Pagina 4 van 4

Re: 1997 Steendam, Eben-Haëzerkerk, Apeldoorn (31/2+P)

BerichtGeplaatst: 10 apr 2014 11:47
door josq
Heb het orgel ook niet, maar uit een contrebombarde-opname begrijp ik dat het virtuele orgel makkelijk in ademnood komt. Dus moet je niet teveel registers trekken.

Ik laat even de registeruitbreidingen buiten beschouwing. Naar mijn inschatting kun je beginnen met alleen het Hoofdwerk: Prestant 16, Octaaf 8/4/2, Mixtuur, Cornet, Trompet. Op het pedaal de Violon 16, Octaafbas 8, Bazuin 16 en de Hoofdwerk-Pedaalkoppel. 10 registers dus die het meeste werk zullen verzetten. Van de overige registers verwacht ik dat ze dan niet zo heel veel meer toevoegen aan de kracht van de klank. Misschien voegt de Sesquialter nog wat helderheid toe, of kun je nog wat meer "fundament" leggen met een van de 8' registers.

Re: 1997 Steendam, Eben-Haëzerkerk, Apeldoorn (31/2+P)

BerichtGeplaatst: 10 apr 2014 18:27
door Gert
Ik ben het met Jos en André eens.
Alleen zou ik de Cornet bij dit orgel er niet bijnemen, deze is te dominant (in mijn oren) voor een tutti registratie.

Re: 1997 Steendam, Eben-Haëzerkerk, Apeldoorn (31/2+P)

BerichtGeplaatst: 10 apr 2014 18:31
door Gert
De afgelopen dagen heb ik nog 10 opnames gemaakt (zoals gewoonlijk schrijf ik de initiële registratie erbij) op deze set.
Luister op: http://pcorgan.com/SampleSets1997Apeldoorn.html

Het zijn de 5 makkelijkste stukken uit Psalmen 7 (Dick Sanderman) en de 5 makkelijkste uit Psalmen 9 (Dick Sanderman).
Bij de koralen probeer ik een beetje een Sandermanniaans tempo aan te houden, zelf vind ik langzamer eigenlijk mooier.
Misschien volgen de moeilijkere stukken later, eerst nog even oefenen...
Ik vind dit orgel zeer prima geschikt voor koraalbewerkingen.

Re: 1997 Steendam, Eben-Haëzerkerk, Apeldoorn (31/2+P)

BerichtGeplaatst: 11 apr 2014 13:47
door Tammoschut
Bedankt voor de tips. we gaan het uitproberen,

Tammo

Re: 1997 Steendam, Eben-Haëzerkerk, Apeldoorn (31/2+P)

BerichtGeplaatst: 13 apr 2014 14:06
door Tammoschut
Ik heb nog even een paar vragen,
Bij dit orgel valt mij twee dingen op;
1.
Bij pipe and Rank Voicing heb ik enkele registers w.o. (vooral ) Octaaf 8 HW waarbij ik, om het volume goed af te stellen, de schuif bijna om en om naar beneden of naar boven moet schuiven. Lijkt me vreemd.
2.
Bij audio ,midi and Performance moet ik bij andere orgels vooral audio goed in de gaten houden en de polyphony op ongeveer 3000 houden.
Bij dit orgel komt audio niet verder dan 2 streepjes (volume op -10)
Polyphony 1 streepje terwijl die op 6080 staat
CPU normaal gedrag, niet in het rood.
Ik hoor geen gekraak of i.d. uit de speakers.

Dit orgel vergelijk ik nu even met Rotterdam dat veel groter is. Maar verklaart dat het verschil?

Tammo

Re: 1997 Steendam, Eben-Haëzerkerk, Apeldoorn (31/2+P)

BerichtGeplaatst: 13 apr 2014 16:03
door Geert
Heb je ook al gekeken, Tammo, wat het verschil is in samplegrootte?? De grootte van de dispositie zegt in dit verband niet zoveel. Dus wat is het RAM-beslag van beide sets.

En hoe groot zijn de galmstaarten; dat zegt dan weer veel over de mogelijke polyfonie versus processorbelasting.

Ik zou gewoon de ruimte gaan kompenseren, ipv de samples gaan bijregelen; VEEL minder werk, en je tast de klank van het instrument dan minder aan....!!
Is al vaak behandeld, dit onderwerp.

Wel fijn, dat jij zelf ook op het echte instrument speelt; heb je prachtig vergelijkingsmateriaal.

Ik kom gauw eens kijken/luisteren!

Re: 1997 Steendam, Eben-Haëzerkerk, Apeldoorn (31/2+P)

BerichtGeplaatst: 15 apr 2014 21:20
door Geert van der Wal
(Ik heb dit orgel nu ook +/- 2 weken. En ben er zeer over te spreken. Ik heb slechts 8 GB geheugen. Dus moet me wat inperken. Front laat ik mono 16 bit en rear stereo 16bit. Alleen de echter registers laad ik.)
Even Een reactie op de vragen van Tammo.

1.
Bij pipe and Rank Voicing heb ik enkele registers w.o. (vooral ) Octaaf 8 HW waarbij ik, om het volume goed af te stellen, de schuif bijna om en om naar beneden of naar boven moet schuiven. Lijkt me vreemd.

Dit is mij totaal niet opgevallen. Komt dat soms door de links/recht verdeling en een linkse speaker die zacht staat???


2.
Bij audio ,midi and Performance moet ik bij andere orgels vooral audio goed in de gaten houden en de polyphony op ongeveer 3000 houden.
Bij dit orgel komt audio niet verder dan 2 streepjes (volume op -10)
Polyphony 1 streepje terwijl die op 6080 staat
CPU normaal gedrag, niet in het rood.
Ik hoor geen gekraak of i.d. uit de speakers.

Deze ervaring kan ik met je delen. Ik heb zelf ook Menesterol en daar gaat de cpu nog wel eens in het rood.
Bij dit orgel merk ik dat nog niet. Snap ook niet waarom. Maar ben er wel blij mee.

Volgens mij zijn de registers Sesqualter en Mixtuur verkeerd gepositioneerd in de layout.
In het echt zit de Sesqualter op 11 en de Mixtuur op 10.
De quintfluit op het zwelwerk is er in het echt helemaal niet. Dulciaan is dus nr 9 en Schalmey nr 10.


Geert van der Wal

Re: 1997 Steendam, Eben-Haëzerkerk, Apeldoorn (31/2+P)

BerichtGeplaatst: 25 apr 2014 19:11
door Gert
Ik heb mijn mening over deze set beschreven:
Enigszins verbaasd was ik toen ik hoorde dat dit 'eigentijdse-orgel-met-romantische-inspiratie', dat in een 'neo-barokke-ruimte' staat, opgenomen was voor Hauptwerk. Dit vanwege de minder ideale combinatie van een niet-historische ruimte (1995) met niet al te veel akoestiek met een niet-historisch orgel (1997). Tegelijkertijd moet worden vastgesteld dat ze bij de PKN-Gereformeerde Bond-gemeente in Apeldoorn niet hoeven te klagen over hun orgel......
Lees verder op: http://pcorgan.com/SampleSets1997Apeldoorn.html

Re: 1997 Steendam, Eben-Haëzerkerk, Apeldoorn (31/2+P)

BerichtGeplaatst: 26 apr 2014 00:02
door Anton Heger
Ik heb een vraag: is de ODF van deze set encrypted of kun je er in kijken?
Want als je er in kunt sleutelen wordt het gelijk wat interessanter :)

Anton

Re: 1997 Steendam, Eben-Haëzerkerk, Apeldoorn (31/2+P)

BerichtGeplaatst: 26 apr 2014 10:57
door Gerrit
Gert schreef:Ik heb mijn mening over deze set beschreven:
Enigszins verbaasd was ik toen ik hoorde dat dit 'eigentijdse-orgel-met-romantische-inspiratie', dat in een 'neo-barokke-ruimte' staat, opgenomen was voor Hauptwerk. Dit vanwege de minder ideale combinatie van een niet-historische ruimte (1995) met niet al te veel akoestiek met een niet-historisch orgel (1997). Tegelijkertijd moet worden vastgesteld dat ze bij de PKN-Gereformeerde Bond-gemeente in Apeldoorn niet hoeven te klagen over hun orgel......
Lees verder op: http://pcorgan.com/SampleSets1997Apeldoorn.html

Gert, ik las in de verhaal oa. deze zin:
Maar ik blijf het lastig vinden, dat ik iedere keer na het laden ook nog het orgel aan moet zetten; liever had ik hem standaard aan gehad.

Volgens mij kun je in HW zelf van elke knop instellen of die standaard aan of uit moet staan. Ik weet zo even niet hoe, maar dat moet jij toch wel kunnen vinden.

Re: 1997 Steendam, Eben-Haëzerkerk, Apeldoorn (31/2+P)

BerichtGeplaatst: 26 apr 2014 11:46
door Evert-Jan
Idd kan dat.

Rechtse muisknop op de Calcant knop en dan niet kiezen voor auto-detect midi settings, maar "Adjust Midi/trigger settings manually".
In het volgende scherm moet links dan de Calcant geselecteerd zijn.
In het rechter deel moet je een vinkje zetten in "Switch defaults to 'on' state"
Klik OK en dan zou het moeten werken

Re: 1997 Steendam, Eben-Haëzerkerk, Apeldoorn (31/2+P)

BerichtGeplaatst: 26 apr 2014 11:47
door Evert-Jan
Anton Heger schreef:Ik heb een vraag: is de ODF van deze set encrypted of kun je er in kijken?

De sampleset is dongle beveiligd. Als de ODF niet encrypt is, kun je de dongle beveiliging kunnen omzeilen door de ODF aan te passen.
Dus volgens mij de de ODF encrypted.

Re: 1997 Steendam, Eben-Haëzerkerk, Apeldoorn (31/2+P)

BerichtGeplaatst: 26 apr 2014 13:10
door Anton Heger
Jiri Zurek heeft Zwolle encrypted, maar dan alleen de samples.
De ODF niet.

Re: 1997 Steendam, Eben-Haëzerkerk, Apeldoorn (31/2+P)

BerichtGeplaatst: 26 apr 2014 21:20
door Gert
Dus volgens mij de de ODF encrypted.
Klopt

Volgens mij kun je in HW zelf van elke knop instellen of die standaard aan of uit moet staan. Ik weet zo even niet hoe, maar dat moet jij toch wel kunnen vinden.

Rechtse muisknop op de Calcant knop en dan niet kiezen voor auto-detect midi settings, maar "Adjust Midi/trigger settings manually".
In het volgende scherm moet links dan de Calcant geselecteerd zijn.
In het rechter deel moet je een vinkje zetten in "Switch defaults to 'on' state"
Klik OK en dan zou het moeten werken
Gerrit en Evert-Jan, bedankt voor de tip! Het werkt. Ik zal ook mijn verhaaltje op dit punt een beetje aanpassen.

Re: 1997 Steendam, Eben-Haëzerkerk, Apeldoorn (31/2+P)

BerichtGeplaatst: 17 mei 2014 22:25
door mbouwheer
Vanavond was ik organist op dit orgel tijdens een kooruitvoering. Dat is niet zo bijzonder. Wel bijzonder dat ik mij kon voorbereiden op dit orgel in mijn eigen huiskamer. Als mij dit 20 jaar geleden was voorspelt had ik ze voor gek verklaart.

Om eerlijk te zijn heb ik mij vanmiddag toch maar even ingespeelt op het echte orgel. Want een zwaar mechanisch klavier is toch wel even andere koek qua speeltechniek dan het electronische thuis.

Re: 1997 Steendam, Eben-Haëzerkerk, Apeldoorn (31/2+P)

BerichtGeplaatst: 06 okt 2014 20:11
door ludi harms
ik heb hem nu zelf ook en hij klinkt wel mooi maar mijn pc komt wel werkgeheugen te kort maar voor de rest werkt alles prima

Re: 1997 Steendam, Eben-Haëzerkerk, Apeldoorn (31/2+P)

BerichtGeplaatst: 23 dec 2014 00:31
door Jan Vermeulen
Ik merk ook dat het orgel tamelijk wat werkgeheugen vraagt!

Ik heb het nu ongeveer een half jaar en merk dat ik de set best veel gebruik.
Het is qua klank niet enorm sprekend, maar mengt wel mooi samen. De opgenomen tremulant combinaties vind ik erg mooi. Sesquialter vind ik ook erg mooi.
De Subbas van het pedaal heb ik zachter gezet, die springt er bij in de woonkamer teveel uit.
De octaaf 8 is wat dun, moest ik wat aan wennen. Ik begin hem steeds mooier te vinden.
Ik zag erg uit naar de Celeste, die deed mijn (soms) romantische hart sneller kloppen. Toch, ik weet niet of ik hem ontwend ben, maar op een of andere manier valt hij me wat tegen. Maar goed, dat zegt ws. meer over mij dan over dit register (is overigens ook te horen in de hieronder genoemde variaties)
De toegevoegde Schalmey op het zwelwerk is zeer bruikbaar, omdat hij wat beter mengt dan de trompet van het hoofdwerk. Luister bijvoorbeeld naar de laatste bewerking in deze variaties: http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/15147
Ik begin de laatste variatie onder andere met de Schalmey, later komt de trompet op manuaal en pedaal erbij.

Als vorm van jeugdsentiment heb ik enige tijd geleden ook 'Scheepje onder Jezus hoede' opgenomen.
Zie:
http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/14515

Re: 1997 Steendam, Eben-Haëzerkerk, Apeldoorn (31/2+P)

BerichtGeplaatst: 02 jan 2015 23:44
door lub
Ik heb het set nu 2 dagen en moet zeggen dat het mij prima bevalt, prachtige strijkers en een mooie Dulciaan .
Ook de tremulant heeft een prachtige rustige slag .
Heerlijke levendige windvoorziening met name in het "volle"werk.

Kortom vind het echt een aanrader en is de aanschafprijs echt wel waard!

Re: 1997 Steendam, Eben-Haëzerkerk, Apeldoorn (31/2+P)

BerichtGeplaatst: 25 mei 2015 21:39
door Wim Bot
Gert schreef:Ik ben het met Jos en André eens.
Alleen zou ik de Cornet bij dit orgel er niet bijnemen, deze is te dominant (in mijn oren) voor een tutti registratie.

Maak hem eens ietse minder scherp dan is hij mooier en minder dominant heb ik gemerkt.

Re: 1997 Steendam, Eben-Haëzerkerk, Apeldoorn (31/2+P)

BerichtGeplaatst: 25 mei 2015 21:52
door Wim Bot
Wat een prachtige sample! Wat knap en ....wat een doorzettingsvermogen van Fred, Christiaan en Johan. Fred heeft me wat wegwijs gemaakt hoe het één en ander in z'n werk gaat..... Je kunt een orgel niet veel mooier maken dan het in werkelijkheid is, al hoewel, de extra stemmen er heel goed bij passen. Inderdaad zijn de windladen geluiden en die van registers te hard, maar dat is in te stellen, prachtig toch? In feite zijn het drie opgenomen orgels....en de 32GB wordt bijna helemaal gevuld. Ik vind het heerlijk er een twee klavierorgel bij te hebben, heel goed studie orgel. Dank aan de makers!!