Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hauptwerk gefaseerd aanschaffen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 20

Geregistreerd: 12 okt 2012 11:46

Bericht 12 okt 2012 11:55

Hauptwerk gefaseerd aanschaffen

Al zo’n 15 jaar speel ik – met veel plezier – op een Johannus-orgel (Wesley Festivo 27). Maar zo onderhand raak ik een beetje ‘uitgekeken’ op het geluid van dit orgel. Nu ben ik in eerste instantie gaan kijken naar wat Johannus op dit moment te bieden heeft aan orgels en wat er verder nog te krijgen is. Ik kwam zodoende ook terecht bij Hauptwerk.

Over Hauptwerk lees ik veel enthousiaste verhalen (o.a. op dit forum). Op internet heb ik al verschillende muziekopnames van Hauptwerk beluisterd, hoewel de kwaliteit me soms tegenvalt (maar dat kan er ook aan liggen dat ik de muziek beluister op mijn laptop; de boxen hiervan zijn natuurlijk niet echt ‘goed’ te noemen).
Is het geluid van een Hauptwerk sampleset echt zoveel beter als van een nieuwe Johannus (of ander elektronisch orgel) wat betreft de benadering van het geluid van een echt orgel?

Wat ik overigens wel een groot voordeel vind van Hauptwerk is dat je verschillende samplesets kunt gebruiken. Daarom ben ik ook eens aan het kijken wat ik met Hauptwerk zou kunnen. Nu vraag ik me af of het ook mogelijk is om Hauptwerk ‘gefaseerd’ aan te schaffen. Dus eerst een computer met de software en na een tijdje een speeltafel voor Hauptwerk.
De computer zou ik dan in eerste instantie willen aansluiten om mijn huidige orgel en ook het geluid wil ik dan via de speakers van het orgel laten klinken. Heeft iemand ervaring met deze opstelling; is dit een optie die bevredigend werkt?
Ik verwacht namelijk niet dat het gefaseerd aanschaffen een probleem zal zijn; een speeltafel aansluiten op een bestaande pc-configuratie zal waarschijnlijk niet veel probleem opleveren. Ik vraag me met name af of de kwaliteit van het geluid goed zal zijn.

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 12 okt 2012 12:05

Re: Hauptwerk gefaseerd aanschaffen

Beste Arjan,

Je kunt je eigen orgel alleen als speeltafel gebruiken, wanneer het een 'midi-signaal' naar buiten stuurt. Je PC moet immers weten welke toets wordt ingedrukt.

Heeft jouw orgel een midi-uitgang?

Berichten: 20

Geregistreerd: 12 okt 2012 11:46

Bericht 12 okt 2012 13:29

Re: Hauptwerk gefaseerd aanschaffen

Mijn orgel is voorzien van midi in/out/thru. Dat gaat dus in ieder geval werken.

Maar ik begrijp dus goed dat ik de speakers van het orgel niet kan gebruiken voor de output? Op het orgel zitten namelijk ook poorten (L+R) voor aux in/aux out/ext. rev.

Wat kan ik evt. als alternatief gebruiken voor de output van het geluid. Boxen van een pc zijn waarschijnlijk ook niet echt geschikt voor een geluidsweergave?

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 12 okt 2012 13:32

Re: Hauptwerk gefaseerd aanschaffen

Jawel, je kunt de speakers van het orgel gebruiken, via de aux in. Voor een beginfase van een gefaseerd project is dat best te doen. Maar uiteindelijk wil je toch meer. Een goede koptelefoon is al veel beter.

ArjanB schreef:Over Hauptwerk lees ik veel enthousiaste verhalen (o.a. op dit forum). Op internet heb ik al verschillende muziekopnames van Hauptwerk beluisterd, hoewel de kwaliteit me soms tegenvalt (maar dat kan er ook aan liggen dat ik de muziek beluister op mijn laptop; de boxen hiervan zijn natuurlijk niet echt ‘goed’ te noemen).
Is het geluid van een Hauptwerk sampleset echt zoveel beter als van een nieuwe Johannus (of ander elektronisch orgel) wat betreft de benadering van het geluid van een echt orgel?

Steek maar eens een koptelefoon in je laptop. Het hoeft niet eens een goeie te zijn. Dan hoor je al wel hoe ongelooflijk veel beter HW klinkt dan een Johannus. En met de goede apparatuur wordt het dus nog veel beter...
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 12 okt 2012 13:33

Re: Hauptwerk gefaseerd aanschaffen

ArjanB schreef:Over Hauptwerk lees ik veel enthousiaste verhalen (o.a. op dit forum). Op internet heb ik al verschillende muziekopnames van Hauptwerk beluisterd, hoewel de kwaliteit me soms tegenvalt (maar dat kan er ook aan liggen dat ik de muziek beluister op mijn laptop; de boxen hiervan zijn natuurlijk niet echt ‘goed’ te noemen).
Is het geluid van een Hauptwerk sampleset echt zoveel beter als van een nieuwe Johannus (of ander elektronisch orgel) wat betreft de benadering van het geluid van een echt orgel?


Ja Arjan, het geluid is significant beter. Neem eens een goede koptelefoon en ga eens een uurtje op Contrebombarde luisteren. Bezoek eens iemand uit je buurt, die op HW speelt. Je slaat stijl achterover van verbazing, na het geluid van de anderen gehoord te hebben. Ik overdrijf niet, het is echt zo.

Het gefaseerd aanschaffen is geen probleem, doen we bijna allemaal. Wel moet je jezelf niet vergissen qua boxen, je orgelboxen zijn feitelijk niet geschikt. Je moet boxen boven je hebben, hetzij voor of achter je. Met een start in stereo zul je al een feestje hebben!

Succes!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 12 okt 2012 13:33

Re: Hauptwerk gefaseerd aanschaffen

Ah, Gerrit was gelijk met mij... Enfin, we hebben eenzelfde soort reactie, dus... ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 20

Geregistreerd: 12 okt 2012 11:46

Bericht 12 okt 2012 13:35

Re: Hauptwerk gefaseerd aanschaffen

Gerrit schreef:Een goede koptelefoon is al veel beter.

Met een koptelefoon spelen is een optie, maar vind ik zelf nooit zo prettig. Ik heb altijd ruzie met de draad. En ik laat mijn huisgenoten graag meegenieten van mijn spel. (Of ze dat altijd op prijs stellen is natuurlijk de vraag...)
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 12 okt 2012 13:37

Re: Hauptwerk gefaseerd aanschaffen

Nou, ik heb ook de gruwel van zo'n ding, maar om je te oriënteren is het wel even handig hè.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 12 okt 2012 16:28

Re: Hauptwerk gefaseerd aanschaffen

Arjan,

Als je een midi-uitgang hebt, kun je met je huidige orgel voorlopig vooruit.

Belangrijke tip: koop alleen spullen waar je blijvend wat aan hebt. Dus geen 'tussenoplossing' kiezen (b.v. goedkope speakers) en die dan later weer op Marktplaats proberen te slijten. Al doende kun je stap voor stap je systeem opbouwen.

Ikzelf ben begonnen met een PC (let op dat je een beetje stevige processor, maar vooral een groot werkgeheugen nodig hebt; in ieder geval eentje die je kunt uitbreiden: de specificaties kun je elders op dit forum vinden; goede geluidskaart), maar je kunt het natuurlijk voorlopig op de laptop doen.

Wat je nodig hebt, is in ieder geval en midi-kabel (tussen orgel en PC).

Hauptwerk klinkt het beste met actieve speakers, die je dus direct aan je geluidskaart hangt. Het beste kun je 2 kleine, maar goede speakers kopen, die je op je orgelkast kwijt kunt. Een goede optie is Adam A5X, of iets soortgelijks.

Je kunt tussen je geluidskaart en deze speakers ook nog een filter zetten (kost niet veel), die de lage tonen eruit filtert en deze naar je orgel stuurt. Als je de lage tonen (bv < 120 Hz) via je orgel afspeelt, geeft dat nog wel een redelijk resultaat. Bij mij tenminste.

Voor de hoge tonen zou ik inderdaad aparte speakers gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Dirk1 op 12 okt 2012 20:04, in totaal 1 keer bewerkt.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 12 okt 2012 16:55

Re: Hauptwerk gefaseerd aanschaffen

Berichten: 20

Geregistreerd: 12 okt 2012 11:46

Bericht 26 okt 2012 15:01

Re: Hauptwerk gefaseerd aanschaffen

Inmiddels een midi-kabel aangeschaft. De gratis versie van Hauptwerk gedownload en op een laptop geïnstalleerd. Het is nog niet de meest optimale situatie, maar nu kan ik tenminste eens horen en zien hoe Hauptwerk werkt.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 56 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com