Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 17 aug 2014 08:26

Re: Bavo Haarlem orgel en set

Gerrit,

Jij bedoelde totaal andere 'romantische' muziek dan ik had verwacht. Als ik het geweten dat jij andere muziek bedoelde zou ik niet eens hebben gereageerd, daar ik van die muziek totaal geen verstand heb.

Mvg,
Paul.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 17 aug 2014 12:52

Re: Bavo Haarlem orgel en set

De klank van het bavo orgel heeft minder karakter en klinkt dus wat kaler dan bijvoorbeeld de lutherse kerk in de haag etc. Het is een orgel waar de emotie, die vaak opgewekt wordt door de zwart en asma manier van spelen, wat minder sterk tot uiting komt. Dan is een orgel als hasselt of bolsward meer geschikt.
Bedoel je dit soort muziek beleving Gerrit?
http://www.youtube.com/watch?v=mNjnYg8UKoI&sns=em
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 17 aug 2014 14:43

Re: Bavo Haarlem orgel en set

Hallo Gerrit,

Kijk eens bij youtube en zoek dan even op Gerwin Boswijk en/of Willlem den Boer.
Zij hebben ook opnames van Haarlem. Misschien is dit wat je zoekt.

https://m.youtube.com/playlist?list=PLYqjnTcA-jUUT_YLJxUIXK3GPrBC_ONVX

groeten,
Jochum
Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 17 aug 2014 19:17

Re: Bavo Haarlem orgel en set

Zover ik weet zijn er ook weinig cd's met koraalbewerkingen opgenomen in Haarlem. Dat zegt ook misschien al wat. Als je dan toch koraalbewerkingen wil spelen denk ik dat je de muziek van bv Klaas Jan Mulder er beter op kwijt kan dan Asma.
Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 18 aug 2014 13:03

Re: Bavo Haarlem orgel en set

Gerrit,

Nog een stukje gevonden van psalm 84 en 33 Jan Zwart in Haarlem gespeeld door WHZ.

https://www.youtube.com/watch?v=-WzOPBiqksg

https://www.youtube.com/watch?v=XRXbO0pW9qI

Klinkt niet verkeerd toch?

Gr,

Joost

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 18 aug 2014 14:49

Re: Bavo Haarlem orgel en set

Al met al heel wat reacties, bedankt!

Paul schreef:
Jij bedoelde totaal andere 'romantische' muziek dan ik had verwacht. Als ik het geweten dat jij andere muziek bedoelde zou ik niet eens hebben gereageerd, daar ik van die muziek totaal geen verstand heb.

Toch juist wel goed Paul! Dit maakt weer eens duidelijk, dat het woord ‘romantisch’ in de muziek voor heel verschillende belevingen gebruikt wordt. Ik schreef daarom al: wat men wel romantische muziek noemt.
En….. die verschillende 'belevingen' komen zo weer eens in contact met elkaar! Mooi toch?

Martijn schreef:
De klank van het bavo orgel heeft minder karakter en klinkt dus wat kaler dan bijvoorbeeld de lutherse kerk in de haag etc. Het is een orgel waar de emotie, die vaak opgewekt wordt door de zwart en asma manier van spelen, wat minder sterk tot uiting komt. Dan is een orgel als hasselt of bolsward meer geschikt.
Bedoel je dit soort muziek beleving Gerrit?
http://www.youtube.com/watch?v=mNjnYg8UKoI&sns=em

Je voelt goed aan wat ik bedoel ja. De “Zwart / Asma” manier van spelen met de onderliggende emotie is gemakkelijker op orgels zoals de Lutherse kerk te vertolken.
Het karakter van de Bavo zou ik niet minder willen noemen (in die zin bedoel je dat ook niet neem ik aan), maar wel anders, strakker, statiger? willen noemen.

Muzieknoot schreef:
Ik heb zelf vorig jaar op het orgel van de Bavo mogen spelen.
Anton Pauw was mijn gastheer.
Hij vertelde dat men in de toekomst wat aan de intonatie van het orgel zou willen gaan doen.
Nu is het zo dat bv een octaaf 4 van het rug, hoofd en bovenwerk nagenoeg hetzelfde klinken.
Dit geldt ook voor bv het tongwerk trompet. M.a.w. men wil meer terug naar de tijd van Müller. En ook meer karakter.
Dit betekent dus dat binnen niet al te lang afzienbare tijd er een andere klank van het Bavo-orgel komt en dat men de opname voor Hauptwerk opnieuw kan doen. Misschien toch nog even wachten met aanschaffen.

Jammer dat Müller zelf toen niet over opname spullen beschikte! In elk geval is de huidige situatie voor de historie én ter vergelijk nu vastgelegd. Voordat het hele herintoneer proces afgerond is, zal er best nog heel wat tijd overheen gaan.
Als je zin hebt in de Bavoset, zou ik toch niet wachten op een eventule volgende versie.

Jochem schreef:
Kijk eens bij youtube en zoek dan even op Gerwin Boswijk en/of Willlem den Boer.
Zij hebben ook opnames van Haarlem. Misschien is dit wat je zoekt.

Die had ik nog niet gevonden Jochem. Bedankt. Geweldige akoestiek, Gerwin heeft er een hele kluif aan. Mooie opnamen.

Joost schreef:
Zover ik weet zijn er ook weinig cd's met koraalbewerkingen opgenomen in Haarlem. Dat zegt ook misschien al wat. Als je dan toch koraalbewerkingen wil spelen denk ik dat je de muziek van bv Klaas Jan Mulder er beter op kwijt kan dan Asma.

Ja die willen we zeker graag blijven spelen Joost! Jij ook toch zeker. Zet er nog maar eens een paar op CB.

Nog een stukje gevonden van psalm 84 en 33 Jan Zwart in Haarlem gespeeld door WHZ.
https://www.youtube.com/watch?v=-WzOPBiqksg
https://www.youtube.com/watch?v=XRXbO0pW9qI
Klinkt niet verkeerd toch?

Zeker niks mee Joost! Heel mooi zelfs!!
Enkele reacties onder de filmpjes geven wel aardig weer, waar de 'kneep' zit.
Heel belangrijk is blijkbaar “wie-wat-hoe voor wie” speelt !
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 18 aug 2014 18:58

Re: Bavo Haarlem orgel en set

GerrGouw schreef:Al met al heel wat reacties, bedankt!


Martijn schreef:
De klank van het bavo orgel heeft minder karakter en klinkt dus wat kaler dan bijvoorbeeld de lutherse kerk in de haag etc. Het is een orgel waar de emotie, die vaak opgewekt wordt door de zwart en asma manier van spelen, wat minder sterk tot uiting komt. Dan is een orgel als hasselt of bolsward meer geschikt.
Bedoel je dit soort muziek beleving Gerrit?
http://www.youtube.com/watch?v=mNjnYg8UKoI&sns=em


Je voelt goed aan wat ik bedoel ja. De “Zwart / Asma” manier van spelen met de onderliggende emotie is gemakkelijker op orgels zoals de Lutherse kerk te vertolken.
Het karakter van de Bavo zou ik niet minder willen noemen (in die zin bedoel je dat ook niet neem ik aan), maar wel anders, strakker, statiger? willen noemen.


'Minder' is inderdaad niet de goede uitdrukking. Het is in zijn soort echt wel een mooi orgel. Strakker en minder beweging in de klank zijn betere omschrijvingen. Misschien eens samen naar een concert daar op dinsdagavond?
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 19 aug 2014 00:08

Re: Bavo Haarlem orgel en set

mbouwheer schreef:
GerrGouw schreef:Al met al heel wat reacties, bedankt!


Martijn schreef:
De klank van het bavo orgel heeft minder karakter en klinkt dus wat kaler dan bijvoorbeeld de lutherse kerk in de haag etc. Het is een orgel waar de emotie, die vaak opgewekt wordt door de zwart en asma manier van spelen, wat minder sterk tot uiting komt. Dan is een orgel als hasselt of bolsward meer geschikt.
Bedoel je dit soort muziek beleving Gerrit?
http://www.youtube.com/watch?v=mNjnYg8UKoI&sns=em


Je voelt goed aan wat ik bedoel ja. De “Zwart / Asma” manier van spelen met de onderliggende emotie is gemakkelijker op orgels zoals de Lutherse kerk te vertolken.
Het karakter van de Bavo zou ik niet minder willen noemen (in die zin bedoel je dat ook niet neem ik aan), maar wel anders, strakker, statiger? willen noemen.


'Minder' is inderdaad niet de goede uitdrukking. Het is in zijn soort echt wel een mooi orgel. Strakker en minder beweging in de klank zijn betere omschrijvingen. Misschien eens samen naar een concert daar op dinsdagavond?



Kan je het misschien ook uitleggen dat de windvoorziening in Haarlem gewoon beter is....?

Zonder een oordeel te willen geven vind ik de Zwart & Asma "manier" om emotie op te wekken ook wel eens doorslaan in "jotteren" als ik dat wel eens terugzie op Youtube. Grote akkoorden in de linkerhand die dan spastisch gaat trillen.
Nu is het ene orgel daar gevoeliger voor dan het andere, maar eigenlijk is het een tekortkoming in de windvoorziening (naar mijn bescheiden mening dan) evenals mechaniekgeluiden, maakt het allemaal wel echter, maar zou je gewoon niet moeten horen.
Heb wel eens gespeeld op, en geluisterd naar een orgel waarbij het zelfs met volle werk in de kerk gewoon te horen was. Orgelspel met percussie :-) weer eens wat anders, maar zo heeft de bouwer het waarschijnlijk nooit voor ogen gehad.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 19 aug 2014 08:32

Re: Bavo Haarlem orgel en set

Helemaal goed! Je zou in dit geval kunnen zeggen: elk voordeel heeft zijn nadeel.
Er zijn mensen die een wind ziek orgel juist mooi vinden. En andersom natuurlijk ook.

Blijft staan dat het eigenlijk een tekortkoming is.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 19 aug 2014 11:06

Re: Bavo Haarlem orgel en set

mbouwheer schreef:Helemaal goed! Je zou in dit geval kunnen zeggen: elk voordeel heeft zijn nadeel.
Er zijn mensen die een wind ziek orgel juist mooi vinden. En andersom natuurlijk ook.

Blijft staan dat het eigenlijk een tekortkoming is.


Ik zou het eerder willen omschrijven als een karaktereigenschap van het orgel. Of dat nu positief of negatief is te duiden is nogal subjectief, tijd- en modegevoelig.
Ik moet denken aan het Schnitgerorgel in Zwolle. Wat was men blij dat met het beschikbaar komen van electriciteit en windmotors er altijd een ongekende stabiele windvoorziening beschikbaar is. Rock solid. Eindelijk verlost van puffende balgentrappers. De windmotor is zo sterk dat het merendeel van de balgen werkloos zijn geparkeerd. Totdat men na ervaring met Hauptwerk tot de conclusie kwam dat gebruik van de balgen een zeer positieve uitwerking heeft op het orgel en de klank levendig wordt! De verwondering over de authentieke werking van het orgel gaat zelfs zo ver dat er in de console twee balgen komen zodat de organist zelf(!) een enkele divisie van lucht kan voorzien. Ook zijn de balgen gerestaureerd om deze weer actief in te zetten.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 19 aug 2014 13:19

Re: Bavo Haarlem orgel en set

Joostdekeijzer schreef:Zover ik weet zijn er ook weinig cd's met koraalbewerkingen opgenomen in Haarlem. Dat zegt ook misschien al wat. Als je dan toch koraalbewerkingen wil spelen denk ik dat je de muziek van bv Klaas Jan Mulder er beter op kwijt kan dan Asma.


Pieter Heykoop heeft een improvisatie-cd gemaakt in de Bavo. Ik denk dat de hoge huurprijs ook invloed heeft op het aantal opnames.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 19 aug 2014 15:46

Re: Bavo Haarlem orgel en set

kijk....ik bedoel...luister....ook hier:

https://soundcloud.com/organ-festival-haarlem

Berichten: 98

Geregistreerd: 06 maart 2014 12:00

Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Bericht 17 nov 2014 20:38

Re: Bavo Haarlem orgel en set

adri schreef:kijk....ik bedoel...luister....ook hier:

https://soundcloud.com/organ-festival-haarlem



Als je deze muziek mooi vindt begrijp ik dat je het spel van Zwart en Asma niet zo kan waarderen!

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 17 nov 2014 23:56

Re: Bavo Haarlem orgel en set

Wat dacht je hiervan?
Marius Monnikendam - Postludium super 'Feike Asma'
https://www.youtube.com/watch?v=QPQNC0fk2-c
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 18 nov 2014 13:50

Re: Bavo Haarlem orgel en set

Ik heb nu pas deze hele thread eens doorgelezen. Al die voorkeuren, dat vind ik altijd moeilijk mee omgaan, en ben bang dan mensen te krenken met mijn visie. Dus lees ik het vaak maar niet meer.
Das dus fout...want deze thread is toch wel erg positief uit de hand gelopen met al die prachtige muziekvoorbeelden.

Vooral de door Marien aangegeven Fantaisie in A, die heb ik dus met de partituur erbij twee keer helemaal gevolgd.
Bedankt, Marien! Geweldig mooi!
Omdat Franck dat allemaal zo minutieus in de partituur aangeeft, merk je wel, dat Anton Pauw lang niet altijd dat kan nadoen. Maar gek genoeg doet dat helemaal geen afbreuk aan de sfeer en overtuigende presentatie van het werk.
Ik heb hier een plaatopname van Erato, Franck, door Albert de Klerk in Brugge, waar naar mijn weten ook geen zwelwerk op zit. Dat is jarenlang mijn referentie geweest.....

Die laatste 10 maten, met de Vox Humana, wat eerder ook af en toe als tussenstukje in dit werk voorkomt, daar hoor je toch OOK het engelenkoor in?? En daar heeft men de hr Propitius met zijn telkens terugkerende harmonische foefjes en overweldigende tremulanten toch niet voor nodig??
Ook Feike Asma, waar ik een groot bewonderaar van ben, speelde deze werken. Er zit gewoon meer muzikale en emotionele ontwikkeling in. Dat zie je idd ook bij die orgelconcoursen. Wij hebben nu toch ook LED-licht en geen olielampen meer??
( domme opmerking wellicht; olielampen is toch superromantisch....)

HG

Geert

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 18 nov 2014 15:00

Re: Bavo Haarlem orgel en set

Geert schreef:Vooral de door Marien aangegeven Fantaisie in A, die heb ik dus met de partituur erbij twee keer helemaal gevolgd.
Bedankt, Marien! Geweldig mooi!
Omdat Franck dat allemaal zo minutieus in de partituur aangeeft, merk je wel, dat Anton Pauw lang niet altijd dat kan nadoen. Maar gek genoeg doet dat helemaal geen afbreuk aan de sfeer en overtuigende presentatie van het werk.
Ik heb hier een plaatopname van Erato, Franck, door Albert de Klerk in Brugge, waar naar mijn weten ook geen zwelwerk op zit. Dat is jarenlang mijn referentie geweest.....
HG

Geert


Anton kent zijn orgel perfect zodat Franck zeer overtuigend klinkt op het Müller-orgel. Inderdaad kun je niet alle registraties 1 op 1 overnemen, maar dat doet inderdaad helemaal geen afbreuk aan deze fantastische muziek.

Ik merk dat de plaatopname van Albert de Klerk in Brugge bekend is voor veel mensen.Nog steeds is het me een raadsel waarom hij uitgerekend in Brugge Franck ging opnemen. Dat Klais orgel met veel oud barok pijpwerk is ook niet het ideale Franck-orgel. Overigens heeft dat orgel wel een zwelkast! Maar geen Voix Humane avec tremolo.... De Klerk ging mijns inziens te vrij om met de registratievoorschriften van Franck. Het 3e Choral zou je volgens Franck moeten beginnen met 8 voets labialen en tongwerken, De Klerk voegt er nog een aantal 4 voeten en een hoge mixtuur aan toe....

Terug naar de Bavo: op zo'n groot orgel kun je heel veel muziek op kwijt. Ik heb Anton gehoord die overtuigend Franck speelde, Jos met koraalfantasien van Reger wat fantastisch klonk, en Olivier Latry met zijn fenomenale uitvoering van Messiaen.

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 02 jan 2015 11:10

Re: Bavo Haarlem orgel en set

Volgens mij is hij er, ben erg benieuwd naar demo's:

http://www.voxusorgans.com/webshop/haarlem


Wibo

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 jan 2015 11:52

Re: Bavo Haarlem orgel en set

Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Präludium und Fuge e-moll, BWV 548 auf der Müller-Orgel in Haarlem/NL
https://www.youtube.com/watch?v=F1Yjsh9p3Eg
Deze is niet door Voxus gepubliceerd maar afkomstig van het laatste huisconcert bij Glebe (6/12/2014).
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 02 jan 2015 12:14

Re: Bavo Haarlem orgel en set

https://www.youtube.com/watch?v=F1Yjsh9p3Eg


Die klank herken ik toch echt onmiddellijk als het orgel van de grote Bavo.
Knap gedaan!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 jan 2015 12:18

Re: Bavo Haarlem orgel en set

.
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 23 nov 2016 22:51, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

rab

Berichten: 10

Geregistreerd: 31 dec 2013 17:20

Bericht 02 jan 2015 19:06

Re: Bavo Haarlem orgel en set

Ik vind hem vrij droog klinken, zeker in vergelijking tot de echte bavo (→ linkje Jan Wim).

Biedt Voxus overigens geen demo-samples aan?

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 02 jan 2015 23:01

Re: Bavo Haarlem orgel en set

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 02 jan 2015 23:21

Re: Bavo Haarlem orgel en set

De kathedrale basiliek van st bavo is een geheel anders romantisch orgel!

Deze link is dus fout !

De katholieke basiliek in Haarlem is ook gewijd aan Sint bavo.

Gemakkelijk om verward te worden !

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 03 jan 2015 23:08

Re: Bavo Haarlem orgel en set

Ik hoop dat de sample set in stereo natter is dan in the Youtube video opgenomen van de beta versie van Juli 2014.

Ik hoop dus dat Voxus spoedig uitkomt met huidige representatieve geluids voorbeelden, en tevens met een klein gratis probeer sample set met enkele registers om dusdoende ons een indruk te geven, zoals bv.Jiri en anderen dat thans doen.

Ik heb blijkbaar een computer nodig met 64GB RAM, want ik heb thans "maar' 32GB. :D

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 jan 2015 23:16

Re: Bavo Haarlem orgel en set

Volgens mij is de video van Glebe toch wel representatief. Voxus heeft hem nu ook op hun eigen site gezet (deze stond er niet toen WiBo het bericht plaatste) en dat doen ze niet als de release version anders is qua klank.

En ik denk dat er ook een personal version uit komt, met een deel van de registers van het Bavo orgel.
Want anders noem je deze toch geen professional edition? En dat terwijl surround ook nog moet komen.
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com