Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Toon actieve onderwerpen


Hoe tevreden ben je over je aankoop?

Zeer tevreden, aanbevolen!
2
10%
Tevreden, aanbevolen.
4
19%
Neutraal
0
Geen stemmen
Ontevreden, spijt van aankoop.
1
5%
Zeer ontevreden, spijt van aankoop!
0
Geen stemmen
Deze heb ik niet, maar zou hem wel willen
2
10%
Deze heb ik niet, zal hem nooit kopen
12
57%
 
Totaal aantal stemmen : 21

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 15 okt 2013 17:26

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Bedoel je de technische kwaliteit van het sampl[*]eset?
Of bedoel je dat het een heel ander soort orgel is, waar je niks mee hebt?
Dat is wel een verschil hoor.
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 15 okt 2013 19:13

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Ik bedoel dan toch vooral de kwaliteit. Zowel Doesburg als Tholen wordt onder het type "Romantisch" geplaatst, dus wat betreft klankkleur, draagkracht en akoestiek mag je deze best met elkaar vergelijken. Ik hoor bij Doesburg toch duidelijk iets meer van een elektronisch orgel dan de variaties die je bij een echt pijporgel hoort, en dat benaderd Tholen toch veel beter. Dat komt vooral door de meerdere loops die de samples bevatten, de verschillende type nagalm/akoestiek samples (portato en staccato) en het wind-model. Ik weet dat bij Tholen elk sample door een menselijk persoon gecontroleerd en eventueel nabewerkt is, en niet door een automatische tool gedaan is. Bij een automatische tool is de kans op fouten (de juiste posities van de loops en de release-markers) veel groter. Ik denk dat het aantal updates van een sample-set ook heel goed aangeeft wat de kwaliteit van een sampleset is.

Als ik bij Tholen de Prestant 8 en Holpijp 8 gebruik in combinatie met de Subbas 16 in het pedaal, dan heb je al enorm veel draagkracht en een prachtige klank. Helaas krijg ik dat bij Doesburg niet zo meteen voor elkaar. En de tremulanten bij Tholen klinken heel natuurgetrouw (moet je wel van houden, maar dat is een persoonlijk iets).

Maar goed, dit is mijn persoonlijke mening en iedereen heeft gelukkig zijn/haar eigen voorkeur.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 okt 2013 19:55

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

gkruizenga schreef: Zowel Doesburg als Tholen wordt onder het type "Romantisch" geplaatst, dus wat betreft klankkleur, draagkracht en akoestiek mag je deze best met elkaar vergelijken.

Dit kun je in dit geval niet !!

Er zijn meer soorten "Romantisch".
Romantische orgels zijn vnl gebouwd in een bepaalde periode (eind 19e begin 20e eeuw).
Tholen is Nederlands romantisch en vnl bedoeld om gemeentezang te begeleiden. Vandaar de krachtige stemmen om die draagkracht te krijgen en ook stemmen als Cornet e.d die meestal op het Rugwerk zitten: "lekker dicht bij de gemeente".
Doesburg is een Duits romantisch orgel met trekken van de "Elzasser Orgelreform' (Frans georiënteerde tongwerken en Silbermann vulstemmen). En met de zachte stemmen doet het soms aan een harmonium denken (Doesburg heeft evenals Tholen een doorslaand tongwerk)
Metz/Caen zijn Frans romantische orgels, krachtig, grondtonig en relatief veel en krachtige tongwerken.
Zowel Duits als Frans romantische orgel zijn veelal gebouwd om concerten op te geven en hebben daarvoor ook de registratiehulpmiddelen. Zowel de Duits als de Frans romantische orgel zijn dus qua klankkleur geen Nederlands romantisch orgel zoals Tholen. De klank van een Prestant van Tholen is dus geheel anders als die van Doesburg en als een Cavaillé-Coll Montre. Ze zijn dus totaal niet met elkaar te vergelijken zoals jij doet.
Daarnaast hebben Engelse en Amerikaanse romantische orgels weer andere karakteristieken zoals hogedruk stemmen.

gkruizenga schreef: Dat komt vooral door de meerdere loops die de samples bevatten, de verschillende type nagalm/akoestiek samples (portato en staccato) en het wind-model.

Ook Doesburg heeft meerdere loops en heeft 3 releases per sample (zoals alle samplesets van SP). De wind is in het "echte" Doesburg strak; dus merk je daar in de sampleset niet veel van inzakkend volume. Maar je kunt een aantal balgen uitschakelen op het betreffende tabje en het uit proberen. Nu je de demo geïnstalleerd heb zou ik dit toch even proberen.

gkruizenga schreef:En de tremulanten bij Tholen klinken heel natuurgetrouw (
Ook Doesburg heeft van alle karakteristiek stemmen opgenomen tremulant samples. Kijk even in de installatieset van de demo bij het 2e manuaal. Op het werkelijke orgel is de tremulant dus geheel anders dan die van Tholen en dat ligt dus niet aan de sampleset.

gkruizenga schreef:Ik denk dat het aantal updates van een sampleset ook heel goed aangeeft wat de kwaliteit van een sampleset is.

Dit heeft te maken met hoe je een orgel benadert. Op een Duits forum is dat uitgelegd. SP neemt een orgel op zoals het daar staat. Alleen pijpen "die er meer dan 5% naast staan" worden gecorrigeerd. Dan is het wachten op klachten over dit soort dingen. Bij Doesburg is die nu grens gelegd op 2%.
Verder maakt het ook uit of je 75 registers (x2 ivm surround) met 73 toetsen/pijpen per manuaal digitaliseert of een orgel dat de helft of meer kleiner is. Als je een kort briefje schrijft of een lang epistel, in dat laatste geval is de kans op fouten groter (ook na herhaald nalezen). Het foutenpercentage/kans op fouten ligt dus hoger als je meer doet dan een ander.
Tenslotte is SP een van de weinige sampleset makers die ingaat op klachten en andere dingen die naar voren gebracht worden en deze ook update als dat fout was. Er zijn andere sampleset makers waarvan er 1 zegt dat er een update komt, maar die moet nog steeds komen, en een andere legt het gewoon naast zich neer.

PS: ik heb geen enkel "belang" o.i.d. in SP, maar zie wel graag dat als er iets beweerd wordt, dat het onderbouwd is en dat is in dit geval m.i. niet.
En daarom weerleg ik dat op genoemde punten.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 15 okt 2013 21:38

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Sinds een week kan ik ook op Doesburg spelen. Heerlijk orgel om erbij te hebben, hééél anders dan andere orgels. Totaal niet vergelijkbaar! Na een half uurtje dacht ik: het lijkt nu wel het pedaalharmonium waar ik zo graag eens op zou willen spelen. Zo is er nog veel meer te ontdekken. Op een heel andere manier mooi, dan bijv. Utrecht (vind ik).
Oké, geen tjip en tjieff uit de strijkers. Bij grotere registraties wordt het algauw één grote brei zoals bij de elektroniums, maar dat is bij andere sets ook, als het geluid uit de beperking van speakers moet komen.

Ben nog wel van plan om de zeer grote dynamiek voor huiskamer gebruik een stukje te trimmen. Ook moet de oude PC nu echt plaats gaan maken voor meer Gbs, zodat in minimaal 20bit én surround geladen kan worden.
Ik moet het ook nog steeds doen met 2 klavieren. I+II en III+IV zitten nu op het onder - en bovenklavier, dat gaat prima.
Inhoudelijk sta ik 100% achter de feiten beschreven door Gert, Evert-Jan, Fokko en Jan Loosman!
Het zou jammer zijn als de demo het neveneffect zou hebben, dat (niet romantische / symfonische) smaak vertaald zou worden naar slechte(re) kwaliteit van de set.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 15 okt 2013 21:44

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Tenslotte is SP een van de weinige sampleset makers die ingaat op klachten en andere dingen die naar voren gebracht worden en deze ook update als dat fout was. Er zijn andere sampleset makers waarvan er 1 zegt dat er een update komt, maar diemoet nog steeds komen, en een andere legt het gewoon naast zich neer

Inderdaad heeft Brett Milan al sinds 2008 een update beloofd voor het Schnitger orgel in Cappel. En heeft dat ook regelmatig herhaald. Het is er nog steeds niet en zal er ook niet komen denk ik zo.
En bij Tholen zijn ongewone bijgeluiden te horen: in de hogere regionen van de Prestant 8 zitten geluiden die klinken alsof andere pijpen spontaan meetrillen. En ook bij andere registers zijn bijgeluiden die niet oké zijn.
Dit is wat ik gehoord heb vlak nadat de set uitgebracht is. Ik weet niet of er inmiddels een update is uitgekomen?

Maar dit is nu wel heel erg off-topic :(
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 15 okt 2013 22:25

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Evert-Jan schreef:Tholen is Nederlands romantisch en vnl bedoeld om gemeentezang te begeleiden. Vandaar de krachtige stemmen om die draagkracht te krijgen en ook stemmen als Cornet e.d die meestal op het Rugwerk zitten: "lekker dicht bij de gemeente". Doesburg is een Duits romantisch orgel met trekken van de "Elzasser Orgelreform' (Frans georiënteerde tongwerken en Silbermann vulstemmen).
Dat is absoluut waar. De opvattingen van klankkleuren in een orgel tijdens de 'Orgelbewegung' waren begin 20e eeuw (tijdens de neo-romantiek) totaal anders dan in 1832 toen het orgel van Tholen werd gebouwd.

gkruizenga schreef:owel Doesburg als Tholen wordt onder het type "Romantisch" geplaatst, dus wat betreft klankkleur, draagkracht en akoestiek mag je deze best met elkaar vergelijken. Ik hoor bij Doesburg toch duidelijk iets meer van een elektronisch orgel dan de variaties die je bij een echt pijporgel hoort, en dat benaderd Tholen toch veel beter.
Dit is hetzelfde als dat je de muziek van Vierne / Karg-Elert gaat vergelijken met de muziek van Mendelssohn en Ritter, want over die periodes hebben we het... :? Overigens hoor ik in Doesburg geen electronicum terug, maar dat zal wel aan mij liggen. Met de wetenschap hoe het orgel in 1916 is uitgedacht, toen klonk, nu klinkt in het echt en in de set vind ik zelf de set een goede simulatie.

gkruizenga schreef:Ik weet dat bij Tholen elk sample door een menselijk persoon gecontroleerd en eventueel nabewerkt is, en niet door een automatische tool gedaan is. Bij een automatische tool is de kans op fouten (de juiste posities van de loops en de release-markers) veel groter.
Daar geloof ik helemaal niks van. Nabewerken met de hand: ja, dat kan. Maar loops ? Nee. Het is namelijk onbegonnen werd om markers van 8 loops per sample met de hand op te zoeken en vast te leggen. OOK Voxus heeft hier zeker een tool voor gebruikt (en nadien alles nagelopen op fouten). Ik ben benieuwd hoe u aan die wijsheid komt.

gkruizenga schreef:Ik denk dat het aantal updates van een sample-set ook heel goed aangeeft wat de kwaliteit van een sampleset is.
Als hiermee wordt gesuggereerd dat set van Doesburg van mindere kwaliteit is omdat er al snel een update van verscheen vind ik dat een understatement. Doesburg is bijna 3x zo groot als Tholen en ja, dan is de kans groter dat niet alles even goed klopt. De productietijd van Doesburg was overigens ook veel korter dan Tholen. SP heeft naar mijn mening kwalitatief goede sets in de markt gezet, bijv. Caen, Freiberg en Zwolle.
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 15 okt 2013 22:29

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Anton Heger schreef:Inderdaad heeft Brett Milan al sinds 2008 een update beloofd voor het Schnitger orgel in Cappel.
En niet alleen voor Cappel.... Ik wacht al 3 jaar op een update van Metz :cry:.

Berichten: 9

Geregistreerd: 29 jan 2013 03:21

Bericht 15 okt 2013 22:44

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Hello Anton:
Of course, Jiri designed the mini Walcker according to his selection criteria, not ours; anyway, it is the best Walcker in town for people without the RAM or the money to get the original organ.

Haupwerkians would be graetful with you if you give us an ODF as you did with with Rotterdam

¡Alvast bedankt¡

Luis
Manizales
Colombia
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 16 okt 2013 07:18

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Ik zie dat ik aardig wat heb losgemaakt op dit forum. Het was helemaal mijn bedoeling niet om het zover te laten komen. Mijn excuses hiervoor en ik zal de volgende opletten wat ik op het forum zet. Ik had gewoon te hoge verwachtingen van de demo-Doesburg en had daarom niet meteen een reactie op dit forum moeten zetten, ik had er beter nog eens een nachtje over kunnen slapen.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 16 okt 2013 09:09

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Ik zie dat ik aardig wat heb losgemaakt op dit forum. Het was helemaal mijn bedoeling niet om het zover te laten komen

Dat zou kunnen, maar aan de andere kant: de discussie gaat nu wel ergens over: opnametechnieken, klankwerelden etc. Kortom: een inhoudelijke discussie en dat is m.i. precies waar een forum voor is.
Soms is een spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok nodig om de tongen los te krijgen, en dat maakt soms - zoals in dit geval - de discussie alleen maar scherper en relevanter.
Wat mij betreft dus geen punt. Zo komen we iets verder dan alleen en 'wat-is-het-allemaal-toch-mooi-gehalte'.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 16 okt 2013 10:04

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

gkruizenga schreef:k zie dat ik aardig wat heb losgemaakt op dit forum. Het was helemaal mijn bedoeling niet om het zover te laten komen. Mijn excuses hiervoor en ik zal de volgende opletten wat ik op het forum zet. Ik had gewoon te hoge verwachtingen van de demo-Doesburg en had daarom niet meteen een reactie op dit forum moeten zetten, ik had er beter nog eens een nachtje over kunnen slapen


Bedankt voor deze reactie!

Het lijkt me zinvoller en passender om discussies over smaak, over verschillende opname technieken en processing op basis van feitelijke informatie, etc te voeren in aparte topics in plaats van direct te relateren aan een bepaald sampleset.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 16 okt 2013 10:31

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Haupwerkians would be graetful with you if you give us an ODF as you did with with Rotterdam

¡Alvast bedankt¡

Luis
Manizales
Colombia


Extended versie: 2 or 3 manual ?
Zeg het maar...

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 16 okt 2013 12:27

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Anton Heger schreef:
En bij Tholen zijn ongewone bijgeluiden te horen: in de hogere regionen van de Prestant 8 zitten geluiden die klinken alsof andere pijpen spontaan meetrillen. En ook bij andere registers zijn bijgeluiden die niet oké zijn.
Dit is wat ik gehoord heb vlak nadat de set uitgebracht is. Ik weet niet of er inmiddels een update is uitgekomen?

Maar dit is nu wel heel erg off-topic :(


Is dat zo Anton? Mail anders even een lijstje met samples waar iets mis is. Tot nu toe per mail klachten gekregen over precies 2 samples waar iets mis mee was, maar dat waren geen fouten van de samplebewerking. Dus Anton, laat gerust wat weten.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 16 okt 2013 12:39

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Evert-Jan schreef:Doesburg is een Duits romantisch orgel met trekken van de "Elzasser Orgelreform' (Frans georiënteerde tongwerken en Silbermann vulstemmen). En met de zachte stemmen doet het soms aan een harmonium denken (Doesburg heeft evenals Tholen een doorslaand tongwerk)
Metz/Caen zijn Frans romantische orgels, krachtig, grondtonig en relatief veel en krachtige tongwerken.
Zowel Duits als Frans romantische orgel zijn veelal gebouwd om concerten op te geven en hebben daarvoor ook de registratiehulpmiddelen. Zowel de Duits als de Frans romantische orgel zijn dus qua klankkleur geen Nederlands romantisch orgel zoals Tholen.


Welk tongwerk is doorslaand in Tholen Evert-Jan?

Ten tijde van Cavaille-Coll waren orgelconcerten in kerken not-done. Bij de ingebruikname van de CC in Gent moesten mensen een klein entreebedrag betalen, wat heel wat beroering gaf. Er waren wel concerten, Guilmant speelde bijvoorbeeld in het Trocadero in Parijs.

Qua klankkleur zijn er natuurlijk grote verschillende tussen de type orgels. Maar mag je gewoon 1 Prestant 8 met elkaar vergelijken? De graadmeter van een orgel. Gisteravond nog ergens een cd-opname gemaakt met 1 stuk van ruim 5 minuten op 1 prestant 8. Fantastisch!

Berichten: 9

Geregistreerd: 29 jan 2013 03:21

Bericht 16 okt 2013 13:47

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Extended versie: 2 or 3 manual ?
Zeg het maar...[/quote]


Hello Anton, thanks for your replay and willingness, Of course,also, please do it the way you like.
For one side, I prefer and enjoy your not extended Rotterdam´s graphics because it is very comfortable to use (and, in my case, I use a couplers pistons´s box); on the other hand I think this mini Walker disposition fits better in two manuals.
What I am sure is that we will be lost looking for stops in the original ODF
Regards,
Luis

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 okt 2013 20:33

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Marien schreef:Welk tongwerk is doorslaand in Tholen Evert-Jan?
in de kerk van de Geref. Gemeente in Tholen: Calchodion - van Oekelen orgel (sorry dus niet de Van Dam).


Marien schreef:Ten tijde van Cavaille-Coll waren orgelconcerten in kerken not-done. Bij de ingebruikname van de CC in Gent moesten mensen een klein entreebedrag betalen, wat heel wat beroering gaf. Er waren wel concerten, Guilmant speelde bijvoorbeeld in het Trocadero in Parijs

Betreffende de orgelconcerten in kerken heb ik het over de Parijse situatie ten tijde van Cavaillé-Coll. Ik heb het even opgezocht; zie hiervoor het boek van René Verwer blz 58 e.v. "Franse concertpraktijk". Vanaf 1852 worden er wel degelijk orgelconcerten in de kerken in Parijs gegeven.
Naast de Trocadéro bespelingen organiseerde CC ook atelierconcerten.
De Parijse organisten ondernamen concertreizen naar elders. Saint-Saëns bijv. concerteerde in Amsterdam, Paleis voor Volksvlijt; Utrecht, Domkerk; Haarlem, St.-Bavo en in Den Haag, Rotterdam, Arnhem, Zwolle, Nijmegen, Leeuwarden, Groningen en Deventer

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 19 okt 2013 11:21

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Haupwerkians would be graetful with you if you give us an ODF as you did with with Rotterdam

Anton created an Extended Demo for Doesburg, you can download it via:

www.pcorgan.com/opslag/Doesburg-DemoExt ... ptwerk.rar

Anton,
Wil je wat meer info geven?

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 19 okt 2013 13:10

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Is gedaan; in een nieuwe topic:
http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=6&t=1298

Bedankt Gert!

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 04 nov 2013 00:56

Re: Stem: 1916, Walcker, Martinikerk, Doesburg

Evert-Jan schreef:
Marien schreef:Welk tongwerk is doorslaand in Tholen Evert-Jan?
in de kerk van de Geref. Gemeente in Tholen: Calchodion - van Oekelen orgel (sorry dus niet de Van Dam).


Sorry? Persoonlijk ervaar ik het als bijzonder prettig dat er geen doorslaand tongwerk in zit, ik ben de makers eeuwig dankbaar dat die er niet in zit, je hebt gewoon geen idee hoe dankbaar.. Maar nu hou ik op (voordat mijn tong doorslaat). ;)
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com