Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

subwoofer

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 33

Geregistreerd: 01 apr 2011 11:32

Woonplaats: Urk

Bericht 13 nov 2012 20:51

subwoofer

Doordat de twee geluids boxen ( zuilen) eigelijk te groot zijn voor de ruimte waarin ze staan, komen ze niet tot het gewenste resultaat waartoe ze echt wel in staat zijn ( 30 hz is haalbaar ).
nu ben ik wat aan het spelen met een subwoofer, die kon ik van iemand gebruiken om eens te kijken of we tot een beter resultaat konden komen .
het is maar een eenvoudige niet al te zware goedkope sub, maar het klinkt gelijk al een heel stuk beter, moet natuurlijk allemaal eerst goed afgesteld worden.
mijn vraag is nu ,welke pedaal en eventuele gewone registers kan ik nu het beste naar de subwoofer sturen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 13 nov 2012 20:59

Re: subwoofer

Ik zou het anders doen Willem.
De subwoofer zou ik voeden, van daaruit de speakers en dan de crossover op ca. 100 hz.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 33

Geregistreerd: 01 apr 2011 11:32

Woonplaats: Urk

Bericht 13 nov 2012 21:16

Re: subwoofer

goedenavond Kees , bedankt voor je snelle reactie.

bedoel je dat ik de subwoofer vanuit mijn externe geluidskaart moet voeden ,en vanuit de sub de zuilen .
de audio versterker die de zuilen voed komt dus te vervallen .
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 13 nov 2012 21:24

Re: subwoofer

Hoi Willem,

Nee, bijna.
Je voedt de versterker vanuit je geluidskaart.
De versterker gaat naar de subwoofer.
En de uitgangen van je subwoofer, dáár sluit je dan de speakerzuilen op aan.
De crossover bepaalt dan wat er naar de zuilen gaat, dat is dus ieder signaal boven de 100 hz.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 13 nov 2012 21:40

Re: subwoofer

Beste Willem,

Heb je al eens een zwaardere versterker geprobeert op je zuilen? b.v een klasse A versterker.
Ik denk dat je dan geen suwoofer meer nodig hebt,die zuilen kunnen genoeg laag weergeven!

Met vriendelijke groet,
Lub de Vries

Berichten: 33

Geregistreerd: 01 apr 2011 11:32

Woonplaats: Urk

Bericht 13 nov 2012 22:36

Re: subwoofer

dag Lub Tijd Niet gesproken ,nog van harte gefeliciteerd he`.
nee lub dat heb ik nog niet geprobeerd heb je zo ook niet even bij de hand he`, maar als je bij ons de deur naar boven half openzet ,dan hoor je al zo`n duidelijk verschil dat heeft met staande golven ofzo te maken ,en volgens mij los je dat niet op door een zwaardere versterker te gebruiken .misschien zijn er meer mensen die hier een bepaalde kijk op hebben

groeten Willem.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 nov 2012 00:58

Re: subwoofer

Hoi Willem,

30Hz met een klaase a versterker zoals Lub al aangeeft dan zou ik eigenlijk geen sub meer toevoegen, omdat je nu al aangeeft dat je last hebt van staande golven.

staande golven krijg je het snelst in het mid/laag, dus eigenlijk in je speaker en niet gelijk in je ruimte( dit ervaar je wel als dat je golven in de ruimte krijgt, maar meestal is de speaker behuizing de boosdoener.

ik zal van de week wel een foto plaatsen van een interne diffusor die ik toegepast heb in mijn speakers(zelfbouw) en waar mee je de staande golven in je kast tot 98% kan verkleinen
een diffusor werkt eenvoudig geen elektronica, of software, gewoon een diffusor van hout maken, dit kan je zelfs in je bestaande zuilen toepassen als je die makkelijk kan openmaken.

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 nov 2012 11:44

Re: subwoofer

Hoi Kees

Niet alle subwoofers hebben lowcut filters aan boord waarbij je de gewone boxen doorlust. Meestal kom je dit soort subwoofers tegen in complete sub/satelliet setjes maar meestal niet in los verkrijgbare subwoofers.
Dus ik weet niet of Willem dat kan toepassen. Hij zou wel kunnen overwegen om de poort (indien aanwezig) van de main speakers te dempen dit geeft een natuurlijke demping van de allerlaagste tonen die je dan uiteraard weer met de sub aanvult. Mijn ervaring met instelbare subs is dat je de highcutoff frequentie niet te hoog moet zetten omdat je al snel frequentie verdubbelingen krijgt, zeker als je al vrij grote hoofd speakers hebt.

groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 14 nov 2012 12:08

Re: subwoofer

Ja, dat kan wel.
Maar er zijn er zat los te krijgen, waarmee het zo wel lukt.
Ik nam even aan, gevaarlijk..., dat het met zijn sub zo wel kan.
Maar zo je zegt, dat hoeft natuurlijk niet standaard te zijn. Daar had ik even niet aan gedacht... :oops:
Toch werkt het bij mij wel zo en ik heb geen overlapping. Ben er zeer tevreden over en niemand heeft nog verdubbeling bij me gehoord. Het kan dus wel.
En dan is mijn sub ook nog es vrij goedkoop!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 06 dec 2012 20:58

Re: subwoofer

Voor de rear speakers gebruik ik 2 Kef HTS3001SE satelliet speakers die nog een redelijke bas vanaf 70HZ kunnen weergeven.
Ik gebruikte tot voor kort mijn Johannus speakers via een laag doorlaat filter als subwoofer alleen voor de rears. Voor mijn front speakers gebruik ik al een MJ acoustics reference1 subwoofer. Ik vond de situatie niet geheel bevredigend en besloot om een klein subje (31-28-30cm)aan te schaffen voor alleen de rears om ook wat meer body te krijgen in de galm/rear speakers. Omdat ik niet teveel geld eraan kwijt wilde heb ik een Jamo sub 210 gekocht voor 139 € bij coolsound.
Via div.beoordelings sites was me al opgevallen dat deze Jamo heel behoorlijk presteerde en goede gebruikers revieuws heeft. de opgegeven frequentie is 38-200hz waarbij de kantelfreq. fase en volume traploos instelbar zijn. Ik heb de sub op de rears pre-out van mijn Yamaha aangesloten en de frequentie karakteristiek gemeten met een microfoon en Arc software. Tot mijn verbazing zag ik dat de lage tonen veel verder doorlopen dan de aangegeven 38 Hz namelijk tot 30HZ behoorlijk recht :!: :!: en ook nog een bruikbare 25HZ. verwacht geen buttkick sensatie of trillende ruiten van deze sub maar als je opzoek bent naar een redelijke sub die ook nog eens spotgoedkoop is kijk dan eens naar deze Jamo. Onderstaand de metingen van de rear en subcombinatie.
sub.jpg


groet Jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com