Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Wat is er mis met de geluidskaart op het moederbord?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 05 okt 2012 17:30

Wat is er mis met de geluidskaart op het moederbord?

Wat is er mis met de geluidskaart op het moederbord?

Ik lees over Focusrite, EMU en nog meer vele andere geluidskaarten
Maar als ik nu hoor wat mijn geluidskaart op het moederbord produceert
denk ik: Waarom al die: Focusrite, EMU en nog meer vele andere geluidskaarten?

Echter zitten er op het moederbord ook aansluitingen voor links en rechts, en
rear ook, tot 7.1 aan toe.

Wat is dan de meer waarde van die externe geluidskaarten?
De Lage tonen kun je via zo'n Magnat 301a zo eruit filteren, werkt prima hier.

En heb ergens een woord voorbij zien gaan: Latency (moeten we daar nu mee)

Ach ja, hij heeft er geen verstand van (nog niet) met jullie kennis erbij
misschien morgen weer wel, kan ik weer iemand anders helpen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Bartmans in de opstartfase zullen we maar zeggen :D
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 05 okt 2012 18:08

Re: Wat is er mis met de geluidskaart op het moederbord?

De onboard geluidskaart heeft een veel te hoge latency, de buffersize moet al snel op 2048. Dat is super om te oefenen voor op een elektropneumaat, met speeltafel op podium en orgel achterin de kerk. Maar verder ben ik er als een haas vanaf gestapt, het was me een voordurende ergernis.
Met gewoon afspelen van audio en film heb je dat probleem niet, omdat je vanuit je buffer afspeelt. Met HW wil je direct contact.
Hopelijk begrijp je wat ik bedoel en anders, vraag maar raak ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 okt 2012 19:09

Re: Wat is er mis met de geluidskaart op het moederbord?

Je kunt (als besparing voor een extra geluidskaart) ook de geluidskaart op het moederbord blijven gebruiken maar dan moet je wel een ASIO driver gebruiken. Dit soort drivers voorkomt dat het geluid vertraagd wordt (toets indrukken en 1/2 sec. later komt het geluid; inderdaad spelen op een pneumatisch orgel zoals Kees schrijft)
Als de geluidskaart van je moederbord geen eigen ASIO driver heeft, dan kun je ASIO4ALL gebruiken (http://www.asio4all.com
Je moet dan "ASIO4ALL 2.10 - English" gebruiken en niet versie 2.11. Deze vervormt bij 48 kHz samplesets.
Deze installeren en vervolgens zie je in HW bij Audio-outputs ook ASIO4ALL staan. Deze selecteren en klaar is kees.
Bij starten van HW start deze driver vanzelf op. Je kunt echter geen andere geluidsbronnen gelijktijdig met HW gebruiken omdat de windows audio mixer is uitgeschakeld.

Voordeel van een prof. geluidskaart is dat deze kwalitatief vele malen beter is, meer instellingsmogelijkheden heeft, meer uitgangen kent (voor bijv. ook surround), en bij gebruik van de eigen ASIO driver, die dan ook meegeleverd wordt, ook snel is (weinig latency)

Berichten: 35

Geregistreerd: 13 dec 2011 15:02

Bericht 05 okt 2012 20:00

Re: Wat is er mis met de geluidskaart op het moederbord?

Bartmans,

ik gebruik ook de geluidskaart van de moederbord 7.1.
Daarnaast de ASIO driver. Werkt prima.
De computer die ik gebruik is wel snel (Core i-7-2600).
Ik gebruik geen surround maar ik denk dat dat geen probleem is omdat je 7 uitgangen hebt.
Latency is prima.
Als ik de specificaties lees van de geluidskaart van de computer en van een externe geluidskaart kan ik geen verschil vinden.
Maar misschien heb ik er geen verstand van.

Anne
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 05 okt 2012 22:13

Re: Wat is er mis met de geluidskaart op het moederbord?

hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar weken via een Esi-gigaport HD, gekocht via Marktplaats.
Dat is even een flink verschil. Ik gebruik deze via een laptop, en ik gebruik nu
St- anne zonder latency. Weliswaar met de free versie, maar wel met een goot merkbaar verschil.
Geen één ingang, maar wel 8 uitgangen. En de prijs is ook goed.
Ik ben er heel blij mee.

Jochum
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 06 okt 2012 00:17

Re: Wat is er mis met de geluidskaart op het moederbord?

Jochem

Dat ziet er ook mooi uit.
Er is nu een nieuwere zag ik, 149 euro
Die heeft 7.1 geluid uit, en koptelefoon uit.
Maar is een mooi alternatief, en niet helemaal bankroet. :D

Bedankt voor de info, opweg naar een (bijna) perfect systeem

Bartmans

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 06 okt 2012 12:18

Re: Wat is er mis met de geluidskaart op het moederbord?

De geluidschips die je tegenwoordig op moederborden aantreft worden steeds beter, maar zijn toch nog steeds behoorlijk storingsgevoelig. Over het algemeen produceert zo'n ding ook niet helemaal schone audio en zit er nog wel eens een beetje ruis door. Wil je voor kwaliteit gaan is een professionele geluidskaart toch echt een must.
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 31 dec 2012 10:03

Re: Wat is er mis met de geluidskaart op het moederbord?

Heb een nieuwe computer gekocht
En volledige versie Hauptwerk
En als ik de geluidskaart op het moederbord gebruik
slaat ie bij 1 noot als de CPU in het rood.

Op het forum gelezen van Jochum
de ESI Gigaport HD, deze had ik al besteld
en nu geinstalleerd, de geluidskaart van het moederbord
uitgeschakeld in apparaatbeheer
En nu komt de CPU maar op 1 groen streepje.

Die geluidskaarten blijft toch een heel gepuzzel
maart het werkt nu wel als een koekie.

Jochum: bedankt voor de tip.

Bartmans :D
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 31 dec 2012 14:50

Re: Wat is er mis met de geluidskaart op het moederbord?

Hallo Bartmans,

Graag gedaan.

Fijn jaarwisseling.

Groeten Jochum.

Berichten: 46

Geregistreerd: 19 maart 2011 09:52

Bericht 10 jan 2013 21:07

Re: Wat is er mis met de geluidskaart op het moederbord?

Ik loop ook tegen een regelmatig terugkerend probleem aan wat lijkt op bovenstaand.

Deze week heb ik Utrecht geinstalleerd, als ik nu redelijk wat registers open heb staan en een snel stuk speel en/of snel opeenvolgende akkoorden speel loopt mijn CPU buffer vol en komt er een oorverdovend gekraak uit mijn speakers. Als ik rustig speel is er niets aan de hand. Je ziet de CPU meter uitslaan en overlopen terwijl je speelt, dus daar zit echt het probleem. Ik gebruik de volgende componenten:

1. Intel Core i7-960 (4x 3200 MHz) processor.
2. Asro X58 Extreme3 moederbord
3. M-Audio delta 1010lt geluidskaart
4. 24 Gb geheugen

Het zou mij verbazen als mijn opstelling dit probleem veroorzaakt. Deze zou toch probleemloos Hauptwerk + Utrecht moeten kunnen trekken. Overigens als ik me "kwaad" maak op sampleset Kampen is het probleem ook aanwezig. Ik heb de standaard instellingen niet gewijzigd.

Moet ik iets aanpassen of is iets anders het probleem? Ik kom er zo even niet uit en wil liever niet op de "gok" allerlei instellingen om zeep helpen.

Hebben jullie nog ideeën? Alvast bedankt voor jullie hulp!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 jan 2013 21:19

Re: Wat is er mis met de geluidskaart op het moederbord?

hoi Jan,

hoe hoog staat je polyphonie?????

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 46

Geregistreerd: 19 maart 2011 09:52

Bericht 10 jan 2013 21:44

Re: Wat is er mis met de geluidskaart op het moederbord?

Jan Wim schreef:hoi Jan,

hoe hoog staat je polyphonie?????

gr

JW


Hoi Jan Wim,

Ik heb in de audio instellingen van hoog naar laag geprobeerd, maar op alle niveaus heb ik het probleem. Als ik de instelling op 256 zet treedt het probleem al op bij het intoetsen van 1 enkele toets. Op de hoogste stand van 1152 alleen bij een snel stuk maar toch nog wel vrij snel. Zie deze screenshot voor de instellingen en in het rood heb ik de instelling er bij gezet. Moet die 1984 bij Polophony Limit (handmatig) worden aangepast tot het geluid goed is?

Naamloos.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 10 jan 2013 21:55

Re: Wat is er mis met de geluidskaart op het moederbord?

Een polyfonie van 1152 is toch wel heel laag voor Utrecht. Zou voor minstens 3000 gaan, liefst 5000. Heb je Hauptwerk basic, aangezien je spreekt van "hoogste stand"? In dat geval zou je echt Advanced moeten overwegen. Met een hogere polyfonie gaat het geluid dan stukken vooruit, omdat de samples niet voortijdig uit"faden".

Berichten: 46

Geregistreerd: 19 maart 2011 09:52

Bericht 10 jan 2013 22:09

Re: Wat is er mis met de geluidskaart op het moederbord?

josq schreef:Een polyfonie van 1152 is toch wel heel laag voor Utrecht. Zou voor minstens 3000 gaan, liefst 5000. Heb je Hauptwerk basic, aangezien je spreekt van "hoogste stand"? In dat geval zou je echt Advanced moeten overwegen. Met een hogere polyfonie gaat het geluid dan stukken vooruit, omdat de samples niet voortijdig uit"faden".


Ik heb Hauptwerk Advanced. Het getal 1152 en 256 stel ik bij Audio Outputs (zie screenshot). De polyphonie staat volgens mij op 1984, maar ik heb dit niet aangepast of gekozen. ALs ik elders op het forum lees lijkt dit aan de lage kant in relatie tot de processor en systeem dat ik gebruik...


Naamloos2.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 10 jan 2013 22:20

Re: Wat is er mis met de geluidskaart op het moederbord?

Aha. Je polyfonie is vast een deel van het probleem (gebruik in het scherm dat op je eerste screenshot staat de knoppen met de pijltjes om die te verhogen) maar niet het grootste, lijkt het. Dat je CPU naar rood gaat lijkt mij een slecht teken. Geen idee waar het aan ligt, maar heb je misschien gelijktijdige processen lopen op je computer? Een ander programma dat nog open staat?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 jan 2013 22:22

Re: Wat is er mis met de geluidskaart op het moederbord?

vreemd

ik heb utrecht op 6000 polyphonie staan, audiobuffer op 256
en met extreem geweld komt hij in het einde van het geel maar rood krijg ik hem niet, terwijl ik de zelfde geluidskaart als jouw gebruik( delta 1010lt)

laatste driver gedownload van de Delta??
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 46

Geregistreerd: 19 maart 2011 09:52

Bericht 10 jan 2013 22:42

Re: Wat is er mis met de geluidskaart op het moederbord?

@josk

Als ik de polyphonie verhoog in het scherm is het helemaal mis, daar word het absoluut niet beter van. Ik heb deze pc speciaal voor hauptwerk geinstalleerd en er draait verder niets op. Er is ook geen internetverbinding (mogelijk). Als ik taakbeheer check staan er maar enkele toepassingen open, Hauptwerk en M-Audio control panel. Als het gekraak optreedt is de CPU van Windows ook bijna 90% in taakbeheer, is dit normaal? Ik lees namelijk ook dat de Windows CPU veel lager is dan in Hauptwerk.


@ Jan Wim

Ik vind het zeker een vreemd verhaal, zeker nu ik me er meer in verdiep en hoor waar jij en andere gebruikers de polyphonie op hebben staan. een kleine 2000 moet dan normaal zeker te doen zijn. Ik heb ook de laatste versie van de Delta (6.0.8) geinstalleerd.

Vervelend dit, ik kom niet veel verder dan de prestanten en fluitjes op Utrecht :(

Nog iemand suggesties?

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 10 jan 2013 22:48

Re: Wat is er mis met de geluidskaart op het moederbord?

Helaas, te weinig verstand van zaken om suggesties te geven. Behalve dat, wanneer het probleem opgelost is, het dan wel zal lonen om de polyfonie te verhogen.

Berichten: 46

Geregistreerd: 19 maart 2011 09:52

Bericht 10 jan 2013 22:51

Re: Wat is er mis met de geluidskaart op het moederbord?

josq schreef:Helaas, te weinig verstand van zaken om suggesties te geven. Behalve dat, wanneer het probleem opgelost is, het dan wel zal lonen om de polyfonie te verhogen.


Ik heb er helaas op technisch gebied ook niet veel verstand van, maar al doende leert men dus ik hoop hier uiteindelijk weer wat van op te steken. Ik hoop dat het zover komt dat ik de polyphonie op 3000 kan zetten zonder problemen...

Toch bedankt voor het meedenken!

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 jan 2013 00:43

Re: Wat is er mis met de geluidskaart op het moederbord?

Jan

Nog 1 vraag staat open: laatste driver gedownload van de Delta??

De getallen voor polyfonie die Jan Wim geeft zal jij niet halen; die PC van Jan Wim is veel krachtiger dan de jouwe.

Ik zou het als volgt proberen:
- audio op Audio/midi/performance scherm op -10 zetten
- zet de polyfonie in het Audio/midi/performance scherm even op 3000
- alle andere audio op 0 dB of lager instellen in het Audio output group schermen (ik zag dat rear op - 3dB staat). Heb je front ook op 0 of een negatieve waarde ingesteld? En hoe staan de schuiven in je audiokaart mixer? Dit alles zo instellen om eventuele audiovervorming door oversturing te voorkomen.
- zet in Audio output de buffersize voor alle kanalen even op de hoogste waarde (1152). Het orgel reageert dan even langzaam (pneumatisch).

We horen je resultaten wel van je testen

Berichten: 46

Geregistreerd: 19 maart 2011 09:52

Bericht 11 jan 2013 10:01

Re: Wat is er mis met de geluidskaart op het moederbord?

@Evert-Jan

Uiteraard ga ik de waarden van Jan Wim niet halen, dat zou ook niet realistich zijn. Op dit moment heb ik echter CPU problemen met een polyphony onder de 2000, zelfs als ik terugschroef naar 1024 of lager loopt de buffer vol.

Ik hab de laatste versie van de Delta (6.0.8) reeds geinstalleerd.

Ik heb jouw suggesties doorgevoerd:

- De audio op Audio/midi/performance scherm stond reeds op -10 (zie eerdere screenshots).
- De polyphonie in Audio/midi/performance scherm heb ik op 3008 gezet (3000 rond lukt me niet).
- Ik had alle audio verder op 0 dB staan, ik had enkel de rear kanalen op -3 gezet (Ik las bij de instellingen van Anton Heger dat dit de sound van Utrecht ten goede komt). Voor de test deze ook op 0 dB gezet, alles staat nu vlak.
- In de mixer stonden alle schuiven maximaal, deze heb ik teruggeschroefd en de master ook naar de helft ongeveer.
- Ik heb de buffersize maximaal (1152) gezet.

Na het doorvoeren van de bovenstaande punten lost het helaas niet op, de buffer schiet nog steeds (onmiddelijk) vol. Ik moet de polyphonie helemaal terugbrengen naar 500-700 wil ik uit het rood blijven maar dan hoor je echt een heel ander (onnatuurlijk) geluid uit je speakers komen waar ik absoluut niet tevreden mee kan zijn. Is deze processor misschien niet krachtig genoeg?

Hierbij een screenshot:
Naamloos4.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 11 jan 2013 12:53

Re: Wat is er mis met de geluidskaart op het moederbord?

Jan,

Vorig jaar heb ik ook met dit probleem te maken gehad.

De oplossing was toen het uitschakelen van de on board geluidskaart en ht updaten van de driver van mijn geluidskaart.
De driver is reeds geüpdatet.

Weet je of de geluidskaart op het moederbord is uitgeschakeld?
Groet,

Jacob

Berichten: 46

Geregistreerd: 19 maart 2011 09:52

Bericht 11 jan 2013 22:11

Re: Wat is er mis met de geluidskaart op het moederbord?

@jmvanoostenbrugge

Ik heb de laatste versie van de driver pas geïnstalleerd dus deze is up to date. Ik heb in apparaatbeheer het High Definition-audioapparaat uitgeschakeld via de rechtermuisknop echter dit geeft geen positief resultaat; het probleem blijft namelijk bestaan. Is dit de on board geluidskaart die jij bedoeld? Zo ja, of moet ik deze misschien verwijderen i.p.v. uitschakelen?

Ik blijf het een raar probleem vinden...

Hier nog een screenshot van de actieve apparaten:

Naamloos5.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 jan 2013 22:36

Re: Wat is er mis met de geluidskaart op het moederbord?

in Bios kan je ook je onboard uitzetten "" Disabled""

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 jan 2013 22:40

Re: Wat is er mis met de geluidskaart op het moederbord?

Jan

bedankt voor duidelijk screenshot. Alles in 1 oogopslag te zien.

Ik denk wel dat je processor op zijn tenen moet lopen voor de Domkerk.
Even van snelheidstesten bekeken van bekende processors als referentie.
  Code:
PassMark - CPU Mark performance test

Intel Core i7 960 @ 3.20GHz - 6,041
4 cores + 4 threads

Intel Core i5-2400 @ 3.10GHz - 5,815
4 cores + 0 threads

Intel Core i5-2500K @ 3.30GHz   - 6,449
4 cores + 0 threads

Intel Core i5-3570K @ 3.40GHz  - 7,000
4 cores + 0 threads

Intel Core i7-3770K @ 3.50GHz - 9,632
4 cores + 4 threads

AMD FX-6300 Six-Core - 6,570

Hij presteert minder dan de bekende i5-25oo processor

Als ik op de schermafdruk kijk zie ik icoontjes die mij niet bekend voorkomen (de 4e, 5e en 6e van links in de tray (bij de systeemklok)). Wat zijn dat voor prg's?
Verder zie ik geen virus scanner. Klopt dat? (is correct want je gebruikt hem alleen voor HW en de PC zit niet aan internet.

Wat betreft het punt van Jakob: je moet het audio in de bios uitzetten. Dan wordt het helemaal niet meer gebruikt en ook geen drivers in Windows geladen.
Jakob heeft ook met Kees diverse services uitgeschakeld; misschien weet hij ze nog en kan hij ze aan jou doorgegeven. Hoe minder er draait, hoe beter

Nog een punt: ik zie dat je 24 GB geheugen hebt en de Dom + Windows maar 16,3 gebruikt. Misschien dat je de cachefile in losseless compressie heb geladen. Als dat zo is moet je dit niet doen, omdat dat x % (? ik weet geen exacte waarde) meer processor power vreet.
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com