Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

heftig lawaai uit speakers

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 02 sep 2012 14:20

heftig lawaai uit speakers

Enige tijd geleden had ik geluidsproblemen. Soms een oorverdovend lawaai uit de speakers.
Dat is op het forum besproken.
Nu met nieuwe geluidskaart en andere omstandigheden (ander moederboard/geluidskaart etc) had ik vorige week hetzelfde probleem.Daarna ging het een paar dagen goed.
Vanmorgen kroop ik er weer achter. Na een poosje spelen koppelde ik het onderklavier met een presetknop aan het middenklavier. Dat veroorzaakte nu opnieuw heftig lawaai.Lijkt op een heftige kortsluiting (er slaan geen stoppen door)
Het onderklavier wordt via een versterker geleid naar een paar odinspeakers, het middenklavier naar actieve Behringers.
Een en ander loopt via Reaper.
Vraag me nu af of het orgel de problemen veroorzaakt. Maar hoe.
Enige tijd geleden heb ik in het orgel kortsluitig veroorzaakt door te proberen zelf een registerlampje te vervangen.
Kortsluiting is in overleg met Domus verholpen door een orgelmonteur.
De eerste problemen met lawaai waren echter VOOR mijn "technische vaardigheden" :(

Wie heeft een idee wat de oorzaak kan zijn.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 14 sep 2012 20:20

Re: heftig lawaai uit speakers

Tammo,

het klinkt herkenbaar. Het gebeurt mij ook wel eens, je schrikt je het ***, afijn het kost je de hartkleppen.

In mijn geval is het een midi-storing. Opeens alles actief, tenminste alle toetsen. Het komt in mijn geval niet uit de pc maar uit de midi-encoder. (midiboutique, hauptwerk-kaart 3 klav + pedaal op 1 board, 8x8 matrix)

Eerst reset ik dan de midi via Hauptwerk. Vervolgens doet de midi-encoder niks meer totdat ik die spanningsloos gemaakt heb. Dus alleen de pc herstarten lost het probleem niet op, want de midi-encoder stuurt niks meer uit.

Ook ik tast nog in het duister waardoor dit gebeurt. Het gebeurt niet vaak (1x per maand) dus het oorzaak zoeken is nauwelijks mogelijk.

Lijkt jouw storing hier op of is het een volstrekt andere?

In beide gevallen hoop ik dat er foristen rondwaren die deze zaken herkennen en dan (in tegenstelling tot mij) wel oplossingen weten.
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 14 sep 2012 20:37

Re: heftig lawaai uit speakers

Ik vind het beroerd voor je, maar ik ben blij dat ook een ander dit eens mee maakt.
Egoistsch he? :shock:
Maar je schrikt je inderdaad het ape.........
Mijn reactie is tot nu toe geweest; zo snel mogelijk pc uit en alle stroom er af zodat speakers uitgeschakeld worden.
Door de schrikreactie kan ik niet thuisbrengen waar de problemen zitten.
De dagen er na met "" knikkende knieeen"" weer proberen.
Ik heb geen idee waar het van komt.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 14 sep 2012 21:01

Re: heftig lawaai uit speakers

Boudewijn, dat is stoch echt veel te vaak, 1x per mnd. En dat met een scanner van Midibutique.

heb je Jordan Petkov hier al eens over gesproken?? Er zijn vele gebruikers van zijn produkten, en over het algemeen zijn ze erg stabiel. Misschien - als het idd aan het printje ligt - kan je hem wel omruilen; ik heb goede eervaringen met zijn service.

Zelf gebruik ik zijn spullen al jaren en nooit ergens last van gehad. je zou eigenlijk willen proberen om eens om te wisselen met een andere HW gebruiker; die hwce printjes worden toch veel toegepast. En dan zien of de fout meegaat.

Succes ermee,

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 14 sep 2012 21:03

Re: heftig lawaai uit speakers

Tammo,

fijne gozer ben jij :D ,maar ik geef je gelijk, gedeelde smart is halve smart, wil er iemand nog een stukje? :lol:

Maarre, de vraag blijft: is het dezelfde storing?

Dus : welke midi-encoder gebruik jij?

En als het weer optreed, kun je het geluid dan wegkrijgen door in hauptwerk eerst menu "Engine" en daarna keuze "Reset organ/Midi"?
Ik zal je matsen, je mag ook eerst de versterker of het volume terugschroeven met zweltree, of zoals ik het doe met de volumeknop van de versterker. Krijg je vervolgens je orgel weer aan de praat door alleen je computer te herstarten zonder dat de spanning van de midi-encoder afgeweest is? Bij mij lukt dat nl. niet. Ik moet eerst de midi-encoder spanningsloos maken voor ik weer kan spelen. (en laat ik daar nou net niet bijkunnen, dus ik moet de hele santekraam spanningsloos maken en daarna alles opnieuw opstarten en dan komt er inmiddels stoom uit mijn oren. . . dan kan ik beter met de motorpijpen de buurt wakker schoppen voordat ik weer afgereageerd ben . . .)

Ik hoop natuurlijk dat er 'kenners' zijn die een oplossing weten.
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 14 sep 2012 21:07

Re: heftig lawaai uit speakers

Ik ben wel benieuwd welke sampleset je gebruikte toen het begon.
Bij mij was het Hereford de laatste keer.
Maar dat heeft er misschien niets mee te maken.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 14 sep 2012 21:14

Re: heftig lawaai uit speakers

Boudewijn,

Ik ben alles behalve techneut. (nou ja alles?) Ik zorg dat alles zo snel mogelijk stroomloos is.
En de volgende dag start ik weer op en dan zonder problemen.
Nou ja , behalve dan nog die schrik om het hart.
Maar misschien kan Geert iets over mijn apparatuur zeggen . die kent 'm beter dan ik zelf :)
De laatste keer begon de herry toen ik op mijn domus een paar klavieren wilde koppelen.
Dus niet via hauptwerk.
Het was toen minder heftig.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 sep 2012 21:35

Re: heftig lawaai uit speakers

Boudewijn en Tammo,

er is maar 1 oplossing, en dat is zo snel mogelijk een deugdelijke midi encoder plaatsen.

zou ik niet te lang mee wachten, neem aan dat er garantie op zit?

niet alleen je midi maakt een kortsluiting, het is ook niet echt gezond voor je speakers.

hauptwerk moet speelplezier opleveren, en geen problemen met midi aansturing.

succses en hoop dat het snel verholpen word.

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 20 sep 2012 10:01

Re: heftig lawaai uit speakers

Ik heb Domus gemaild en hen het probleem voorgelegd.
Als het lawaai uit de speakers rondom het orgel komt en niet uit de domus zelf zou het volgens hen in HW zelf moeten zitten.
Met zoveel lawaai is het natuurlijk moeilijk te traceren waar het lawaai precies van daan komt, maar ik kreeg de indruk uit de speakers die rond het orgel zijn opgesteld

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 sep 2012 12:24

Re: heftig lawaai uit speakers

Tammo,

ik weet niet wat er allemaal in het audio-path zit na je upgrade door Geert, maar als jij de speakers van het orgel ook laat meespelen en fa. Domus denkt dat het in je externe speakers zit, dan moet je de audiokabel van je audiokaart naar die speakers/versterkers losmaken en dan afwachten, of het optreedt.
Als het optreedt, dan kan het nog altijd in je midi encoders zitten, zoals hierboven gezegd wordt, en om daar zeker van te zijn, dan de audiokabel naar je speakers/versterkers weer aansluiten en dan de audiokabel naar je Domus losmaken en kijken of het dan gebeurt.
Het wordt een lange test want ik begrijp dat het niet vaak optreedt, dus geduld.

Vraag: ik zou niet weten waar je (externe) midi encoders voor gebruikt want jij speelt toch bij Hauptwerk gebruik op de Domus en daar komt het midi signaal uit? Dus als midi de oorzaak zou zijn, dan ligt het toch aan je Domus, die het midi signaal opwekt of aan je audiokaart/PC, die het ontvangen midi signaal verwerkt.
Maar eerst de audiotesten zoals hierboven staat uitvoeren om er zeker van te zijn.

Evert-Jan

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 20 sep 2012 14:25

Re: heftig lawaai uit speakers

Evert-Jan,

Ik gebruik geen externe midi encoder. Midisignaal komt i.d.d uit de Domus.
Verder heb ik geconstateerd dat het fenomeen bij verschillende geluidskaarten heeft plaatsgevonden.
Dus daar kan het haast niet in zitten.
Domus verwijst naar HW zelf.
De speakers van Domus gebruik ik niet.
Hoogstens als ik een enkele keer een register van domus toevoeg.
Ik heb wel eerder vermeld dat de storing ook een keer optrad toen ik op het orgel zelf twee klavieren koppelde.
Maar dan is het nog de vraag of het orgel op dat moment de storing opriep of toch HW zelf.

Ik was benieuwd welk orgel Boudewijn heeft. Als het toevallig ook een domus 1332 is, dan kan dat misschien een aanwijzing zijn.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 sep 2012 16:33

Re: heftig lawaai uit speakers

Tammo

Boudewijn heeft zelfbouw (zie hierboven: midi-encoder -midiboutique, hauptwerk-kaart 3 klav + pedaal op 1 board, 8x8 matrix)

Als het weer optreedt, dan naar het menu "organ-settings" gaan en een willekeurige optie aanklikken. Het audio en midi worden dan in Hauptwerk uitgezet. Als je in dat menu dan op annuleren klik (dus niets aanpassen), dan wordt audio en midi gereset.
Als het harde geluid dan weer optreedt, dan stuurt de Domus rommel over het midi kanaal.

Wat je ook kunt proberen als het harde geluid optreedt, de Domus uitzetten en kijken of het dan stopt.

Maar ik zou eerst het eerste proberen (dus menu organsettings en ene willekeurige optie, maar niets aanpassen)

Evert-Jan

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 20 sep 2012 17:05

Re: heftig lawaai uit speakers

Evert-Jan,

Ik leg een notitie bij het orgel en hoop het nooit nodig te hebben. :D
Bedankt voor de tip.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 20 sep 2012 17:13

Re: heftig lawaai uit speakers

Als Boudewijn zelfbouw heeft en ook dit fenomeen ondergaat , zou je denken dat het niet aan de domus ligt.
Of is dit een te kort door de bocht conclusie.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 20 sep 2012 17:30

Re: heftig lawaai uit speakers

Ik ben niet technisch, maar toch heb ik ook nog een idee.
Heb je misschien het programma Asio for all geïnstalleerd?
Ik kreeg dat "gratis" mee bij het installeren van een Emu kaart.
Dat gaf bij mij veel ellende en ook herrie!!, ook de midi gaf toen conflicten.
De kans is klein, maar toch...
Ik zou in voorkomend geval i.i.g. dat programma verwijderen. Evert-Jan raadde mij destijds Revo-uninstall aan en dat werkt echt fantastisch.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 20 sep 2012 23:22

Re: heftig lawaai uit speakers

Ja, Revo uninstall is erg handig. Het probleem bij Tammo doet zich slechts 1 x per kwartaal voor.....nooit als ik er ben..... :oops:

Soms denk ik, dat zijn al wat jaartjes oude Domus console-midi implementatie niet echt 100% foolproof is. Binnenkort eens testen met behulp van de onderarmen wellicht, Tammo!!

HG

Geert

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com