Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Voorkoming geluidsoverlast

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 24 jul 2012 09:00

Voorkoming geluidsoverlast

Voor de acoustici onder ons!
Voorbeeldsituatie:
Appartementencomplex....beneden en aan weerszijde buren....speakers orgel uiteraard naar voren gericht...laminaat op de vloer.
Vragen:
- Welke buren KUNNEN het meest last hebben van geluid....daar waar het orgel met de achterzijde tegen de muur staat OF de andere zijde, waarheen de klankuitstraling - via eerst het vertrek waar het orgel staat -plaats vindt?
- Helpt het als aan de achterzijde van het orgel geluidsisolatie aangebracht wordt....beinvloed dat de klankuitstraling negatief?
- Helpt het als er onder het orgel nog iets gelegd wordt, bijv een kleed/vloerbedekking?

Let wel...de kamer moet wel kamer blijven en geen geluidsstudio! ;)

Ron

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 24 jul 2012 09:47

Re: Voorkoming geluidsoverlast

Hoi Ron,

Geluidsisolatie in een woonkamer is altijd een moeilijk geval, omdat je het als woonkamer wil houden.
Laminaat ligt er al dus geluidsdemping tussen het laminaat valt al af.
Bij een echt pijporgel kan je geluidsoverdracht verminderen door:
Vermijd direct contact van de orgelkast met de harde delen van het huis.
Stevige rubber mat onder het orgel.
Dit scheelt in de geluidsoverdracht binnen het gebouw/huis.
Ik heb een pijporgel gehad alleen de subbas 16', de bourdon 16' en tongwerken hoorde je in de hele buurt. de buren hadden een grote vleugel en hadden de tussenmuur geheel geïsoleerd, maar die hoorde je ook nog.
Bij een hauptwerkorgel is de geluidsvorming anders dan in een echt pijporgel, bij een pijporgel gaat de kast ook
''meetrillen".
Je kan proberen meteen rubberen mat. wat je ook eerst kan proberen van die schuimmatjes onder de speakers (die zie je bij jou toch niet en is makkelijk aan te brengen).
Met behang zou je er ook rekening mee kunnen houden door behang te kiezen met een foamlaag. Scheelt niet alles maar wel iets. Geeft in ieder geval geen extra akoestiek. Wandkleden moet je van houden.
De buren zijn natuurlijk niet allemaal tegelijk met vakantie en als het geluid toch doordringt horen de buren daarnaast het orgel ook nog.
Als de verhouding met de buren goed is zou ik denk ik experimenteren wat het beste gaat. Vraag iemand die ook kan spelen en luister zelf bij de buren wat de maatregelen qua geluid schelen.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 24 jul 2012 09:57

Re: Voorkoming geluidsoverlast

Helder Andre!
Maar ik blijf nog een beetje zitten met m'n 1e vraag.
Vaak zegt men dat je het orgel - stel dat je op een hoek woont - aan de buitenmuur moet plaatsen.
Maar dan is de klankuitstraling dus juist richting buren ook al "zit er een kamer tussen".
Is het dan niet beter het orgel - bijv 10 centimeter vanaf de muur - tegen de tussenmuur te plaatsen zodat de klankuitstraling uit de speakers juist de andere kant op plaats vindt?
Ron

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 24 jul 2012 11:47

Re: Voorkoming geluidsoverlast

Bedenk trouwens dat de pedalen ook geluidsoverlast kunnen veroorzaken. Je zit in feite toch op de grond te "stampen".

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 24 jul 2012 11:50

Re: Voorkoming geluidsoverlast

Mijn zoon heeft een geheel eigen smaak van muziek. Epica enzo. Op z'n kamer heeft hij twee luidsprekers en een subwoofer, en die maken soms veel lawaai.

Beneden horen we er nauwelijk iets van omdat de luidspreker op kegeltjes zijn gezet. De punt van de kegel maakt contact met de vloer. Dat werkt echt.

Alleen zie ik nog niet voor me hoe je een compleet orgel op die kegeltjes zet....
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 24 jul 2012 11:52

Re: Voorkoming geluidsoverlast

Oke Rik....dus een lekker dik tapijtje precies onder het orgel dempt het klappen van de pedalen en moet voor de klank niets uitmaken.


En Hans....een kegeltje heb ik wel eens (een heel kleintje hoor ;) .....maar een heel zwaar orgel op kegeltjes kan ik me niets bij voorstelen.

Bedankt voor het meedenken...
Maar nu mn 1e vraag nog.....
Ron

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 24 jul 2012 12:04

Re: Voorkoming geluidsoverlast

RonD schreef:maar een heel zwaar orgel op kegeltjes kan ik me niets bij voorstelen.Ron


Heel veel kegeltjes ?

Afbeelding
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 24 jul 2012 12:14

Re: Voorkoming geluidsoverlast

Je eerste vraag, uitstraling NIET naar de buren, doch het effect is niet overdreven.
De beste isolatie is massa. Hoe dikker beton hoe beter. Vaak zie je in muziekhandels een glazen kooi, tja, dubbelglas en dan een "zwevende" vloer is het beste. Maar heel de kamer behangen met dubbelglas en dan nog gewoon behang... :? duur en vlgs. mij niet nodig.
Je zou kunnen kiezen om een foamlaag tegen de muur aan te brengen, tussen alu U-profiel.
En daar gips tegenaan te schroeven, je hebt dan ongeveer 6/7 cm. dat je de kamer inkomt.
Een orgel op kegels is niet zo moeilijk, je maakt een vloerplaat van hout, met daaronder rubber kegels/spikes, stalen of houten kegels moet vlgs mij ook goed zijn. Moet wel wat op te versieren zijn. En je legt meteen op die plaat een best stuk vloerbedekking, ik vouwde gewoon een stuk dubbel, weet je zeker dat je pedaal dempt. Doch je hebt in genoemde situatie geen onderburen, dus ik denk dat dat wel zal meevallen.
De bovenburen is lastiger, dus kun je er zeker voor kiezen om foam tegen het pladfond aan te brengen. Maar weer, massa en een moderne vloer is behoorlijk massief, doch dan weet je het zeker.

Wat dat luisteren betreft, dat is inderdaad een heel goede methode. Ik kon niet geloven dat mijn buurvrouw nooit iets hoorde, het blijkt echt zo te zijn. Maar, spouwmuur en de gangen tegen elkaar.

O ja, las op een forum ooit eens, dat je boxen op een stoeptegel, en dan onder de boxen spikes, ook goed werkt. Heb het zelf geprobeerd en ja, het werkt i.i.g. dempend tegen doorgeven van trillingen.
Overigens is niet muziek, maar loopgeluid nog altijd het meest frikties veroorzakend...
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 24 jul 2012 12:58

Re: Voorkoming geluidsoverlast

hans schreef:Mijn zoon heeft een geheel eigen smaak van muziek. Epica enzo. Op z'n kamer heeft hij twee luidsprekers en een subwoofer, en die maken soms veel lawaai.

Beneden horen we er nauwelijk iets van omdat de luidspreker op kegeltjes zijn gezet. De punt van de kegel maakt contact met de vloer. Dat werkt echt.

Alleen zie ik nog niet voor me hoe je een compleet orgel op die kegeltjes zet....



alleen de luidsprekers in het orgel op kegeltjes zetten. Voorkom je "meespelen" van de orgelkast

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 24 jul 2012 13:13

Re: Voorkoming geluidsoverlast

RonD schreef:Helder Andre!
Maar ik blijf nog een beetje zitten met m'n 1e vraag.
Vaak zegt men dat je het orgel - stel dat je op een hoek woont - aan de buitenmuur moet plaatsen.
Maar dan is de klankuitstraling dus juist richting buren ook al "zit er een kamer tussen".
Is het dan niet beter het orgel - bijv 10 centimeter vanaf de muur - tegen de tussenmuur te plaatsen zodat de klankuitstraling uit de speakers juist de andere kant op plaats vindt?
Ron


Hallo Ron,
Als je niets doet hebben buren beneden je altijd "last" van het geluid.
Aan de buitenmuur plaatsen is voor de geluidstrilling van hard op hard dus orgel naar muur/cq vloer het meeste van belang. De afstand van geluidsbron naar buren is het grootste in dat geval. Steen of ander hard materiaal geeft een betere geluids geleiding dan lucht. De geluidsgolven door de lucht hebben minder effect op de muur van de buren. In feite is de lucht die tussen de geluidsbron en de muur zit een soort van isolatie. Daarom zie je als geluidsisolatie ook vaak van dat spul met luchtkamertjes.

Aan de kant van het orgel hebben je zijburen ook meeluister genot door het meest directe contact met die muur.
Het is mogelijk om speakertjes aan de achterzijde te plaatsen zodat je aan de achterzijde nauwelijks nog geluid hoor.
Dit principe wordt bij grote concerten met super subwoofers toegepast om de geluidsoverlast in de buurt te beperken.
Voor de speaker dender je weg en achter de speaker hoor je weinig.

ik hoop dat je hier mee verder komt
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 24 jul 2012 13:45

Re: Voorkoming geluidsoverlast

Andre schreef:
RonD schreef:Helder Andre!
Maar ik blijf nog een beetje zitten met m'n 1e vraag.
Vaak zegt men dat je het orgel - stel dat je op een hoek woont - aan de buitenmuur moet plaatsen.
Maar dan is de klankuitstraling dus juist richting buren ook al "zit er een kamer tussen".
Is het dan niet beter het orgel - bijv 10 centimeter vanaf de muur - tegen de tussenmuur te plaatsen zodat de klankuitstraling uit de speakers juist de andere kant op plaats vindt?
Ron



Het is mogelijk om speakertjes aan de achterzijde te plaatsen zodat je aan de achterzijde nauwelijks nog geluid hoor.
Dit principe wordt bij grote concerten met super subwoofers toegepast om de geluidsoverlast in de buurt te beperken.
Voor de speaker dender je weg en achter de speaker hoor je weinig.



André, wil je dit eens nader uitleggen, ik begrijp het van die speakertjes niet goed.
Bedoel je achter je rug? Of echt speakers aan de achterzijde van het orgel?
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 24 jul 2012 14:15

Re: Voorkoming geluidsoverlast

Dag Ron,

Ik woon in een hoekhuis. In mijn woonkamer heb ik aan de kant van de buren een extra wandje van gasbetonblokken gelijmd, 7cm dik, met een spouw van 7 cm. De subwoofer staat op spikes op een laminaatvloer. Het orgel staat tegen de buitenmuur.

De buren horen als ik het sampleset van Caen bespeel (volle werk) pas iets als het op de orgelbank te hard klinkt.

Afhankelijk van de indeling van het door jouw genoemde appartement kun je misschien ook een extra wandje plaatsen.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 24 jul 2012 14:21

Re: Voorkoming geluidsoverlast

André,

Het huiskamerorgel dat jij gehad hebt met twee zestienvoetsregisters en verschillende tongwerken moet wel een bijzonder exemplaar zijn. Ook de huiskamer waar dit geklonken heeft lijkt me speciaal.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 24 jul 2012 15:39

Re: Voorkoming geluidsoverlast

Kees Hoekman schreef:
Andre schreef:
RonD schreef:Helder Andre!
Maar ik blijf nog een beetje zitten met m'n 1e vraag.
Vaak zegt men dat je het orgel - stel dat je op een hoek woont - aan de buitenmuur moet plaatsen.
Maar dan is de klankuitstraling dus juist richting buren ook al "zit er een kamer tussen".
Is het dan niet beter het orgel - bijv 10 centimeter vanaf de muur - tegen de tussenmuur te plaatsen zodat de klankuitstraling uit de speakers juist de andere kant op plaats vindt?
Ron



Het is mogelijk om speakertjes aan de achterzijde te plaatsen zodat je aan de achterzijde nauwelijks nog geluid hoor.
Dit principe wordt bij grote concerten met super subwoofers toegepast om de geluidsoverlast in de buurt te beperken.
Voor de speaker dender je weg en achter de speaker hoor je weinig.



André, wil je dit eens nader uitleggen, ik begrijp het van die speakertjes niet goed.
Bedoel je achter je rug? Of echt speakers aan de achterzijde van het orgel?


Hallo Kees,
Die speakertjes staan aan de achterzijde van de speakers en zijn zo opgesteld dat er een tegengeluidsgolf ontstaat. de bedoeling hiervan is dat de twee geluidsgolven elkaar opheffen. In het ideaal geval zal je niets meer horen.
dit wordt vooral bij subwoofers toegepast, maar moet ook toepasbaar zijn bij normale speakers.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 24 jul 2012 15:47

Re: Voorkoming geluidsoverlast

Peter schreef:André,

Het huiskamerorgel dat jij gehad hebt met twee zestienvoetsregisters en verschillende tongwerken moet wel een bijzonder exemplaar zijn. Ook de huiskamer waar dit geklonken heeft lijkt me speciaal.



Hallo Peter,

we hadden een grote zolder en een buurvrouw die het erg leuk vond.
In een huiskamer is zoiets moeilijk te realiseren. meerdere tongwerken lukt wel, maar twee gedekte 16' wordt lastig met de ruimte.
3 of 4 tongwerken met +/- 16 andere registers is wel te realiseren in huiskamer maar je moet niet teveel 8 voets registers hebben.
Prestant 8' kan je het laagste octaaf moet je dan combineren met bv de holpijp om ruimte te besparen.
en een 16'moet dan een zachte tongwerk zijn. Ik ken iemand die heeft een huispijporgel met volgens mij 26 of 28 stemmen in een doorsnee huiskamer gebouwd en de kast is niet overdreven groot. Alleen stemmen is erg lastig omdat de pijpen zeer dicht op elkaar staan.
Er bestaat trouwens ook een kistorgel met een 32' voets tongwerk.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 24 jul 2012 15:52

Re: Voorkoming geluidsoverlast

Andre schreef:
Hallo Kees,
Die speakertjes staan aan de achterzijde van de speakers en zijn zo opgesteld dat er een tegengeluidsgolf ontstaat. de bedoeling hiervan is dat de twee geluidsgolven elkaar opheffen. In het ideaal geval zal je niets meer horen.
dit wordt vooral bij subwoofers toegepast, maar moet ook toepasbaar zijn bij normale speakers.


Ah, bedankt. Hiervan had ik nog nooit gehoord. Maar ik ken wel het fenomeen van opheffing van tonen.
Door KNO-artsen wordt hiermee geëxperimenteerd bij tin-nitus.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 24 jul 2012 16:59

Re: Voorkoming geluidsoverlast

Het meeste is al gezegd, toch nog enige aanvullingen:

Ook al heb je in een huiskamer - helaas - erg veel gereflekteerd geluid, toch neemt de direkt afgestraalde energie van de lsp af met het kwadraat van de afstand.

Het is dus zinvol, om enerzijds de speakers zo ver mogelijk van de meest bedreigende buren af te plaatsen, en anderzijds, ze zo dicht mogelijk bij je oren te plaatsen, waardoor je ze flink wat decibellen zachter kunt zetten.

Naast het beschreven extra wandje kun je ook denken aan een goede plafondisolatie, en als dat laminaat opneembaar is, kan er wellicht nog wat onder.

Al met al wel een boel werk en investering voor de geneugten van luidsprekerweergave; daarvoor kun je ook een top-hoofdtelefoon aanschaffen...

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 24 jul 2012 18:03

Re: Voorkoming geluidsoverlast

Het is dus zinvol, om enerzijds de speakers zo ver mogelijk van de meest bedreigende buren af te plaatsen, en anderzijds, ze zo dicht mogelijk bij je oren te plaatsen, waardoor je ze flink wat decibellen zachter kunt zetten.

Dat is me nu wel helder, dus tegen de buitenmuur en "de luchtkolom van de woonkamer en evt een ander vertrek tussen het orgel en de buren".

"Bedreigende buren....." :roll: Dubbele muurtjes plaatsen....dubbel plafonnetje....gaat me even iets te ver....voel ik me eigenlijk een "bedreigde muzikantsoort" :roll:
En "omgekeerde speakers zodat je geen geluid meer hoort....kan ik net zo goed spelen met een niet-ingeschakeld orgel ;)
Nogmaals het moet een woonkamer blijven en geen studio....maar ik wil ook niet dat de buren opeens denken in de Bovenkerk te zitten. ;)

Maar een dik karpet onder het orgel is een goed idee...en eventueel achter de orgelkast. En een extra goede isolerende laag onder het laminaat.

Bedankt mannen!
Ron

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 jul 2012 18:48

Re: Voorkoming geluidsoverlast

Hoi Ron,

het type woning zoals dat van jouw en mij zijn gebouwd met 1 steens(22cm) bouwmuur, zelfs een ingefreesde waterleiding zorgt al voor contact geluid met de buren.

ik meen dat je begane grond vloer van hout was?

dan zijn de balkkoppen direct ingemetseld in de bouwmuur, en zo is de cirkel rond :cry:

het enige is zoals al aangegeven is het directe contact geluid te verminderen, je orgelkast vrij plaatsen op een dempend materiaal.

hoe meer massa hoe beter.

achter je orgel zou je nog Pritex platen kunnen zetten dit zijn noppenschuim platen met een zeer hoge demping
deze zijn verpakt per 2 platen te koop bij een bouwmarkt.
ik zelf heb ze verwerkt in mijn speakers om een nog betere demping(dood maken van de kasten) over het bladlood heen te krijgen.

hoe meer direct kontakt geluid je kan verwijderen des te beter voor je buren, maar wat je over houd is toch het indirecte geluid dus het aantal db, wat zijn weg ook naar de buren vind d.m.v dunne een steens muren.

in de nieuwbouw word tegenwoordig gebouwd met ankerlozen bouwmuren zo heeft elke bewoner zijn eigen schil, incl een opleging van de breedplaat vloer op noppen van epc20 tempex, dus dan heb je al een veel beter geisolleerde omgeving wat kontakt geluid en doorslag betreft

het blijft altijd lastig in oudere woningen om e.e.a. te realiseren, zonder al te gekke ingrepen te gaan toepassen

wat wel bij jouw zou kunnen weet niet of je klik laminaat of verlijmd heb, je laminaat demonteren, je balklaag onderbreken. d.m.v een raveeling.

ter plaatse van je orgel een zwevende vloer maken, laminaat terug leggen en je achterwand voorzien van een voorzet wand van massa in comb. met demping.

dan hebben de buren al heel wat minder last van het aantal DB..

succses

gr


JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 25 jul 2012 10:22

Re: Voorkoming geluidsoverlast

Ron,

Houden jouw buren niet van Kampen?
Misschien moet je dan toch maar eens Utrecht gaan overwegen.
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 25 jul 2012 16:42

Re: Voorkoming geluidsoverlast

:D
Mijn buren...die zijn "Bätzt DOM"!

Nee hoor....m'n orgel moet verhuizen...en ja, dan ga ik natuurlijk mee!
Vandaar dat ik vast "virueel een nieuw domein" aan het verkennen ben.
Moet er rekening mee houden, dat het naar binnen kan en waar ik hem het best kan plaatsen, dus hoe de woning/appartement is ingedeeld.

Maar bedankt allemaal voor de diverse tips!

Enne...karel...misschien ga ik dan ook wel "hokken" met "meisje U(rsela) TRECHT"! 't Was geen liefde op het eerste gehoor, maar als je iemand langer leer kennen....kan je toch tremulantjes in je buik krijgen"! :lol:

Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 25 jul 2012 20:14

Re: Voorkoming geluidsoverlast

Als het dan maar wel echte gesamplede tremulanten zijn.
Die nep-bibbers zijn toch echt minder mooi.

:lol:
Veel geluk met U.Trecht
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 25 jul 2012 22:23

Re: Voorkoming geluidsoverlast

Hoi Ron

Als ik het goed begrijp dan staan jou boxen in de orgelkast. Kan je binnenkant van de orgelkast niet dempen met foam en je boxen goed ontkoppelen met rubberdempers, voorzover je dat al niet gedaan hebt. Achter je orgelkast kan je wel isolatie foam doen zie je toch niet!
Zorg er in ieder geval voor dat je orgel niet strak tegen de plint aanstaat i.v.m. kontakt geluid en evt. op rubber dempers.
Je hebt dan natuurlijk ook nog electronische correctie van staande golven / reonanties met ARC software.
Staande golven / resonanties die je electronisch neutraliseert en dus niet produceert hoef je daarna niet meer met foam te neutraliseren. Maar dat is weer een heel andere benadering.


Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 26 jul 2012 09:45

Re: Voorkoming geluidsoverlast

Bedankt Jan,
kastruimte waar de speakers staan is reeds geisoleerd.
Orgel staat enige centimeters los van de muur.
Als ik in het nieuwe huis dan ook nog zorg voor goede isolatie onder het laminaat en een lekker dik karpet onder het orgel moet dit voorlopig voldoende zijn denk ik. Isolatie achter het orgel denk ik nog over na.

En...gewoon even naar de buren lopen, kennismaken en vragen of ze overdag werken. meestal is dat wel zo en kan ik dus gewoon overdag
"lekker los gaan". 8-)
Ik heb nu ook wederzijdse buren die zoiezo niet moeilijk zijn en nagenoeg de gehele week overdag weg zijn. Heerlijk!
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 26 jul 2012 09:58

Re: Voorkoming geluidsoverlast

Ik zou dan niet verhuizen....kan U dan niet gewoon bij jou intrekken??

met nieuwe buren weet je het nooit!

HG

Geert
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com