Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Update Caen en Zwolle

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 06 nov 2013 01:33

Update Caen en Zwolle

Op het Engelstalige forum heeft Jiri naast de kerstsale van zijn sets ook een update van Zwolle en Caen afgekondigd.
Caen is bijna klaar en voor Zwolle heeft hij nog een maand werk nodig .

Groet Jan

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 09 nov 2013 09:59

Re: Update Caen en Zwolle

Vol verwachting klopt ons hart, ...
...op de slag van de kunstmatige tremulant...

Wat valt er nu nog verder aan Caen en Zwolle nog te verbeteren ? (zonder nieuwe (tremmed) opnames te maken, ? (;-) )

Ik gooi het maar even in de groep, dan duurt het wachten niet zo lang ..

Wibo

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 09 nov 2013 10:01

Re: Update Caen en Zwolle

Misschien valt er nog wat aan beiden te doen met de nieuwe release sample techniek? maar inderdaad, het leeuwendeel zal de nieuwe kunstmagie tremulant zijn.

Berichten: 76

Geregistreerd: 25 maart 2011 00:10

Woonplaats: Rotterdam

Bericht 13 nov 2013 19:08

Re: Update Caen en Zwolle

Vanaf vandaag is de update voor Caen te koop voor iets meer dan 67 euro voor bezitters van de eerdere versie.

Zie de website van SP.

Naast de klavieren is ook het pedaalbereik vergroot (32 noten).

Version 2.5 of the Caen sample set was released 13th November, 2013. It may be acquired via the order page.

There is audible audio improvement especially for the Récit, where the samples were newly processed using the latest dual channel tremulant technique to allow for better artificial tremulant behavior, the swell was newly designed to allow for more dynamic span, and the samples were additionally denoised to beat the majority of the remnants of the tracker noise.

There is a number of other minor improvements:

- The Extensions of the keyboards and the pedal work now also in the Original Organ Tuning. The manual extension was extended to the full 5 octaves (61 keys).
- Added left and right pannels for stops, portrait screen orientation supported.
- Simple stop jamb added.
- Ranks divided into Front and Rear separately in the rank loading dialog for ease of orientation.
- The overall release behavior improved.
- Fine voicing improvements in attack as well as in release (noises, imperfect attacks, voicing precision).
- The whole virtual instrument was newly tuned to make it less out of tune overall.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 nov 2013 19:24

Re: Update Caen en Zwolle

Dit is wel zo belangrijk om te weten:

The drawback:

- the internal wiring and the logic of the sample set components changed considerably and new ODF ID were assigned. Therefore, the combinations saved with the old version are invalid and do not work. All the combinations must be made again from scratch with the new version.

- the MIDI files recorded with the older version of Caen work only to move the keys, but they do not affect the stops.

-the internal ODF combination pistons were disabled. The combination functionality is now built-in into Hauptwerk itself. Please, use the Hauptwerk combination system for the purpose.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 13 nov 2013 23:15

Re: Update Caen en Zwolle

Update van Caen vanavond er opgezet.
ik vind het fantastisch de verbeteringen die er zijn aangebracht. Het geluid was al mooi maar is nu superb!
Ik vond de Utrecht update al goed maar deze is nog beter. Enorme toename van details, prachtige tongwerken en een veel mooiere tremulant. Ik weet niet hoe Jiri het flkt om een al goede set zoveel te verbeteren. Kippenvel :!: :!: :!:

Bonsoir :) Jan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 nov 2013 23:58

Re: Update Caen en Zwolle

Omdat er een nieuw orgelID gebruikt wordt, moet je de (oude) Caen wel eerst de-installeren; anders blijft de cache file staan (scheelt GB's op je SSD).
Normaal wordt de cache file bij een sampleset update overschreven maar nu dus niet.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 nov 2013 00:04

Re: Update Caen en Zwolle

Evert-Jan schreef:Omdat er een nieuw orgelID gebruikt wordt, moet je de (oude) Caen wel eerst de-installeren; anders blijft de cache file staan (scheelt GB's op je SSD).
Normaal wordt de cache file bij een sampleset update overschreven maar nu dus niet.


Hoi Evert Jan

Had ik dit ook bij Utrecht moeten doen m.b.t. De update?

Groet Jan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 nov 2013 00:46

Re: Update Caen en Zwolle

Hoi Jan

Nee, voor Utrecht hoeft dat niet omdat het orgelID daar hetzelfde is gebleven.
Voor Zwolle komt ook een nieuw ID.
Dit komt door de "dual channel tremulant technique" die (als de tremulant aan staat) virtueel twee registers zijn. Bij Utrecht werd dit "schuiven" ontdekt en toen was het te laat om een ander ID te gebruiken omdat de zaak al gereleased was. Nu wordt een nieuw ID gebruikt.

In jouw geval: je kunt ook de cache file met ID 000818 handmatig verwijderen (anders moet je het installeren weer opnieuw doen)

Evert-Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 14 nov 2013 09:49

Re: Update Caen en Zwolle

Loosman schreef:Update van Caen vanavond er opgezet.
ik vind het fantastisch de verbeteringen die er zijn aangebracht. Het geluid was al mooi maar is nu superb!
Ik vond de Utrecht update al goed maar deze is nog beter. Enorme toename van details, prachtige tongwerken en een veel mooiere tremulant. Ik weet niet hoe Jiri het flkt om een al goede set zoveel te verbeteren. Kippenvel :!: :!: :!:

Bonsoir :) Jan



* das snel voor elkaar dan Jan , glasvezel ? ;)

Neemt Caen nu meer GB in met de nieuwe update ?

groet

Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 nov 2013 11:24

Re: Update Caen en Zwolle

Hoi Hans

Ik gebruik een download manager (Flashget) dat werkt super! ik heb een redelijk snel internet (Ziggo)en de download lukte in 1 keer! Vandaar dat hij er snel opstond. Qua ruimte op de HD weet ik het niet, ik moet nog wat oude files deleten zie antwoord Evert Jan

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 14 nov 2013 11:47

Re: Update Caen en Zwolle

Loosman schreef:Hoi Hans

Ik gebruik een download manager (Flashget) dat werkt super! ik heb een redelijk snel internet (Ziggo)en de download lukte in 1 keer! Vandaar dat hij er snel opstond. Qua ruimte op de HD weet ik het niet, ik moet nog wat oude files deleten zie antwoord Evert Jan

Groet Jan



hoi JAn,

* ik bedoel eigenlijk het interne geheugen of daar nu meer verbruikt van wordt ( mijn vraag was niet duidelijk genoeg sorry ;)
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Berichten: 78

Geregistreerd: 26 apr 2013 13:21

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 14 nov 2013 11:57

Re: Update Caen en Zwolle

Ja, er wordt meer RAM gebruikt. Dit door de grotere manuaal en pedaal omvang en de vernieuwde tremulant.

WET
RAM consumption: 16-bit, all loops, all releases, memory compression - 10 GB, Hauptwerk and OS excluded.
RAM consumption: 20-bit, all loops, all releases, memory compression: 16 GB
RAM consumption: 24-bit, all loops, all releases, compressed: 18 GB.

SURROUND
RAM consumption: 16-bit, all loops, all releases, memory compression: 18.8 GB, Hauptwerk and OS excluded.
RAM consumption: 20-bit, all loops, all releases, memory compression: 30.9 GB
RAM consumption: 24-bit, all other features enabled : about 35.5 GB of RAM

HDD requirements: at least 37 GB of free space.


Surround past dus nog net in 32GB als je 20bits gebruikt, dit kon eerst met 24bits.
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 14 nov 2013 12:21

Re: Update Caen en Zwolle

Martijn70 schreef:Ja, er wordt meer RAM gebruikt. Dit door de grotere manuaal en pedaal omvang en de vernieuwde tremulant.

WET
RAM consumption: 16-bit, all loops, all releases, memory compression - 10 GB, Hauptwerk and OS excluded.
RAM consumption: 20-bit, all loops, all releases, memory compression: 16 GB
RAM consumption: 24-bit, all loops, all releases, compressed: 18 GB.

SURROUND
RAM consumption: 16-bit, all loops, all releases, memory compression: 18.8 GB, Hauptwerk and OS excluded.
RAM consumption: 20-bit, all loops, all releases, memory compression: 30.9 GB
RAM consumption: 24-bit, all other features enabled : about 35.5 GB of RAM

HDD requirements: at least 37 GB of free space.


Surround past dus nog net in 32GB als je 20bits gebruikt, dit kon eerst met 24bits.



okay bedankt Martijn

vraagje: hoor je duidelijk dit verschil ? ( tussen 20-24 bits , in front /rear / koptelefoon) of heb je daar superoren voor nodig ? :)
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Berichten: 78

Geregistreerd: 26 apr 2013 13:21

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 14 nov 2013 13:22

Re: Update Caen en Zwolle

Volgens Jiri levert 24 tov 20 bits nauwlijks verbetering, het verschil met 16bits is wel veel groter. Jiri heeft op zijn website 2 relevante blogs geplaatst hierover:

http://www.sonusparadisi.cz/en/blog/aliasing-due-to-repitching/
http://www.sonusparadisi.cz/en/blog/do-not-load-in-16-bit/

Ik hoor geen verschil tussen 20 en 24 bits op een AKG hoofdtelefoon.

groet,
Martijn

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 14 nov 2013 13:58

Re: Update Caen en Zwolle

Martijn70 schreef:Ik hoor geen verschil tussen 20 en 24 bits op een AKG hoofdtelefoon.


Let eens specifiek op de releases. Daar neem ik toch meer ruis waar in 20bit t.o.v. 24bit (met een AKG-K701).
Verschilt ook nog wel per sampleset overigens. Over het algemeen zijn de sets van Sonus Paradisi ruisarm.

Berichten: 78

Geregistreerd: 26 apr 2013 13:21

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 14 nov 2013 14:39

Re: Update Caen en Zwolle

Ik refereer aan de Cean set, hier hoor ik geen verschil in klank (dat was toch de vraag?). Met motor geluid en traktuur lawaai valt mij de ruis niet op.

Verder is deze update zeer de moeite, aanrader! De tremulant is flink verbeterd, hoewel hij van mij een meer snelle 19e eeuwse slag mag hebben. Dat typische Voix Humaine geluid krijg je zo net niet. De zwelkast werkt veel beter en natuur getrouwer, de balans met de overige werken is veel beter geworden. De originele stemming is nu goed bruikbaar, voorheen was het orgel echt te vals (wel typisch Frans, dat wel). Het totaal klinkt aanzienlijk beter dankzij de verbeterde releases. Hulde voor Jiri die niet bang is zijn eigen werkwijze te verbeteren en oude sets hiervan te laten profiteren!

Bas

Avatar gebruiker

Berichten: 28

Geregistreerd: 06 apr 2013 17:32

Woonplaats: Houten

Bericht 16 nov 2013 11:07

Re: Update Caen en Zwolle

Op de site van Sonus lijkt het alsof ik de update alleen opgestuurd kan krijgen (moet een shipping adress invullen). Ik zie nergens de optie download. Kun jij me zeggen waar ik dat kan aangeven?

alvast bedankt.

update: het is inmiddels gelukt. Bij het selecteren van je update moet je het al aangeven (dat scherm had ik op een of andere manier steeds overgeslagen). Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik de download link ontvang...

Loosman schreef:Hoi Hans

Ik gebruik een download manager (Flashget) dat werkt super! ik heb een redelijk snel internet (Ziggo)en de download lukte in 1 keer! Vandaar dat hij er snel opstond. Qua ruimte op de HD weet ik het niet, ik moet nog wat oude files deleten zie antwoord Evert Jan

Groet Jan

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 17 nov 2013 11:17

Re: Update Caen en Zwolle

Ik kwam nog een leuke verrassing tegen toen ik Caen 2 bestelde. Blijkbaar had ik Menesterol ook al eens besteld, maar nooit op mijn nieuwe Hauptwerk PC geinstalleerd. Dus ook gelijk maar even gedownload. Nu Caen 2 nog even installeren. Ik ben benieuwd.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 09 dec 2013 12:42

Re: Update Caen en Zwolle

TSJAA...... eigenlijk nix aan toe te voegen, maar ik moest toch ergens kwijt, dat de Caen update 2.5 mijn bewondering voor CC ( en Jiri) weer een extra impuls hebben gegeven.

Het Recit is nu als zelfstandig werk zo fraai geworden om te bespelen, een gouden glans zit er rond bijna alle registercombinaties!
Overigens is er ook in andere werken wel hier en daar iets verbeterd; ik vind de Unda Maris op het POS bv nu veel speelbaarder en beter te combineren.

En als je dan op alle drie de werken een Plein Jeu registreert, dan blijven ze alledrie zo een totaal eigen karakter behouden.....enz enz.

Wat wil een mens dan nog meer, als hij daarnaast nog enkele specifieke barok-orgels heeft geinstalleerd??

Zelfs al zou er nooit meer een nieuwe sampleset komen, dan zijn mijn dromen al uitgekomen........
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 09 dec 2013 13:38

Re: Update Caen en Zwolle

Geert schreef:
Wat wil een mens dan nog meer, als hij daarnaast nog enkele specifieke barok-orgels heeft geinstalleerd??

Zelfs al zou er nooit meer een nieuwe sampleset komen, dan zijn mijn dromen al uitgekomen........


Hoi Geert

Daar denk ik ook weleens aan!! Wanneer heb je genoeg samplesets? en besluit je om het hier maar mee te doen en geen nieuwe meer aan te schaffen ook gezien de kosten en harde schijf ruimte. Als je al een of meer Barokke, romantische, symfonische orgels hebt waar je dik tevreden over bent, ga je er dan nog meer aanschaffen, of blijf je toch altijd nieuwsgierig naar de volgende set en ga je weer overstag?

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 73

Geregistreerd: 27 nov 2012 10:46

Woonplaats: Ternaard

Bericht 20 dec 2013 12:22

Re: Update Caen en Zwolle

Ik zou vandaag eens kijken naar de update/upgrade van Caen, maar of ik wordt slechtziend, of ik zie het echt goed!! is de update nu echt €644.93 ?
Dan is het in mijn geval niet haalbaar, wat ik best wel jammer en vooral vreemd zou vinden.
Weet iemand of dit klopt ?

Anders zal ik Jiri eens mailen.

Grv Folkert

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 20 dec 2013 12:27

Re: Update Caen en Zwolle

Hmm ja dat staat er fout. Althans, ik heb hem voor ongeveer 10% van die prijs bij Sonus Paradisi verkregen...
Avatar gebruiker

Berichten: 73

Geregistreerd: 27 nov 2012 10:46

Woonplaats: Ternaard

Bericht 20 dec 2013 12:34

Re: Update Caen en Zwolle

Ik heb Jiri inmiddels een mailtje gestuurd met deze vraag, ben benieuwd.

gr Folkert
Avatar gebruiker

Berichten: 73

Geregistreerd: 27 nov 2012 10:46

Woonplaats: Ternaard

Bericht 20 dec 2013 13:25

Re: Update Caen en Zwolle

Antwoord van Jiri, kan het wel waarderen trouwens haha.


"Hello,
oh, that sounds like a Christmas joke! I have now corrected it.

Jiri"
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 130 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com