Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Probleem midi

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 20

Geregistreerd: 12 okt 2012 11:46

Bericht 26 okt 2012 21:21

Probleem midi

Inmiddels heb ik de gratis versie van Hauptwerk draaiend op een laptop. Het geluid via de speakers van de laptop was niet echt om over naar huis te schrijven, maar met een set computerboxen die ik heb staan klinkt het al een stuk beter. (Zelfs mijn vrouw is er van overtuigd dat dit veel mooier klinkt als een elektronisch orgel; dat biedt perspectief voor een eventuele aanschaf.)

Waar ik nu tegen aan loop is dat ik een probleem heb dat zich het beste laat omschrijven als een hanger (zoals in een mechanisch orgel). Als ik op een klavier speel, dan blijft de toets hangen als ik deze loslaat op de speeltafel, terwijl op een ander klavier (waar ik dus niet op speel) dezelfde toets wordt ingedrukt. Heel bijzonder allemaal omdat het niet af en toe is, maar heel vaak. Hetzelfde gebeurt ook als ik het pedaal gebruik.

In het forum kwam het programma midi-ox voorbij. Dit heb ik geïnstalleerd en het volgende valt dan op:
- wanneer je de toets indrukt, dan verandert de status van toets C op kanaal 2 in 'on'
- wanneer je de toets loslaat, dan verandert de status van toets C op kanaal 1 in 'off'.
Gevolg is dan dat op klavier 2 de C blijft ingedrukt, maar ook dat de C op klavier 1 wordt ingedrukt.

En dan moet je daarbij voorstellen dat bij een snelle toonladder over een octaaf minimaal twee toetsen blijven 'hangen'. Probeer dan maar eens een heel stuk van bv. Bach te spelen.

Het probleem doet zich alleen voor op kanaal 2 (zwelwerk) en kanaal 3 (pedaal) voor; en altijd in combinatie met kanaal 1 (hoofdwerk). Ook als ik midi-kanaal 1 uitschakel wordt van kanaal 2 een signaal voor kanaal 1 verstuurd.

Herkent iemand dit probleem? Heeft dit te maken met mijn midi-speeltafel (Johannus orgel) of evt. met mijn midi interface kabel?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 okt 2012 21:29

Re: Probleem midi

hoi
Arjan,

ik zou het volgende eerst even proberen
het totaal resetten van je midi in hauptwerk(organ configuratio wizard)
alle klavieren,zwelpedaal, en voetpedaal opnieuw toewijzen

en even bij general setting-naar midi ports en daar kijken of je juiste midi hardware aangevinkt zijn

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 20

Geregistreerd: 12 okt 2012 11:46

Bericht 29 okt 2012 19:32

Re: Probleem midi

Jan Wim schreef:het totaal resetten van je midi in hauptwerk(organ configuratio wizard)
alle klavieren,zwelpedaal, en voetpedaal opnieuw toewijzen

en even bij general setting-naar midi ports en daar kijken of je juiste midi hardware aangevinkt zijn

Ik heb een reset uitgevoerd zoals door Jan Wim beschreven. Ook heb ik de instellingen van de Midi Ports gecontroleerd bij de General Settings. Het probleem blijft helaas bestaan.

Ik denk eigenlijk dat het probleem niet in Hauptwerk zit. Als ik het programma Midi-ox gebruik, zie ik hetzelfde. (En als ik Midi-ox open heb staan kan ik Hauptwerk niet starten omdat de midi-interface dan in gebruik is.) Het probleem lijkt dus ergens voor Hauptwerk te zitten (computer, speeltafel of midi-kabel).

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 okt 2012 19:41

Re: Probleem midi

maar zie je als je het prgoje midi ox draait, wel dat als je toetsen indrukt, dat er vermeld word NOTE ON en NOTE OFF ????

met het daarbij behorende kanaal?

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 okt 2012 19:42

Re: Probleem midi

eerst hauptwerk starten en daarna midi ox

of midi medic dit progje werkt ook goed

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 20

Geregistreerd: 12 okt 2012 11:46

Bericht 29 okt 2012 19:50

Re: Probleem midi

Jan Wim schreef:maar zie je als je het prgoje midi ox draait, wel dat als je toetsen indrukt, dat er vermeld word NOTE ON en NOTE OFF ????

met het daarbij behorende kanaal?

Ja, je ziet inderdaad per toets die je aanslaat NOTE ON/OFF met daarbij een kanaal. Alleen heb je bij zo'n 20% van de toetsaanslagen bij het indrukken van de toets een ander kanaal dan bij het loslaten:
- wanneer je de toets indrukt, dan verandert de status van toets C op kanaal 2 in 'on'
- wanneer je de toets loslaat, dan verandert de status van toets C op kanaal 1 in 'off'.
Gevolg is dan dat op klavier 2 de C blijft ingedrukt, maar ook dat de C op klavier 1 wordt ingedrukt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 okt 2012 20:21

Re: Probleem midi

per klavier zou je het zelfde kanaal moeten blijven houden

welk type Johannus is dit??????
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 20

Geregistreerd: 12 okt 2012 11:46

Bericht 29 okt 2012 21:16

Re: Probleem midi

Jan Wim schreef:per klavier zou je het zelfde kanaal moeten blijven houden

Dat idee had ik ook al. Wat mij wel opvalt is dat het probleem niet speelt bij kanaal 1. Maar kanaal 2 en kanaal 3 storen op kanaal 1. Wat dan ook weer opvalt is dat ze alleen storen op kanaal 1 (voor zover ik nu boven water heb kunnen krijgen). Kanaal 2 stoort dus nooit met kanaal 3.

Jan Wim schreef:welk type Johannus is dit??????

Een Johannus Wesley Festivo.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 okt 2012 21:36

Re: Probleem midi

misschien weer een beroemde truc van Johannus?

een draai in het midi signaal, ik weet wel dat johannus er bij bepaalde serie's een bijzondere midi in verwerkt

maar aan de andere kant is het vreemd dat dan alleen kanaal 1 vreemd doet
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 30 okt 2012 10:48

Re: Probleem midi

Ik zie 2 mogelijkheden:
1. de MIDI-kabel is van slechte kwaliteit en vervormt de signalen.
2. de Johannus zendt de signalen verkeerd uit.

De vraag is nu: zijn het steeds dezelfde tonen die storen, en storen die tonen altijd? Dan is het waarschijnlijk 2. Storen tonen de ene keer wel en de andere keer niet, dan is het 1.

Als het 1 is:
ga op zoek naar een betere MIDI-kabel en probeer het daar mee.

Als het 2 is:
Welke uitgang gebruik je van je Johannus? Als ik het goed begrepen heb, heeft een Johannus 2 uitgangen: OUT en SEQ. De ene is programmeerbaar en het zou dus kunnen zijn dat daarbij iets fout gegaan is. Misschien de andere proberen? Of anders je Johannus resetten? Ik roep maar wat hoor, ik heb zelf geen ervaring met Johannus. Ik zou ook nog kunnen zijn dat er inderdaad een softwarebug in je Johannes zit. Dan zou ik even contact opnemen met Johannus om dat te laten verhelpen.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 okt 2012 11:53

Re: Probleem midi

Hoi Arjan

Gebruik je de midi ingang(game port?) en geluidskaart van je laptop?
Misschien toch overwegen om een externe dedicated geluidskaart usb of fire wire aan te schaffen met een eigen midi controler.
Heb je gelijk al een goede Asio geluidskaart voor je toekomstige Hauptwerk plannen en wellicht is dit ook de oplossing van je Midi problemen.

Groet Jan

Berichten: 4

Geregistreerd: 06 nov 2012 20:10

Bericht 07 nov 2012 14:26

Re: Probleem midi

Ha Arjan,

ik heb hetzelfde probleem als dat jij omschrijft.
3 weken geleden de gratis versie gedownload en geïnstalleerd.
Het probleem ontstaat bij het indrukken van 3 of meer toetsen, waarna er een (in mijn ogen) willekeurige toets blijft hangen.
Mijn orgel is een Johannus Opus 25 van 4 jaar oud. Hierop zitten 3 Midi in- /uitgangen. Welke uitgang ik ook neem en welke sampleset ook geladen is, er blijven tonen hangen.
Heb jij ondertussen al een oplossing of heeft iemand anders nog een idee?

groet Martijn

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 07 nov 2012 16:59

Re: Probleem midi

Als het echt een willekeurige toets is die blijft hangen, zit het probleem waarschijnlijk in de MIDI-kabel of MIDI-interface. Gebruik je een goedkope MIDI/USB-kabel? Blijkbaar kan die niet meer dan 2 toetsen tegelijk aan. Oplossing: koop een betere.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 08 nov 2012 09:01

Re: Probleem midi

Wat bij hangende tonen / toetsen wel een wil helpen de midi kabel afkoppelen en weer aansluiten.
Wat bij Johannus ook voor problemen zorgt is een niet of niet goed geaard stopcontact.

Berichten: 4

Geregistreerd: 06 nov 2012 20:10

Bericht 09 nov 2012 17:19

Re: Probleem midi

Ik heb inderdaad een goedkope kabel aangeschaft. http://www.blueface.nl/index.php?route= ... 3goduhgAIg

Qua specificatie gelijkwaardig aan die wordt aangeboden door bijv. Mixtuur. Het orgel is aangesloten op een geaard stopcontact, dus daar ligt het niet aan.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 09 nov 2012 18:47

Re: Probleem midi

Heb dezelfde problemen.
Ben bezig met alles opnieuw te installeren na een crash van de harddisk.
Ook een Johannus Opus 25 van 4 jaar op een ongeaarde wcd. Heb een prof. Mixtuur kabel en een goedkope alternatief kabel van Midi naar USB en een prof. Focus Safire geluidskaart.
Volgende week probeer ik alle 3 te testen, dan laat ik het weten.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 nov 2012 19:04

Re: Probleem midi

MartijnB schreef:Hierop zitten 3 Midi in- /uitgangen. Welke uitgang ik ook neem en welke sampleset ook geladen is, er blijven tonen hangen.
Martijn,
je moet de MIDI SEQ uitgang gebruiken. Jij geeft aan dat op alle 3 de MIDI aansluitingen het fout gaat. Dit is vreemd want 1 van de 3 is MIDI in. :o
Wat voor PC hangt er aan de USB kabel? Kan deze is USB signaal wel "volgen", m.a.w. is hij niet te traag?

Berichten: 4

Geregistreerd: 06 nov 2012 20:10

Bericht 09 nov 2012 21:34

Re: Probleem midi

Evert Jan,

mijn Opus is voorzien van een Midi in, Midi mod en Midi seq. In mijn ogen dus 2 Midi ingangen.
Compu is een Packerd Bell laptop met 3GB memory. Bij zowel aangesloten op de midi in als de midi seq blijven toetsen hangen. Overigens gebeurd dit bij een kleine sampleset zoals de gratis Oosterwijdwerd, iets minder snel als een grotere gratis sampleset zoals Caen.

Martijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 09 nov 2012 22:05

Re: Probleem midi

Toch geen Asio for all.....
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 nov 2012 22:21

Re: Probleem midi

Martijn

Midi mod is een in/uitgang tbv Intonat programma

Ik denk niet dat het aan de PC ligt om dat een kleine set als Oosterwijtwerd ook het probleem geeft.
Probleem is wel anders dan van ArjanB. Deze had probleem met 2 manualen en pedaal.

Misschien laat de HW log file (in Helpmenu) wat zien.

't Kunnen 2 oorzaken zijn: de Midi kabel of de Johannus.
Ik weet niet of je ergens een ander MIdi kabel/interface kan regelen of dat je met de PC+Midi kabel aan een ander orgel kan koppelen. Dat is het enige om erachter te komen wat de oorzaak is.

Evert-Jan

Lia

Berichten: 82

Geregistreerd: 22 feb 2011 19:30

Woonplaats: Schiedam

Bericht 09 nov 2012 23:16

Re: Probleem midi

Ik gok dat het inderdaad de USB-MIDI converter is - ik had hetzelfde probleem met een dergelijke kabel in combinatie met een Johannus (Opus 15, een jaar of 8 oud). Daarna een Focusrite MIDI-interface gekocht en het probleem was verholpen.

Nu gebruik ik tijdelijk overigens ook weer zo'n kabel, maar nu de E-MU Xmidi 1x1 Midi (ik meen dezelfde als die MIxtuur verkoopt), en in combinatie met een (oude) Viscount, en dat werkt prima.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 10 nov 2012 18:31

Re: Probleem midi

Bij een kennis met een Johannus Positief 2, gisteravond met succes de Free versie werkend gekregen.
- Met de goedkope versie van de Midi-USB kabel op de orgel Midi-uit(SEQ), geen problemen met hangers of wat dan ook ! HW4 detecteert deze ook goed.
- PC was een Packard Bell iMedia3800 met 4 Gb, gewone eenvoudige PC.
- Onboard geluid met de standaard Realtec, met driver Asio4All versie 10!, (het vinkje 44,1 <-> 48 kHz op aan), geen merkbare vertraging, geen kraakjes of tikjes, latency buffers op 512 valt erg mee ! HW4 detecteert deze ook goed.
- Geluid uit de PC met de 3,5 mm hoofdtelefoon plug via een snoertje naar de AUX-in DIN-plug van de Positief 2. Geluid kwaliteit valt 100% mee voor deze low-budget opstelling !
- Alle gratis demo’s erop gezet, met dank aan SonusParadisi.
- Als goedkope setjes komen m.i.z. als eerste in aanmerking : Cornet van Gerben v.d. Akker (mooie, echte trompet als uitkomende stem met enkele registers van de Positief 2); Gapinge; Mijdrecht en eventueel Menesterol erbij en genieten maar !
Volgende stap zou aanschaf van de HW Basic versie kunnen zijn.

De E-MU Xmidi 1x1 Midi zal ik volgende week met de Opus 25 proberen.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 20

Geregistreerd: 12 okt 2012 11:46

Bericht 12 nov 2012 15:19

Re: Probleem midi

De afgelopen weken ben ik niet veel verder gekomen met het zoeken naar de oplossing. I.v.m ruimtegebrek heb ik mijn testopstelling (laptop, losse boxjes, enz.) opgeruimd en daarna ook niet meer opgebouwd. Wel jammer dat ik de oorzaak niet heb gevonden, maar het ging mij met name om te kijken wat Hauptwerk is, wat de mogelijkheden zijn en voornamelijk hoe het klinkt. Wat dat betreft ben ik eigenlijk wel overtuigd van de klank en mogelijkheden van Hauptwerk.
Dus nu maar eens kijken wat er allemaal te krijgen is. Waarschijnlijk ga ik op zoek naar een oplossing met een console/speeltafel waarbij alles is ingebouwd, dus geen losse onderdelen. Wordt vervolgd...

Berichten: 4

Geregistreerd: 06 nov 2012 20:10

Bericht 30 nov 2012 13:10

Re: Probleem midi

GerrGouw schreef:....De E-MU Xmidi 1x1 Midi zal ik volgende week met de Opus 25 proberen.


Gerrit,

is het nog gelukt bij de Opus 25?

Martijn

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 01 dec 2012 12:55

Re: Probleem midi

Sorry Maarten, wat andere dingen tussendoor.

De goedkope Midi-cable met Opus 25 werkt, maar niet zomaar direct ! Kan alleen niet beoordelen of Midi snelheid minder is dan de E-MU XMidi1X1 de dure versie.
Getest met Asus laptop 4Gb; Win7-64; Asio4ALL-v2.10; HWfree; CME keyboard met USB; E-MU XMidi1X1 midi kabel op een Midi Solutions Pedal controler (los zwelpedaal); goedkope Midi-cable aan de (4 jarige) Opus 25. Dus van alles aan- en doorelkaar !
De laptop gaf alles goed weer in de hardware lijst.
Op de kabels, knipperden de Midi-in ledjes op de Opus 25 toetsaanslagen en op het bewegen van het losse zwelpedaal.

In HW door de General configuration wizard schermen lopen klik klik klaar. Helaas ! Geen Midi herkenning, geen geluid.
Die engelse schermpjes zijn nog steeds lastig voor me, maar na het aanvinken van:
Yes, Enable Midi output in het Midi Output scherm in de General configuration wizard werd alles wél herkend door HW !
Standaard staat dat vinkje op No.

De ASIO4ALL werkte ook niet direct, had het wel gedaan bij eerder geëxspirimenteer, maar na het doorlopen van diversen schermen waar de tekst AUDIO in voorkomt, werkte het opeens wel. Geen goed gevoel over en gaat me boven de pet.

Toen nog even gespeeld met Auto-detect en het keyboard.
Op het CME-keyboard zit een midi-schuifregelaartje, dat toegewezen als totaal-volume regelaar maar was ook toe te wijzen als fine-tuning (gemakkelijk als je samen speelt met andere instrumenten). De fine-tuning was ook aan het losse zwelpedaal toe te wijzen. De registers van Gapinge toegewezen aan de hoogste toetsen van het klavier.
(registreren zonder muis).

Hoop dat je er wat aan heb.
HGroet, Gerrit uit Gouda
Volgende

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 55 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com