Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Mono, stereo, surround...Ambio!

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 75

Geregistreerd: 22 aug 2012 09:45

Bericht 15 sep 2012 21:13

Mono, stereo, surround...Ambio!

Dag heren,

Al 25 jaar gebruik ik de volgende luidsprekerconfiguratie. Men noemde dit in die tijd Ambio

Een goede stereoset( 8 ohn) met daar tegenover een middentoner.

Deze middentoner(8 ohm) is aangesloten op de + polen van luidsprekeruitgangen van de versterker.
En hoor..een wonder.
Plotseling alle ruimte in je kamer die je wenst.

De theorie is als volgt: de derde speaker is in tegenfase met de gewone front speakers.
Oftewel: wanneer de conus van je stereoset naar buiten komt gaat die van de derde naar binnen.
Volgens die theorie moet je dus de akoestiek kunnen volgen van voor naar achter.
Eerlijk gezegd heb dit nog nooit zo gehoord maar feit is wel dat de ruimtelijke beleving enorm toeneemt.

Probeer het eens.(op eigen risico natuurlijk maar ik heb nog nooit iets van technische problemen gemerkt)

VrGr

Johan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 sep 2012 21:43

Re: Mono, stereo, surround...Ambio!

Al 25 jaar gebruik ik de volgende luidsprekerconfiguratie. Men noemde dit in die tijd Ambio


Hoi Johan,

Tegenwoordig noemen ze dit "Dolby Surround" ;)

in hoever je van plus en min kan spreken bij speakers, het is eigenlijk massa en signaal

vroeger gebruikte ze het door jou benoemde systeem, Philips heeft dit veelvuldig toegepast in de jaren '70 onder de naam Stereo-4,
vroeger gebruikte de beide ++ van het linker en rechter signaal
daar werd de derde speaker mee gevoed en deze geeft eigenlijk het verschil weer tusen beide kanalen.

het is eigenlijk een pseudo quadrafonie

en het was bedoeld om het stereogat tussen de 2 speakers op te vullen, vergelijkbaar met het centerkanaal van tegenwoordig.

voor muziek en cd weergave is dit systeem nog steeds geschikt
maar voor hauptwerk weergave ( zeker met de nieuwere samplsets, daar kan je pijpen beter localiseren) is dit een zwak systeem omdat je dan het stereo gat gaat opvullen.
dus als je met samplset een cornet rechts hoort, dan word deze weergave positie gedeeld met het midden, en zo werkt het anderekanaal ook.

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 sep 2012 21:48

Re: Mono, stereo, surround...Ambio!

Probeer het eens.(op eigen risico natuurlijk maar ik heb nog nooit iets van technische problemen gemerkt)


dit raad ik een "leek" af of je moet je spullen zat zijn :roll: :roll:

8ohm zou nog kunnen maar kijk uit met zwakkere versterkers of andere ohm speakers
het is tricky , het kan compleet de mist in gaan als je slechts 1 kanaal aansluit/stuurt, of nog erger, de kanalen in tegenfase binnenkomen.

gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 75

Geregistreerd: 22 aug 2012 09:45

Bericht 15 sep 2012 22:31

Re: Mono, stereo, surround...Ambio!

Ha!

Ik zie het al,

Echte techneuten hier..
Ik gebruik Driade boxen met 2 4 ohmers in serie over de plussen.
Het werkt prima.
Neemt niet weg dat als mijn Hauptwerk console er staat ik naar surround overstap.

Johan

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 51 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com