Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1640/1772 Levasseur/Dangeville orgel, Prytanée (35/4+P)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 mei 2021 12:23

1640/1772 Levasseur/Dangeville orgel, Prytanée (35/4+P)

Sonus Paradisi heeft een nieuwe sample set uitgebracht, dit keer een barok orgel in Frankrijk.
Het is in 1640 gebouwd door Ambroise Levasseur en in 1772 uitgebreid met o.a. een echowerk door Jean Dangeville.
Later zijn er nog een aantal restauraties geweest met een ombouw.
In 1992-1996 door Benoist & Sarelot weer teruggebracht naar barokke staat. 1/3 van het pijpwerk is nog origineel.

Afbeelding


Info: https://www.sonusparadisi.cz/en/organs/ ... e-set.html
In de sample set is een nieuwe feature toegevoegd. De mixturen kunnen nu zowel origineel (zoals opgenomen) als perfect getuned worden afgespeeld. Via een knop op het mixer tabblad is dit om te schakelen.


Er is een demo versie beschikbaar met de registers van het positiv: https://www.sonusparadisi.cz/en/blog/pr ... ample-set/

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 08 mei 2021 22:20

Re: 1640/1772 Levasseur/Dangeville orgel, Prytanée (35/4+P)

Een mooi orgel voor de liefhebbers van Franse Barok lijkt me.
Kan iemand mij uitleggen waarom het Récit slechts 1 register (Cornet V) heeft?
Welke filosofie steekt daarachter?
Gr. Jaap.

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 09 mei 2021 12:12

Re: 1640/1772 Levasseur/Dangeville orgel, Prytanée (35/4+P)

de demo alleen is al een mooi Positief orgel op zich.

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 10 mei 2021 09:40

Re: 1640/1772 Levasseur/Dangeville orgel, Prytanée (35/4+P)

Jaap Langerak schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom het Récit slechts 1 register (Cornet V) heeft?
Ha Jaap, de website suggereert dat het orgel deels teruggerestaureed naar situatie 1640: Organbuilders Benoist and Sarelot scrupulously returned the instrument into its baroque state. Daar past die eenzame Cornet op het Recit prima bij, al vraag ik mij af of die Cornet niet op het Echo moet staan en de registers van het echo op het Recit (dat is voor zover mij bekend meer gebruikelijk). Zo'n eenzame Cornet werd on de vroege barok gebruikt als echo van de Cornet van het Hoofdwerk. De registratie is dan jeu doux voor het RW, Cornet voor het HW en echo Cornet op....je raadt het al, het Echowerk.

Later in de ontwikkeling van de Frans Barokke orgelbouw kwamen op het Echo geleidelijk meer registers, bv een trompette en enkele grondstemmen. Geleidelijk kwam ook het Recit in zwang, waarbij het Recit soms als echowerk fungeerde en soms als zelfstandig klavier (maar zachter dan HW of RW). Geleidelijk nam ook de klavieromvang van Echo en Recit toe, aanvankelijk vaak alleen discant, later volledig C-c''''.

Waarom in dit orgel de situatie is zoals hij is weet ik niet, het zou een soortgelijke situatie als in bv Kampen bovenkerk kunnen zijn: daar is zowel een barokke als een romantische toevoeging behouden, wellicht is in Prytanée het EW op basis van situatie 1640 en het Recit situatie 1772. Helaas is Sonus Paradisi hier niet erg informatief. In elk geval vermoed ik dat je hier schitterende echo-effecten kan maken.

mvg, O.

PS als iemand aanvullingen/correcties heeft graag, altijd bereid tot leren.
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 11 mei 2021 10:33

Re: 1640/1772 Levasseur/Dangeville orgel, Prytanée (35/4+P)

Bedankt voor je uitleg orgelitis, mijn interesse voor verdere bestudering is gewekt.
Op internet vond ik een beschrijving van het Couperin orgel (1973) in de aula van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Het komt in grote mate overeen met Prytanée. En het récit heeft behalve een Cornet ook een Trompet!
Interessante materie!
https://www.franseorgels.vhhil.nl/index ... 898503.pdf

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 11 mei 2021 10:43

Re: 1640/1772 Levasseur/Dangeville orgel, Prytanée (35/4+P)

Goedendag,

Ik heb nog wel een aanvulling die ik niet op de site van Sonus Paradisi gevonden heb.
Het orgel heeft geen 16vt op het pedaal volgens de gegevens, maar in de sampleset
is een vrije bourdon 16vt beschikbaar en zelfstandig te gebruiken.
Het is wel de bourdon 16vt van het hoofdwerk die hier voor gebruikt is maar het
geeft het orgel wel veel meer gebruiksmogelijkheden.
Verder wil ik nog vermelden dat de tremulant een bijzondere mooie slag heeft en
ook voor koraal bewerkingen heel bruikbaar is.

Berichten: 78

Geregistreerd: 26 apr 2013 13:21

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 11 mei 2021 20:01

Re: 1640/1772 Levasseur/Dangeville orgel, Prytanée (35/4+P)

Hier meer info: http://orguesfrance.com/LaFlecheStLouis.html

google vertaalt:

Zodra de kapel in 1622 werd geopend, was er een orgel met 19 stemmen, verdeeld over 2 klavieren van 45 toetsen en een pedaalbord van 10 stemmen. Het is waarschijnlijk in een van de armen van het transept geplaatst.

De orgelgalerij werd in november 1637 in gebruik genomen door architect Jacques Nadreau. Het was tijdens de voltooiing in het eerste kwartaal van 1638. Het was toen dat pater Rector Étienne Noël de markt passeerde met twee timmerlieden uit Angers, Pierre Frileux en Pierre Cornet, evenals de beeldhouwer Mathurin Jousse, om de grote dressoir. en de positieve van het instrument. Het contract is gedateerd 8 januari 1638. Ze verbinden zich ertoe om in juni 1638 het Positif en de soubasse van het grote lichaam en de rest te leveren voor het begin van het jaar 1639.

In januari 1640 riepen de jezuïeten de factor Ambroise Levasseur, de Vervins, op om het orgel te restaureren en in de nieuwe kist te plaatsen. De conventie wordt op 23 januari ondertekend en het contract op 6 juni 1640.
De restauratiewerkzaamheden zijn: het corrigeren van de ontleningen, het aanvullen van de veren, dekvloeren en registers met huiden of perkamenten, het opnieuw aanbrengen van de kleppen en gravures, het transformeren van de centrale windhouder van het grote lichaam, het veranderen van het mechanisme van het positieve en het laten "schommelen" », Beperk de verplaatsing van de registers van het Grand-Orgue, verander de afkorting van de Pédalier, voer de twee trillingen opnieuw uit, herschik de Watch en verander de schuine kanten van zijn pijpen, blaas de baars van de Bourdon op, maak een nieuwe Prestant, stem de doublets af, geef de cornet body, bekijk alle eenvoudige mutaties, tang de tongen opnieuw, vergroot de manuele toetsenborden van 45 naar 48 noten en het pedaalbord van 10 tot 17 noten. Het is ook om de tractie aan het begin van de toetsenborden te verzachten,
Het geheel werd opgeleverd in 1641; het omvatte 28 stemmen (?) op 3 manuele klavieren (2 van 48 noten en 1 van 25 noten) en een pedaal (17 noten).

In december 1772 voerde de factor Jean Dangeville uit Angers een restauratie uit voor 12.000 louis. Hij maakte een algemene revisie van het instrument, voegde een vierde toetsenbord toe in de vorm van een Cornet de Récit, voegde een tweede trompet toe in plaats van de menselijke stem aan het Grand Organ-toetsenbord, retoucheerde de compositie van het positieve enigszins, vergrootte het toetsenbord 24 -noot pedaal. Vanaf deze datum bestaat het instrument uit dertig registers verdeeld over vier klavieren (2 van 48 noten en 2 van 25 noten) en een pedaal (24 noten).

Tijdens de revolutie werd de kerk gebruikt als club en vervolgens als tempel voor tiendaagse feesten, waardoor de verkoop van het buffet niet mogelijk was.

Toen het Ministerie van Binnenlandse Zaken op 28 december 1800 het gebruik van de kerk aan de kostschool van Maurin-Meyer toestond, zwegen de orgels.

Op 1 juni 1808, toen het Franse leger Prytaneum uit Saint-Cyr was gekomen om de school te bezetten, werden de uitgaven geschat op 5.300 frank om het werk uit te voeren dat absoluut noodzakelijk werd geacht om het orgel weer in goede staat te brengen. Er is geen document waaruit blijkt dat de operatie is uitgevoerd.

Op 10 februari 1831 maakte een postbode uit Le Mans een reparatie-schatting op van 5.300 frank die goed had kunnen worden uitgevoerd.
In februari 1835 werd een nieuwe deskundige opgeroepen die de waarde van het uit te voeren werk op 2.100 frank schatte.

In 1859 vroeg de administratie van het Prytaneum toestemming om 23.000 frank toe te wijzen voor de herinrichting van het instrument. Het verzoek wordt afgewezen, maar het ministerie schenkt 7.000 frank om het volgende werk uit te voeren, uitgevoerd door een anonieme postbode: de vervanging van de balg door een enkele grote horizontale tank die wordt gevoed door voetpompen, het aantal toetsenborden wordt teruggebracht tot drie, vernieuwd en verhoogd tot 54 biljetten (alleen de eerste 49 spreken met uitsluiting van de eerste Cis.
De reparatie werd voltooid op 27 juni 1860.

Het werd gevolgd door een andere (opnieuw door een anonieme postbode) in 1890, waaronder: de oprichting van een hobo in het Positif en een Salicional in het Grand-Orgue, evenals de eliminatie van de Sommiers du Récit en d'Écho.

In 1932, toen pater Giraud pastoor werd, spraken slechts een paar spelletjes. Vijf jaar later vroeg pater Giraud de postbode Tronchet uit Nogent-le-Rotrou om het instrument te komen beoordelen. Hij biedt een nieuw orgel aan voor de prijs van 60.000 frank, maar de prijs is niet betaalbaar voor de gemeenschap.

In 1932, na een bezoek aan het instrument, besloten Norberg Dufourcq en pater Giraud het op te slaan en door te gaan met een langzame, progressieve en zekere restauratie.
Naar aanleiding van een rapport opgesteld door Félix Raugel eind oktober 1932, werd het instrument op 1 mei 1933 geclassificeerd als een “historisch monument”.
Terwijl de postbode Victor Gonzalez verschillende schattingen maakte, waaronder die van 3 juni 1935, werd een fondsenwervingscampagne in gang gezet om de realisatie te verzekeren. Op 18 juli 1935 gaf Georges Huisman, directeur-generaal voor Schone Kunsten, toestemming om aan het werk te gaan.
Een eerste fase van het werk is voltooid en een inhuldiging vindt plaats op 21 juni 1936.

Op 30 november 1936 kondigt een brief ondertekend door de directeur-generaal voor Schone Kunsten aan dat een bepaald bedrag beschikbaar is om het tweede deel te realiseren. van het project.
De schatting van Victor Gonzalez voor 22 januari voorziet in de plaatsing van de Tierce au Grand-Orgue, de Cymbal in the Positive, en de start van een uniek en niet-expressief Récit-Écho-klavier met elf registers.
De werken werden op 29 december 1937 ontvangen en de experts wilden een derde fase die de herharmonisatie van de Oboe du Récit zou omvatten, de toevoeging van een set Flute 2 of Nasard's Quarte aan het Grand-Orgue en drie sets rieten. naar het verhaal.

Toen kwam de Tweede Wereldoorlog en werd het militaire Prytaneum bezet door de Duitsers. Pater Giraud verdedigde het instrument en zorgde ervoor dat niemand toegang had tot het instrument dankzij een officieel document van de Beaux-Arts.

In 1945 keerden de studenten terug naar het militaire Prytaneum en ook de oude aalmoezenier keerde terug, maar vergezeld van zijn opvolger abbé Lecouvette.

Victor Gonzalez stelt een nieuwe schatting op, gedateerd 31 december 1946, die voorziet, bij het Grand-Orgue, van de toevoeging van een Quarte 2 en een Bombarde 16 aan het Grand-Orgue; naar het Récit, de vervanging van een Watch door de Quintaton 8, de reharmonisatie van de hobo, de toevoeging van Trumpet en Clairon geplaatst op een rij maar in het buffet; en aan het pedaal, de toevoeging van een contrabas 16 en een fluit 2. Het inaugurele concert werd gespeeld door André Marchal, op 14 juli 1947.

In 1958 werd besloten om de oude orgelboxsprings te demonteren om ervoor te zorgen dat ze worden gerepareerd, afgestoft, tassen en kleppen worden herzien.
Toestemming werd verleend in december 1961.
Gezien de staat van de boxsprings heeft de Orgelcommissie besloten om twee nieuwe boxsprings te laten vervaardigen. Deze zullen in 1962 worden gebouwd en begin 1963 opnieuw in elkaar worden gezet. De werken werden ontvangen op 23 juni 1963.

Ontmanteld in 1992, werd het zoveel mogelijk herbouwd in de zeventiende eeuw. Dit werk werd in januari 1996 voltooid door de factoren Benoist en Sarelot, uit Laigné-en-Belin, die nauwgezet alle parameters van de oude delen respecteerden om te herstellen wat zou moeten zijn. De harmonisatie werd uitgevoerd door Jean-Pierre Conan.

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 12 mei 2021 17:14

Re: 1640/1772 Levasseur/Dangeville orgel, Prytanée (35/4+P)

voor de geinteresseerde, hier vind je een rijkdom aan historische registratieaanwijzingen, o.a. voor Franse barok: http://www.walcker-stiftung.de/Orgelreg ... .html#kapC

Ook overigens is deze website een ware schatkamer van informatie.
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 42

Geregistreerd: 30 dec 2020 15:56

Bericht 04 mei 2023 09:54

Re: 1640/1772 Levasseur/Dangeville orgel, Prytanée (35/4+P)

Dit weinig besproken orgel zou ik toch eens onder de aandacht willen brengen, het is een typisch frans barok orgel en je kunt er natuurlijk niet alles op kwijt, maar ik doel op de klank, vooral de ruimtelijkheid en de gedetailleerdheid daarvan.

Dat nagalm heel iets anders is dan ruimtelijkheid kun je hier vaststellen, het staat heerlijk in de ruimte.
Een goede meerkanaals opname herken je als je de toetsten loslaat en de manier waarop het geluid wegsterft.

Ik heb sinds kort ook een vierde klavier en dan is het helemaal feest, kortom ik geniet steeds meer van dit orgel.

Hgr, Wim

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 05 mei 2023 12:11

Re: 1640/1772 Levasseur/Dangeville orgel, Prytanée (35/4+P)

Toevallig heb ik gisterenavond ook weer eens op dit orgel gespeeld: "Joseph est bien marié" van Claude Balbastre (1724 - 1799). Deze Franse Barokmuziek klinkt fantastisch mooi op dit orgel. Zo mooi zelfs dat mijn vrouw (die zeer selectief van orgelmuziek houdt, maar een "oude muziek" liefhebster is) mij een complimentje gaf, dat doet ze gemiddeld 1 x per jaar!!
Ik heb het aantal orgels op Hauptwerk tot 10 teruggebracht, ik begon het overzicht te verliezen. Deze 10 orgels vertegenwoordigen de belangrijkste stromingen in de orgelbouw. Ik speel steeds een tijdje op één bepaald orgel de bijpassende muziek. Aangezien ik bovengenoemd stuk dan een tijdje niet heb gespeeld moet ik er flink op studeren om het weer een beetje herkenbaar te kunnen spelen ... heeft ook met mijn leeftijd te maken.

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com