speakers (monitoren)
dit waren

Adam A8X
Adam A7X
Dynaudio BM 12
Adam S3X
Generlec 8040
Behringer 3031
KRK (volgens mij 6 nog iets)
The Egg 150

En nog een handgebouwde franse speaker

De KRK (synthetisch geluid) en de Behringer (weinig klankkleur) ware directe afvallers

Adam A7X had te weinig laag is subwoofer bij nodig.

Als beste kwamen uit de bus de Dynaudio BM12 en de Adam S3X (heb je wel de ruimte voor nodig door een forse (geluids) druk)
Dan de Generlec en de Adam A8X
The egg 150 had als voordeel dat hij het geluid rondstraalt. kon deze in het laag nog wel wat meer hebben .

De geluidstechnicus die erbij was zou ook qua prijs kwaliteitverhouding voor de Adam A8X gaan

Maar ik moet er wel bij opmerken dat smaak ook meespeelt. Het beste kan je zelf luisteren.
Kijk ook wat je er mee wilt en wat voor een opstelling. Het beste is om het in je eigen huiskamer uit te testen.

Mvg

André

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 11 mei 2012 17:19

Re: monitoren

Andre schreef:Hallo Louis,

Ik heb in het kort een test gedaan met diverse speakers (monitoren)
dit waren

Adam A8X
Adam A7X
Dynaudio BM 12
Adam S3X
Generlec 8040
Behringer 3031
KRK (volgens mij 6 nog iets)
The Egg 150

En nog een handgebouwde franse speaker



De KRK (synthetisch geluid) en de Behringer (weinig klankkleur) ware directe afvallers

Adam A7X had te weinig laag is subwoofer bij nodig.

Als beste kwamen uit de bus de Dynaudio BM12 en de Adam S3X (heb je wel de ruimte voor nodig door een forse (geluids) druk)
Dan de Generlec en de Adam A8X
The egg 150 had als voordeel dat hij het geluid rondstraalt. kon deze in het laag nog wel wat meer hebben .

De geluidstechnicus die erbij was zou ook qua prijs kwaliteitverhouding voor de Adam A8X gaan

Maar ik moet er wel bij opmerken dat smaak ook meespeelt. Het beste kan je zelf luisteren.
Kijk ook wat je er mee wilt en wat voor een opstelling. Het beste is om het in je eigen huiskamer uit te testen.

Mvg

André


Hallo André,

Je hebt er aardig werk van gemaakt.
Misschien is het wel handig als je er de richt prijzen bij vermeld.
Ik zag b.v. dat een Adam S3X.H zo'n € 2000,00 per stuk kost. dus is het wel belangrijk
om de richt prijzen er bij te zetten.
Wat ook heel belangrijk is , dat is hoe het klinkt op +/- 60 a 70 cm afstand want dat is
toch de afstand waar de meeste hun luidsprekers hebben staan.
Als het volle geluid pas op 1m afstand optimaal is heb je er als speler minder aan.
Groet, Pleun Doolaard

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 11 mei 2012 17:31

Re: monitoren

Pleun, dat is pas nuchtere taal :) :) :)

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 11 mei 2012 18:15

Re: monitoren

De geluidstechnicus die erbij was zou ook qua prijs kwaliteitverhouding voor de Adam A8X gaan

Kijk....daar wordt ik nu :D van! ;)
En volgens mij ook op de ideale positie/afstand.....zo'n 70/80 cm niet recht voor maar schijn boven me.

Ron.
Laatst bijgewerkt door RonD op 11 mei 2012 19:12, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 mei 2012 18:46

Re: monitoren

Zonder reklame te maken voor iets of iemand, maar hier staan de meesten op een rijtje: http://www.tonecontrol.nl/producten/monitor-speakers/

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 11 mei 2012 19:03

Re: monitoren

Evert-Jan schreef:Zonder reklame te maken voor iets of iemand, maar hier staan de meesten op een rijtje: http://www.tonecontrol.nl/producten/monitor-speakers/


Hallo Evert Jan,

Dat is inderdaad een mooi lijstje, erg duidelijk.

Nog een belangrijk punt is de aansluiting van de luidsprekers.
Als de luidsprekers b.v.op je orgel komen te staan heb je niet zoveel diepte.
Soms heb je redelijke compacte speakers maar moeten de aansluitingen er van achter in
en kom je zo maar 6 cm naar voren met je speakers.
Bij de Genelecs zitten de aansluitingen verticaal naar beneden gericht en verlies je
niet veel ruimte voor de stekers.
Dit was voor mij naast de geluidskwaliteit ook een reden om voor Genelecs te gaan.

Groet, Pleun

Berichten: 29

Geregistreerd: 12 okt 2011 11:06

Bericht 11 mei 2012 21:33

Re: monitoren

Hallo allemaal,

Dit gaat geweldig: bedankt tot dusver voor alle reacties, tips, toevoegingen en adviezen etc. Doorgaan alstublieft.
Ik heb nog wel een vraagje tussendoor, als het mag?

Ik begrijp niet wat het betekent als een speaker "snotverkouden" klinkt. Springen de tranen dan in je ogen van geluk of van verdriet? Overigens: van tranen heb ik vaker last: als ik een ander hoor spelen van geluk, als ik me zelf hoor van .......

groeten,
louis

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 11 mei 2012 21:39

Re: monitoren

alsnog met prijzen per set

Adam A8X €1278 aansluiting recht naar achter
Adam A7X € 996 aansluiting recht naar achter
Dynaudio BM 12 €1938 aansluiting recht naar achter
Adam S3X -H €4998 aansluiting recht naar achter
Generlec 8040 €1710 aansluiting naar beneden
Behringer 3031 € 355 aansluiting naar beneden
KRK rp 6 € 396 aansluiting recht naar achter
The Egg 150 €1795 aansluiting recht naar achter

Er zijn ook haakse XLR connectoren.

Wat trouwens ook van invloed is op de geluidskwaliteit dat zijn de geluidskaarten.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 mei 2012 21:42

Re: monitoren

Als een speaker snot verkouden klinkt dan is het,

alsof je snotverkouden bent, en hoopt dat je oren eindelijk weer open ploppen!

meestal ligt dit aan een goedkope/filter, in combi met een verkeerde tweeter



gr


Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 11 mei 2012 21:43

Re: monitoren

O ja,

de afstand van testen was +/-1.5 meter en op oor hoogte.

Ik heb nu de S3X schuin van boven staan en dat gaat prima (zolang ik ze van de vertegenwoordiger mag houden/ proberen, de Dynaudio heb ik ook nog op zicht)

Als iemand de verschillen wil horen is hij welkom.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 mei 2012 22:02

Re: monitoren

waarom zo duur?

Adam A8X €1278 aansluiting recht naar achter 1026 euro
Adam A7X € 996 aansluiting recht naar achter 774 euro
Generlec 8040 €1710 aansluiting naar beneden 1409 euro
Adam S3X -H €4998 aansluiting recht naar achter 4127 euro

zomaar honderden euro's verschil, voor precies de zelfde produkten????
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 11 mei 2012 22:16

Re: monitoren

Hallo Wim Jan,

Ik heb de thomannprijzen erbij vermeld en die zijn al laag (en met hele beroerde marges. Bax shop en Thomann maken de hele markt al kapot en als ze dan nog lager leveren vraag ik me af waar ze mee bezig zijn). Waar haal jij de prijzen vandaan? Zijn dit geen prijzen ex btw?
Ik kan voor die prijzen de meeste niet eens voor inkopen bij de groothandel.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 mei 2012 22:23

Re: monitoren

http://www.studio-guys.nl/monitoring-ac ... sort_order


dus als je ze daar koopt zijn je marge's wat groter

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 mei 2012 22:33

Re: monitoren

Jan Wim

Zie http://www.studio-guys.nl/betalen-pm-15.html
Alle prijzen die je vindt op onze website zijn EXCL. 19% BTW.

Ik vond deze prijzen al laag. Hoe verreken jij de BTW :o :o

Een geruststelling voor André

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 11 mei 2012 23:29

Re: monitoren

bootl1956 schreef:Hallo allemaal,

Dit gaat geweldig: bedankt tot dusver voor alle reacties, tips, toevoegingen en adviezen etc. Doorgaan alstublieft.
Ik heb nog wel een vraagje tussendoor, als het mag?

Ik begrijp niet wat het betekent als een speaker "snotverkouden" klinkt. Springen de tranen dan in je ogen van geluk of van verdriet? Overigens: van tranen heb ik vaker last: als ik een ander hoor spelen van geluk, als ik me zelf hoor van .......

groeten,
louis



Houdt moed. Ik voel me net zo en hoop op betere tijden. :D

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 12 mei 2012 07:54

Re: monitoren

Evert-Jan schreef:Jan Wim

Zie http://www.studio-guys.nl/betalen-pm-15.html
Alle prijzen die je vindt op onze website zijn EXCL. 19% BTW.

Ik vond deze prijzen al laag. Hoe verreken jij de BTW :o :o

Een geruststelling voor André



inderdaad

sorry had ik over het hoofd gezien :oops:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 12 mei 2012 08:48

Re: monitoren

Ik zou toch ook nog een keer de Tannoy 501a als mogelijke monitor willen noemen. Elders op dit forum is er al eens over geschreven. Mijns inziens een monitor met een uitstekende prijs kwaliteit verhouding.

Gr Gertjan

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 12 mei 2012 09:31

Re: monitoren

Lang geleden had ik op de HTS een natuurkundedocent die een stereoinstallatie ging kopen (zo heette dat toen :( )
Hij kwam in de winkel een oudleerling tegen en hij vroeg hem: "welke prijs moet ik betalen om de verschillen te kunnen hóren en waarboven ik ze alleen nog maar kan méten."
Dat gaf hem een heldere leidraad over het te besteden bedrag.
Ik ben dit verhaal nooit vergeten ('t is al 30 jaar geleden) en ik vind het nog steeds een bruikbare regel.

Als ik de bedragen lees die hierboven genoemd zijn denk ik dat een eenvoudig woord met enige nuchterheid gesproken hier wel op zijn plek is: geef niet méér uit dan nodig is.

Want: je kunt de duurste monitoren kopen, maar...
Als de afstemming met de sub niet goed is klinkt het niet (heb ik mogen ervaren bij een demo-opstelling van een bekende leverancier in Mellisant :( )
Als de opstelling niet goed is klinkt het niet (idem)
Als jouw smaak .... enz

Zelf ben ik uiterst tevreden met mijn Tannoys, en die kosten slechts 135 euro per stuk.
Ik heb alleen 5 jaar over gedaan om ze te vinden, en in die tijd ook de nodige (passieve) speakers opbelazen :oops:.
Ik gebruik ze overigens samen met de Alesis M1 620, die helaas niet meer te koop zijn (die waren ook maar 150 euro per stuk) en een goede subwoofer.

Maar het zou best kunnen natuurlijk dat een heel dure monitor sowieso al mooier klinkt (zeker als je het prijskaartje steeds voor ogen ziet als je er naar kijkt... :mrgreen: )
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 12 mei 2012 09:48

Re: monitoren

Zelf heb ik 2 KRK RP6 studio monitoren staan.
Destijds gekocht voor 190 per stuk ofzo (dus 380 euro), ter vervanging van de orgelspeakers (Johannus). Dat was echt helemaal niks, de vooruitgang is enorm.

De 'ideale zitafstand' is ongeveer een 60-70 cm. Ze staan bovenop mijn speeltafel (links en rechts van de lessenaar) en dat gaat prima.
Het felle geel is niet het allermooiste, maar ik ben best tevreden over het geluid (het haald nooit het geluidseffect van een hoofdtelefoon; die gebruik ik het meest, alleen al voor mijn buren in dit oude huizenblok in de binnenstad...) maar ik vind de prijs/kwaliteitverhouding eigenlijk prima.
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 62 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com