Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

bas weergave

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 27 aug 2012 23:55

bas weergave

Hallo allemaal,

De midispulletjes zijn besteld en worden gemaakt, dus binnenkort kan ik dat in mijn pijporgel gaan knutselen.
D.m.v. 2 oude versterkers (waarvan er 1 beter is dan de ander) en (inmiddels) 2 paar boxen uit de kringloop, 1 paar zelfbouw en 1 set ELAC speakers heb ik een mooie (zuivere) weergave van het midden en hoge bereik, ook met de knop op 10/of juist met de knop 10! Wat ik nog een beetje mis is de bas die je, zeg maar, in je billen voelt trillen :D
Zou het mogelijk zijn om een speaker onder de orgelbank te plaatsen die uitsluitend de lage tonen weergeeft?
Dus geen complete box, maar alleen de speaker die je van onder tegen de bank schroeft?
Hoor je ze, en voel je ze ook meteen.

Nu beginnen de speakers pas een echt een beetje mee te doen vanaf G-groot/A-groot qua bas, ik hoor de lagere tonen wel, maar ik mis de power/mis het gevoel van een bazuin 16 C-groot, kan het niet technisch uitleggen, dan maar met gevoel dus :)

Iemand daar ervaring mee, ik zit er aan te denken om een (ovale) basspeaker ergens op de kop te tikken en er dan een filter o.i.d. tussen te zetten, maar heb geen idee hoe je dat doet en wat je er dan tussen moet zetten.
Iemand suggesties?

Je merkt wel dat ik low-budget bezig ben, versterker en speakers hebben bij elkaar wel € 35,- gekost :D + dan mijn oude Kenwood versterker die ik nog had staan. Ik heb nu nog de gratis versie van Hauptwerk met diverse free-samples en de set van Gapinge, die heb ik wel gekocht, maar dat was ook geen mega-uitgave.
Heb er al wel zeker voor € 3500,- lol aan gehad inmiddels en dat word elke dag meer! :lol:
M.a.w. suggesties ook graag low-budget! ;)

André
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 28 aug 2012 09:22

Re: bas weergave

Kijk es op Marktplaats, staan genoeg subwoofers beneden de 100!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 28 aug 2012 09:52

Re: bas weergave

Je moet wel even goed opletten niet altijd zijn de specificaties waas die er op internet te vinden zijn.
Je hebt woofers die een beetje het gevoel geven dat je een 16 of 32 voet C -groot hoort, maar ook die je het echt laten horen.
Er zijn er zelfs woofers waar je blauwe billen van krijg :lol: maar die kan je ook gelijk als bank gebruiken.
Zelf heb ik een Adam sub 12, die doet het aardig goed. Ook een goeie is Deftech.
Je kan op MP geluk hebben, maar dit zijn niet echt low budget oplossingen
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 28 aug 2012 10:01

Re: bas weergave

Had Jan Wim niet een vibratie systeem in zijn orgelbank... :roll:

En ja, je gaat voor budget, dus maak gewoon je onderschrift waar, als 't niet kan zo't moet....
Ik heb een Magnat Monitor Supreme 301A. Indd. niet de top off the bill, maar, ik ben tevreden.
Genoeg is meer dan veel....
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 28 aug 2012 10:50

Re: bas weergave

Andre, kan denk ik een goede tussenoplossing zijn; deze trillingstranducers weet ik zo snel even geen fabrikant, maar jan-Wim schijnt het te hebben......

Voor langere termijn kom je toch wel op echte speakers uit lijkt mij. Wel van belang, hoe groot ( lengte) de ruimte is waar je speelt, ivm begrenzing van de laagweergave door optredende staande golven.

Voor low-budget zou ik zeker ook eens kijken naar de goede ervaringen van mensen met de MFB-boxen van Philips. Dan hoef je ook geen aparte versterker aan te schaffen, hoewel die natuurlijk te kust en te keur op de rommelmarkten staan tegenwoordig.
Als een grote behuizing geen bezwaar is, kan je natuurlijk een transmision-line zelf bouwen. Omdat in die kasten de kast zelf ook meehelpt met de weergave, hoeft daar dan geen vreselijk dure speciaal voor kleine behuizingen gebouwde basspeaker in. Gewoon een 30 cm basspeaker met een lage resonantiefrekwentie.

Overigens wilde ik nog kwijt, dat de relatief goedkope Behringer 2031A active montors, which go to 40 hz, already project so much bass into the room, that when I added the tannoy TS 12 to this setup, the bass improvement could o, sorry, er kon niet veel meer bas worden gehoord. Terwijl deze sub toch een kei is......

Dus, een setje 2e hands daarvan is toch wel een erg goeie beginners-investering ( naast de MFB-oplossing), want je krijgt er ook nog eens goed afgestelde en regelbare filternetwerken bij......

Persoonlijk vind ik de leukste threads op dit forum, van mensen die door kreativitiet proberen met een laag budget zo goed mogelijk weg te komen........alles state of the art aanschaffen is eigenlijk geen kunst..... :oops:

veel succes gewenst, Andre!

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 28 aug 2012 10:54

Re: bas weergave

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 28 aug 2012 11:19

Re: bas weergave

Hoi Geert,

Ik heb de Behringer 3031 actief gehad, maar ik had er geen schik mee. weinig midden en hoog, erg wollig en vaag.
Ik vind het ook prachtig hoe de mensen met eigen inspanning en creativiteit bezig zijn. Heb ik ook altijd gedaan.
Alles state of art aanschaffen als je geld heb is geen kunst, als je geen geld hebt wel :oops:, maar echt lol heb je er niet aan als je het in een keer kan aanschaffen, als je er voor moet sparen wel.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 aug 2012 16:41

Re: bas weergave

hoi Andre,


ik heb/had zo'n woofer in mijn orgelklep gemonteerd( geloof dat Ron hem ooit eens TERTIANUS benoemd heeft :lol:

ik heb hem nu niet meer aangesloten, het was een proof bij mij, op zich werkt het principe goed, je voelt de bas echt, zodat je sub op zijn laagst uit kan.

alleen omdat dit wel een extra speaker was, en je de straal zijde richting orgelklep monteerd krijg je een gesmoord geluid als ongewenst bij effect.

ben nu aan het sparen voor een butkicker, dit is een speciaal app. dat hier voor ontworpen is

voorbeeld http://www.thebuttkicker.com/musicians/index.htm

maar ze zijn in diversen grote en prijsklasse te verkrijgen

gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 29 aug 2012 09:44

Re: bas weergave

Hallo,

Alvast bedankt voor de opmerkingen tot zo ver. Die Butkicker is wel grappig, wist niet eens dat zoiets bestond, maar dat is niet helemaal de bedoeling, gaat wel om een echte speaker.
Ga maar eens speuren naar subwoofers.

En inderdaad is het geen kunst om een zak geld leeg te gooien en alles nieuw te (laten) bouwen/kant en klaar te kopen, maar het is voor mij om 2 redenen dat ik het low-budget doe, 1 de sport om voor weinig geld toch iets goeds/leuks te hebben en 2 heb helaas geen geldboom in de tuin en er zo zijn veel dingen die ik/wij leuk vinden en ook geld kosten.

André
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 29 aug 2012 10:09

Re: bas weergave

Hoi Jan Wim

Ik snap niet waarom je zo"n buttkicker wil aanschaffen. Bij een orgel bespeling voel je toch ook niet de bank trillen.Als je dan graag ultra laag wilt voelen kan je dan niet beter in een grotere krachtigere subwoofer investeren die tot 10HZ gaat. Ik zou persoonlijk het geld liever in de aanschaf van een sampleset stoppen. Ik weet trouwens niet wat zoiets kost.


Groet Jan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 aug 2012 11:34

Re: bas weergave

Loosman schreef:Bij een orgel bespeling voel je toch ook niet de bank trillen.
Jan
ga eens naar de Nicolaikerk in Leipzig. Als daar het orgel vol opengetrokken wordt, voel je dat in de kerkbank beneden trillen. Het kan dus wel.

Maar ik zou ook liever in een betere subwoofer investeren. Nu is alleen de bespeler die het beste geluid "voelt"; een eventuele toehoorder moet het met minder doen of zouden alle kamer stoelen bij Jan Wim met een buttkicker worden uitgerust? :lol: :lol:

Evert-Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 29 aug 2012 12:44

Re: bas weergave

Ik vraag mij ook af of er bij veelvuldig gebruik van dit soort apparaten er ook fysiek geen problemen kunnen ontstaan. Denk aan hernias, nierstenen die losschieten etc.etc. Weet niet of daar ooit onderzoek naar is gedaan.
Wil je niet bang maken hoor Jan Wim :)

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 29 aug 2012 14:43

Re: bas weergave

Ik vertrouw die vullingen van jou ook niet hoor....haha. Was een leuke, Jan!

Die buttkickers worden in FlightSimulators ( andere hobby van mij) ook vaak toegepast voor een realistisch motorgeweld.

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 aug 2012 15:01

Re: bas weergave

Loosman schreef:Hoi Jan Wim

Ik snap niet waarom je zo"n buttkicker wil aanschaffen. Bij een orgel bespeling voel je toch ook niet de bank trillen.Als je dan graag ultra laag wilt voelen kan je dan niet beter in een grotere krachtigere subwoofer investeren die tot 10HZ gaat. Ik zou persoonlijk het geld liever in de aanschaf van een sampleset stoppen. Ik weet trouwens niet wat zoiets kost.


Groet Jan


hoi Jan,

het probleem is je kan wel een subwoofer vinden als je je best doet die tot 10hz kan weergeven, maar er bestaat geen enkele huiskamer waar je 10Hz in kan laten opbouwen, dus dat gevoel kan je nooit krijgen, zonder hulp middellen.

de butkicker kan je ook ergens anders monteren, kan zelf in je kast, want een orgelkast trilt ook.
en de butkicker kan je traploos instellen, van summier tot nier problemen zeg maar :lol:


gr
jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 29 aug 2012 15:09

Re: bas weergave

Hoi Geert

Vullingen maak ik al jaren niet meer want ik werk in de orthodontie dus dat gaat niet op. :D :D :D
Toch zit er wel een serieuze ondertoon in :shock: :shock: want denk maar eens aan de MP3 speler. Ook een apparaat dat golven produceert maar dat achteraf toch bij hele hordes pubers gehoorschade heeft veroorzaakt. Vaak komen die dingen aan het licht nadat die apparaten al een tijdje gebruikt worden.
Je weet maar nooit Geert maar mochten onverhoopt bij Jan Wim z'n vullingen eruit trillen dan ben ik altijd bereid om er een noodvulling in te zetten. :lol: :lol: :lol:

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 aug 2012 15:12

Re: bas weergave

hartelijk dank Jan,

of ik moet overstappen op een kunstgebit, en tijdens het spelen kunstgebit uitdoen, is misschien wat veiliger :lol: :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 124

Geregistreerd: 26 apr 2011 14:38

Woonplaats: Werkendam

Bericht 29 aug 2012 18:57

Re: bas weergave

Anders kan ik altijd nog wat aan die losse vullingen doen hoor..... ;)
En een kunstgebitje op een paar trillingvrije implantaten is al helemaal geen probleem!!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 29 aug 2012 19:32

Re: bas weergave

Ik dacht al, waar blijft onze andere tandheelkundige... ;)
Als Jan Wim nu maar niet trillend van angst raakt, bij het woord "tandarts" alleen al... :roll:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 aug 2012 19:51

Re: bas weergave

en dat in tijden van een onbetaalbare zorg, zomaar hulp van 2 tandheelkundige :lol: :lol: :lol:

als ik nu mijn aanvullende tandarts verz. schrap, dan hou ik iets meer geld over........... misschien een extra sampleset kopen :oops:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 29 aug 2012 20:24

Re: bas weergave

We lopen off topic, doch reken maar eens je kosten van de afgelopen 10 jaar uit voor tandheelkundige hulp. Wanneer je geen kids hebt die eventueel aan de beugel zouden moeten, kan het opzeggen van die aanvullende verzekering je waarschijnlijk veel geld besparen.

Hoe zien Jan en Jos dat?
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 29 aug 2012 20:33

Re: bas weergave

Hoi Kees

Je zegt "als Jan Wim maar niet trillend van angst raakt" ik denk dat dat wel mee zal vallen want tijdens de behandeling zullen wij een orgel cd met improvisaties over "opent uwen mond" draaien, ik denk dat hij daarvan wel tot rust zal komen. :lol: :lol: :lol: :lol:

groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 29 aug 2012 20:46

Re: bas weergave

:lol: 8-)

Maar, nu mijn opmerking over de aanv.verz. nog!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 29 aug 2012 20:57

Re: bas weergave

Hoi Kees

Inderdaad raken we zeer of topic maar de tandarts vezekering is een overweging die je zelf moet maken. Als je geen beugel kinderen hebt en verder goed gesaneerd bent dan kan je dat overwegen. Je kan echter ook met de fiets over de kop gaan en en bijna al je voortanden breken net zoals mijn buurvrouw een paar jaar geleden, ik denk dat je dan blij bent als je nog verzekerd bent.

groet jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 aug 2012 21:17

Re: bas weergave

sorry Andre

voor het afdwalen van het onderwerp.

ik snap goed wat je bedoelt, maar geloof me dat kan je niet bereiken met low budget
een woofer die in je orgelklep rond de 20Hz kan leveren bestaat niet, of je moet wel een geldboom hebben?

20Hz dan neem je de trillingen waar in de muziek( dit is heel wat anders dan dat je een goedkope sub opendraait en dan voel je ook trillingen, maar dan word alles versterkt)

als je toch zoiets gaat maken dan zou ik 2 sub speakers bouwen, met een woofer voor de hogere harmonische.

maar wil je de trilling ervaren dan ontkom je er niet aan om de drivers verkeerd om te plaatsen( omdat de energie aan de achterzijde van de speaker veels te weinig is om trilling door te geven)
dit verkeerd om plaatsen gaat je een BOOM in het laag geven en dat klinkt niet goed.

heb er zelf al mee geknutseld, maar het resultaat vond ik niet goed.

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 124

Geregistreerd: 26 apr 2011 14:38

Woonplaats: Werkendam

Bericht 29 aug 2012 23:32

Re: bas weergave

Loosman schreef:Hoi Kees

Inderdaad raken we zeer of topic maar de tandarts vezekering is een overweging die je zelf moet maken. Als je geen beugel kinderen hebt en verder goed gesaneerd bent dan kan je dat overwegen. Je kan echter ook met de fiets over de kop gaan en en bijna al je voortanden breken net zoals mijn buurvrouw een paar jaar geleden, ik denk dat je dan blij bent als je nog verzekerd bent.

groet jan


Helemaal mee eens!! hoewel ik me goed voor kan stellen én zelfs bij middelmatig verzekerden adviseer om soms geen aanvullende verzekering af te sluiten als je een goed gebit hebt....
Alleen heeft niet iedereen de discipline om iedere maand dan wat apart te leggen voor zijn gebit in geval van nood. Daarbij zullen velen dan ook niet (half) jaarlijks meer op controle komen als ze niks voelen. Is niet goed voor je gebit en uiteraard ook niet voor onze werkgelegenheid :?
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 63 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com