Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Toon actieve onderwerpen


Hoe tevreden ben je over je aankoop?

Zeer tevreden, aanbevolen!
2
10%
Tevreden, aanbevolen.
4
19%
Neutraal
0
Geen stemmen
Ontevreden, spijt van aankoop.
1
5%
Zeer ontevreden, spijt van aankoop!
0
Geen stemmen
Deze heb ik niet, maar zou hem wel willen
2
10%
Deze heb ik niet, zal hem nooit kopen
12
57%
 
Totaal aantal stemmen : 21

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 27 aug 2013 19:35

Re: Sonus Paradisi: Walcker, Martinikerk Doesburg

Bedankt voor je toelichting en je vrijmoedigheid, Pieter.
Ik verbaas me over de best wel stellige en uitgesproken negatieve reacties zonder dat iemand het sample zelf heeft bespeeld.
Laat het alsjeblieft ook een plezier zijn voor de mensen die wel geinteresseerd zijn in dit magnifieke orgel.

Ik heb Jiri gevraagd naar de ruis in het nummer wat Geert heeft opgemerkt, er moet iets fout zijn gegaan volgens Jiri bij de recording en hij verzocht om een nieuwe opname.

Vriendelijke groet,
Fokko

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 27 aug 2013 20:06

Re: Sonus Paradisi: Walcker, Martinikerk Doesburg

Fokko,

Als je een orgel als Doesburg uitbrengt en dan nog voor zo'n prijs, dan verwacht ik toch echt dat de demo's die op de site van Jiri staan ook voldoen aan de verwachting die de prijs schept. Jiri wil die set neem ik aan toch graag verkopen?
En waarom willen we toch altijd groot, groter, grootst. Terwijl sommige kleine orgels vaak meer een juweeltje zijn dan hun grotere broers.

Mvg,
Paul.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 aug 2013 20:18

Re: Sonus Paradisi: Walcker, Martinikerk Doesburg

de enigszins "negatieve" uitlatingen vind ik redelijk terecht.

ook al heb je de sampleset niet zelf bespeeld, Jiri is uit eindelijk verantwoordelijk voor het geen hij op zijn site plaatst.

een potentiele koper luistert toch eerst naar de demo's, om een eerste indruk te krijgen van het orgel

en daar zitten toch wel wat technische onvolkomenheden in, laten we eerlijk zijn.

ook al zijn die mankementen zoals Pieter zegt deels te wijten aan een pc die niet zwaar genoeg is.
de vraag blijft dan staan, welke pc trekt dit dan wel?? 9000 poly??? :roll:

gr

JW

de prijs is discutabel, je hebt er het voor over of niet
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 7

Geregistreerd: 26 aug 2013 16:19

Bericht 27 aug 2013 21:40

Re: Sonus Paradisi: Walcker, Martinikerk Doesburg

Die vraag kun je inderdaad stellen, maar ik wil wel benadrukken dat de problemen zich alleen voor (kunnen) doen bij het gebruik van de preset tutti knop in combinatie met de structuur van de compositie en de speelwijze.
Ik had (heb) deze problemen niet bij andere registraties - en daarom vind ik dat er, naast de sample set, ook niets mis is met de geluidsweergave van de opnamen.

Dan maar een ff-tutti in plaats van een fff-tutti :)

Pieter

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 28 aug 2013 22:12

Re: Sonus Paradisi: Walcker, Martinikerk Doesburg

Grandjeux schreef:Die vraag kun je inderdaad stellen, maar ik wil wel benadrukken dat de problemen zich alleen voor (kunnen) doen bij het gebruik van de preset tutti knop in combinatie met de structuur van de compositie en de speelwijze.
Ik had (heb) deze problemen niet bij andere registraties - en daarom vind ik dat er, naast de sample set, ook niets mis is met de geluidsweergave van de opnamen.

Dan maar een ff-tutti in plaats van een fff-tutti :)

Pieter


Dag Pieter, de onvolkomenheden hoor ik helaas niet alleen bij het tutti. Zoals ik hierboven al aangaf hoor ik bij merk toch hoe sterk diverse problemen met staccatospel. Zijn deze punten ook te verklaren door dingen die opgepoetst zijn met updates of door een haperende computer?

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 28 aug 2013 23:48

Re: Sonus Paradisi: Walcker, Martinikerk Doesburg

Volgens mij worden de sample-set’s van Sonusparadisi iets te snel op de markt geworpen.
Opnamen maken en zo snel mogelijk klaarstomen voor verkoop.
De ongeregeldheden zullen we achteraf wel corrigeren, gelijk als bij games en computer onderdelen alsook programmatuur.
Ik vind dit persoonlijk geen goede zaak, namelijk omdat Hauptwerk gebruikers toch al in de minderheid is op het vlak van computer mogelijkheden.
Daarmee bedoel ik dat er wereldwijd een paar procent bezig is met computer en gesimuleerde orgelklanken.
Ik heb het ook niet over kleine onevenheden in de afwerking van een bepaalde toon van een register, dat kan altijd geburen, het blijft tenslotte mensen werk.
Maar als het deze kant op gaat zie ik het zwart in voor de verkoop cijfers van Sonusparadisi en dat zou toch jammer zijn.
Veel tijd steken in mooie projecten en er dan niet veel van verkopen.

Willem.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 29 aug 2013 06:54

Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

Het is de bedoeling dat alleen mensen stemmen die de set daadwerkelijk bezitten (bovenste vijf keuzes), anderen kunnen de onderste twee keuzes maken.
Alleen aan de hand van demo's is het, naar mijn mening, niet mogelijk om een goed oordeel te geven.
Laat ook de prijs meewegen in het oordeel.
Het stemmen is anoniem, je moet wel lid zijn om te kunnen stemmen.

Berichten: 7

Geregistreerd: 26 aug 2013 16:19

Bericht 29 aug 2013 08:23

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

Leonard schreef:
Grandjeux schreef:Die vraag kun je inderdaad stellen, maar ik wil wel benadrukken dat de problemen zich alleen voor (kunnen) doen bij het gebruik van de preset tutti knop in combinatie met de structuur van de compositie en de speelwijze.
Ik had (heb) deze problemen niet bij andere registraties - en daarom vind ik dat er, naast de sample set, ook niets mis is met de geluidsweergave van de opnamen.

Dan maar een ff-tutti in plaats van een fff-tutti :)

Pieter


Dag Pieter, de onvolkomenheden hoor ik helaas niet alleen bij het tutti. Zoals ik hierboven al aangaf hoor ik bij merk toch hoe sterk diverse problemen met staccatospel. Zijn deze punten ook te verklaren door dingen die opgepoetst zijn met updates of door een haperende computer?


Hallo Leonard,
Ik wil zeker aannemen dat je onvolkomenheden / problemen met staccatospel hoort, maar ik hoor ze niet.
Ik heb het nogmaals beluisterd - ook de originele wav-file - en was met name gespitst op var.2.
Het moet ofwel aan je computer liggen, of aan mijn oren.

Berichten: 70

Geregistreerd: 13 feb 2011 20:22

Bericht 29 aug 2013 09:36

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

Gert schreef:Het is de bedoeling dat alleen mensen stemmen die de set daadwerkelijk bezitten.



Hallo Gert,

Als je als eis stelt om te stemmen om de set te hebben kan je toch nooit de onderste 2 keuzes maken.

*) Je wilt hem wel kopen, (maar je hebt hem dus nog niet)
*) Je zal hem nooit aanschaffen.

mvg
Jeroen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 29 aug 2013 13:04

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

Gaan we spijkers zoeken, Jeroen??

Moet alles wat we zeggen en schrijven dan perse juridisch waterdicht in elkaar te zitten?

Deze reaktie is niet negatief nog onvriendelijk bedoeld.

Maar een beetje speelsigheid en mogelijkheden om zelf nog te hoeven nadenken mag toch wel?

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 29 aug 2013 13:26

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

(muggenziftmodus)
Geert, volgens mij heet dat geen 'spijkers zoeken' hoor, maar iets met muggenziften bedoel je denk ik ;) :D
(/muggenziftmodus)

Berichten: 70

Geregistreerd: 13 feb 2011 20:22

Bericht 29 aug 2013 14:18

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

Hoi Geert,

Nee is ook niet bedoeld als muggenziften/spijkers zoeken, maar het viel mij vandaag juist op terwijl het ook bij alle andere samplesset ook zo zal staan. Misschien is het juist wel met een rede gedaan.

Trouwens spijkers zoek ik altijd ;) die zijn hier thuis bijna niet te vinden.

gr.
Jeroen
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 29 aug 2013 15:16

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

hallo allemaal,

* Heb vanmiddag eens op Contrebombarde naar dit orgel zitten luisteren , onze Amerikaanse HW Vakbroeders hebben al aardig hun best gedaan ;) ik vind dit echt een schitterend orgel , zonder gekheid :) in ieder geval geen ruis :mrgreen:
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 29 aug 2013 21:54

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

Als je als eis stelt om te stemmen om de set te hebben kan je toch nooit de onderste 2 keuzes maken.
Je hebt helemaal gelijk, was een beetje dom van mij om zomaar tekst te kopiëren, de onderste twee opties had ik later toegevoegd. Ik zal het even aanpassen.
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 29 aug 2013 23:53

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

Grandjeux schreef:Dag Pieter, de onvolkomenheden hoor ik helaas niet alleen bij het tutti. Zoals ik hierboven al aangaf hoor ik bij merk toch hoe sterk diverse problemen met staccatospel.

Ik moet Leonard gelijk geven; inderdaad bij die 2e variatie met de 16e noten in de linkerhand en nog veel meer bij de 3e variatie met die snelle 64e loopjes, klinkt het mij ook erg vreemd in de oren. Of er nu een release ontbreekt of iets, ik weet het niet maar het komt gewoon niet helemaal realistisch over. Ook het wat 'steriele' voorkomen wat Geert noemt, valt mij op. Nu kan dit gewoon aan het orgel liggen wat gewoon een 'ronde' klank heeft en ik hoop volgende week de set live te kunnen bespelen dus wellicht komt het dan toch anders over.
Ik ben nl. wel benieuwd naar alleen de rearkanalen. De front samples klinken naar mijn mening behoorlijk dichtbij maar dan zonder bijgeluiden die je bij een directe opname verwacht zoals aanspreekgedrag en het 'blazen' van de wind inde pijpen. (wat dus best in het echt ook kan zijn) Hierdoor komt het geheel wellicht iets anders over dan dat je zou verwachten bij een directe opnam. Met alleen de rearkanalen heb je deze efekten uiteraard ook niet maar dan is de klank wellicht wat 'verder weg' waardoor het geheel misschien wat natuurlijker overkomt. Mocht ik in de gelegenheid zijn iets op te nemen in deze setting, zal ik het laten weten en als iemand anders het 'even' laat horen is dat uiteraard ook prima.

groeten Christian

Berichten: 78

Geregistreerd: 26 apr 2013 13:21

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 31 aug 2013 13:18

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

Cribo schreef:
Grandjeux schreef:... De front samples klinken naar mijn mening behoorlijk dichtbij maar dan zonder bijgeluiden die je bij een directe opname verwacht zoals aanspreekgedrag en het 'blazen' van de wind inde pijpen. (wat dus best in het echt ook kan zijn) Hierdoor komt het geheel wellicht iets anders over dan dat je zou verwachten bij een directe opnam. ...


Dit is een orgel uit 1915 met wel een hele andere manier van intoneren dan de hollandse orgels waar nu sample sets van zijn. Zaken als bijgeluiden bij de aanspraak werden als negatief ervaren en werden dan ook door bouwwijze van het pijpwerk (denk aan o.a. allerlei baarden) en de intonatie (o.a. veel kernsteken) zoveel mogelijk weggenomen. Men wenste een gladde klank waarbij men door registratie en zwelkast gebruik traploos het volume van de klank kon veranderen. Als je gewent bent om allerlei bijgeluiden te horen (sommigen zien dit als 'feature', e.g. kenmerk van een echte authentieke orgelklank) dan is dit geen orgel voor jou.

groet,
Martijn

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 aug 2013 13:57

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

En aanvullende info:
In 2003 is het orgel gerestaureerd door Flentrop. Zij heeft, voordat de opnames van de sampleset plaatsvonden, het orgel nog onderhanden gehad en div. reparaties uitgevoerd.
En Doesburg is voor een pneumatisch getint orgel een erg stil orgel (zeer weinig luchtlekkages/luchtgeluiden).

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 31 aug 2013 14:12

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

Ik heb een pagina voor deze set gemaakt, zie: http://pcorgan.com/SampleSets1916Doesburg.html
Deze week heb ik zes opnames gemaakt (afzonderlijk Surround, Front en Rear).

Ze komen uit deze boeken:
- Gerrit Jan van de Werfhorst - Psalmvoorspelen: Heel slim combineert Gerrit Jan Psalm 103:5 met het Air van Bach: Geen noot teveel en toch klopt het. De basis van deze bewerking ligt bij een verzoek op tijdens een begrafenis Air te spelen. Ook heb ik de bewerking van Psalm 123 opgenomen waarbij hij zich liet inspireren door de Priere van Boellmann.
- Dick Sanderman - Psalmen 8: Het lijkt wel of Dick steeds romantischer wordt...

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 31 aug 2013 17:22

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

Evert-Jan schreef:En Doesburg is voor een pneumatisch getint orgel een erg stil orgel (zeer weinig luchtlekkages/luchtgeluiden).


Dit Walcker orgel is electropneumatisch, voor die tijd voor de een het summum, voor de ander afkeurenswaardig - het heeft de geesten zeer lange tijd verdeeld. Desondanks, de nieuwe techniek bood ongekende mogelijkheden voor presets en talloze vrij programmeerbare registraties, piano pedal etc, ook mogelijk gemaakt door zeer riante sponsoring waarbij alleen de hoogste kwaliteitsmaterialen gebruikt werden. Het orgel speelt bijzonder licht en is inderdaad nagenoeg vrij van "noises". Zelfs de het motorhuis was (oorspronkelijk in Rotterdam) in een aparte geluidsarme kamer ondergebracht en de organist kon per elektrische lift verheven worden.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 aug 2013 17:46

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

Fokko

Dat pneumatisch, dat ik schreef, moest natuurlijk electropneumatisch zijn (in de loop der jaren zijn de meeste pneumatische orgels geëlektrificeerd, zo ook deze dacht ik).
Maar dat dit orgel van oorsprong al electropneumatisch was wist ik niet.

De sponsors (gebr. Bos, die ook Wildervanck betaalden) eisten inderdaad de beste materialen. En dat blijkt ook wel want het orgel verkeert in oorspronkelijke staat (Fernwerk is in Doesburg wel zwelwerk geworden) en is zoals geschreven zeer stil voor zo'n groot (electropneumatisch) orgel.

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 01 sep 2013 16:51

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

Dit orgel is inderdaad een bijzonder instrument en vraagt ook voor andere muziek. Bach wordt erg moeilijk en ik vraag me af of onze Nederlandse koraalmeesters hier ook wel goed uit de verf komen. Maar Duitse en ook Franse romantiek klinkt hier waarschijnlijk beter dan op de meeste andere Nederlandse orgels.

Als je dit soort muziek graag speelt of graag een grote klankkleurendoos wil hebben voor improvisaties, dan raad ik je aan je wel in dit orgel te verdiepen. En dus ook de demo versie te downloaden, mocht die er komen. Tegenvallende MP3 (!!!) demo's en het niet bevallen van de klankkleur van Rotterdam (en niet de mate van gelijkenis van de sampleset!) lijken mij geen goede argumenten om dit niet te doen. Daarmee doe je jezelf mijns inziens te kort. En dat zou jammer zijn.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 01 sep 2013 21:34

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

Evert-Jan schreef:pneumatisch getint


Wat moet ik me daar bij voorstellen? ;)

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 sep 2013 00:09

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

:o
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 02 sep 2013 10:35

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

Evert-Jan schreef:Maar dat dit orgel van oorsprong al electropneumatisch was wist ik niet.


Inderdaad, Walcker heeft zo'n 33 KM stroomdraad in dit reusachtige instrument verwerkt.

Elders in het koophoekje van dit forum heb ik een boek te koop voor de liefhebber en geinteresseerde. Het biedt heel veel detailinformatie over dit orgel, andere werken van Walcker, Rotterdam Nieuwe Zuiderkerk en Doesburg

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 04 sep 2013 14:47

Re: Stem: 1916 Walcker, Martinikerk, Doesburg

Ik heb de Walcker ook maar aangeschaft.
Ik vondt de Demos van SP niet zo mooie maar toen ik ze van Gert op deze website hoorden vondt ik het toch wel een mooie orgel.
Het was wel een hoop geld ( 920 dollar=100 pakjes sigaretten)
Strijkers zijn heel mooie vindt ik in combinatie met de Subbas op het pedaal die heel echt klinkt .
Ik vondt hem wel een beetje strak klinken maar dat heb ik verbeterd met de windt op 90 percent te zetten en de 2 luchtbalgen aan de rechter kant zo te zetten dat ze open blijven staan.
Ik vindt het met Freiberg de mooiste van SP
Pete
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com