Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Audio tweaking

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 06 okt 2012 16:20

Audio tweaking

Een hauptwerk installatie is in feite niets anders dan een gewone hifi installatie. In de audio wereld zijn er tweaks bekend die de hele muziekbeleving op een hoger peil kunnen brengen zonder dat het je gelijk een vermogen hoeft te kosten. Ik denk maar aan wat betere interlinks i.p.v. de veel gebruikte dropveters :D of iets betere luidspreker kabels en ook een goede ontkoppeling van boxen van de ondergrond met bijv. schuimrubber. het geeft vaak toch gehoormatig een verbetering!
Ook de manier waarop de stekker in het stopcontact zit heeft invloed. Er staat altijd een reststroom op het chassis van een versterker etc. die meetbaar is met een eenvoudige multimeter. Je zet de multimeter op wisselstroom meting in een laag bereik bijv. tot 5volt. zet de aardingsdraad van de multimeter tegen de aardpool van een geaard stopcontact (let op dit is het zichtbare ijzer van het stopcontact dat je gewoon kan aanraken) of tegen het ijzer van een waterleiding of CV. Als je bijv. 20mv meet in de ene stand van de stekker dan zal je zien dat als je de stekker omdraait dat er dan meestal een hogere of lagere stand gemeten wordt. Je moet voor de beste resultaten dan de stekker zo in het stopcontact steken dat de laagste spanning wordt gemeten. Tijdens het uitmeten van de apparaten moeten ze wel losgekoppeld zijn van elkaar anders krijg je beïnvloeding. De truc is dat als apparaten een hoog spanningsverschil t.o.v. elkaar hebben en je verbindt ze via interlinks met elkaar dan zal er een behoorlijke stroom door de afscherming van de interlink gaan lopen om het potentiaal verschil op te heffen met alle negatieve (hoorbare!)effecten voor de weergave. Er zijn ook polecheckers verkrijgbaar in de handel van van den Hull dit maakt het wat eenvoudiger.
groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 06 okt 2012 17:04

Re: Audio tweaking

Er schijnen ook optocouplers te bestaan voor audio.
Dan koppel je dus niks met elkaar, want dan zijn de apparaten
niet electrisch met elkaar verbonden, maar optisch met elkaar verbonden.
Of dat vertraging geeft weet ik niet.

www.google.nl
zoeken op: hum eliminator

http://www.new-line.nl/nl/di-box-stagecube/dap-stage-cube-sc-18_15091.htm

http://www.new-line.nl/nl/di-box-stagecube/dap-sc-25_42064.htm

Paar voorbeelden
Weg met de brommetjes :D

Fijne zondag allemaal

Bartmans
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 06 okt 2012 17:35

Re: Audio tweaking

Ik weet niet hoe zo'n optocoupler werkt? misschien wel door AD-DA conversie? ik weet niet of het verlies of vertraging geeft. Het wordt in ieder geval toegepast bij brom in de installatie en daar heb ik gelukkig geen last van.

groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 06 okt 2012 18:06

Re: Audio tweaking

Helemaal van de hoed en de rand weet ik het ook niet,
maar er zijn meer techneuten op dit forum die dat wel weten en misschien
ons een tipje van de sluier kunnen oplichten.

Ik dacht dat het zoiets was van:
audio er in, wordt omgezet in optisch signaal,
dan via glasvezel naar ontvangertje en dan weer om gezet in electrisch signaal
maar weet het niet zeker.
Maar op die manier is er geen fysiek electrisch contact tussen de 2 apparaten.

We horen het vast wel :D

Bartmans

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 06 okt 2012 18:20

Re: Audio tweaking

Zelfs de gebruikte stroomverdelers geven hoorbaar kwaliteitsverschil.
misschien wel een aardige link:
http://www.peacockaudio.nl/nieuwsbrief/Peacock%20Audio-%20Nieuwsbrief%20%20september%202012..pdf
Maar of de gemiddelde Hauptwerker bijna 4000 euro voor een stekkerdoos overheeft.
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 06 okt 2012 18:51

Re: Audio tweaking

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

geen 4000 euro, ga meteen gelijkstroom aanvragen
weg met die storingen :D

Kunnen we die hele handel niet op auto accu's laten draaien?

Bartmans

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 06 okt 2012 19:11

Re: Audio tweaking

Ik denk het wel, maar moet je er misschien weer een omvormer tussen zetten voor gelijkstroom naar wisselstroom. Of alle voedingen eruit slopen.


Je ziet maar overal is een markt voor. Voor ons is het van belang in elk prijssegment het beste eruit te kunnen halen.

Maar zo gaan we weer van de bedoeling van Jan af.

mvg

André
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 06 okt 2012 20:03

Re: Audio tweaking

Heb op mijn Hauptwerk installatie wel net filtering toegepast namelijk het Monster powercenter HTS1000 MK2
Dit filtert vervelende hoogfrequent vervuiling uit het net en zorgt er tevens voor dat je kostbare Hauptwerk set beveiligd is tegen onweer inslag in je lichtnet. Geeft voor mijn gevoel een net wat schoner geluid maar helaas kan je het niet even snel omschakelen dus of het echt hoorbaar is ???

Groet Jan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 okt 2012 23:51

Re: Audio tweaking

Loosman schreef:Ik weet niet hoe zo'n optocoupler werkt?

Een opto coupler bestaat uit een LED (licht gevende diode) en een fotogevoelige transistor in 1 huisje.
Het door een LED uitgezonden licht wordt opgevangen door de transistor

Maar waarom geen isolatietrafo gebruiken? Dit is een trafo die 1 op 1 is en die je aansluit op 220 V.
Aan de achterzijde komt er dus ook 220 V uit en daar sluit je je apparatuur op aan. Je bent dus gescheiden van het net.

Verder filters in de 220 V leiding zetten
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 08 okt 2012 11:11

Re: Audio tweaking

Allereerst, ik ben geen techneut. Maar, dat wil niet zeggen dat ik daardoor nooit technische problemen heb... :roll:

Ik lees wat over brommen etc. en daar komt bij mij een vraag omhoog.

Mijn HW installatie gaat d.m.v. een stereo versterker naar mijn Subwoofer, die split vervolgens het geluid op een crossover van 85 hz naar de twee speakers.

Ik heb dus nu nog een ingang over om mijn subwoofer, voor een onversterkt signaal.
Dat is een gewone tulip ingang, rood/wit. Dus twee aansluiting IN.

Mijn stereo installatie, want die heb ik ook nog, ja, ik heb dus twee surround installaties in onze woonkamer :oops: , geeft een onversterkt signaal naar een subwoofer, doch dat is een mono uitgang. Dus slechts één tulip stekker kan daar op aangesloten. Bv. alleen rood of alleen wit UIT.

En nu die brom, zodra ik een tulip stekker aansluit op de sub, gaat hij brommen en niet zo'n beetje ook. En dan zonder dat de UIT van de versterker van mijn STEREO, niet HW, is aangesloten.

Hoe lossen we dat op? Alles is ongeaard.
Ik kreeg destijds het advies van een ander forumlid: Het verbinden d.v.m. een draad aan de achterzijde van beide versterkers, maar geeft geen resultaat.
Ook het omdraaien van stekkers, alles op dezelfde voeding, niets helpt.
Wat kan dit dan zijn?
Heeft dat ook iets te maken, met wat jullie hier noemen?
Of weten jullie wellicht een oplossing?? Ik heb hierover volgens mij al eens eerder een vraag gesteld, doch de tijd gaat door, de techniek en onze(vooral jullie... ;) ) ontwikkeling ook....
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 08 okt 2012 12:53

Re: Audio tweaking

Hoi Kees

Ik denk dat je probleem komt door de dubbele aansluiting van en speakers en cinch waardoor je een aardlus maakt.
Je zou eens de front speakers gewoon op de stereo moeten aansluiten en dus niet via de sub en de sub op een pre out van de versterker. Als je een subout uitgang op je versterker hebt dan wordt in je versterker automatisch de 2 stereo kanalen gemixt tot 1 mono kanaal zodat 1 cinch snoer naar de sub voldoende is.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 08 okt 2012 13:12

Re: Audio tweaking

Oké, dank je Jan!
Dan kan ik dus niet combineren, want de versterker van mijn HW heeft alleen stereo, geen subwoofer uitgang.
Dan weet ik nu dus dat ik dit gewoon niet kan. Enneh, twee woofers, dat gaat hem niet worden....
Wel jammer dat het dus niet kan, want ik was erg benieuwd wat het effect zou zijn. Ik heb nl. een erg mooie surroundset en de frontspeaker van mijn Stereo zijn ook Magnat, de Monitor Supreme 1000(ja ik ben fan van Magnat, zoals jij het van KEF bent ;-) )
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 okt 2012 22:10

Re: Audio tweaking

Kees

m.i. trekt Jan de juiste conclusie: een creëert een aardlus.
Kun jij de surroundset niet aansluiten op HW en ook de subwoofer van HW op die surroundset aansluiten en dit geheel inzetten voor zowel HW en voor je surroundsysteem? Je zult het surroundsysteem en HW toch niet gelijktijdig gebruiken?

Evert-Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 08 okt 2012 22:17

Re: Audio tweaking

Wat zou het effect wezen als je alle apparatuur
die met hauptwerk zou moeten gaan werken
aan zou sluiten via zo APC Backup-UPS, dan loopt de
hele handel via een stabiele accu toch?
Of gooi ik nu dingen door elkaar?

Bartmans
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 08 okt 2012 22:46

Re: Audio tweaking

Het moet wel werken via zo'n APC. ik twijfel alleen of zo'n apparaat voldoende vermogen kan leveren voor een heel hauptwerk systeem van PC en versterkers etc.

groet Jan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 08 okt 2012 23:23

Re: Audio tweaking

Ik neem aan dat de topic starter en een aantal daarop volgende reacties niet serieus zijn bedoeld? Interlinks versus dropveters enz. Rechtsgedraaide luidsprekerkabel met zuurstofloze koperzilvergoudmixture.....
Vanaf de aardlussen staan we weer met beide benen op de grond?

Ik ben benieuwd.

Jan


edit: http://www.breem.nl/pgrijtje.htm Voor nadere onderbouwing
Laatst bijgewerkt door Jan op 08 okt 2012 23:54, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 okt 2012 23:50

Re: Audio tweaking

Bartmans schreef:Wat zou het effect wezen als je alle apparatuur
die met hauptwerk zou moeten gaan werken
aan zou sluiten via zo APC Backup-UPS, dan loopt de
hele handel via een stabiele accu toch?
Of gooi ik nu dingen door elkaar?

Bartmans
"een stabiele accu" voorkomt geen brom. De APC Backup-UPS zet via een hoogfrequent oscillator de accuspanning weer om in 220 V. En juist dat hoogfrequent signaal, dat ook in de 220V terug te zien is, zou je wel eens in het audio kunnen horen. Ik heb het nooit geprobeerd (alleen maar servers op zo'n UPS gebruikt), maar verwacht het wel.

Voor de liefhebber om e.e.a. over brom na te lezen (in NL taal): http://www.z74.net/FAQ-Brom.txt

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 09 okt 2012 00:06

Re: Audio tweaking

Loosman schreef:Heb op mijn Hauptwerk installatie wel net filtering toegepast namelijk het Monster powercenter HTS1000 MK2
Dit filtert vervelende hoogfrequent vervuiling uit het net en zorgt er tevens voor dat je kostbare Hauptwerk set beveiligd is tegen onweer inslag in je lichtnet. Geeft voor mijn gevoel een net wat schoner geluid maar helaas kan je het niet even snel omschakelen dus of het echt hoorbaar is ???

Groet Jan


Bij een directe inslag helpt geen enkele beschermingsmaatregel tegen het definitief naar de andere wereld helpen van elektronica. De enige werkende maatregel is de steker uit het stopcontact halen (en van de andere daarmee galvanisch verbonden apparatuur, dus je PC, maar ook de audioversterker, en overige netspanningsapparatuur en vergeet ook niet het eventueel aanwezige ethernetkabeltje).
De genoemde apparatuur kan wel de gevolgen van "overspanning" of de verzekeringskreet "hemelvuur" beperken of voorkomen dat je apparatuur defect raakt. Voorwaarde is wel dat het beschermingsapparaat/stekerdoos aangesloten wordt op een contactdoos voorzien van een beschermingsleiding, dus een geaard stopcontact. Anders kan de overspanning niet worden afgevoerd.
Daarnaast kan professionele bliksembeveiliging ook uitkomst geven. Daar hangt ook een bijbehorend prijskaartje aan en bestaat dan uit een grofbeveiliging (afleiden bliksemstroom), middenbeveiliging (afleiden grove overspanningen en stromen) en fijnbeveiliging (afleiden overspanningen). De in de reguliere handel verkrijgbare "onweersbeveiligingen" bestaan slechts uit fijnbeveiliging.

J. Nieuwland
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 09 okt 2012 00:32

Re: Audio tweaking

Hoi Jan

Het draaft soms wel eens te ver door. Interlinks van 2000 euro gaat me te ver. Maar het verschil tussen een dropveter en een redelijke kabel van bijv. 50 euro is zeker hoorbaar. Veel mensen op dit forum horen ook verschil tussen een orgel geladen in 24 bits v.s. 20 bits. En ik denk dat het verschil in kabels vergelijkbaar is.
Laatst heb ik in mijn Hauptwerkset mijn luidsprekerkabels vervangen door wat betere monster luidspreker kabels en het vreemde was dat ze in de eerste instantie helemaal niet goed klonken. Het geluid was kil en had weinig diepte dus dat was een tegenvaller. Het gekke is dat nu na enige tijd draaien op deze kabels het geluid veel beter is geworden. Het geluid is veel rustiger en transparanter en nu klinken ze prachtig. Ook weer zo'n fenomeen het inspelen van kabels.
Het leuke is dat op fora wereldwijd over kabels er altijd mensen zijn zoals jij die volledig tevreden zijn met hun dropveters en de aanschaf van duurdere kabels onnodig vinden ja zelfs belachelijk maken. Jan ik zou toch maar eens wat met kabels gaan experimenteren zoals ik veel gedaan heb in het verleden en wellicht kom je dan tot een gehoormatig andere conclusie. Misschien heb je jezelf jaren lang tekort gedaan. ;)
Als je je dan wat meer in de materie wilt verdiepen zoek dan maar bijv. eens naar het woord aardlus op het internet dan zal je zien dat het voor sommige installaties een echt probleem kan zijn.

Groet Jan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 09 okt 2012 09:05

Re: Audio tweaking

Loosman schreef:Hoi Jan

Het draaft soms wel eens te ver door. Interlinks van 2000 euro gaat me te ver. Maar het verschil tussen een dropveter en een redelijke kabel van bijv. 50 euro is zeker hoorbaar. Veel mensen op dit forum horen ook verschil tussen een orgel geladen in 24 bits v.s. 20 bits. En ik denk dat het verschil in kabels vergelijkbaar is.
Laatst heb ik in mijn Hauptwerkset mijn luidsprekerkabels vervangen door wat betere monster luidspreker kabels en het vreemde was dat ze in de eerste instantie helemaal niet goed klonken. Het geluid was kil en had weinig diepte dus dat was een tegenvaller. Het gekke is dat nu na enige tijd draaien op deze kabels het geluid veel beter is geworden. Het geluid is veel rustiger en transparanter en nu klinken ze prachtig. Ook weer zo'n fenomeen het inspelen van kabels.
Het leuke is dat op fora wereldwijd over kabels er altijd mensen zijn zoals jij die volledig tevreden zijn met hun dropveters en de aanschaf van duurdere kabels onnodig vinden ja zelfs belachelijk maken. Jan ik zou toch maar eens wat met kabels gaan experimenteren zoals ik veel gedaan heb in het verleden en wellicht kom je dan tot een gehoormatig andere conclusie. Misschien heb je jezelf jaren lang tekort gedaan. ;)
Als je je dan wat meer in de materie wilt verdiepen zoek dan maar bijv. eens naar het woord aardlus op het internet dan zal je zien dat het voor sommige installaties een echt probleem kan zijn.

Groet Jan


Hallo Jan
Ik heb een elektrotechnische achtergrond en om die (natuurkundige) redenen beweer ik -en meerdere met mij- dat een interlink van tig-euro's niet beter presteert dan een standaardkabel van zeg 10 euro's. Lengte enz. wel in acht genomen! Ditzelfde geldt voor luidsprekerkabels. Hier geldt ook dat het signaalverlies nihil is bij voldoende kabeldikte en weinig weerstand/impedantie. Zou zelfs van ijzer of aluminium kunnen zijn in plaats van koper, of zilver van mijn part.
De meeste mensen "luisteren" met de ogen..............en wordt de kwaliteit beoordeeld aan het uiterlijk en de daarvoor neergelegde euro's.
De zwakste schakel in een audioketen, dus tussen het opwekken en het weergeven, is de luidspreker zelf. Het is beter om de centen van de dure interlinks, speciale netsnoeren, filters, kegeltjes, trillingsrubbers, resonantiebeperkers en weet niet wat voor -wat mij betreft- flauwekul, te investeren in goede speakers. En met goed bedoel ik nogmaals niet per definitie uiterlijk en betaalde prijs.
Ik zou je willen wijzen op het linkje dat ik in mijn vorige post heb toegevoegd. Dat verhaal onderschrijf ik van harte. Om dit soort discussie's niet verder te laten lopen -is elders op het www al genoeg over gezegd- laat ik het hierbij. Vanzelfsprekend staat het jou of anderen vrij dit draadje verder te laten lopen.

Jan
Laatst bijgewerkt door Jan op 09 okt 2012 21:08, in totaal 3 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 09 okt 2012 10:00

Re: Audio tweaking

Ha, 2 Jannen in de boxring....toevallig heb ik zelf ook een electronica-achtergrond, waardoor ik ook nogal skeptisch sta tegenover begrippen als "inspelen"van een kabeltje.

Maar zou de menselijke geest met zijn onvermijdelijke subjektiviteit, hier niet in meespelen?? Dat je bv na verloop van tijd went aan een bepaald fenomeen en het dan dus prima vindt; er is dan natuurkundig nix veranderd, behalve dan die verbindingen in het brein.......

Bij de beoordeling van luidsprekers zie je dit ook; verhelderend zijn vaak de verslagen van blinde tests voor een panel.

Feit is wel, dat ik Jan heb leren kennen als iemand met goede oren........wie weet hebben techneuten wel minder goede oren omdat ze gewend zijn alles met hun metertjes vast te stellen......

Of zou er TOCH nog een - nog - niet meetbare parameter een rol spelen bij geluidsweergave??

O ja, tot slot nog een kleine aanvulling op al die anti-storingsmaatregelen: gebruik een schone aarde! Dwz dat je dus een pijp in de grond laat slaan die alleen maar verbonden wordt met je geluidsinstallatie.
De zgn "aarde' van je stroomdoos is verre van schoon!!

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 09 okt 2012 10:33

Re: Audio tweaking

Evert-Jan schreef:Kees

m.i. trekt Jan de juiste conclusie: een creëert een aardlus.
Kun jij de surroundset niet aansluiten op HW en ook de subwoofer van HW op die surroundset aansluiten en dit geheel inzetten voor zowel HW en voor je surroundsysteem? Je zult het surroundsysteem en HW toch niet gelijktijdig gebruiken?

Evert-Jan

Ha Evert-Jan,

de positie wordt dan dusdanig anders, dat ik achterin de kerk kom te zitten. Nu doe ik dat op zondag graag, maar met hw niet ;)
Zoals jij het schets heb ik het al geprobeerd, doch dan zit ik figuurlijk gesproken, links achterin en dat bevalt toch echt niet.
Ik laat het maar zoals het nu is. Want nu zit ik midden in het geluid en dat bevalt me uitstekend.

Overigens, mijn pc geeft sinds ik de cpu vastzette geen krimp meer! Dank nogmaals voor je tips van destijds! Draait als een speer, op minimale services en toch kan ik er nog mee internetten. Zonder HW neemt mijn windows 796 mb in beslag, met een enkele keer een piek naar 899. Lijkt mij niet verkeerd, toch?
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 09 okt 2012 12:03

Re: Audio tweaking

Geert schreef:Ha, 2 Jannen in de boxring....toevallig heb ik zelf ook een electronica-achtergrond, waardoor ik ook nogal skeptisch sta tegenover begrippen als "inspelen"van een kabeltje.

Maar zou de menselijke geest met zijn onvermijdelijke subjektiviteit, hier niet in meespelen?? Dat je bv na verloop van tijd went aan een bepaald fenomeen en het dan dus prima vindt; er is dan natuurkundig nix veranderd, behalve dan die verbindingen in het brein.......

Bij de beoordeling van luidsprekers zie je dit ook; verhelderend zijn vaak de verslagen van blinde tests voor een panel.

Feit is wel, dat ik Jan heb leren kennen als iemand met goede oren........wie weet hebben techneuten wel minder goede oren omdat ze gewend zijn alles met hun metertjes vast te stellen......

Of zou er TOCH nog een - nog - niet meetbare parameter een rol spelen bij geluidsweergave??

O ja, tot slot nog een kleine aanvulling op al die anti-storingsmaatregelen: gebruik een schone aarde! Dwz dat je dus een pijp in de grond laat slaan die alleen maar verbonden wordt met je geluidsinstallatie.
De zgn "aarde' van je stroomdoos is verre van schoon!!

HG

Geert


Schone aarde?. Volgens mij is een geluidsinstallatie zodanig geïsoleerd dat er 2-polige netspanningsstekers worden gebruikt en dus helemaal niet verbonden zijn met de veiligheidsaarde van de wandcontactdozen. Externe geluidskaarten worden vaak gevoed via adapters, dit levert dus ook geen probleem op met een "storende aarde".
Daar komt bij dat ik me afvraag of het volgens NEN1010 (laagspanningsinstallaties) wel toegestaan is om een extra aardpen te slaan zonder potentiaalvereffeningsleiding naar de bestaande aardpen.
Een PC is normaliter wel verbonden met de randaarde/veiligheidsaarde. Theoretisch zou deze "last"kunnen hebben van een "storende aarde".
Zelf denk ik dat de investering van een extra aardpen normaliter weggegooid geld is.

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 09 okt 2012 12:07

Re: Audio tweaking

Even als leek...
Sinds bij mij de aarde van mijn pc af is, heb ik geen bromgeluid meer, wanneer de audio aanstaat en de pc niet!

Dit staat even los van wat ik vroeg m.b.t. het koppelen van twee systemen op die éne woofer hoor!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 09 okt 2012 12:45

Re: Audio tweaking

Hoi Geert

Ik dacht waar blijf je? :D

Hoi Jan

Ik begrijp dat ik in jullie mijn meerdere moet bekennen m.b.t. elektrotechniek en misschien val ik genadeloos door de mand als je mij blind naar de kabels laat luisteren.
Toch mag ik zeggen dat ik wel enige ervaring met kabels heb. In mijn jongere jaren heb ik samen met 2 andere bevriende audiofielen (he he ben eindelijk uit de kast :lol: :lol: ) veel geëxperimenteerd met kabels/versterkers/spikes/sacd spelers etc. Heb veel kabels gehad waarbij ik zelf ook het nodige heb gesoldeerd (met zilversoldeer uiteraard :!: ) Bij ons in Den Haag heb je studio 107 waar je van sommige kabel makers af en toe meterware kan kopen. Ben eerst begonnen met de van den hull d102 een zelf gesoldeerde verzilverde kabel. later de van den Hull the second (carbon) gehad toen de Siltech New York (hybride) daarna weer zelf de Siltech ST18(goud) in elkaar gesoldeerd en nu heb ik op mijn Hauptwerk installatie de Chord Grimson (koper). Gehoormatig vond ik de Siltech ST 18 en nu de Grimson het beste.De van den Hull d102 klonk soms mooi maar vaak ook te fel in het hoog, de Siltech New York had iets in de weergave wat irriteerde. De Van den hull the second klonk in mijn oren te terughoudend.
Het leuke is dat ik een gedeelte van de bezwaren die ik tegen de New York en the Second had ook terug vond in testen van deze kabels in audio bladen.
Maar goed zuiver wetenschappelijk/meet-technisch gezien zullen jullie wel gelijk hebben maar ja muziek is emotie en dan denk ik dat er toch wel wat meer aan de hand is dat nu misschien nog niet meetbaar is.

groet Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 09 okt 2012 16:22, in totaal 1 keer bewerkt.
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com