Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

update Utrecht

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 27 aug 2013 08:54

update Utrecht

Gisteren vond ik een overtone in het toccata relais bij de woudfluit 2 {tremmelant versie} van het bovenwerk
dit heb ik door gegeven aan jiri.

Jiri schreef mij terug dat het nu tijd werd voor een update en vroeg mij hem snel door te geven wanneer er nog meer fouten zijn.


dus hierbij mijn omroep: Vermeld hier jullie eventueel gevonden fouten



groeten, Peter

Berichten: 61

Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51

Woonplaats: Katwijk

Bericht 28 aug 2013 12:31

Re: update Utrecht

Ik heb na de release van Utrecht een aantal keer contact gehad met Jiri over stemmingsproblemen. De sampleset is eigenlijk onbespeelbaar in "Equal Temperament". Speel maar eens een cf stukje met de Cornet (tremmed). Zo zijn er nog een aantal stemmen (allemaal tremulanten) die er naast staan. Handmatig de pitch aanpassen werkt niet omdat dan de release-sample vals klinkt.

Hij heeft een aantal aanpassingen gedaan maar zijn eindconclusie was om het orgel maar gewoon in Original Temperament te gebruiken.

De stemming van de samples zou moeten worden aangepakt bij een update. Eigenlijk kan dit naturlijk niet bij een dergelijke set.

groet,
Willem.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 30 aug 2013 18:53

Re: update Utrecht

peterdb72 schreef:
dus hierbij mijn omroep: Vermeld hier jullie eventueel gevonden fouten



groeten, Peter


Is het werkelijk de bedoeling om op deze manier de kwaliteit van Utrecht te verbeteren?

Ik heb ongeveer 5 minuten geluisterd naar de tremulant staccato samples van de Holpijp en de Open fluit 4 van het bovenwerk. Ik hoor hier > 10 samples die niet goed zijn!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 aug 2013 19:18

Re: update Utrecht

Peter schreef:
peterdb72 schreef:
dus hierbij mijn omroep: Vermeld hier jullie eventueel gevonden fouten



groeten, Peter


Is het werkelijk de bedoeling om op deze manier de kwaliteit van Utrecht te verbeteren?

Ik heb ongeveer 5 minuten geluisterd naar de tremulant staccato samples van de Holpijp en de Open fluit 4 van het bovenwerk. Ik hoor hier > 10 samples die niet goed zijn!


en als je de fluit 2 erbij trekt van het bovenwerk word het nog gekker, dan komt het bekende" Bell" effect om de hoek

wat wel versterkt word door de enorme nagalm, maar het echte dom orgel heeft geen Bell effect, dus ik denk dat het toch te maken heeft met grotendeels automatische verwerking van de samples, of ( ik ben geen samplesetmaker )
het heeft te weinig relaeses.

dit genoemde verschijnsel hadden de orgels met nagalm in
HW1

maar nu zijn we bij HW4 dus zulke fouten zijn niet meer nodig

ondanks alle fouten toch nog een fan van het Domorgel.

alleen vraag me af, waarom Utrecht nu een dik jaar op de markt is, met nog steeds ongemakken
zo gaat de Walcker ook de markt op waarom??

Jiri heeft voldoende vakkennis, en heeft bewezen dat hij het kan,

beter 1 sampleset per 2 jaar perfect tunen, en op de markt zetten
dan 2 sampleset per jaar met veel fouten, op de markt zetten
kunnen wij het ook een beetje bij gespaard krijgen :lol: :lol:

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 30 aug 2013 21:13

Re: update Utrecht

Inderdaad gaat het hier om kwantiteit of kwaliteit die men wil?

Ik denk dat Sonus beter een aantal kleinere samplesets kan gaan leveren (denk aan het Rudolph Knol orgel in Hasselt), waarbij de samples stuk voor stuk gecontroleerd zijn en waarbij niet de release-markers en loops op de automatische piloot zijn bepaald. Dit hoor je meteen en zeker indien er meer registers worden bijgeschakeld, dan wordt het zelfs storend en denk je wel goed na de volgende keer om weer zo´n bedrag voor zo´n groot orgel uit te geven.

Ik heb het gevoel dat de samplemakers denken dat orgels steeds groter moeten worden, echter niet iedereen heeft zo'n mega-PC in huis met meer dan 64GB en de nieuwste i7 processoren. Wil je dus verkopen, denk dan aan wat kleinere orgels met kwaliteit samples en een schappelijke prijs. Maar goed, dat is mijn bescheiden mening.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 aug 2013 21:35

Re: update Utrecht

Jan Wim schreef:en als je de fluit 2 erbij trekt van het bovenwerk word het nog gekker, dan komt het bekende" Bell" effect om de hoek

wat wel versterkt word door de enorme nagalm, maar het echte dom orgel heeft geen Bell effect, dus ik denk dat het toch te maken heeft met grotendeels automatische verwerking van de samples, of ( ik ben geen samplesetmaker )
het heeft te weinig relaeses.


De samplesets van Jiri zijn als een van de weinige geheel open en controleerbaar. Dit kun je doen met een heel eenvoudige en kleine geluidseditor ( http://www.wavosaur.com downloaden, uitpakken en runnen).

Ter info: er zijn hele goede prof. tools en geluidseditors beschikbaar om een aantal processen volledig automatisch uit te voeren. Eén van de vereisten is wel, dat het orgelopname zuiver en foutloos is en geen bijgeluiden bezit.
Als je de processen allemaal handmatig zou gaan doen, wordt een sampleset veel duurder.

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 30 aug 2013 21:37

Re: update Utrecht

Beste jan- willem en peter

Ik schreef net Jiri terug wat jullie vonden

en hij schreef mij net dit terug


Alsje blieft zouden jullie hem terug kunnen schrijven

Hello,
thank you. I will, but if there is no more precise description what tones or how wrong
they are, it may be difficult for me to understand what they think the error is. But I
will, of course, listen to it. I am now working on Utrecht.

Jiri


Hello,
I appreciate very much your help. if you will see other criticisms of specific errors of
this sample set, please do let me know. I would like to spend another week on it and then
release the new version.

Yours,
Jiri

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 aug 2013 19:00

Re: update Utrecht

Jiri heeft op het Engelstalig forum een reactie gegeven. Hij reageert op de vraag over het uitbreiden van de manualen met 2 toetsen (tot g3).

Daarnaast gaat hij het volgende doen aan de sampleset:

At the moment, the upgrade which I am preparing will add:
Visually: vertical left and right jamb.
Audio:
1. much better release behavior! During the work on Rotterdam, I "discovered" better release handling, which makes the transition between the attack and release much smoother and "natural" for touch. So, Rotterdam and Doesburg sample sets have this release handling built-in and I will upgrade the most popular sample sets of my past with this feature as well. So, Utrecht will get also this new release technique.
2. The releases of the front samples are also now less reverberant which makes the audio cleaner (some users complained that the organ has too much reverberation).
3. The small number of stops which do not have sampled tremulants will now get my proprietary "dual-channel" tremulant waves which improve the artificial tremulant.
4. There are many touch-up voicing changes where the unevenness of the voicing seemed to exceed some good measure.

If you find some specific tones which do not behave as you think they should - please report it now, so that I can look at it.


Dus als je nog speciale toetsen/register combinaties hebt waar je commentaar op hebt, stuur Jiri dan een email. Dan neemt hij het mee.

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 31 aug 2013 22:34

Re: update Utrecht

aanvulling:

Als u meer specifiek over de monsters die je denkt dat ze mistuned, laat het me weten uw lijst. U kunt hier ook post-it (maar het kan lang duren, zodat het beter kan zijn om op een e-mail sturen zurek@ics.cas.cz ). Dank je wel. Zoals altijd, zullen de kosten van de upgrade van Sonus Paradisi sample sets heel weinig zijn (Ik denk aan zo'n 35 euro). Ik zal zeker niet het visuele aspect van de schermen te wijzigen, zal de extra staand worden gedaan om exact overeenkomen met het uiterlijk als het nu is.


jiri



Evert-Jan schreef:Jiri heeft op het Engelstalig forum een reactie gegeven. Hij reageert op de vraag over het uitbreiden van de manualen met 2 toetsen (tot g3).

Daarnaast gaat hij het volgende doen aan de sampleset:

At the moment, the upgrade which I am preparing will add:
Visually: vertical left and right jamb.
Audio:
1. much better release behavior! During the work on Rotterdam, I "discovered" better release handling, which makes the transition between the attack and release much smoother and "natural" for touch. So, Rotterdam and Doesburg sample sets have this release handling built-in and I will upgrade the most popular sample sets of my past with this feature as well. So, Utrecht will get also this new release technique.
2. The releases of the front samples are also now less reverberant which makes the audio cleaner (some users complained that the organ has too much reverberation).
3. The small number of stops which do not have sampled tremulants will now get my proprietary "dual-channel" tremulant waves which improve the artificial tremulant.
4. There are many touch-up voicing changes where the unevenness of the voicing seemed to exceed some good measure.

If you find some specific tones which do not behave as you think they should - please report it now, so that I can look at it.


Dus als je nog speciale toetsen/register combinaties hebt waar je commentaar op hebt, stuur Jiri dan een email. Dan neemt hij het mee.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 31 aug 2013 23:39

Re: update Utrecht

Ik heb toch wel wat bedenkingen over het geheel.

1e de prijs. Als je steeds van elke set van Jiri ook versie 2 of evt. Later ook versie 3 :?: moet aanschaffen ook al is de upgrade niet heel erg duur dan telt dat wel bij de prijs op en ik vraag me dan af of de sets van Jiri wel zo redelijk geprijsd zijn vergeleken bij OAM of MDA.

2e Galm. Het blijkt dat de galm als te lang wordt ervaren. Als Jiri ze gaat inkorten dan worden ze eigenlijk getruncate.
Dat kunnen wij zowieso zelf ook als je een sample set weer opnieuw laad met de samples truncated. Moeten wij hier dan wel voor betalen of doet hij toch iets anders ? Maar is het dan nog wel orgineel of toch kunstmatig? Of heeft Jiri galm bij versie 1 toegevoegd en brengt hij ze nu terug naar het orgineel?

Groet Jan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 aug 2013 23:54

Re: update Utrecht

Hallo Jan

wat betreft de galm: ik denk niet dat hij de (release)samples gaat inkorten. Wat ik uit zijn verhaal begrijp is dat hij de techniek verbetert betreffende de overgang van de "gewone - attack" sample naar de release sample. Deze is bij zijn huidige sets te lang en die overgang zal hij aanpakken.
Op zijn JBF's: het loslaten van de toets wordt dus sneller gedetecteerd waarna de release sample wordt afgespeeld.

Als de nieuwe set beschikbaar is, zal ik en aantal files door een geluidseditor halen om te kijken wat de verschillen zijn met de huidige WAV files. Dat is het voordeel van "open" (niet encrypte) files.
Als niet alles WAV files opnieuw geleverd worden, dan is het zeker dat hij dat alleen in de ODF regelt.

De upgrade prijs is ca 4% van de sampleset prijs. Dit zijn denk ik vnl. de DVD's en de portokosten. En dan is 35 euro een heel redelijke prijs. Een download zou hij wel gratis mogen doen ......... maar als dat de hele sampleset is, dan moet hij een order/betaling hebben, omdat dat geheel automatisch in zijn systeem verwerkt kan worden.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 sep 2013 00:03

Re: update Utrecht

peterdb72 schreef:aanvulling:

Als u meer specifiek over de monsters die je denkt dat ze mistuned, laat het me weten uw lijst. U kunt hier ook post-it (maar het kan lang duren, zodat het beter kan zijn om op een e-mail sturen zurek@ics.cas.cz ). Dank je wel. Zoals altijd, zullen de kosten van de upgrade van Sonus Paradisi sample sets heel weinig zijn (Ik denk aan zo'n 35 euro). Ik zal zeker niet het visuele aspect van de schermen te wijzigen, zal de extra staand worden gedaan om exact overeenkomen met het uiterlijk als het nu is.


jiri

Deze Google vertaling van het topic op het Engelstalige forum bevat wat rare termen; hieronder daarom een "echte" vertaling

Als u meer specifiek kan zijn welke samples niet goed zijn, laat me via een lijst weten. U kunt deze ook hier posten (op het Engelstalig forum dus (E-J)) (maar het kan een lange lijst zijn, het is beter een e-mail te sturen zurek@ics.cas.cz ). Alvast bedankt.
Zoals altijd, zullen de kosten van de upgrade van Sonus Paradisi sample sets heel weinig zijn (ik denk aan zo'n 35 euro).
Ik zal zeker de schermen niet visueel wijzigen; het extra staande scherm wordt gemaakt overeenkomstig de presentatie op de huidige schermen.

Jiri Zurek

Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 sep 2013 13:59

Re: update Utrecht

Op het moment dat ik dit schrijf op mijn mobiel luister ik live naar het orgel. De organist is aan het oefenen voor het concert vanmiddag.
Leuk om het Batz orgel live te horen. De sample set is inderdaad een zeer goede reproduktie van het orgel m.u.v. de galm.
Ik vind het orgel live iets directer klinken minder galmerig dan de set.
Als Jiri de galm iets minder maakt in de update zoals geplanned dan denk ik dat de werkelijkheid beter benadert.

Groet uit Utrecht

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 sep 2013 17:43

Re: update Utrecht

Hallo Jan

Zo, jij was er dus ook in een volle kerk. Ook het concert meegemaakt? En waar zat je dan ongeveer in de kerk? Achterin, halverwege? achterin de meeste galm; halverwege is het beter alleen de scherp van het rugwerk is dan zo hard (ook vanmiddag).
En ook nog andere kerken/orgelconcerten bezocht in Utrecht? Er waren er vandaag 7.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 15 sep 2013 11:40

Re: update Utrecht

Hoi Evert-Jan

Ik was met de trein op doorreis van Zwolle (uitje met collega's) naar Veenendaal naar ons jaarlijkse familiefeest en had dus een paar uurtjes tussendoor over in Utrecht. Ik heb ongeveer tussen 13.30 en 14.30 in de Dom zitten luisteren naar de organist (Ko Zwanenburg? ) die af en toe wat stukjes speelde maar ook gewoon af en toe wat akkoorden aansloeg ik denk om zijn registraties nog even uit te proberen voor het concert in de namiddag, waar ik helaas niet bij kon zijn :cry: Ik weet niet hoe laat jij er was maar toen ik er was was de kerk niet vol, alleen mensen die i.v.m. Open monumenten dag in en uit liepen. Dit gaf mij wel de kans om op een paar posities te gaan zitten. Het beste hoorde ik het toch wel zo'n beetje in het midden van de kerk. Eigenlijk is het niet eens zo'n grote kerk, als je het vergelijkt met andere Kathedralen, waarom er dan toch zo'n behoorlijke galm is begrijp ik niet helemaal.

Groet Jan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 sep 2013 15:20

Re: update Utrecht

Hallo Jan

ik was er tijdens het concert. Zelf zit ik altijd in het midden van de kerk. jammer dat je niet bij het concert kon zijn.

Wat betreft de galm: de muren van de Dom zijn glad en hard materiaal en het glas zit hoog (behalve de grote 2 ramen in het transept). Daardoor kaatst het geluid goed terug.
Verder hangt het orgel aan de blinde muur naar die het weggevallen schip, in het transept. Dat geluid gaat ook direct het transept in en kaatst daar ook tegen de muren.
In heel veel andere kerken hangt het orgel in het schip en legt het geluid alleen een weg in het schip af (wordt als 't ware naar voren gestuwd); bij de Dom dus niet.

Evert-Jan

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 15 sep 2013 19:44

Re: update Utrecht

Hoe komt het dat de viola de gamba van af toets 65 {F} harder klinkt/
de octaven er onder klinken ook doffer als je alleen met dit register speelt.

peter

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 sep 2013 13:30

Re: update Utrecht

De set is klaar om getest te worden. Bezitters van deze sampleset, die deze week 20 uur over hebben,kunnen zich aanmelden als tester; zie http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=6&t=12293#p91209

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 okt 2013 17:35

Re: update Utrecht

De update 2.5 is te downloaden nu voor 33,88 euro


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 okt 2013 21:50

Re: update Utrecht

En ook de gratis demo versie is op versie 2.5 gebracht
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 16 okt 2013 23:19

Re: update Utrecht

Vanavond gedownload en even kort uitgeprobeerd. Mijn eerste indruk!

Het is nu absoluut niet meer te nat/galmerig. Het geluid is een stuk directer en de registers zijn veeeeeel beter gedefinieerd. Omdat de voorkanalen droger zijn hoor je wel veel meer galm /ruimte via de rears! Ze vallen in ieder geval meer op vergeleken bij de oude versie,
Heb er nog niet veel opgespeeld maar de eerste indruk is absoluut positief. Het orgel is nu denk ik veel beter geschikt voor het instuderen van stukken van Zwart en Asma etc.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 okt 2013 23:49

Re: update Utrecht

Heb de update ook draaien, na de testfase

Ben net als Jan aangenaam verrast met het behaalde resultaat, alleen wat is er gebeurd met de front samples?
Utrecht is niet opnieuw opgenomen.

Dus hoe kan de hoeveelheid galm vanuit de originele opname,'s worden gereduceerd?

Toch een vorm van truncate?

Hoe dan ook, het is wel een waardevolle update, hiermee is Utrecht een stuk opgeknapt, zonder aantasting van het karakter van het orgel vind ik.

Gr.

JW
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 18 okt 2013 22:09, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 17 okt 2013 12:47

Re: update Utrecht

hallo,

* even een vraagje , is het mogelijk om de oude versie van Urecht en de geupdate naast elkaar te laten draaien ? (via de Alt configuratie ? )

groetjes

Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 okt 2013 14:44

Re: update Utrecht

Hans,

dat is niet mogelijk. Dit omdat de nieuwe gedownloade files dezelfde installaties directories in organcomponents (883-889) hebben als de oude en het een update is. En deze direcories zijn de basis voor alle ALT configuraties)
Wat je wel kan doen is de oude directories 883-889 even naar een andere schijf oid kopiëren.
Mocht de nieuwe Utrecht niet bevallen, dan kun je de oude directories weer terug zetten en opnieuw Load organ and adjust audio .... doen

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 okt 2013 15:24

Re: update Utrecht

DEMO versie Utrecht

Het download bestand is ruim 6 GB groot.
Even opletten als je dit bestand gaat overbrengen naar je HauptwerkPC en je USB stick is als fat32 geformatteerd (wat als nadeel heeft dat een bestand max. 4gb groot mag zijn).

Je moet de USB stick dus als NTFS formatteren; dan gaat het wel.
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 132 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com