Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 04 jan 2015 12:20

Re: Bavo Haarlem orgel en set

Het Plenum is onmiskenbaar de Haarlemse Muller.. Niks mis mee ;)
Graag zou ik wat demo materiaal kunnen horen van diverse individuele stemmetjes.
Wie kan er wat op CB zetten ?

Wibo

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 04 jan 2015 22:49

Re: Bavo Haarlem orgel en set

He, de sample is al te koop ! Ik heb kennelijk de aankondiging gemist :shock:

Iemand al ervaringen??

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 05 jan 2015 08:37

Re: Bavo Haarlem orgel en set

Jan Wim schreef:er staan boven het YT filmpje 3 audio voorbeelden op de site van Voxus


Wat bedoel je dan? Ik tref geen bericht van voxus aan en zie ook kennisgeving van demo van de release version. Wel een beta demo en een foute link (?).
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 05 jan 2015 09:38

Re: Bavo Haarlem orgel en set

http://www.voxusorgans.com/haarlem

Op bovenstaande pagina staan ook 3 audio fragmenten. Dat is wat Jan Wim bedoelt.

Toch jammer dat deze student nog steeds 'maar' HW3 en 8GB intern heeft.
Och, als ik ooit toch eens rijk ben :mrgreen:
(jaja, je ziet wel dat orgelgekte de kapitalist in mij wakker maakt... :? )

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 05 jan 2015 16:02

Re: Bavo Haarlem orgel en set

Dank je Jaco en Jan Wim, dit was mij echt ontgaan. Ik ga ns luisteren.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 06 jan 2015 12:07

Re: Bavo Haarlem orgel en set

"Fazioli" heeft op CB een opname van Bach's BWV 544 gepost:

http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/15316


Verder heeft Voxus zelf wat meer voorbeelden gepost

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 06 jan 2015 14:28

Re: Bavo Haarlem orgel en set

Het is jullie niet ontgaan dat de sampleset (stereo-versie) van Haarlem inmiddels leverbaar is. Op onze website staat een aantal demo's, 'Fazioli' (Roland) zal nog meer opnames op Contrebombarde zetten.

De stereo-versie is vrij direct, maar heeft wel de volledige nagalm. Geschikt voor studie op een groot orgel met een royale nagalm. De surround-versie (levertijd en updateprijs onbekend) is een update op de stereo-versie, er worden rear-samples toegevoegd. Hiermee wordt het een stuk ruimtelijker. Ook voor mensen die geen rear speakers hebben is de update zinvol: door middel van de slider is het mogelijk zelf je ideale luisterpositie te bepalen.

De stereo-versie past in 32 Gb, Hauptwerk 4.1 advanced is nodig.

rab

Berichten: 10

Geregistreerd: 31 dec 2013 17:20

Bericht 06 jan 2015 23:13

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem

De stereo-versie is vrij direct, maar heeft wel de volledige nagalm.


Weet je dat zeker? Hij klinkt zo droog dat ik het gevoel heb dat dit de dry-variant is. De ruimte doet me meest denken aan de bekende hedendaagse kerkbouw zonder akoestiek. Dat bij de speeltafel het geluid direct is—of course!
Ik heb zelf een keer gespeeld op de bavo en dat was nog steeds overweldigend ruimtelijk.

Dat er een surround-versie komt is mooi, maar ik heb geen goed voorgevoel bij de insteek waarbij het geluid van deze samples wordt gemengd met rear samples. Wanneer de luisterpositie wijzigt tov van het orgel, zal het waargenomen geluid van alle kanten ook wijzigen. Het schuiven van de luisterpositie kan geen louter lineair effect hebben op het waargenomen geluid, sterker nog de geluidsinteractiecomplexiteit van een enkel referentiepunt in de werkelijke ruimte is al te groot voor Hauptwerk. De huidige samplesets zijn een goede poging om de geluidsdynamiek van een orgel in een grote ruimte op één luisterpositie enigzins te simuleren. Maar laten we eerlijk zijn: er worden nog aardig wat concessies gedaan tov de werkelijkheid en we zijn er nog niet.

Ik ben bang dat de nieuwigheid met schuiven in de ruimte eigenlijk meer een gimmick zal zijn. Zover ik begrijp zal deze nieuwe feature een indirectie inhouden, de uitdaging wordt verlegt naar het benaderen van een benadering. Immers er zijn geen geluidsregistraties van alle posities op die slider, dus zal er geïnterpoleerd moeten worden. Dat is te complex. Sterker nog, ik begrijp dat er rear maar 1 positie (surround) is op gemeten? In dat geval zie ik er al helemaal geen brood in.

Ok dit klinkt allemaal vrij negatief en ik moet het maar afwachten. Nu geef ik voorlopig het nadeel van de twijfel. Maar jullie waren al mijn held geweest als jullie een goede sampleset hadden gemaakt uitgaande van één luisterpositie in de kerk met evt rear-registratie. ;)

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 06 jan 2015 23:38

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Bij de opname van Haarlem hebben we een vergelijkbare microfoonopstelling gebruikt als eerder bij Tholen. Bij Tholen heeft dit goed gewerkt, wij hebben alle vertrouwen dat dit bij Haarlem ook gaat werken.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 07 jan 2015 00:31

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem

rab schreef:Dat er een surround-versie komt is mooi, maar ik heb geen goed voorgevoel bij de insteek waarbij het geluid van deze samples wordt gemengd met rear samples. Wanneer de luisterpositie wijzigt tov van het orgel, zal het waargenomen geluid van alle kanten ook wijzigen. Het schuiven van de luisterpositie kan geen louter lineair effect hebben op het waargenomen geluid, sterker nog de geluidsinteractiecomplexiteit van een enkel referentiepunt in de werkelijke ruimte is al te groot voor Hauptwerk. De huidige samplesets zijn een goede poging om de geluidsdynamiek van een orgel in een grote ruimte op één luisterpositie enigzins te simuleren. Maar laten we eerlijk zijn: er worden nog aardig wat concessies gedaan tov de werkelijkheid en we zijn er nog niet.

Ik ben bang dat de nieuwigheid met schuiven in de ruimte eigenlijk meer een gimmick zal zijn. Zover ik begrijp zal deze nieuwe feature een indirectie inhouden, de uitdaging wordt verlegt naar het benaderen van een benadering. Immers er zijn geen geluidsregistraties van alle posities op die slider, dus zal er geïnterpoleerd moeten worden. Dat is te complex. Sterker nog, ik begrijp dat er rear maar 1 positie (surround) is op gemeten? In dat geval zie ik er al helemaal geen brood in.


Vergeet niet dat de slider vooral een voordeeltje is voor mensen die uitsluitend een stereoopstelling hebben. Voor de mensen met een surroundopstelling of puristen is het gewoon front=front en rear=rear. Zelf denk ik dat de slider voor Haarlem vooral gebruikt zal worden door gebruikers van de hoofddtelefoon, mensen die het budget hebben voor 64gb ram hebben vast ook budget voor meer dan twee speakers ;)

Berichten: 60

Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51

Woonplaats: Katwijk

Bericht 07 jan 2015 00:37

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Beste Marien,

Kun je al wat zeggen over de geheugen-eisen van de surround-versie? 16bit mogelijk icm 32GB intern?

M vr gr,
Willem.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 07 jan 2015 00:47

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

willem_g schreef:Kun je al wat zeggen over de geheugen-eisen van de surround-versie? 16bit mogelijk icm 32GB intern


Jawel, de geheugeneisen van de stereo-versie verdubbelen: 31.8 Gb voor 16 bit. Een paar rear samples in 12 bit inladen het het zou moeten passen in 32 Gb....

Een ander idee om geheugen te besparen is het niet inladen van ongebruikte tremulantsamples: de kans dat je een tremulant gebruikt bij een mixtuur of een octaaf 2 is niet zo groot.

Berichten: 78

Geregistreerd: 26 apr 2013 13:21

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 07 jan 2015 09:31

Re: Bavo Haarlem orgel en set

Marien schreef:De stereo-versie is vrij direct, maar heeft wel de volledige nagalm. Geschikt voor studie op een groot orgel met een royale nagalm.


In mijn beleving zijn jullie hier prima in geslaagd! Vergelijkingen met een droge set gaat hier echt mank, er is duidelijk akoestiek te horen. Wellicht niet zo prominent als sommigen zouden willen maar dat maakt juist langduring spelen en luisteren minder vermoeiend (en je hoort nog eens wat details ook ;) ). Complimenten voor het Voxus team met het bereikte mooie restultaat!

met vriendelijke groet,
Martijn

Berichten: 60

Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51

Woonplaats: Katwijk

Bericht 12 jan 2015 14:08

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Ik zie nog maar weinig reacties na de release, ook niet op het Hauptwerk forum. Zegt dit iets over het aantal gebruikers? Ben erg benieuwd naar de ervaringen en hoeveel mensen de set hebben aangeschaft. Op zich zou ik deze set wel willen hebben maar ik zit met 2 zaken die me tegenhouden;
1. De prijs vind ik fors voor een stereo-orgel (bv vergeleken met St. Omer). Ik denk persoonlijk dat bij een lagere prijs wel eens een hogere omzet zou kunnen worden behaald.
2. Het eindproduct (de surround versie) is nog niet klaar. Hoe gaat het geheel klinken en wat gaat de totaalprijs worden?

Groeten,
Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 93

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 12 jan 2015 14:57

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Hetzelfde geldt voor mij. De stereo-set nu is wat mij betreft meer semi-wet of semi-dry dan echt wet. De ruimtelijkheid hoor je pas als je de toetsen enige tijd los laat. Ik wacht op de surround-versie. Als die net zo ruimtelijk is als Tholen dan ga ik (verder) sparen!

Groeten, Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 12 jan 2015 18:13

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Ik wacht ook met smart op de surround versie. Met name bij dit soort sets voegd de surround weergave veel toe aan een realistische geluisbeleving. Om dat de bavo in het echt ook veel "surround" geluid heeft.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 12 jan 2015 18:22

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

mbouwheer schreef:Om dat de bavo in het echt ook veel "surround" geluid heeft.


Wat bedoel je met bovenstaande?
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 12 jan 2015 19:13

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Peter schreef:
mbouwheer schreef:Om dat de bavo in het echt ook veel "surround" geluid heeft.


Wat bedoel je met bovenstaande?


Surround stond tussen aanhalingstekens. Ik bedoel de terugkaatsing van het geluid door de enorme akoestiek.
Als je een orgel in een vrij droge ruimte opneemt heb je die akoestische eigenschap in het echt ook niet dus zal je surround opstelling thuis dat effect ook niet zo weergeven. Bij de opname met een microfoon dicht bij het orgel en een microfoon achter in de kerk zal het verschil in opname tussen front en rear sample in een droge ruimte niet zo groot zijn als in een ruimte als de bavo.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 12 jan 2015 19:45

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Dag Martijn,

"Ik bedoel de terugkaatsing van het geluid door de enorme akoestiek."
De grote kerk in Dordrecht heeft ook een enorme akoestiek, maar achter de speeltafel hoor je niet wat er in de kerk gebeurd.

Ik heb eens een organist horen zeggen dat: de Bavo in Haarlem de beste plaats is voor een organist op de orgelbank om ook de geluidsbeleving uit de kerk te horen. Zelf ben ik nooit "boven"geweest en kan daar dan ook niet over meepraten.
Dit is dan misschien wat je bedoelde.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 12 jan 2015 21:12

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

L.S.,

Ik ben het eens met de opmerking dat de nagalm a.h.w. als mosterd na de maaltijd klinkt; een soort van bijna kunstmatig speciaal after-effect. En deze nagalm heeft bepaald niet dezelfde ruimte werking die men gewend is van dit orgel en deze ruimte.

Ik zou niet tevreden zijn met dit sample set zoals het thans klinkt, want het klinkt beslist niet zoals de Haarlem die ik persoonlijk heb bespeeld, heb gehoor in levende lijve, en via LPs, CDs en Youtube heel veel heb gehoord. Die specifieke, unieke en aparte Bavo klink hoor ik hier helemaal niet,of vanuit de verte een klein beetje. Hte orgel is gewoon te dichtbij opgenomen.

Mijn wijlen vriend Klaas Bolt, die heir organist was, heeft vaak gezegd dat de akoustiek de helf van de orgel klank is. En dat de ideale luister positie ca. 60-75% weg is van het orgel.

Dus wat dat betreft blijft zonder de slider verise/upgrade deze set onvoltooid en onvolledig en onbevredigend.

Ik wil dus graag het volgende voorstel aan Voxus voorstellen om de gelederen te kalmeren, en om tot een bevredigend sampleset te komen (en om meer sets te kunnen verkopen zonder al te veel gemopperij van de clientele): biedt de surround/slider versie upgrade gewoon GRATIS aan. Tenslotte is dit sample set nu al aan de dure en dus elitische kant.

Dat we extra moeten betalen voor iets wat wij in de eerste plaats al verlangden en ook verwachtten, heeft een heel negatief psychologisch effect en zal U geen goed doen.

Zoals ze in Amerika terecht zeggen:the customer is always king. In eenvoudig Nederlands: de klant heeft altijd gelijk.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 12 jan 2015 22:16

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Ik heb er eigenlijk best vertrouwen in dat de uiteindelijke surround versie het opname niveau van Tholen evenaart.

Ook de prijs van afgerond € 750 voor de wet versie lijkt mij reëel, als daar dertig Bavo nachten en nog veel meer sound-editing uren in zijn gaan zitten.

Maar om het uiteindelijk nu aan te schaffen zou ik wel willen weten tegen welk bedrag de Wet versie kan worden ge-upgrade tot de surround versie, en wanneer deze versie te verwachten is.

Want zelf op de 'Bavo' kunnen spelen blijft natuurlijk een intrigerend idee. We blijven het volgen!
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 12 jan 2015 22:36

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Het is jammer dat de mannen van Voxus geen demo set uitbrengen. Zeker als de surround versie uitkomt dan zou ik graag een paar registers willen horen om tot een afgewogen aanschaf beslissing te kunnen komen. In een auto kan je ook een proefrit maken. Ik weet dat je de set als hij niet bevalt weer kan inleveren binnen 14 dagen maar dat kost je toch 15€.
Het is gewoon makkelijker en ook klant vriendelijker om een demo set aan te bieden. Bovendien kan je via contrebombarde of de voorbeeldjes op de Voxus site, omdat dat altijd in stereo is, nooit goed de surround versie beoordelen.

Groet Jan

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 13 jan 2015 11:51

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

David Peekstok schreef:Ook de prijs van afgerond € 750 voor de wet versie lijkt mij reëel, als daar dertig Bavo nachten en nog veel meer sound-editing uren in zijn gaan zitten.

Dit is natuurlijk een irrelevant argument. Het enige wat telt is: bij welke prijs bereik je het optimale evenwicht tussen vraag en aanbod? Zoals Adri zegt: de prijs is nogal hoog, waardoor het een elitaire set wordt. Stel dat een lagere prijs tot fors meer aankopen leidt, dan levert het Voxus meer op. 100x750 is immers minder dan 200x500. Maar blijkbaar gaan ze er bij Voxus vanuit dat 750 het ideale evenwicht is. Of ze willen bewust een elitair imago.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk om nu 750 te vragen van de snelle beslissers die niet willen wachten en het kunnen betalen (de elite dus). En dan later, als er binnen de elite geen vraag meer is naar deze set, de prijs te laten zaken voor mensen die minder te besteden hebben. Persoonlijk geloof ik nog altijd dat dat de beste methode is om zoveel mogelijk geld aan een set te verdienen, omdat je dan steeds een ander publiek bereikt. Ik snap werkelijk niet dat dit niet vaker gebeurt in HW-land. Het lijkt wel alsof men bewust alleen de elite wil bedienen.

Loosman schreef:Het is gewoon makkelijker en ook klant vriendelijker om een demo set aan te bieden.

Helemaal mee eens. Maar ja, met een demo bereik je natuurlijk iedereen, ook mensen buiten te elite. Door 15 euro in rekening te brengen werp je toch een drempel op, zodat je vrijwel alleen potentiële kopers bereikt. De elite dus.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 25

Geregistreerd: 22 feb 2013 19:42

Woonplaats: Apeldoorn

Bericht 13 jan 2015 11:59

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

Ik ben een trotse en tevreden eigenaar van deze set. Ik verbaas mij een beetje over reacties van forumleden die de set blijkbaar niet hebben maar toch een redelijk uitgesproken mening hebben.
Ik gebruik deze stereo set in combinatie met een Cambridge versterker ( A+B) en 4 Kef luidsprekers. Ook met 1x stereo klinkt de set beslist niet droog! 2x stereo is wel mooier.
Een vergelijking met "Ebersmunster": bij deze set is 2x stereo niet plezierig vanwege de enorme nagalm. Haarlem is zeer bruikbaar met 2x stereo.
Alle registers klinken mooi gedetailleerd, zowel in een kleine registratie als ook in een plenum. Ik ervaar een duidelijk verschil, vergelijkbaar met Tholen in de klank van het rug - hoofd en bovenwerk. Vergelijkbaar met de klankbeleving in de kerk.
Voor mij persoonlijk is de directe opnametechniek zeer aangenaam bij het studeren, teveel nagalm is in mijn beleving vermoeiend en komt het doelmatig studeren zeker niet ten goede.
De grote hoeveelheid 8 en 16 voeten geven voldoende mogelijkheden om ook "romantiek" te spelen.
Na het starten van de set is duidelijk een hoeveelheid windgeluid te horen, tijdens het spelen is dit niet hinderlijk.
Het ontbreken van een scherm van de claviatuur is zeker een gemis, niet alleen bij het toewijzen van de klavieren, maar het is toch zeker een prachtige speeltafel.
Iedereen stelt zijn prioriteiten, voor mij is rust en detail belangrijker dan een enorme nagalm.
Kortom, ik ben tevreden en weet nog niet zeker of de surround versie voor mij veel toegevoegde waarde zal hebben.
Groet,

Jan van den Brand

Berichten: 60

Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51

Woonplaats: Katwijk

Bericht 13 jan 2015 18:07

Re: 1738 Müller, Bavo kerk, Haarlem (62/3+P)

De mensen die de set hebben zijn wel positief valt me op!

Ik ben zelf ook wel een liefhebber van front-samples zonder te veel galm. Zwolle vind ik op dat punt ook heel geslaagd in tegenstelling tot bijvoorbeeld Utrecht. Wellicht is het voor degenen die van een nattere sound houden een optie om naar de front speakers een mix te sturen van de front+rear samples en naar de rear speakers alleen de surround-samples. We zullen het pas weten als het product af is.

Ik ben het ook eens met Jan dat het jammer is dat er geen demo set is. Ik wil voor dat ik een set koop eerst uitproberen en experimenteren met het orgel en de geluidsinstellingen. Het principe van eerst volledig betalen en dan eventueel weer terugsturen vormt voor mij een vrije hoge drempel om een set uit te testen. Ik was ook wel benieuwd naar Tholen maar heb deze set niet uitgeprobeerd om deze reden.

Voor wat betreft de prijs ben ik er van overtuigd dat een prijsverlaging van 20% (= e 600,00) meer dan de benodigde 25% aan extra verkochte exemplaren oplevert. Wellicht is het de bedoeling is dat de prijs geleidelijk gaat zakken, maar die (gebruikelijke) verkoopstrategie kom je helaas nog niet veel tegen in Hauptwerk-land.

Groeten,
Willem.
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com