Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

kabellengtes

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 317

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 02 nov 2012 11:05

kabellengtes

Ik blijf komen met vragen, vragen en nog eens vragen.
Hier de volgende :
Is de lengte van Midi en Audio kabels van invloed op de overbrenging : kwaliteit, snelheid .... ?
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 02 nov 2012 11:21

Re: kabellengtes

vlgs mij niet Teun, wel eventuele verlengingen, die willen wel eens storen, dat was bij mij zo. Een nieuwe, langere kabel(10 mtr.) loste alles op.
Audio mag wat dikte hebben, maar ik zou zeker niet overdrijven. Ik heb iets van 3 mm dikte geloof ik, dat werd minimaal aanbevolen, maar of je dat echt hoort, ik durf het niet zeggen. Mijn schoonvader gebruikt 1,5 mm en dat werkt ook puik.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 317

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 02 nov 2012 11:29

Re: kabellengtes

Wederom bedankt, Kees.
Het begint zo langzamerhand te kriebelen. Wachten duurt lang : moederbord is nog niet binnen, dus ik kan nog niet ècht gaan (om)bouwen.
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 nov 2012 18:33

Re: kabellengtes

http://www.midi.org/techspecs/electrispec.php: "Maximum cable length is fifty feet (15 meters)"

Bovenstaande letterlijk gekopieerd van de site: 1 feet is 1 meter :o :o

In iedergeval geldt dat de kabellengte beperkt is. Het is een digitaal signaal en bij lange kabels heb je een hoop capaciteit (pF) en daardoor vervorming van dit signaal. Bij teveel vervorming mis je enen of nullen, en gaat je orgelspel de mist in. Midi kent nl. geen checksum in de overdracht.

En speakerkabels hebben ook invloed op de kwaliteit. Zie een eerder topic van Jan (Loosman)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 nov 2012 18:47

Re: kabellengtes

:lol: :lol:
Bovenstaande letterlijk gekopieerd van de site: 1 feet is 1 meter


Die leven daar dan wel op een grote voet,

volgens mijn komt 1 Feet neer op afgerond 30,5cm

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 nov 2012 19:24

Re: kabellengtes

Jan Wim

later schoot mij te binnen: fifty, dus 50 feet :oops:

Het is dus wel goed. Sorry

Conclusie: de midikabel mag max 15 meter zijn.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 03 nov 2012 00:42

Re: kabellengtes

Hoi Teun

Kijk maar eens op het audiotweaking topic, dan zie je dat er twee stromingen zijn. De ene kant zegt dat kabels geen invloed hebben omdat dat niet bewezen is. De andere kant waar ik ook bij hoor, horen wel degelijk verschil tussen div. Kabels. Een verzilverde kabel klinkt wat agressiever als een kabel van zuiver koper. Als je bijv. Boxen hebt met aluminium dome tweeter dan kan je soms beter voor een koper kabel kiezen omdat je dan een beetje de scherpe kantjes van de tweeter kan temperen. Tis toch meestal een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeuren.
Ik gebruik zelf de Chord Grimson koper kabels en die bevallen mij uitstekend. Lekker ruimtelijk en relaxed klinkt deze kabel en het goede nieuws is dat je voor deze kabel niet je hypotheek hoeft te verhogen.

Groet Jan

Berichten: 56

Geregistreerd: 18 sep 2011 20:21

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 03 nov 2012 12:21

Re: kabellengtes

Officieel mag een MIDI-kabel 15 meter lang zijn, firewire 4.5 meter, USB 5 meter.
Audiokabel is een ander verhaal. Gaat niet alleen om lengte maar ook over materiaal ed.
Fanatieke audiofundamentalisten betalen gerust duizenden euro's voor een paar metertjes.
En een veelvoud voor de boxen/ luidsprekers.....

Gr, Dries

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 nov 2012 12:47

Re: kabellengtes

in de audio wereld is het zo, het verschil tussen een goedkoop kabeltje en een duur kabeltje is hoorbaar.....

mits alle schakels dan ook hoogwaardig zijn uiteraard.

vanaf het prijzige kabeltje tot het wel heel zeer prijzige kabeltje is het verschil nog maar 2%
zoals Jan al aangeeft Zilver is meestal wat agressief, darom word bij een gesplitst filter meestel de tweeter bedraad met koper, en het laag met zilver.

maar ik denk dat je met een doorsnee installatie nooit het verschil tussen duur en heel duur kan horen.

wat wel van belang is de lengte van je kabels, dus hier mee bedoel ik niet 1 of 10 meter audiokabel, maar dat altijd alle kabels even lang zijn.
dus heb je een box op 3meter links van je staan met een kabel van 4meter gevoed
gebruik dan ook 4meter kabel voor de box die je eventueel rechts voor je op 50cm hebt staan

altijd alle audio met gelijkwaardige kabels en lengte's aansluiten.

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 nov 2012 15:03

Re: kabellengtes

Jan Wim, heb je het bij ongelijke kabellengtes dan over looptijdverschillen?? Ik heb in de professionele sektor veel metingen moeten doen met tonnen kostende apparatuur op het gebied van groeplooptijdvervorming en aanverwante parameters.

Op grond van die ervaring kan ik dus niet met je delen, dat er in het audio-domein veel schrikbarends is vast te stellen betreffende het effekt van verschillende kabellengtes (alles uiteraard gezien binnen huiskamer-dimensies).

Als we dan eens zien, welke fabricage-toleranties er aanwezig zijn in WEL zeer bepalende onderdelen van de weergaveketen, zoals passieve en aktieve filternetwerken etc, om dan de akoestische verschillen veroorzaakt door de niet identieke plaatsing van de speakers nog maar even te verzwijgen, dan moet je toch wel ERG analytische oren hebben om die verschillen waar te kunnen nemen. Heb jij met je ongetwijfeld goede oren dat wel eens kunnen testen bij blinde proeven?? Dat een maatje van je dus de diverse lengtes en soorten kabels verwisselt zonder dat jij dat ziet??

Soms benijd ik wel mensen die dit soort subtiele verschillen kunnen waarnemen, maar gelukkig kan mijn niet zo analytische gehoor toch nog steeds genieten van mn gewone - wel met voldoende lage ohmse weerstand - luidsprekerkabeltjes......

Ben het overigens volledig eens met jouw analyse dat wel ALLE ketens op hetzelfde topniveau moeten zijn teneinde deze verschillen te kunnen waarnemen.
En dat brengt mij dan tot de konklusie dat vanuit financieel oogpunt die analytische oren toch wellicht iets minder benijdenswaardig zijn..... :oops:

HG

Geert ( ps: fraaie en gedetailleerde bouwbeschrijving van je subwoofer; voor de zelfbouwers wilde ik nog even vragen of je ook de berekening en uitvoering van het ongetwijfeld komplexe wisselfilter gaat publiceren??)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 nov 2012 15:37

Re: kabellengtes

Hoi Geert,


het gaat niet direct over looptijdverschil tussen verschillende kabellengte's

hoe langer de kabel des te meer weerstand dit geeft, dit kan zelfs in extremen gevallen gaan werken als een spoel(denk maar eens aan een 220vhaspel, dit werkt ook als een spoel)

maar er zijn wel mensen die daar gevoelig voor zijn wat 10msec betreft
er zullen hauptwerkers zijn die nauwelijks het verschil tussen 1024 en 256 buffer ervaren wat al wel een verschil is van 16msec.

ik ben het met je eens het looptijd verschil is hier niet belangrijk, wat wel belangrijk is met name dat de weerstand toeneemt

de industrie streeft nog steeds naar een ongebalanceerde kabel die echt max. 10mtr mag zijn
een goede gebalanceerde kabel kan honderden meters zijn omdat de balans draad de storingen voorkomt.
maar meestal wordt dit alleen gebruikt voor pro's, zoals met concerten etc.
langere lengte's meestal al 4-polig in de prof audio wereld

Als je veel verder dan 10 meter wilt gaan is het raadzaam
om je signaal gebalanceerd door de kabel heen te sturen,maar een audio kaart die multikanaals gebalanceerd uitgeeft is niet iets voor de sinterklaas :( :(

en wat de tolerantie in een filter betreft, elk high-end filterset maakt gebruik van een correctie filter, maar ook hier is de vraag geef ik daar geld aan uit??

blind proeven is inderdaad mogelijk.

ik ga regelmatig langs bij speaker...........................zal geen reclame maken

daar staan alle high-end speakers opgesteld, geloof me Geert als jij daar met je ogen dicht gaat luisteren, en ik zou A. verschillende kabels voor links en rechts gebruiken en ik zou vragen welke speaker links of rechts heeft het goedkope kabeltje dat je voor 100% het juiste antwoord geeft
B. als ik kabels van gelijke kwaliteit aansluit maar met verschillende lengte's dan zul je niet direct de korte variant kunnen benoemen, maar als je 10minuten lang ben gewend geraakt aan het geluid dus zet dan maar een cd op, dan durf ik haast wel te zeggen dat je voor 70% het korte kabeltje tov de lange kan aangeven

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 nov 2012 17:54

Re: kabellengtes

Dank voor je snelle reaktie, Jan Wim!!

Ik houd me voorlopig hier http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabeltechniek.htm

maar aan vast, en wel om de volgende redenen:

1. Het spreekt mij vanuit mijn opleidings- en werkervaring aan.

2. Ik heb duidelijk niet de geschikte oren om de vermeende effekten waar te nemen.

Ik raad een ieder aan, voordat men investeringen doet, het eerst zelf te beluisteren.

NB: Ik heb WEL het verschil gehoord tussen goede en mindere luidsprekers en daar dus in geinvesteerd.

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 nov 2012 18:27

Re: kabellengtes

Geert,


als je het grafiek bekijkt in de door jouw genoemde link, dan zie je ook gelijk wat ik bedoel met weerstand
kijk maar eens hoe het aantal ohms veranderd als de kabel(lengte)weerstand groter word


maar ik twijfel niet aan je oren :lol: maar hoop wel dat je oren nog niet zo zijn beschadigd dat je toch wel kleine details kan waarnemen

in ieder geval een fijn weekend

gr


JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 04 nov 2012 02:09

Re: kabellengtes

Geert schreef:Dank voor je snelle reaktie, Jan Wim!!

Ik houd me voorlopig hier http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabeltechniek.htm

maar aan vast, en wel om de volgende redenen:

1. Het spreekt mij vanuit mijn opleidings- en werkervaring aan.

2. Ik heb duidelijk niet de geschikte oren om de vermeende effekten waar te nemen.

Ik raad een ieder aan, voordat men investeringen doet, het eerst zelf te beluisteren.

NB: Ik heb WEL het verschil gehoord tussen goede en mindere luidsprekers en daar dus in geinvesteerd.

HG

Geert


Grappig, ik heb eerder dezelfde link geplaatst bij het onderwerp "audio tweaking". Ik ben het volledig eens met Geert, de speakers zijn een factor die het meest van invloed is. Overigens is dit natuurlijk ook een kwestie van luisteren met je oren, of meten met apparatuur in plaats van luisteren met de ogen (prijskaartje) en het aanhoren van de verkoper....
Ik heb wel eens het idee dat de "high enders" niet luisteren naar en genieten van muziek, al dan niet zelf geproduceerd, maar luisteren naar apparatuur om de minimale gebreken of verschillen vast te stellen bij een stukje muziek wat ze al 100 x eerder hebben beluisterd?

jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 04 nov 2012 15:13

Re: kabellengtes

Hoi Jan

Je hebt wel gelijk dat als je bezig bent met geluids optimalisatie dat je dan ook vaak technisch aan het luisteren bent. Maar dat is nou juist het diverse van Hauptwerk dat je tijd kan steken in dit soort zaken terwijl anderen weer uren bezig zijn met het bouwen van de prachtigste consoles. Dat wil niet zeggen dat ik altijd technisch luister. Heel vaak wordt ik gewoon in muzikale zin gegrepen door het orgel en weet ik niet van ophouden met spelen en luister ik dan ook absoluut niet technisch.

Groet Jan

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com