Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Odf aanpassen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 61

Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51

Woonplaats: Katwijk

Bericht 17 sep 2014 22:49

Odf aanpassen

Hallo,

Ik zou Caen op een aantal punten willen aanpassen (oa de go doublette 2 kopieren naar het positief). Ik wil liever niet met codm aan de slag omdat ik dat grafisch niet mooi genoeg vind. Het liefst zou ik de bestaande odf aanpassen.

Is er iemand die mij een tip kan geven en/of beschikt over een gedetailleerde beschrijving van de organ definition file?

Groeten,
Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 19 sep 2014 00:55

Re: Odf aanpassen

Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 61

Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51

Woonplaats: Katwijk

Bericht 19 sep 2014 18:24

Re: Odf aanpassen

Bedankt! Ik heb inmiddels ook informatie ontvangen van Brett Milan.
Avatar gebruiker

Berichten: 48

Geregistreerd: 22 jul 2011 00:20

Bericht 19 sep 2014 18:27

Re: Odf aanpassen

Ik zou deze informatie ook wel graag willen hebben.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 19 sep 2014 19:17

Re: Odf aanpassen

http://petervdzwaag.com/audio/video/

Heb je je hierbij laten inspireren door het spel van Stef Tuinstra die een opname heeft gemaakt van deze Ciacona op het Aa-kerk orgel? Maar je speelt het vanzelf toch anders.

Enfin, klinkt heel goed!
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 22 sep 2014 15:35

Re: Odf aanpassen

Hoe heb je het uiteindelijk voor elkaar gekregen Willem?
Volgens Al Morse of Bret Milan?
Dan wil ik dat ook eens proberen...

vr groet, Jaap
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 48

Geregistreerd: 22 jul 2011 00:20

Bericht 22 sep 2014 23:33

Re: Odf aanpassen

adri schreef:http://petervdzwaag.com/audio/video/

Heb je je hierbij laten inspireren door het spel van Stef Tuinstra die een opname heeft gemaakt van deze Ciacona op het Aa-kerk orgel? Maar je speelt het vanzelf toch anders.

Enfin, klinkt heel goed!


Die opname van Stef ken ik al van jongs af aan en ik kan niet ontkennen dat zijn opname mijn eigen interpretatie beïnvloed heeft. Maar gelukkig heeft het in jouw oren nog wel voldoende eigenheid. ;)

Berichten: 78

Geregistreerd: 26 apr 2013 13:21

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 25 sep 2014 19:40

Re: Odf aanpassen

willem_g schreef:Hallo,

Ik zou Caen op een aantal punten willen aanpassen (oa de go doublette 2 kopieren naar het positief). Ik wil liever niet met codm aan de slag omdat ik dat grafisch niet mooi genoeg vind. Het liefst zou ik de bestaande odf aanpassen.

Is er iemand die mij een tip kan geven en/of beschikt over een gedetailleerde beschrijving van de organ definition file?

Groeten,
Willem.


Er komt een ODF extention van Cean. Deze wordt gemaakt door Jake (subbass32 op het forum). De dispositie wordt waarschijnlijk: https://db.tt/1cBNxnQV
Zelf heb ik er een gemaakt in CODM om alvast het één en ander te proberen, aangezien ik geen touch screens gebruik maak ik me niet druk om het visuele.

groeten,
Martijn

Berichten: 61

Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51

Woonplaats: Katwijk

Bericht 26 sep 2014 21:32

Re: Odf aanpassen

De dispositie ziet er indrukwekkend uit. Ben benieuwd naar de RAM-eisen. Ik begrijp wel dat het een commercieel project is van de maker. Wat het moet gaan kosten is nog niet duidelijk.

Ik ben er zelf nog niet helemaal uit wat er allemaal in de OFD moet gebeuren om een register toe te voegen. Dat blijkt een flinke (uitzoek)klus te zijn.

Berichten: 61

Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51

Woonplaats: Katwijk

Bericht 19 okt 2014 13:05

Re: Odf aanpassen

Met het programma XML Marker heb ik inmiddels uitgezocht hoe een ODF is opgebouwd en in elkaar steekt. Het belangrijkste was om de file leesbaar te maken door de ODF-compressie uit te vinken onder Organ-Settings en het orgel opnieuw te laden met de functie Load Custom Organ. De ODF wordt dan opnieuw aangemaakt waarbij alle kolommen de volledige namen meekrijgen en het begrijpelijk wordt welke informatie wordt opgeslagen.

Het Positiv van Caen heb ik uitgebreid met een Doublette 2 en een Clairon 4 (van het G.O). De stemmen worden net als de Cromorne, Trompette en Basson bediend met de Anches-trede van het Positiv. Het gaat hierbij wel om transmissies. Het aantal toevoegingen in de ODF is vrij beperkt t.w. Stop, Stoprank, ImagesetInstance, Switch en Switchlinkage en CombinationElement. Het uitzoeken was veruit de grootste klus.

Het toevoegen van "echte" stemmen kost me voor zover ik kan zien (te) veel tijd. Volgens mij moet per register dan nog aanvullend het volgende worden toegevoegd:
- Rank (front + rear)
- Sample (per toets 1 attacksample + 3 Releasesample front+rear)
- Pipe_SoundEngine01 (1 per toets front + rear)
- Pipe_SoundEngine01_Layer (1 per toets front + rear)
- Attacksample (1 per toets front + rear)
- Releasesample (3 per toets front + rear)
Dat komt neer op 20 elementen per toets x 61 toetsen. Zie ik dat goed heren/dames samplesetmakers of is er misschien een snellere of makkelijkere manier?

Op dit moment ben ik al tevreden met het resultaat. Ik ben wat meer te weten gekomen over de ODF en Caen is wat veelzijdiger geworden.

groeten,
Willem.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 20 okt 2014 16:47

Re: Odf aanpassen

Hallo Willem,

'k Heb heel veel respect voor je prestatie!
Welkom in de selecte club van orgel(ver)bouwers :-)

Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 21 okt 2014 09:09

Re: Odf aanpassen

Het zou bijna een leuk idee zijn om een workshop " ODF-aanpassen" te gaan organiseren.
Ik ben de eerste die mee zal doen. :D
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 21 okt 2014 10:01

Re: Odf aanpassen

Dat kan niet zomaar, heb je toestemming van MDA voor nodig. De benodigde informatie wordt immers alleen vertrouwelijk (hoewel ruimhartig) beschikbaar gesteld.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 21 okt 2014 12:10

Re: Odf aanpassen

Dan noem je het gewoon een 'workshop CODM',
want dat is het feitelijk...
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 21 okt 2014 13:13

Re: Odf aanpassen

Nou, workshop CODM dan. We hebben toch allemaal wel eens dat we net dat ene tongwerk op dat manuaal missen of graag een 32 voet op het pedaal er bij willen. Het lijkt mij geweldig leuk om te doen. Misschien wel meer mensen hier....?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 21 okt 2014 13:38

Re: Odf aanpassen

Ik zou wel kunnen uitleggen hoe de CODM werkt, maar dat is een heel ander verhaal dan een registertje bij een verder reeds volledig sample set zetten. Met de CODM moet je qua dispositie en intonatie van de grond af beginnen. Het bewerken van ODF zou geschikter zijn, daar verdiep ik me nu ook in, maar de tips en trucs op dat gebied zijn dus vertrouwelijk conform de voorwaarden waaronder de samplesetmakersgids door MDA wordt beschikbaar gesteld.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 21 okt 2014 14:11

Re: Odf aanpassen

Dus een ODF bewerken mag eigenlijk niet of de kennis daarover moet met vertrouwelijkheid behandeld worden of niet aan kwaadwillende derden (concurrenten) ter beschikking worden gesteld? Wat zeggen die voorwaarden daar dan precies over?
Ik hoef niet vanaf de grond een orgel te bouwen, maar wil graag weten hoe je een bestaand ODF aanpast. Als dat eenvoudiger is, vind ik het vreemd dat er wel een CODM in hauptwerk zit (waar de meesten toch niet mee overweg kunnen).
CODM is toch de custum made organ Module?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 21 okt 2014 15:32

Re: Odf aanpassen

IMPORTANT: Please treat the URL, and its contents as strictly confidential. Please also note that these tools and documents are not freeware; they represent a very significant body of work and contain confidential and proprietary information. They may only be used for creating sample sets in Hauptwerk format and may not be used to create sample sets which are promoted for use in software other than Hauptwerk. These tools and documents may also not be made available, in whole or in part, to any other parties without our written permission. Please note we can not provide support beyond what is included in the documentation. By downloading these items you agree to these terms.


De Custom Organ Design Module heeft deze voorwaarden niet. De CODM bespaart je veel werk doordat deze allerlei parameters automatisch voor je invult in de ODF. Je hebt dan wel iets minder flexibiliteit, je kunt bijvoorbeeld niet de parameters van ieder sample apart bewerken.

Dit valt dus niet te combineren met een bestaande ODF.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 21 okt 2014 17:21

Re: Odf aanpassen

Hallo Jos,

Van Jiri Zurek heb ik nooit iets in deze geest gehoord. Het is dan ook nieuw voor mij.
Samplesetmakers die niet willen dat je in de ODF iets doet hebben tot nu toe hun ODF's altijd ontoegankelijk gemaakt (encrypted).
Volgens mij is het probleem dat je hier inbrengt minder groot dan je het voorstelt.

HG,
Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 21 okt 2014 19:36

Re: Odf aanpassen

Hallo Anton,

Het is niet zo dat de sampleset-makers hier een probleem van maken, maar meer Brett Milan. Hij is heel erg beschermend over het ODF-formaat en wil maar beperkte informatie hierover geven. Dit kan hij doen om twee redenen.

Ten eerste kan Brett zelf bepalen wat er wijzigt in de ODF (nieuwe functionaliteiten, gewijzigde functionaliteiten) en moet hij alleen met een beperkte groep (sampleset-makers) rekening houden i.v.m. backwards compatibility van de ODF. Hij mag niet zomaar zaken in de ODF wijzigen - andere XML tags of hernoemen e.d., zodat bij een upgrade er van alles mis gaat. Hiervoor is het CODM-formaat in het leven geroepen en als officiële interface beschikbaar gemaakt om zelf samplesets te maken als niet sampleset-maker. Uiteraard is de CODM beperkter dan de ODF en daardoor ook eenvoudiger te bewerken.

Ten tweede als het ODF formaat compleet en duidelijk is beschreven, zou een concurrent software-leverancier ook de ODF-bestanden kunnen lezen en dus kunnen gebruiken. Dit heeft hij voor een gedeelte al ondervangen door de ODF en wav-files te encrypten en hij weet alleen hoe hij de boel moet decrypten.

Ik zelf probeer al een tijdje te achterhalen hoe de conversie zit tussen het volledige formaat van de ODF en de gecomprimeerde versie van een ODF. Ik heb dit ook gevraagd aan Brett, maar krijg daar ook totaal geen medewerking bij.

Helaas het is niet anders.

Groet,
Gerald

Berichten: 61

Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51

Woonplaats: Katwijk

Bericht 21 okt 2014 22:48

Re: Odf aanpassen

Bedankt Anton!

Ik heb het document van Brett eigenlijk niet of nauwelijks gebruikt. Met een XML editor en een gedecomprimeerde odf kun je een heel eind komen.

Een ODF decomprimeren is overigens niet erg moeilijk hoor Gerald (zie eerdere berichten in dit topic - mits niet encrypted). De compressie is voor zover ik weet bedoeld voor een kortere laadtijd en niet zozeer voor beveiliging van informatie. In versie 3 en eerder van Hauptwerk was de odf nog niet gecomprimeerd.

De geheimzinnigheid is inderdaad jammer. Het document van Brett vind ik ook niet erg duidelijk. Het heeft er denk ik voor en groot deel mee te maken dat Hauptwerk en Milan Digital Audio éénzelfde bedrijf is, wat eigenlijk onwenselijk is.

groeten,
Willem.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 24 okt 2014 14:05

Re: Odf aanpassen

Maar wat is nu de handigste manier om een register toe te voegen aan een bestaand orgel? Bijv een 32 voet op het pedaal of een chamade-trompet.
Is dat met de CODM-module van Hauptwerk, Mycom of het ODF veranderen?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 78

Geregistreerd: 26 apr 2013 13:21

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 25 okt 2014 11:46

Re: Odf aanpassen

Jaap380 schreef:Maar wat is nu de handigste manier om een register toe te voegen aan een bestaand orgel? Bijv een 32 voet op het pedaal of een chamade-trompet.
Is dat met de CODM-module van Hauptwerk, Mycom of het ODF veranderen?


Er is geen echte handige simpele manier... Een CODM kan je maken met behulp van het programma MYCO. Maar ook deze methode is tijd rovend, aan de geproduceerde CODM file moet nog veel getweakt worden om tot een goed resultaat te komen. Zaken als zwelkasten en windmodel zijn zeer moeizaam, mede door onvolledige documentatie. Het namaken van een bestaande ODF in CODM is zeer moeizaam zo niet onmogelijk.

De ODF wijzigen is ook moeizaam, mede door slechte en onvolledige dokumentatie. Voordeel is wel dat t.o.v. een CODM dat het oorspronkelijke orgel behouden blijft (incl. windmodel, zwelkasten, etc.).

Ondanks al deze nadelen en moeilijkheden kan het erg leerzaam zijn om te experimenteren met deze materie. Naast een bovengemiddelde handigheid met computers en diverse programmatuur is ook een goed oor en inzicht in het oorspronkelijke orgel nodig om tot een goed klinkend resultaat te komen.

Berichten: 78

Geregistreerd: 26 apr 2013 13:21

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 08 nov 2014 12:18

Re: Odf aanpassen

Hallo allemaal,

Al Morse heeft inmiddels ook een Cean extension uitgebracht: http://home.comcast.net/~morse/

Hij heeft enkele stemmen toegevoegd en een zwelkast voor het Positif. Helaas heeft hij ook de appels weggehaald, maar ja die vond hij maar lastig...

groet,
Martijn

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 148 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com