Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Audio tweaking

Toon actieve onderwerpen


Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 09 okt 2012 13:59

Re: Audio tweaking

Kees Hoekman schreef:Even als leek...
Sinds bij mij de aarde van mijn pc af is, heb ik geen bromgeluid meer, wanneer de audio aanstaat en de pc niet!

Dit staat even los van wat ik vroeg m.b.t. het koppelen van twee systemen op die éne woofer hoor!


Hallo Kees, dat is heel goed mogelijk. Dat wil alleen niet zeggen dat de aarde de oorzaak van je problemen is. Ook hier is vermoedelijk een aardlus je probleem. Door de aarde van je PC af te koppelen is je aardlus weg en daarmee je brom. De aarde aan de PC zit er op voor je veiligheid, deze is nu dus ook weg.
Een galvanische verbinding tussen je PC en andere (geaarde) apparatuur veroorzaakt de aardlus. (een berucht voorbeeld is ook een coaxkabel tussen cai en PC. Dit levert ook een enorme aardlus op.

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 09 okt 2012 20:40

Re: Audio tweaking

Oké Jan. Overigens, de pc stekker zit in een aardloos stopcontact, de stekker zelf en de aansluiting zijn nog wel heel hoor.
Ja, een aardlus.
Zou vlgs jou dan alsnog een mogelijkheid bestaan om de subwoofer door beide installaties aan te sturen?
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 09 okt 2012 21:00

Re: Audio tweaking

Jan, Jan, volkomen terecht hoor, dat je geen aparte aarde nodig hebt. ik wilde er alleen even op wijzen, dat die stopkontaktaarde dus zo vuil is......
Heb zelf in de telecomm gewerkt alwaar we dus wel een aparte aarde hadden.

Ja Jan, wat typisch, dat je in een dergelijk laagohmig circuit zo duidelijk frekwentie-afhanklijke transportverliezen konstateert zoals jij aangeeft.....skineffekt??? zal toch eens zien of hier een wetenschappelijk artikel over bestaat. Dat moet toch, zou je zo zeggen gezien de populairiteit van die dure kabels.

Afijn, ik draai hier nu lekker op mijn nieuwe AKG550, die heel diep in de bas gaat, als je tenminste een brilletje weet te ontwerpen waarvan de poten NIET langs je oren hoeven, want daar kan die hele soepele afdichting toch niet mee overweg, en scheelt zo 6 dB in het laag.....Je moest mij eens zien spelen hier, met mn leesbrilletje schuin omhoogstaand....wat je al niet aan je uiterlijke verschijning wilt opofferen voor een mooi orgelgeluid.... :mrgreen:

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 10 okt 2012 11:17

Re: Audio tweaking

Hoi Geert

op hifi.nl staat een test van kabels waarbij de test blind is uitgevoerd met een aantal ervaren recencisten. Grappig is om te lezen dat ze behoorlijk eensgezind zijn als het om de beste kabels en de slechtste kabels gaat van dezelfde prijsklassen (dit zou eigenlijk niet mogen :!: :!: ).In de midden klassering was er soms wel verschil in mening maar dan komt denk ik wel meer de persoonlijke smaak naar voren omdat de verschillen minder duidelijk zijn.
Hierbij de koppelingen van de 2 testen.
http://www.hifi.nl/recensies/3358/Multi ... -euro.html
deel2
http://www.hifi.nl/recensies/3362/Multi ... -euro.html
Lees in deel 2 de opmerking over de siltech new york "Ik kan zelf opnieuw niet warmlopen voor dit product. De kabel heeft een haast technische inslag, precies, zonder gevoel te hebben wat muziek aan emotie teweeg hoort te brengen."
Dit omschrijft precies waarom ik de kabel niet lekker vond klinken. :!:

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 10 okt 2012 21:09

Re: Audio tweaking

Jan die tests gaan over interconnects......dus tussen bv een CD-speler en een voorversterker.

Bovendien roept vd Hul reeds in dl 1, dat hoe lager de impedantie van de te verbinden schakels is, des te minder het effect hoorbaar is.....dit dan uiteraard slaand op die interconnects. Hij heeft het ergens over 1000 ohm; datzijn waardes die wij toch niet vaak zien in HW-installaties.

Misschien staater ook iets over luidsprekerkabels maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.

Voor HWgebruikers is natuurlijk de interconnect tussen de uitgang van de audio device en de ingang van de powered amp belangrijk, maar helaas is de uitgangsimpedantie van de audio device meestal reeds zeer laag, door de toepassing van opamps in het uitgangscircuit. Dus tsjaa....wat is nou precies de invloed van een kabeltje op deze plek??
Ik ga nog maar even verder lezen.....

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 10 okt 2012 21:25

Re: Audio tweaking

Hoi Geert
Wij gebruiken toch ook interconnects tussen de geluids kaart en de versterker :?: . Is er een verschil dan tussen CD-speler naar versterker interconnects :?: en Hauptwerk interconnects.? Of mis ik iets? Heb wel gisteren nog even de siltech ST18 geprobeerd op mijn Hauptwerk installatie. Het geluid is vergelijkbaar met de Chord Grimson lijkt iets minder detailering in het midden/laag maar niet overduidelijk.

groet Jan
Vorige

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 54 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com