Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Gratis: Zurek organ v4 (53/3+p) in surround

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 31 dec 2013 12:31

Gratis: Zurek organ v4 (53/3+p) in surround

DIT TOPIC IS AFGESLOTEN
Er is een opvolger: Zurek organ v5 (61/3+p), zie http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=6&t=2035

============================================================================================

Hallo allemaal!

’t Is vakantie en dan kom je nog eens ergens toe…
Ik heb de originele DEMO van Rotterdam uitgebreid met de DEMO’s van st. Maximim, Zwolle en Freiberg,
Nu is het een vier-in-een demo geworden (in surround).
Ik heb dit orgel “ZurekOrgan v4” genoemd.
Het zijn 53 registers geworden, verdeeld over 3 klavieren en pedaal.

Als jullie de DEMO’s van Rotterdam, de oude versie van Zwolle, Freiberg en St. Maximim geïnstalleerd hebben, zou het zo moeten werken.
Zie:
http://www.sonusparadisi.cz/en/blog/rot ... -surround/
http://www.sonusparadisi.cz/demo/St.Max ... ptwerk.rar
https://mega.co.nz/#!QlMxFYgY!U-xASho3C ... -b2gH4XRrM
(Deze ODF werkt met deze demo's/bestanden.
Nu Jiri de demo van Zwolle heeft veranderd, heb ik daarvoor een oplossing bedacht (Jiri vindt het niet de meest ideale, maar hij accepteert het wel): ik heb alle noodzakelijke wav-bestanden in één installatiebestand gezet (de derde hierboven). Dit derde bestand bevat dus bestanden uit Zwolle en Freiberg).

Geladen in 24bit/compressed vraagt het orgel om ongeveer 25GB geheugen.

Een aantal registers van Freiberg en St.Maximim moet je zelf even (eenmalig) stemmen in Hauptwerk. Ik krijg het in de ODF niet voor elkaar.

De schermen zien er bij mij als volgt uit:

Standaard:
Afbeelding

Breedbeeld:
Afbeelding

Simpel:
Afbeelding

De ODF kun je via deze link downloaden:
http://www.pcorgan.com/opslag/ZurekOrga ... ptwerk.rar
Als je deze versie van de ODF opnieuw laadt, blijven de resultaten van het stemmen van de Prestant en de Trompet bewaart! Dat scheelt veel werk! Als je de eerdere versie van Zurek organ v4 hebt gebruikt, zou deze laatste versie ook moeten werken.
(ALS JE NA HET DOWNLOADEN IETS ALS _2 ACHTER DE BESTANDSNAAM ZIET STAAN, MOET JE DAT EERST EVEN VERWIJDEREN...)

De dispositie is op de plaatjes te zien.

Een paar opmerkingen daarbij:
Rugwerk:
Prestant 8 - moet gestemd worden (pijp voor pijp, front en rear apart)
Trompet 8 - idem!
Scherp - is een transmissie van de Mixtuur maar dat een oktaaf hoger gespeeld
Dulciaan 16 - deze mist het groot oktaaf: begint dus bij c-klein

Hoofdwerk
Prestant 16 - Grootoktaaf is een transmissie van het grootoktaaf van de Subbas 16. De rest is een transmissie van de Prestant 8, een oktaaf verschoven.
Cornet - moet gestemd worden. Het gehele register in een keer op +4 (front en rear)
Mixtuur - is een transmissie van de Scherp maar dat een oktaaf lager gespeeld
Trompet 8 - moet gestemd worden. Het gehele register in een keer op +4 (front en rear)

Bovenwerk
Gedekt 16 - deze mist het groot oktaaf: begint dus bij c-klein
Baarpijp 8 - deze mist het groot oktaaf: begint dus bij c-klein (is een gewone Fluit)
Gamba 8 (zw) - zelf even zwevend maken
Cymbel - is een transmissie van de Mixtuur maar dan een oktaaf hoger gespeeld
Trompet 8 - moet gestemd worden. Het gehele register in een keer op +4 (front en rear)

Pedaal
Gedekte Quint 10 2/3 - is een transmissie van de Subbas maar dan een quint hoger gespeeld
Roerquint 5 1/3 - is een transmissie van een Fluit 8 maar dan een quint hoger gespeeld
Trompet 8 - is een transmissie van de Trompet 16 (HW) maar dan een oktaaf hoger gespeeld
Trompet 4 - is een transmissie van de Trompet 8 (HW) maar dan een oktaaf hoger gespeeld

Alle Registers lopen door tot f3.
De zwelkast werkt ook.

Volgens mij is het dit wel zo :?

Anton

PS.
Degenen die de oude versie van Zwolle niet hebben gedownload: ik heb een installatiebestand gemaakt met alleen de samples van Zwolle en Freiberg die echt gebruikt worden. Dat scheelt ruimte op de harde schijf. Dat bestand kun je hierboven vinden.
Graag even melden of het werkt!
Laatst bijgewerkt door Anton Heger op 23 jan 2014 12:07, in totaal 19 keer bewerkt.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 31 dec 2013 13:40

Re: Zurek organ v. 3 (42/3+p)

Hi Anton, dat is wellicht een mooie opmaat voor het andere project! Ik ben benieuwd!!
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 31 dec 2013 15:21

Re: Zurek organ v. 3 (42/3+p)

Alvast bedankt Anton! Leuk dat je dit doet voor 'ons' Hauptwerkers.

Is dit de nieuwe rage voor 2014? Sets combineren tot één orgel? Ik ben benieuwd welke kant dit opgaat.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 dec 2013 16:23

Re: Zurek organ v. 3 (42/3+p)

Anton

bedankt; gaan we proberen zodra de download er is.

Vraag: breng jij voor jouw CAEN-Mini ook nog een update uit n.a.v. de nieuwe SP - CAEN V2.5 demo versie? Of werkt jouw mini ook op deze V2.5 demo? Volgens mij niet omdat het packageID gewijzigd is. Maar verder, ik heb niet alle files en alle locaties vergeleken tussen V2.0 en V2.5.

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 31 dec 2013 16:37

Re: Zurek organ v. 3 (42/3+p)

Anton ontzettend bedankt ben erg benieuwd !

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 31 dec 2013 17:26

Re: Zurek organ v. 3 (42/3+p)

De odf is te downloaden vanaf: http://www.pcorgan.com/opslag/ZurekOrga ... ptwerk.rar

De lay-out:

Afbeelding

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 31 dec 2013 17:39

Re: Zurek organ v. 3 (42/3+p)

Gert, bedankt!

Aan allemaal:

Ik vraag me af of het te horen is dat het drie verschillende orgels zijn:
- de galm is bij alle kerken ongeveer hetzelfde
- het is drie keer een (neo-/Frans-/Duits-) barok orgel.
- ik mis nog wel wat in de dispositie maar ik heb liever niets dan iets lelijks...

Heeft iemand suggesties?
Feedback is welkom!

HG,
Anton

PS.
- de Dulciaan 16 op het RW is een 8 voets register (en geen 16 voet)
- de Baarpijp 8 is eigenlijk een Bourdon 8 de je een beetje kunt ontstemmen zodat hij samen met de Gamba of de Roerfluit lekker zweverig wordt.
- De 4-voets Chamade trompet aan de baskant is een oktaaf opgeschoven en zit aan de 8 voet Chamade vast zodat deze nu eerder begint.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 31 dec 2013 19:58

Re: Zurek organ v. 3 (42/3+p)

Hi Anton,
Ik heb St Max en Zwolle volledig, kun je ervoor zorgen dat hij daarmee compatibel is? Scheelt me lange downloads van de demo's (plus dat mijn 1TB harde schijf vrijwel vol zit).

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 31 dec 2013 20:06

Re: Zurek organ v. 3 (42/3+p)

Nog een tip over de nomenclatuur:

Op NL en Duitse orgels heet de laagste prestant van een werk gewoon Prestant. Een prestant die een octaaf hoger klinkt dan de Prestant heet Octaaf. Twee octaven hoger heet ook Octaaf, of soms Superoctaaf.
Dus als een werk prestanten 8, 4 en 2 heeft, dan heten die Prestant 8, Octaaf 4 en (Super)Octaaf 2. Heeft een werk een fluit 8 en prestanten 4 en 2, dan heten de prestanten Prestant 4 en Octaaf 2. Om dezelfde reden zou je prestant op het pedaal geen Octaaf 16' maar Prestant 16' moeten heten.

Franse orgels:
Montre = Prestant 8
Prestant = Octaaf 4
Doublette = Octaaf 2

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 31 dec 2013 20:16

Re: Zurek organ v. 3 (42/3+p)

Anton geweldig ! Dank voor deze mooie samenstelling, erg goed bruikbaar.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 31 dec 2013 22:30

Re: Zurek organ v. 3 (42/3+p)

Anton bedankt!! ga er de komende dagen eens lekker op spelen en luisteren hoe e.e.a. mengt en mixt.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 01 jan 2014 00:17

Re: Zurek organ v. 3 (42/3+p)

Nou, dit ga ik 'volgend jaar' (sorry, moest gewoon even) zeker eens proberen... Ben héél benieuwd!
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 01 jan 2014 00:29

Re: Zurek organ v. 3 (42/3+p)

Lekker het oude jaar aan het uitspelen met deze combinatie set. Altijd leuk als je weer wat nieuws kunt uitproberen. Nou ja, ik heb Zwolle en Rotterdam ook wel compleet maar om dit in combinatie uit te proberen is weer nieuw natuurlijk. Ik moet zeggen dat het prima samen gaat.

Er zijn hele mooie registraties samen te stellen en het is op deze manier een compleet orgel geworden. Tongwerken op elk klavier, prestanten en fluiten mooi te combineren en door de mixturen en ook de 2 voet's te gebruiken is er veel mogelijk.
Het gaat al aardig richting hybride. Je kunt hier al veel muziek stijlen op kwijt. Als je kritisch luistert hoor je natuurlijk wel dat de herkomst van de stemmen verschilt maar het is niet storend. Iets wat ik bij de sets van Augustine wel belemmerend vond.

Een mooie uitbreiding zou een 16voet op het hoofdwerk zijn. Helaas zijn die in de demo sets niet beschikbaar. Misschien valt er wat te regelen met de 16voeten op het pedaal?

Ik vermaak mij er al een paar uur mee en ben erg benieuwd wat hier op volgt......

Tot gedaan Anton!
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 01 jan 2014 16:13

Re: Zurek organ v. 3 (42/3+p)

Hi Anton, ik heb me inmiddels over mijn luiheid heengezet, de benodigde demosets gedownload en het orgel bespeeld.

Ik ben erg onder de indruk! De klank is bijzonder goed, de registers smelten uitstekend samen, de galm is indrukwekkend, als je niet wist dat de registers een verschillende herkomst hebben zou je het niet merken. De dispositie is kloppend en intuitief. Heerlijk om te spelen!

Ik heb nog wel een rijtje suggesties, van minder belang. Sommigen zijn al genoemd, maar voor het overzicht:
*Het zwelpedaal werkt niet voor de Prestant 8, Octaaf 4, Nachthoorn 2 en Mixtuur van het bovenwerk
*Tremb. Borstwerk zou eigenlijk Trembl. Hoofdwerk moeten heten. Deze werkt niet voor de Octaaf 8. Overigens vind ik deze tremulant weinig toevoegen, je kunt hem gerust weglaten mijns inziens.
*Prestant 8' zou een waardevolle toevoeging zijn aan het rugwerk
*Idem voor een Bourdon 16' op het hoofdwerk
*Idem voor een Fluit 8' op het pedaal

Dan heb ik nog wat naamgevingspuntjes, maar daar zal ik jullie verder niet mee lastig vallen tenzij op aanvraag.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 01 jan 2014 16:52

Re: Zurek organ v. 3 (42/3+p)

Dag allemaal,

Bedankt voor de positieve reacties en de suggesties!
Op een aantal wil ik reageren:

@mbouwheer
Die 16 voeters zijn eenvoudig te regelen. Die komen er aan!

@ Josq
- Naamgeving Prestanten/Oktaven: volgens mijn geheugen is een Prestant een Oktaaf in het orgelfront. Verder is het een identiek register (in het Nederlands dan). Althans..., volgens mijn geheugen :(
- Zwelpedaal is nog niet zo snel geregeld; staat op de wensenlijst
- Tremulant HW: sommige speellieden vinden een Cornet + Tremulant onweerstaanbaar :-)
- Prestant 8 op Rugwerk: inderdaad en dan nog een Trompet er bij en dan is het helemaal af. De Dulciaan kan dan een 16 voeter worden (vanaf c klein). Zie hier onder.
- Bourdon 16 op HW; dat wordt een Prestant 16 op HW en Gedekt 16 op BW
- Fluit 8 op pedaal: als transmissie vanaf HW is dat al geregeld. Eventueel kan ik de Fluit 1 ombouwen, maar dat is weer veel werk.

Ik heb een versie 3.1 en een versie 4.0 gereed met al deze bovenstaande punten. Die komen er aan.

Ik heb dus ook een versie 4.0 gereed. Inderdaad; een samensmelting van 4 demo orgels.
Nu met Freiberg er bij en dan met name de Prestant 8 en de Trompet 8 van dit orgel.
Echter: Deze 2 registers staat stevig ontstemd ten opzichte van de andere registers.
Ik heb altijd gedacht dat het kiezen van een EQUAL temperament dit automatisch zou oplossen.
Maar voorlopig is dat niet zo. Ik weet tenminste nog niet wat er mis gaat.
Als je de Advanced versie van Hauptwerk gebruikt, is er geen probleem.
Je kunt deze registers dan zelf stemmen (de Trompet 8 met 30 puntjes omhoog en de Prestant 8 met 20 puntjes, voor beide de Front en de Rear).

Overige verbeterpunten:
- Zwelkast BW voor alle BW registers
- De registers van St. Maximim gaat niet verder dan d3. Ik wil ze naar f3 door laten lopen maar dat is veel werk.
- Alle nieuwe registers staan op de windlade van het Rugwerk. Het zou kunnen dat dit hoorbaar wordt. De registers zouden eigenlijk op hun eigen werk moeten staan in de ODF.

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 01 jan 2014 16:58

Re: Zurek organ v. 3 (42/3+p)

- Naamgeving Prestanten/Oktaven: volgens mijn geheugen is een Prestant een Oktaaf in het orgelfront. Verder is het een identiek register (in het Nederlands dan). Althans..., volgens mijn geheugen


De naam prestant komt van het Latijnse werkwoord “praestare”, wat vooraan staan betekent.
Een Octaaf heeft prestant mensuren maar staat niet in het front zichtbaar opgesteld.

Willem.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 01 jan 2014 17:26

Re: Zurek organ v. 3 (42/3+p)

Ook een octaaf wordt wel eens (gedeeltelijk) in het front opgesteld.

Een register dat Octaaf heet, is ergens een octaaf van, net zoals een Quint de quint van een prestant is.

Uitdaging: vindt een orgel dat een werk heeft waarvan het laagste register "octaaf" heet.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 jan 2014 18:01

Re: Zurek organ v. 3 (42/3+p)

josq schreef:Ook een octaaf wordt wel eens (gedeeltelijk) in het front opgesteld.

Een register dat Octaaf heet, is ergens een octaaf van, net zoals een Quint de quint van een prestant is.

Uitdaging: vindt een orgel dat een werk heeft waarvan het laagste register "octaaf" heet.



Octaafbas :oops:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 01 jan 2014 18:26

Re: Zurek organ v. 3 (42/3+p)

Een octaafbas is meestal een 8' terwijl er daaronder bijvoorbeeld nog een Subbas 16 zit ;)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 jan 2014 18:43

Re: Zurek organ v. 3 (42/3+p)

josq schreef:Een octaafbas is meestal een 8' terwijl er daaronder bijvoorbeeld nog een Subbas 16 zit ;)



Geweldig mijn eerste miskleun..... alweer in 2014 :(
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 16

Geregistreerd: 08 dec 2012 18:28

Woonplaats: Nijkerk

Bericht 01 jan 2014 20:37

Re: Zurek organ v. 3 (42/3+p)

Wat een mooi geheel is het geworden, complimenten hiervoor!
Deze set is vele malen beter te bespelen, en betere klank dan de sets van augustine.

Ik heb het set in 16-bit ingeladen, polyfonie teruggebracht naar 1280 anders CPU in dieprood.
Wat zou ik moeten veranderen aan instellingen om toch in 20-bit of hogere polyfonie te spelen?
M'n laptop heeft als processor een Intel i7-4700MQ 2,4GHz met 16GB RAM geheugen.

Groeten Pieter

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 01 jan 2014 23:33

Re: Zurek organ v. 3 (42/3+p)

Ik heb alle reacties gelezen en verwerkt :roll: :roll:
Dat was even werken, dat verwerken...

Ik heb het eerste bericht van deze topic aangepast met de nieuwe informatie.

HG,
Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 02 jan 2014 02:09

Re: Zurek organ v. 3 (42/3+p)

Hi Anton, complimenten hoor!! Klinkt uitstekend, ben benieuwd naar de uitbreiding, THNX!!
Geen dag zonder Bach!

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 02 jan 2014 09:12

Re: Zurek organ v. 3 (42/3+p)

De nieuwe versie staat klaar:
http://www.pcorgan.com/opslag/ZurekOrga ... ptwerk.rar
Bedankt Anton!

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 02 jan 2014 11:06

Re: Zurek organ v. 3 (42/3+p)

Hoe heb je het met de verschillende toonhoogten gedaan Anton?
Zwolle staat natuurlijk een hele toon hoger? Worden alle pijpjes gewoon een toon omlaag gepitcht?
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com