Leonard schreef:toevoegingen aan de Apeldoorn set, zo'n 10 virtuele registers aan het origineel
Hey Leonard, dit klopt niet helemaal, althans het is voor meerdere interpretaties vatbaar. Steendam heeft zelf 8 stemmen in het bestek staan die tzt nog worden bijgeplaatst. Hij en de Kerkvoogdij juichen het dan ook van harte toe dat er van elke verkochte sampleset € 50 rechtstreeks naar het orgelfonds gaat om de completering dichterbij te brengen. Om de gebruiker alvast een idee te geven hoe het orgel dan uiteindelijk zou kunnen klinken, hebben we met elkaar besloten deze reserveringen alvast in Hauptwerk toe te passen. Dat is juist het mooie van Hauptwerk vinden wij. Mensen die ze niet willen gebruiken, laten de registers (die fysiek ook aanwezig zijn) gewoon dicht. Daarvoor zijn de betreffende stemmen
onderstreept.
Ik ben met je eens dat een Bazuin 32 een beetje overdreven is maar een Quint 12 en een Quintfluit 1 1/3 op het zwelwerk kunnen m.i. heel goed en ook de Bazuin 32 komt m.i. in geheel best realistisch over. Niemand wordt verplicht deze te gebruiken maar ach, het is af en toe best lekker toch? En neem van mij aan dat hier de prijs niet hoger van is geworden
.
Het is eerder een beetje een tegemoetkoming aan de doelgroep. Er zijn volgens ons heel veel mensen die in het bezit zijn van een 2 klaviers digitaal orgel. We merken dat er steeds meer mensen nu de overstap naar Hauptwerk gaan maken maar daarbij in beginsel op hun bestaande orgel willen blijven spelen. Daarbij hebben we al meerdere keren gehoord dat diverse mensen uit deze 'doelgroep' moeite blijken te hebben met de grotere 3 klavier orgels als het om registreren gaat. Ze zijn gewend aan 2 klavieren en een bepaalde (beperktere?) registerkeus en dito koppelingen. (Afhankelijk van de grootte zijn hier vervolgens wel 32 voets stemmen op te vinden alsmede de bekende vulstemmen). Om die reden meenden we er goed aan te doen een orgel als het Steendam instrument op te nemen voor Hauptwerk met daarbij dus de geplande en niet geplande toevoegingen.
Geert schreef:6-kanaals? Ik heb zeker iets gemist. Benieuwd of de voordelen hiervan opwegen tegen de nadelen.
Dit klopt Geert. Juist voor de beginnende Hauptwerker hebben we dit orgel in 6 kanalen opgenomen. Tholen en de 'kleine' Metz zijn opgenomen met 4 kanalen waarbij de gebruiker traploos zijn luisterpositie kan aanpassen. Super idee vonden wij, echter, als men (nog) niet voldoende RAM heeft, moet er gekozen worden tussen: of heel direct geluid of heel indirect geluid en dat vonden wij minder. We hebben daarom gemeend het Steendam orgel met een extra 'midden'kanaal op te nemen. Mensen met minder RAM installeren alleen de 'midden' samples zodat ze het beste van allebei hebben. Zodra er een nieuwe pc komt met meer geheugen, kan men kiezen voor de 'voor' en 'achter' kanalen maar dan nog blijken de 'midden' samples nog flink wat toe te voegen waardoor je uiteindelijk volledig vrij bent in hoe je het orgel wilt ervaren.
De Steendam sampleset groeit dus in feite met de gebruiker mee.
Uiteindelijk zijn er hierdoor in totaal (incl. alle releases) wel meer dan 30.000 samples aanwezig
en die nemen dus flink wat opslag geheugen in beslag, vandaar de 32 Gb stick. Het behoeft geen toelichting dat hierdoor de productietijd wel enorm is geworden en er daarom gewoon een bepaalde prijs gerekend moet worden. En dan vind je het dat waard of niet, dat moet ieder voor zich bepalen.
Uiteraard kan men na de release de set in Hardinxveld zonder verplichtingen komen bespelen.
Groeten Christian