Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Een Mystery- orgel

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 06 sep 2013 11:43

Een Mystery- orgel

Cribo heeft een aantal opnames op contrebombarde gezet (o.a. Asma, Ps. 72) van een orgel wat we weer kunnen gaan raden.
Het klinkt in ieder geval goed!
Het heeft de aanduiding 'moist' en 'wet'.
De galm in de 'moist' klinkt normaal, in de 'wet' lijkt het afgeknepen (maar 't is ook een betaversie van de sampleset).
Het lijkt me ook een redelijk compleet orgel; bazuin, manuaal-tongwerken, cornet enz..
Maar zo te horen niet héél groot.

Het zou best het Steendam-orgel in Apeldoorn kunnen zijn.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 06 sep 2013 12:04

Re: Een Mystery- orgel

Heeft het Steendam orgel een tremulant voor alle werken tegelijk?
Want dan is het dit sampleset dus niet
Als ik luister naar Frans van Tilburg's 'wat God doet dat is welgedaan' heeft de begeleiding geen tremulant en de uitkomende stem wel.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 06 sep 2013 12:40

Re: Een Mystery- orgel

Ik heb de stukjes aan een onbevooroordeelde kenner van nederlandse orgels voorgelegd. Zonder enige twijfel was dit zijn antwoord:

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 06 sep 2013 12:55

Re: Een Mystery- orgel

Leonard schreef:Ik heb de stukjes aan een onbevooroordeelde kenner van nederlandse orgels voorgelegd. Zonder enige twijfel was dit zijn antwoord:


Misschien een compliment voor Steendam om Maassluis te noemen. Maar volgens mij heeft Anton gelijk, luister maar: http://www.youtube.com/watch?v=t-gg0PC-T6c

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 06 sep 2013 13:25

Re: Een Mystery- orgel

Anton Heger schreef:Heeft het Steendam orgel een tremulant voor alle werken tegelijk?
Want dan is het dit sampleset dus niet
Als ik luister naar Frans van Tilburg's 'wat God doet dat is welgedaan' heeft de begeleiding geen tremulant en de uitkomende stem wel.


Maassluis heeft iig 3 losse tremulanten als ik het goed zie. Ik ga nog is wat opnames van beide orgels beluisteren.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 06 sep 2013 13:42

Re: Een Mystery- orgel

Marien schreef:
Leonard schreef:Ik heb de stukjes aan een onbevooroordeelde kenner van nederlandse orgels voorgelegd. Zonder enige twijfel was dit zijn antwoord:


Misschien een compliment voor Steendam om Maassluis te noemen. Maar volgens mij heeft Anton gelijk, luister maar: http://www.youtube.com/watch?v=t-gg0PC-T6c


Hmm, dit filmpje overtuigt mij ook wel eigenlijk. Orgelkenner in kwestie is nu ook om. Wel zelf ook nog wat opnames van Maassluis beluisterd, en de gelijkenis is echt wel een compliment aan Steendam waard denk ik zo.
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 06 sep 2013 16:19

Re: Een Mystery- orgel

Anton Heger schreef:Heeft het Steendam orgel een tremulant voor alle werken tegelijk?
Want dan is het dit sampleset dus niet.

Hij is het niet want Apeldoorn heeft inderdaad één tremulant voor het hele werk.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 06 sep 2013 16:38

Re: Een Mystery- orgel

dkoschinski schreef:
Anton Heger schreef:Heeft het Steendam orgel een tremulant voor alle werken tegelijk?
Want dan is het dit sampleset dus niet.

Hij is het niet want Apeldoorn heeft inderdaad één tremulant voor het hele werk.


Hier kunnen we natuurlijk niet te veel conclusies aan verbinden, virtueel is een opzet met tremulant per klavier natuurlijk geen enkel probleem. Het maakt een set ook juist een stuk breder inzetbaar door de tremulant per klavier te scheiden.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 06 sep 2013 16:39

Re: Een Mystery- orgel

Hij is het niet want Apeldoorn heeft inderdaad één tremulant voor het hele werk.

Tenzij de maker gedacht heeft: kom, laat ik elk werk zijn eigen tremulant geven... :?
De aanduidingen 'moist' en 'wet' doen denken dat het van Jiri Zurek komt.
Maar dat kan ook expres misleidend zijn :shock:
Overigens: moist + wet = surround.
En ook daar is Jiri de bedenker van.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 06 sep 2013 17:06

Re: Een Mystery- orgel

Op een één of andere manier vind ik het absoluut niet klinken als samples afkomstig van Jiri. Bovendien kunnen de aanduidingen net zo goed door CriBo bedacht zijn ;)

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 06 sep 2013 19:04

Re: Een Mystery- orgel

Leonard schreef:Ik heb de stukjes aan een onbevooroordeelde kenner van nederlandse orgels voorgelegd. Zonder enige twijfel was dit zijn antwoord:


Maasluis lijkt mij onwaarschijnlijk, daar de kerkvoogdij geen medewerking verleend aan het opnemen van het orgel.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 06 sep 2013 19:21

Re: Een Mystery- orgel

Andre schreef:
Leonard schreef:Ik heb de stukjes aan een onbevooroordeelde kenner van nederlandse orgels voorgelegd. Zonder enige twijfel was dit zijn antwoord:


Maasluis lijkt mij onwaarschijnlijk, daar de kerkvoogdij geen medewerking verleend aan het opnemen van het orgel.


Ik ben ook al min of meer op die uitspraak teruggekomen.

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 06 sep 2013 19:30

Re: Een Mystery- orgel

ik denk dat het het transept orgel is van de laurenskerk in Rotterdam

peter

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 06 sep 2013 19:58

Re: Een Mystery- orgel

peterdb72 schreef:ik denk dat het het transept orgel is van de laurenskerk in Rotterdam


Dat orgel heeft geen cornet.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 sep 2013 20:02

Re: Een Mystery- orgel

peterdb72 schreef:ik denk dat het het transept orgel is van de laurenskerk in Rotterdam

peter

Dat orgel is al opgenomen door Jiri Zurek

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 06 sep 2013 20:18

Re: Een Mystery- orgel

Dat weet ik en daarom juist dacht ik dat deze demo's daar van waren;)


Eerst dacht ik aan utrecht versie 2 maar die klinkt natuurlijk veel anders alleen ik weet dat die deze maand uit zal komen

peter






Evert-Jan schreef:
peterdb72 schreef:ik denk dat het het transept orgel is van de laurenskerk in Rotterdam

peter

Dat orgel is al opgenomen door Jiri Zurek
Avatar gebruiker

Berichten: 74

Geregistreerd: 03 maart 2011 01:05

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 06 sep 2013 20:58

Re: Een Mystery- orgel

Zo te horen klinkt de Cornet bij Asma wat droger dan de begeleiding. Dus zou dit orgel een rugwerk kunnen hebben waarvan de opnames wat directer zijn gemaakt. Verder is in het pedaal een 8' in plaats van 16' tongwerk te horen. In ieder geval heeft hij ook 2 tremulanten.
Dus ik gok op dit orgel: http://ip51cc4e92.adsl-surfen.hetnet.nl/scripts/wwwopac.exe?database=orgbase2&%250=1000790&LGE=NL&LIJST=lang.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 06 sep 2013 21:27

Re: Een Mystery- orgel

koschinski schreef:Verder is in het pedaal een 8' in plaats van 16' tongwerk te horen.


Je doelt hierbij op psalm 72 neem ik aan? Volgens mij is dit tongwerk doorgekoppeld vanaf één van de manualen.
Avatar gebruiker

Berichten: 74

Geregistreerd: 03 maart 2011 01:05

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 06 sep 2013 21:46

Re: Een Mystery- orgel

Leonard schreef:
koschinski schreef:Verder is in het pedaal een 8' in plaats van 16' tongwerk te horen.


Je doelt hierbij op psalm 72 neem ik aan? Volgens mij is dit tongwerk doorgekoppeld vanaf één van de manualen.


Ja, dat klopt. Maar aan het eind van het van het koraal heeft hij een extra 8' tong in het pedaal erbij getrokken. Het wat meer droge rugwerk is goed te horen in de moist-versie van Psalm 72 vanaf 4.00'. In de begeleiding zit ook een quint 3' die gekoppeld is gespeeld. Gezien de wat donkere klankkleur (die meer opvalt in de wet-versie) zou het trouwens ook het van der Kam-orgel van de Grote kerk in Dordrecht kunnen zijn.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 sep 2013 22:15

Re: Een Mystery- orgel

Gorinchem? (is analoog aan Oude kerk - Delft)
Zie viewtopic.php?f=6&t=98&p=768&hilit=gorinchem#p768
Avatar gebruiker

Berichten: 124

Geregistreerd: 26 apr 2011 14:38

Woonplaats: Werkendam

Bericht 06 sep 2013 23:17

Re: Een Mystery- orgel

Evert-Jan schreef:Gorinchem? (is analoog aan Oude kerk - Delft)
Zie viewtopic.php?f=6&t=98&p=768&hilit=gorinchem#p768


Dit is absoluut niet de sound van Gorinchem. Of het is geen realistische sampleset geworden. De akoestiek in Gorinchem is veel anders.....

Zou trouwens wel graag Gorkum thuis hebben als sampleset...... :roll:

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 06 sep 2013 23:20

Re: Een Mystery- orgel

Even wat gedachten n.a.v. de laatste posts:
  • Als het aan mij ligt valt Gorinchem af. Ben daar in juli nog geweest bij een concert van Everhart Zwart, ook dit soort muziek werd gespeeld. De 8-4-3 combinatie klinkt daar toch een stukje anders. Bovendien is de 16-voet in het pedaal van Gorinchem een stukje minder subtiel, volgens mij hoor ik er wel degelijk één overigens. Sluit me dus volledig aan bij Jos.
  • De tremulant(en) van Dordt die ik ken zijn beduidend sneller dan bij dit orgel
  • Bij delft mis ik een 8-4-3.
  • Het tongwerk in het stuk van Van Tilburg klinkt best kenmerkend. Lijkt ook verder weg te klinken dan de begeleiding.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 07 sep 2013 01:10

Re: Een Mystery- orgel

Wel een Kam orgel, maar dan niet Dordrecht, het orgel in Zierikzee??
Heb geluisterd naar contrabombarde en hoorde toevallig vlak daarna op MR een opname van Frans van Tilburg op dat orgel en ik vond de gelijkenis bijzonder treffend. Zal vast wel niet goed zijn :-)
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 07 sep 2013 08:39

Re: Een Mystery- orgel

Andre_Kaptein schreef:Wel een Kam orgel, maar dan niet Dordrecht, het orgel in Zierikzee??
Heb geluisterd naar contrabombarde en hoorde toevallig vlak daarna op MR een opname van Frans van Tilburg op dat orgel en ik vond de gelijkenis bijzonder treffend. Zal vast wel niet goed zijn :-)


Helaas ook geen 8-4-3, mits deze dispositie klopt.
Avatar gebruiker

Berichten: 124

Geregistreerd: 26 apr 2011 14:38

Woonplaats: Werkendam

Bericht 07 sep 2013 11:06

Re: Een Mystery- orgel

Leonard schreef:
Andre_Kaptein schreef:Wel een Kam orgel, maar dan niet Dordrecht, het orgel in Zierikzee??
Heb geluisterd naar contrabombarde en hoorde toevallig vlak daarna op MR een opname van Frans van Tilburg op dat orgel en ik vond de gelijkenis bijzonder treffend. Zal vast wel niet goed zijn :-)


Helaas ook geen 8-4-3, mits deze dispositie klopt.


En Zierikzee heeft helemaal geen tremulanten.... De cd van Frans v Tilburg en Bert Kruis waarop ze hun eigen koraalbewerkingen spelen is volledig 'strak' ( :D ) opgenomen.
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 144 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com