Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Knal uit speakers na afsluiten PC

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 46

Geregistreerd: 19 maart 2011 09:52

Bericht 15 jan 2013 22:43

Knal uit speakers na afsluiten PC

Wanneer ik mijn Hauptwerk PC afsluit komt er aan het eind van het afsluitingsproces nog een doffe knal uit de speakers als laatste "sluiptrekking". Is dit herkenbaar voor jullie? Ik heb een audio opstelling met actieve (Genelec) monitoren. Ik heb al wat op internet gezocht of dit funest voor de speakers is en of het eenvoudig op te lossen is. het blijkt niet echt slecht voor je speakers te zijn volgens de "kenners" maar mijn boerenverstand zegt dat het ook zeker niet gezond zal zijn!

Natuurlijk is het beste om eerst de speakers uit te zetten en dan de PC, maar je kan niet aan alles denken en nu heb ik de speakers hoog opgehangen en de kabels netjes weggewerkt zodat uitschakelen niet echt meer een handige optie is. Dan zou er een laddertje aan te pas moeten komen en dat is niet de bedoeling. ;)

Het schijnt een impuls vanuit de geluidskaart te zijn die via de speakers wegvloeit wanneer je de pc uitzet.

Heeft iemand ideeën om dit op een slimme manier op te lossen?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 jan 2013 22:55

Re: Knal uit speakers na afsluiten PC

volgens mij
kan je dit oplossen door er een Master-/Slave-stekkerdoos tussen te hangen

dit is een stekkerdoos(kan je ook bij een bouwmarkt kopen) die je uiteraard in het stopcontact stopt, dan zitten er meestal 5 aansluitingen op waarvan een de Master is word ook met een aparte kleur of tekts aangegeven, op deze master sluit je de 220 voeding van je pc aan, en op de rest kan je je boxen en of rand app. aansluiten

het voordeel is pas als je de pc aanzet dan schakelt deze iets vertraagd de slave stopcontacten in en ook met uit zetten

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 46

Geregistreerd: 19 maart 2011 09:52

Bericht 15 jan 2013 23:05

Re: Knal uit speakers na afsluiten PC

Ik had het nog niet vermeld, maar deze optie heb ik al overwogen en ook uitgeprobeerd. Het is bij mij praktisch gezien moeilijk toepasbaar omdat ik in alle hoeken van de ruimte speakers heb hangen met een eigen stopcontact (boven het plafond), ik kan er dus niet makkelijk een dergelijke doos tussen hangen vanwege de afstand. Omdat ik maar een deel van de speakers op deze manier "rustig" kan houden heeft het niet het gewenste effect.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 jan 2013 23:33

Re: Knal uit speakers na afsluiten PC

een klik aan/klik uit stekkerdoos kun je ook boven het plafond aanbrengen en dan op afstand uitzetten.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 17 jan 2013 17:45

Re: Knal uit speakers na afsluiten PC

Hoi Jan,
Ik herken dat, al is het bij mij geen "knal" maar meer een plof(je), afhankelijk hoever ik het volume open heb staan.
Ik heb mij de gewoonte aangeleerd eerst het uitgangsvolume volledig te onderdrukken drukken en daarna de Mac af te sluiten. Meestal laat ik de monitoren aanstaan gedurende de dag, anders zie ik mijn inziens te vaak alle hoeken van de kamer :-). De sub laat ik altijd aan staan, ik kan in mijn opstelling vanwege te beperkte ruimte niet bij de schakelaar.

Overigens, ik heb het volume van de monitoren op nagenoeg max staan (genelec 8040 en nog een andere type, weet het niet zo snel). Ik bedien het volume van front en rear gescheiden, beide met een passieve volume control (NHTpro).

Fokko
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 17 jan 2013 18:07

Re: Knal uit speakers na afsluiten PC

Bij mij geen plof, ik schakel de boxen pas aan als de pc is opgestart,
en de boxen als eerste uit voordat de pc uitgezet word. Dan heb je geen plof.
Bij mij loopt alles ook nog via mengtafel, dus als de regelaars op o staan
ook geen plof, gelukkig maar. Hebben ze net de plof kippen uit de markt gehaalt
zitten we weer met ploffende orgels. :D

Bartmans :D

Berichten: 22

Geregistreerd: 10 feb 2011 21:00

Woonplaats: Borne

Bericht 17 jan 2013 20:46

Re: Knal uit speakers na afsluiten PC

Hallo Fokke,

ik herken je probleem en denk dat je eerst het volume moet laag zetten en dan de boxen uitzetten.
Je schrijft dat je niet bij de stekkers kunt komen, nu een idee is om dit dan draadloos te doen.
Ik heb 2 sets van deze draadloze schakelaars (van Aldi!) en deze werken perfect.
succes met je zoektocht

Keer terug naar Audio / Geluidskaarten voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 54 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com