Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Toon actieve onderwerpen


Hoe tevreden ben je over je aankoop?

Zeer tevreden, aanbevolen!
2
10%
Tevreden, aanbevolen.
4
19%
Neutraal
0
Geen stemmen
Ontevreden, spijt van aankoop.
1
5%
Zeer ontevreden, spijt van aankoop!
0
Geen stemmen
Deze heb ik niet, maar zou hem wel willen
2
10%
Deze heb ik niet, zal hem nooit kopen
12
57%
 
Totaal aantal stemmen : 21

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 04 sep 2013 18:19

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

Ik vondt de Demos van SP niet zo mooie maar toen ik ze van Gert op deze website hoorden vond ik het toch wel een mooie orgel.
Leuk :lol: Dat houdt de moet erin om ermee door te gaan...

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 sep 2013 18:48

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

Gert,

ik ben het roerend met Pete eens.

na het beluisteren van jouw demo's, heb ik een toch een positiever geluid gevonden in de grote Walcker.

dus de discussie die al eerder gevoerd is dat alleen Prof, opnames goed genoeg zouden zijn gaan dus zeker niet op.

jouw demo's overtuigen veel meer dan die op Jiri's site staan, er is al veel meer detail hoorbaar vind ik.

ga zo door

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 04 sep 2013 19:56

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

jouw demo's overtuigen veel meer dan die op Jiri's site staan, er is al veel meer detail hoorbaar vind ik
Volgens mij komt dat door deze dingen:
1) Ik probeer nooit meer registers te gebruiken dan nodig. Ook bij een 'volle registratie' (zoals bij Ps 18) heb je aan 20 registers echt genoeg. Als je 60 registers tegelijk gaat trekken wordt het 'troebel'. In een kerk kun je dat doen om 'volume' te creeeren, maar bij Hauptwerk heb je dat niet nodig.

2) Er zijn drie soorten opnames: Front, Rear en Mix. Iedereen kan de kiezen wat hij/zij het mooiste vind.

3) Bij het opnamen kies ik het 'optimale volume' (zachte stukken dus niet met hetzelfde volume als een volle registratie). Als je zachte stukken ook heel zacht opneemt, krijg je veel meer ruis. Het nadeel is wel dat je de 'dynamiek' van het orgel niet meer 'eerlijk' hoort, dat nadeel neem ik voor lief.

4) Ik speel eenvoudiger muziek met minder snelheid en noten tegelijkertijd.

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 04 sep 2013 21:14

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

Ja, Gert ik vindt je regisratie in het begin van Ps 18 heel mooie.
Het is zeker te veel gevraagt wat je precies allemaal gebruikt? :)
En wat je er bij doet tot net voordat je het koraal gaat spelen?
Pete

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 04 sep 2013 22:32

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

Het is zeker te veel gevraagt wat je precies allemaal gebruikt?
Nee hoor:
Pedal: Pr16 Sb16 KBass16 Ok8 VioC8 II-P
I: Pr8 Pr4 Tromp8 Oct2 Kornet Mixt II-I
II: Pr8 Pr4 Oboe8 Tromp8 GrMixt
Zowel voorspel als koraal speel ik uitkomend op I.
Bij Koraal doe ik er volgens mij bij (dit weet ik niet helemaal zeker): Ped: +Choralbass4 I: +Prestant16 II: +Claroen4

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 05 sep 2013 14:29

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

Ik zou zeggen bedankt ,Gert

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 05 sep 2013 22:19

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

In de opnames van SP en Gert is er toch iets wat mij allerminst aanstaat, de attack en de release (van de) samples klinken m.i. echt synthetisch, hoewel ik het lastig onder woorden kan brengen wat ik bedoel. Wellicht hoort dit ook gewoon bij dit type orgel, maar het klinkt allemaal erg steriel, opgepoetst en bewerkt.
@Gert: Ik weet niet of je open staat voor verzoekjes, maar zou je misschien een keer een staccato-stukje willen spelen? Ik denk dat staccatospel sowieso wel aan de orde komt in de standaardstukjes die je altijd speelt. Stukken waar ik erg benieuwd naar ben:
  • Menuet van Bach
  • Gordon Young - Plein Jeu a la Couperin

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 06 sep 2013 05:50

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

de attack en de release (van de) samples klinken m.i. echt synthetisch
Ik heb 16GB, heb de samples daarom ingelezen met 16-bit. Misschien heeft dat een kleine negatieve invloed.
@Gert: Ik weet niet of je open staat voor verzoekjes, maar zou je misschien een keer een staccato-stukje willen spelen?
Ik ben met de 'standaard stukjes' bezig, wil ze morgen plaatsen.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 06 sep 2013 08:01

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

Gert schreef:Ik heb 16GB, heb de samples daarom ingelezen met 16-bit. Misschien heeft dat een kleine negatieve invloed.


Wellicht mankeert dat ook aan de opnames van SP.
Avatar gebruiker

Berichten: 74

Geregistreerd: 03 maart 2011 01:05

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 18 sep 2013 22:41

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

Leonard schreef:In de opnames van SP en Gert is er toch iets wat mij allerminst aanstaat, de attack en de release (van de) samples klinken m.i. echt synthetisch, hoewel ik het lastig onder woorden kan brengen wat ik bedoel. Wellicht hoort dit ook gewoon bij dit type orgel, maar het klinkt allemaal erg steriel, opgepoetst en bewerkt.]


Goed nieuws. Jiri heeft vanavond een mail rondgestuurd waarin hij meldt dat Doesburg update v.1.1 gereed is. Hierin geeft hij aan dat de attack-samples van vooral de strijkers is aangepast en ook dat de tuning iets is opgehoogd. Iedereen die de set nog in september gaat bestellen mag als cadeautje rond het 10-jarig bestaan tevens een set uit de 'Major European School'-serie kiezen !


Dear Sonus Paradisi sample set users!

I am happy to announce that there is now an update for the Doesburg sample set, version 1.1.

The changes are subtle, but they affect big portion of the samples.

The improvements follow the criticism which was rised by Mr. Bertram, a German organ expert, after the Doesburg v. 1 was released. He insisted that the attack of many stops (specifically the strings) is too aggressive. I found his view well justified, so I took the necessary changes to make the organ speak more smoothly. In addition to that, there are several pipes improved in speech and in voicing. Also, small tuning changes were applied so that the tuning dispersion of the organ is now -+2 cents. I have worked in close collaboration with Mr.Bertram to achieve superior results with this update.

Well, I am sure that a majority of Hauptwerk users would have liked the original version of the sample set which was optimized for quick and excellent response. But I have to admit that I myself like the development of the pipe sound of many stops now even better while the overall feel still retained the responsivity of the attack, allowing so the precision of the performance. So, I am happy with this new variant of the sample set.

Furthermore, I decided to offer one extra favor to the Doesburg sample set users: all those who order the sample set within September will get one free sample set from the Major European Schools section - as a present from Sonus Paradisi on the occasion of its 10 years anniversary. When doing the order, please use the Comment window (just above the checkout button) to write the name of the sample set which you wish to receive as a free gift from me.
Avatar gebruiker

Berichten: 74

Geregistreerd: 03 maart 2011 01:05

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 18 sep 2013 22:57

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

En de demoset komt er ook aan :) zoals hij schrijft op de Engelse Hauptwerk-site:

Last, it is now time for preparing the demo sample set. Usually, I give a selection of stops which form a compact instrument which can be used as a smaller stand-alone sample set. So, I would like to hear some suggestions of a stop list (following the stops available in Doesburg organ) which you woudl like to have as a demo sample set. It should be about 20 speaking stops in total. Suggestions welcome.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 19 sep 2013 12:39

Re: Sonus Paradisi: Walcker, Martinikerk Doesburg

Een zeer prijzenswaardig initiatief van Jiri!

Heb de verbeteringen nog niet echt kunnen toetsen, maar het klinkt zeer geloofwaardig allemaal.
En zeker een genereus aanbod dat je een gratis set kunt uitzoeken.
Alleen jammer als je daar al de mooiste van hebt aangeschaft in het verleden, zoals Forcalcquier of St Michiel.......

HG

Geert

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 19 sep 2013 17:39

Re: Sonus Paradisi: Walcker, Martinikerk Doesburg

Rate gedachte: of valt de verkoop tegen en hoop hij er zo meer van te verkopen?

Vind het wel vreemd dat op zo'n korte termijn al weer iets nieuws moet komen met vrij grote veranderingen.

Mvg,
Paul
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 19 sep 2013 20:10

Re: Sonus Paradisi: Walcker, Martinikerk Doesburg

Tsja, Paul, het lijkt er toch op, dat hij die Duitse meneer te hulp heeft geroepen, om er nog iets van te bakken zeg maar.

Het prijzenswaardige bedoel ik ook meer betreffende die gratis uit te zoeken sampleset.......

Ik vind het wel lastig om een objektief oordeel over hele grote samplesets in de huiskamer te hebben, omdat ik zelf van mening ben dat een hoog-kwalitatieve kleinere set daar veel meer speelvreugde geeft, nog afgezien van het verschil in systeemeisen.
Alhoewel Zwolle natuurlijk wel een prachtset is............. :oops:

Vaak speel ik deze sets op een laptop, en gebruik dan slechts plm 65 watt, tegen toch al snel 250 a 300 watt op de HW-PC.

Op de openmonumentendag nog even bij het Bader-orgel (Zutphen) geweest, das niet te ver van Doesburg, en dat bedoel ik dan met een wat kleinere set.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 19 sep 2013 23:32

Re: Sonus Paradisi: Walcker, Martinikerk Doesburg

Ik heb deze set vanavond gedownload (ging in 1keer goed) en geïnstalleerd. Heb wel even getwijfeld gezien de wat negatieve berichten op het forum, maar eigenlijk vind ik het gewoon een prachtige set. Met wat eenvoudige register combinaties en de vele koppels kan je naar hartelust kleuren en er zitten best hele fraaie registers en register combinaties tussen. De akoestiek is overtuigend, maar wel iets minder galmerig dan Utrecht. Het is niet een heel direct klinkend orgel maar dat is inherent aan de afmetingen van deze kerk, dan moet je meer aan bijv. Ladegast denken. De screens zijn erg goed geslaagd, prachtig gewoon :!:
Bij de meeste sample sets zet ik tracker en wind noise wat zachter omdat ik het vaak te hard vind. Dit is de enige set waarbij ik het juist harder heb gezet. Het is natuurlijk geen mechanische traktuur maar toch draagt het aan de realiteit bij, als je wat meer toetsen geluid hoort.
To zover mijn eerste indrukken.

Groet Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 20 sep 2013 16:44, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 20 sep 2013 09:05

Re: Sonus Paradisi: Walcker, Martinikerk Doesburg

Hoi Jan ,

Das mooi, hoe doe jij het met al die zwelpedalen , gewoon koppelen aan 1 zwelpedaal ?

en hoe heb jij de set geladen? ( 16-20-24 bit )

HW groet

Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 20 sep 2013 10:37

Re: Sonus Paradisi: Walcker, Martinikerk Doesburg

Hoi Hans

Ik heb de front en rear kanalen 24bit uncompressed geladen (ik heb 64gb geheugen) en ik houd nog best wat geheugen over dus deze set gebruikt veel minder als Utrecht. Ik heb daar gezien het aantal registers geen verklaring voor.
Op mijn Johannus heb ik 3 gemidificeerde zwelpedalen ik gebruik er een voor het cresendo en een voor zwel 2e klavier en op het derde zwelpedaal heb ik klavier 3 en 4 gekoppeld.

Groet Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 20 sep 2013 16:43, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 20 sep 2013 15:54

Re: Sonus Paradisi: Walcker, Martinikerk Doesburg

Jan,
gefeliciteerd met je aankoop en je moed om de negativiteit te weerstaan.
Heb je de crescendo al geprobeerd? Fantastisch mooi vind ik dat! Hoe al die kleuren zich mengen, aanzwellend volume of juist weer afnemend. Gebruik dan ook eens de zwelpedalen, het klinkt telkens weer anders.
Zowel het orgel qua mechaniek als de toon is heel anders dan wat men gewend is bij de klassieke barokke orgelbouw. Dus inderdaad heel weinig mechaniekgeluiden. Verder zijn nogal wat registers dun van klank en hebben weinig volume, maar dat maakt het kleuren zo fascinerend. Je moet er wel aan toe zijn om zo'n reus te bespelen. Ik ben nog volop aan het ontdekken.
Groet,
Fokko

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 20 sep 2013 16:57

Re: Sonus Paradisi: Walcker, Martinikerk Doesburg

Op CB vond ik een transcriptie van een werk van Bach door Max Reger.
http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/11132

Ik kende het niet, maar was voor het eerst overtuigd van dit orgel en de sampleset.

Ik zie uit naar een grote koraalfantasie van Max Reger op dit orgel.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 20 sep 2013 17:05

Re: Sonus Paradisi: Walcker, Martinikerk Doesburg

hans schreef:Ik zie uit naar een grote koraalfantasie van Max Reger op dit orgel.


Ik heb Wachet Auf ruft uns... van Max Reger, een uitvoering door Klaas Jan Mulder op dit orgel.
Staat op de cd Frans en Duitse Romantiek.
Deze muziek van Reger lijkt op dit (type) orgel te zijn gecomponeerd.

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 20 sep 2013 19:05

Re: Sonus Paradisi: Walcker, Martinikerk Doesburg

Goeiedag Allemaal
Ik vindt Doesburg ook wel mooie maar ik ga toch weer meer op Freiberg-Tholen spelen ,nadat ik Doesburg voor 3 weken heb.Vindt dat toch wel orgels met meer zeggingskracht ;) .Maar dat Doesburg orgel is ook een heel ander soort orgel natuurlijk.Ik vindt wel dat je veel de sub en super koppelers moet gebruiken.Dan krijgt het orgel meer power.
Als "cadue orgel"heb ik Litomysl Organ Model besteld.
Ik heb hem nog niet gedownload maar als ik de demos beluister,zeker de laaste demo op de SP site lijkt mij dit een een mooie helder orgel.
De groeten uit Canada 8-)

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 20 sep 2013 20:48

Re: Sonus Paradisi: Walcker, Martinikerk Doesburg

Ik wacht de DEMO af.
Het is bijna vakantie, kan ik weer wat knutselen.
Jiri vroeg op het andere forum of er nog ideeën waren voor een dispositie van de demo.
Hij schreef dat hij één verzoek heeft gehad van iemand die alleen alle 8-voeters wilde.

Ik heb ook maar een wensenlijstje opgestuurd; maar niet alleen met 8-voets registers ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 22 sep 2013 22:35

Re: Sonus Paradisi: Walcker, Martinikerk Doesburg

Ik heb ook maar een wensenlijstje opgestuurd; maar niet alleen met 8-voets registers


Jiri schreef me dat er op dit moment drie disposities zijn ingestuurd. Ik heb dit weekend deze ingestuurd:

Hoofdwerk: Gross Prinzipal 8', Jubalflöte 8', Praestant 4', Rohrflöte 4', Octave 2', Mixtur Silbermann 5 fach
Manuaal II : Flötenprinzipal 8', Flûte Harmonique 8', Salicional 8', Harmonika 8', Prinzipal 4'
Manuaal III: Lieblich Gedeckt 8', Viola d'Amour 8', Voix Célèste 8', Flauto Dolce 4', Flautino 2'
Fernwerk: Nachthorn 8', Spitzflöte 4', Vox Humana 8'.
Pedaal: Subbass 16', Harmonikabass 8’

Een dispositie van 20 stemmen is voor een orgel als dit enigzins beperkt, maar hij gaat een demo samenstellen uit alle verzoeken.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 sep 2013 10:59

Re: Sonus Paradisi: Walcker, Martinikerk Doesburg

Danny

de Harmonikabass 8’ zit niet op het pedaal (het is een 16 voet en dat maakt het wel een heel "zwaar" pedaal)
En als enige tongwerk een Vox Humana (een solo stem) .........? Deze klinkt met de tremulant niet mooi omdat de tremulant niet mooi is.

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 23 sep 2013 13:04

Re: Sonus Paradisi: Walcker, Martinikerk Doesburg

Je hebt er 21 ingevuld smokkelaar;)


peter




dkoschinski schreef:
Ik heb ook maar een wensenlijstje opgestuurd; maar niet alleen met 8-voets registers


Jiri schreef me dat er op dit moment drie disposities zijn ingestuurd. Ik heb dit weekend deze ingestuurd:

Hoofdwerk: Gross Prinzipal 8', Jubalflöte 8', Praestant 4', Rohrflöte 4', Octave 2', Mixtur Silbermann 5 fach
Manuaal II : Flötenprinzipal 8', Flûte Harmonique 8', Salicional 8', Harmonika 8', Prinzipal 4'
Manuaal III: Lieblich Gedeckt 8', Viola d'Amour 8', Voix Célèste 8', Flauto Dolce 4', Flautino 2'
Fernwerk: Nachthorn 8', Spitzflöte 4', Vox Humana 8'.
Pedaal: Subbass 16', Harmonikabass 8’

Een dispositie van 20 stemmen is voor een orgel als dit enigzins beperkt, maar hij gaat een demo samenstellen uit alle verzoeken.
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com