Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Sample voor Psalm-bewerkingen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 19

Geregistreerd: 09 nov 2012 19:14

Bericht 10 okt 2013 11:32

Sample voor Psalm-bewerkingen

Geachte mede-Hauptwerkers,

al enkele jaren volg ik met grote interesse dit leerzame Forum. De besprekingen van alle Sample hebben mijn grote aandacht. De voordelen en de nadelen worden uitgebreid besproken. Maar nu valt mij op , dat men over het algemeen wel positief is over de meeste Samples, maar dan komt het probleem. Dan zegt de een, kan ik er Bach wel op spelen, en een ander zou Franse Barok of Clerambault willen spelen. En een ander die wil Buxtehude of Widor of Couperin of Daquin of Du Mage of Raison enz.
En dan denk ik bij mijzelf, zou er nu ook nog een Sample wezen, waar je Psalmen en Geestelijke liederen op kan spelen?
Dan kan er natuurlijk gevraagd worden, maar welke componisten speel jij dan?
Nou daar komen ze : de Psalmbundels van Leen Schipper en Willem Hendrik Zwart, Martin Mans, Dub de Vries, Cor van Dijk, Pieter Heykoop.
Ik speel veel met uitkomende stem met Tremulanten, maar ook Koralen.
Nou is mijn vraag: voor mijn muziek-keuze zijn dan alle Samples geschikt of moet ik ook kijken naar uitkomende stemmen en Tremulanten, en dan vooral Romanties.
De computer van het Hauptwerk heeft 8 GB, maar kan uitgebreid naar 16 GB en maximaal naar 32 GB.
Ik hoop in de beoordeling van Samples, dat er ook rekening wordt gehouden met mijn muziek-keuze.

met vr. gr. gerritb

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 okt 2013 11:47

Re: Sample voor Psalm-bewerkingen

Gerrit

dan adviseer ik het Bätzorgel in de Domkerk, Utrecht.
Nederlands romantisch (de karakteristieke 8,4,3 op het bovenwerk), mooie uitkomende stemmen (Vox Humana, Cornet, Fagot 16), gesamplede tremulanten. Het orgel is gemaakt voor begeleiding gemeentezang (diverse stemmen hebben dubbele pijpen in de diskant voor meer draagkracht), maar het kan ook met Frans romantische stukken overweg (zwelkast en de tongwerken).

Lees maar wat Gert er over schrijft in zijn review: http://www.pcorgan.com/SampleSets1831Utrecht.html en luister naar zijn voorbeelden.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 10 okt 2013 13:03

Re: Sample voor Psalm-bewerkingen

de Psalmbundels van Leen Schipper en Willem Hendrik Zwart, Martin Mans, Dub de Vries, Cor van Dijk, Pieter Heykoop.
dus zeg maar de 'softe' koraalmuziek ;) ik kan het zeggen, want ik speel ze ook wel...

Utrecht is zeker geschikt.
Maar overweeg voor dit doel ook Rotterdam (mits je voldoende RAM hebt) of Tholen.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 10 okt 2013 16:00

Re: Sample voor Psalm-bewerkingen

Gert schreef:
de Psalmbundels van Leen Schipper en Willem Hendrik Zwart, Martin Mans, Dub de Vries, Cor van Dijk, Pieter Heykoop.

Utrecht is zeker geschikt.
Maar overweeg voor dit doel ook Rotterdam (mits je voldoende RAM hebt) of Tholen.


Inderdaad, typisch Hollands bekende klanken, maar voor jou wellicht veel te groot als ik naar je RAM kijk.
Gebruik je een surround opstelling ( of wil je dat in de nabije toekomst) ?
Ik denk ook direct aan Kampen van Milan.

Misschien kan je de demo versies proberen, dan krijg een redelijke indruk van wat het orgel te bieden heeft. De keuze kan je het beste maken op basis van je eigen indruk.

Groet,
Fokko

Berichten: 55

Geregistreerd: 10 mei 2013 14:26

Bericht 10 okt 2013 16:17

Re: Sample voor Psalm-bewerkingen

Gerrit,

Ik ben het helemaal met Gert eens.
Zelf speel ik ook wel dat soort muziek en heb de 3 sets die door Gert genoemd worden allemaal.
Het ligt er denk ik ook aan of je veel met hoofdtelefoon speelt of juist alleen maar over de speakers.

Als ik via de speakers speel kies ik heel vaak voor Tholen surround.
Dit is echt een geweldig mooie set met prachtige tremulanten !

Rotterdam klinkt zowel via speakers als hoofdtelefoon goed. Deze set gebruik ik vaak voor muziek van KJ. Mulder en J. Mulder. Ondanks alle kritiek die er wel eens is op dit orgel, vind ik het een schitterende set voor koraalgebonden muziek !

Utrecht speel ik vrijwel alleen met hoofdtelefoon en dan stereo.
Wordt door mij van de 3 sets het minst gebruikt.

Succes !

Groet,

Albert

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 10 okt 2013 16:51

Re: Sample voor Psalm-bewerkingen

Ik speel Tholen en Freiberg tegelijk van twee aparte computers.
Dat vindt ik wel het mooiste van er is.
Klinkt misschien raar maar je krijgt een heel mooie orgel bij mekaar wat wel op Bolsward lijkt.
Pete

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 11 okt 2013 12:59

Re: Sample voor Psalm-bewerkingen

Gerritb, ik heb dezelfde voorkeur als jij. Jan Zwart en Asma mogen daar nog wel bij in het rijtje. En niet te vergeten de nieuwe boekjes van Dick Sanderman.
Heb 16 Gb en de sets van Utrecht, Kampen, Caen, Zwolle en nu ook Doesburg. En nog een hele ris goedkopere sets.
Fokko schreef al:
De keuze kan je het beste maken op basis van je eigen indruk.

Als je niet direct een keuze kunt maken én je financiële middelen beperkingen hebben: Ga ook zélf spelen en luisteren bij anderen! Kom gerust ! Speel op je gemakje met de hoofdtelefoon als je wilt.
En een voorbeeld van smaak: Albert schrijf hier:
. . . Tholen . . . is echt een geweldig mooie set met prachtige tremulanten !
Utrecht . . . Wordt door mij van de 3 sets het minst gebruikt.

Tholen heb ik niet, omdat ik de tremulant BW te snel vindt. Utrecht wordt het meest gebruikt, samen met Doesburg.
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 11 okt 2013 13:32

Re: Sample voor Psalm-bewerkingen

Ha, ik vind deze stijl ook fantastisch en speel het erg graag.

Ja, Utrecht klinkt prachtig vanwege die tremulanten en zou mijn eerste keuze zijn.
Tholen is ook een uitstekende kandidaat en goedkoper maar binnenkort komt er nog een prima 'Koraalschool' sampleset uit die weliswaar 'maar' 2 klavieren heeft maar een unieke 3 punts opname perspectief biedt waarmee de gebruiker ongekende mogelijkheden heeft om het orgel te beleven. Bij de huidige samplesets moet je kiezen tussen heel direct of heel indirect als je (nog) niet zoveel geheugen hebt maar bij deze set zit dus een 'midden' wat dus heel handig is.
Er wordt nog hard aan gewerkt en van de 'midden' samples zijn nog geen demo's beschikbaar maar van de 'voor' en 'achter' samples wel zodat je een indruk kunt krijgen: (dit zijn Beta demo's dus zonder windmodel en nog niet gefinetuned)
http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/11075
http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/11074
De set zal naar waarschijnlijkheid qua prijs nog flink onder Tholen blijven en al met al denk ik zeker interessant om nog enkele maanden geduld voor te hebben.

Gr. Christian

Berichten: 19

Geregistreerd: 09 nov 2012 19:14

Bericht 11 okt 2013 16:34

Re: Sample voor Psalm-bewerkingen

Bedankt Christian,

en ook de anderen die hebben gereageerd. Ik heb de Demo"s beluisterd, en dat klinkt veelbelovend.
Het zou voor mij ook goed uitkomen, want ik speel op een 2 klaviers-speeltafel.
Ik zal deze ontwikkeling blijven volgen.
vr. gr. gerritb
Avatar gebruiker

Berichten: 124

Geregistreerd: 26 apr 2011 14:38

Woonplaats: Werkendam

Bericht 12 okt 2013 11:03

Re: Sample voor Psalm-bewerkingen

Cribo schreef:Ha, ik vind deze stijl ook fantastisch en speel het erg graag.

Ja, Utrecht klinkt prachtig vanwege die tremulanten en zou mijn eerste keuze zijn.
Tholen is ook een uitstekende kandidaat en goedkoper maar binnenkort komt er nog een prima 'Koraalschool' sampleset uit die weliswaar 'maar' 2 klavieren heeft maar een unieke 3 punts opname perspectief biedt waarmee de gebruiker ongekende mogelijkheden heeft om het orgel te beleven. Bij de huidige samplesets moet je kiezen tussen heel direct of heel indirect als je (nog) niet zoveel geheugen hebt maar bij deze set zit dus een 'midden' wat dus heel handig is.
Er wordt nog hard aan gewerkt en van de 'midden' samples zijn nog geen demo's beschikbaar maar van de 'voor' en 'achter' samples wel zodat je een indruk kunt krijgen: (dit zijn Beta demo's dus zonder windmodel en nog niet gefinetuned)
http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/11075
http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/11074
De set zal naar waarschijnlijkheid qua prijs nog flink onder Tholen blijven en al met al denk ik zeker interessant om nog enkele maanden geduld voor te hebben.

Gr. Christian


Klinkt al erg goed Christian!

Zit met smart op Tiel te wachten. Zo'n orgel ontbreekt nog in mijn lijstje. Als deze set eerder uitkomt kon het wel eens zijn dat ik Tiel niet meer nodig heb :)

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 12 okt 2013 11:37

Re: Sample voor Psalm-bewerkingen

gerritb schreef:Het zou voor mij ook goed uitkomen, want ik speel op een 2 klaviers-speeltafel.



interessant punt wat je daar aan de orde stelt. Ik heb zelf nog geen hauptwerk, maar als ik eenmaal ga beginnen gaat dat toch gebeuren met de huidige tweeklaviers speeltafel die ik heb. Tholen wordt altijd een beetje gezien als een orgel met 2,5 werk omdat het bovenwerk niet zoveel voorstelt (ben ik het overigens niet mee eens), wanneer je een beetje improviseert is dat orgel dus prima te bespelen met twee klavieren. Lijkt me met Utrecht minder makkelijk en met Rotterdam zeer af te raden.

Berichten: 70

Geregistreerd: 13 feb 2011 20:22

Bericht 12 okt 2013 12:03

Re: Sample voor Psalm-bewerkingen

Leonard schreef:interessant punt wat je daar aan de orde stelt. Ik heb zelf nog geen hauptwerk, maar als ik eenmaal ga beginnen gaat dat toch gebeuren met de huidige tweeklaviers speeltafel die ik heb. Tholen wordt altijd een beetje gezien als een orgel met 2,5 werk omdat het bovenwerk niet zoveel voorstelt (ben ik het overigens niet mee eens), wanneer je een beetje improviseert is dat orgel dus prima te bespelen met twee klavieren.


Je kan tholen goed op een 2 klaviers orgel spelen als je gebruik maakt van virtuele klavieren. Hier doe ik het ook op mijn 2 klaviers eminent.

gr. Jeroen

Berichten: 19

Geregistreerd: 09 nov 2012 19:14

Bericht 12 okt 2013 12:24

Re: Sample voor Psalm-bewerkingen

Dag Leonard,

ik speel gewoon op mijn Johannes Opus 20 met Midi, dan speel ik de Samples samen met de Johannes. Dat klinkt heel vol in de kamer, aan elke kant van het orgel een actieve Monitor en aan de andere muur van de kamer staan 2 Sterio-Torens. Dus ik speel midden in de verschillende klanken, want uit die Sterio-torens heb ik de uitkomende stemmen en de pedalen gestuurd. De geluidskaart heb ik intern in de computer bevestigd, een M-Audio Delta 1010 LT, bevalt ook erg goed. En de bediening via een Touchsreen een Packard Bell.

vr. gr. gerritb.
Avatar gebruiker

Berichten: 75

Geregistreerd: 10 feb 2011 12:11

Bericht 14 okt 2013 22:49

Re: Sample voor Psalm-bewerkingen

@Cribo, is dit een sample van een Nederlands orgel?

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 14 okt 2013 23:06

Re: Sample voor Psalm-bewerkingen

Apeldoorn.
Zie:
http://pcorgel.nl/viewtopic.php?f=6&t=1239

Christian,
Is er al een schatting van de datum dat het wordt uitgebracht?

Berichten: 35

Geregistreerd: 29 dec 2012 20:59

Bericht 16 okt 2013 15:36

Re: Sample voor Psalm-bewerkingen

Hallo, ik heb Utrecht, Kampen en een demo van Rotterdam op mijn orgel. Als ik de genoemde stukken wil spelen kom ik steeds weer uit bij Utrecht. Dit is in mijn beleving de mooiste set om romantisch te kunnen spelen. Kampen vind ik lastig te registreren en minder mooie uitkomende stemmen. Ook de strijkers vind ik minder fraai. Rotterdam is een vrij scherp orgel, je kan de demo proberen dan hoor je het al snel.

groet.
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 18 okt 2013 01:40

Re: Sample voor Psalm-bewerkingen

Anton Heger schreef:Christian,
Is er al een schatting van de datum dat het wordt uitgebracht?


Tja, beetje lastig te zeggen. Juist de afwerking kost heel veel tijd maar ik hoop dat het dit jaar nog gaat lukken.
Zou leuk zijn als sinterklaas cadeau maar ik kan uiteraard niks met zekerheid zeggen.

Gr. Christian

hjb

Berichten: 34

Geregistreerd: 09 nov 2012 15:41

Bericht 19 okt 2013 12:13

Re: Sample voor Psalm-bewerkingen

Anton Heger schreef:Apeldoorn.
Zie:
http://pcorgel.nl/viewtopic.php?f=6&t=1239

Christian,
Is er al een schatting van de datum dat het wordt uitgebracht?


Ik kan nog nergens uit opmaken dat het Apeldoorn (Steendam) gaat worden. Of heb ik iets over het hoofd gelezen?

Johan

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 19 okt 2013 12:22

Re: Sample voor Psalm-bewerkingen

hjb schreef:Ik kan nog nergens uit opmaken dat het Apeldoorn (Steendam) gaat worden. Of heb ik iets over het hoofd gelezen?


In dit topic waren we het er allemaal aardig over eens.

hjb

Berichten: 34

Geregistreerd: 09 nov 2012 15:41

Bericht 19 okt 2013 12:39

Re: Sample voor Psalm-bewerkingen

Leonard schreef:
hjb schreef:Ik kan nog nergens uit opmaken dat het Apeldoorn (Steendam) gaat worden. Of heb ik iets over het hoofd gelezen?


In dit topic waren we het er allemaal aardig over eens.


Ok. Jullie waren het er over eens ;)

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com