Hallo Jan,
Ik zag dat nog niemand op je bericht had gereageerd, ook niet verwonderlijk want bijna alle vragen die je stelt zijn schijnbaar een groot geheim (per sampleset producer afhankelijk). Een tip van de sluier (en dan praat ik voor mezelf):
* Het te sampelen orgel is een persoonlijke keuze: bijvoorbeeld van een orgelbouwer die nog niet eerder is 'gedaan'.
* De opnames vinden bij voorkeur 's nachts plaats om bijgeluiden te voorkomen.
* Het onderhandelen over het aandeel voor de kerk is vaak geen vanzelfsprekendheid, maar wordt eventueel wel overlegd. Er moet immers in beginsel toestemming zijn om het orgel op te mogen nemen.
* De daadwerkelijke opnames duren ongeveer een uur per register, eventueel langer.
* De gebruikte apparatuur houd men angstvallig geheim...
Microfoons zijn vaak van de merken Neumann, Schoeps of DPA, met daarbij hoogwaardige microfoonvoorversterkers. De opnames geschieden digitaal.
* Het bepalen van de juiste microfoonpositie is proef ondervindelijk. Dat is eigenlijk nog het meeste werk.
* Er wordt veel gefilterd per pijp, waarbij het doel is om het originele karakter van de pijp overeind te behouden. 'Slechte' pijpen worden in de meeste gevallen vervangen door andere. Eventueel wordt er ook digitaal 'bij geintoneerd' mochten er in het 'echt' onwenselijke verschillen bestaan.
* Het gebruik van de nabewerking /editing software verschilt per leverancier en details hierover zijn ook 'geheim'.
* De layout wordt geproduceerd aan de hand van specifieke software of een combinatie van programma's. Ik denk dat het ontwikkelen van een goede fotorealistische weergave van de speeltafel bijna net zoveel werk is als het nabewerken van samples. Er zijn bijvoorbeeld veel specifieke xml-coderegels nodig om de klaviatuur te definieren. Ik weet inmiddels dat de grafische ontwikkeling van mijn aankomende Gradussen sampleset bijna 3 weken werk is. En dat is nog best snel....
* Het commercieel op de markt zetten is een kwestie van marketing. Het is immers puur business.
* De dongle updates worden inderdaad geregeld via MDA, evenals het encrypten van de set. Een producer kan aangeven dat zijn set met een dongle moet worden beveiligd en vanaf dat moment lopen de updates via MDA. Een producer is geregistreerd bij MDA en hij heeft een persoonlijke ID bij MDA. Vandaar ook dat MDA alles snel kan regelen.
Dus veel geheimen die een ieder voor zich houdt. Maar het blijft een feit dat het erg....erg veel werk is wil je een goed resultaat bereiken. Tenminste, dat is mijn ervaring.
Groet, Danny
Loosman schreef:Ik ben eigenlijk best wel benieuwd hoe sampleset producers te werk gaan?
1: Hoe komen ze tot de keus van het te sampelen orgel?
2: Hoe maken ze contact met de kerk/ organist, gaan ze onderhandelen over een prijs of krijgt een kerk een deel van de winst? Gaan ze eerst proef spelen?
3: Hoe gaan ze opnames maken? Doen ze dat snachts? I.v.m. Verkeers geluiden. Wat voor apparatuur gebruiken ze?
4: hoe bepalen ze de posities van de microfoons? Gaat dat proefondervindlijk?
5: hoe lang zijn ze meestal bezig met opnames?
6: hoe gaat het verder met het bewerken? Wat voor software gebruiken ze en wat wordt er gecorrigeerd / gefilterd aan samples bijv. Ruis of wind geluid. Wordt er veel geïntoneerd of juist niet?
7: hoe komt de layout tot stand van de console. Etc
8: hoe gaat het dan verder met het commercieel op de markt zetten?
9: hoe gaat het dan richting Milan audio i.v.m. Dongle updates.
Zomaar eens wat vragen waar ik wel nieuwsgierig naar ben?
Niet dat ik van plan ben zelf zoiets op te zetten
Groet Jan