Fokko schreef:
Wat is het hier toch stil, ............... ............wellicht omdat deze set een sterke indruk achter laat, dat woorden even tekort schieten?
ik had al wel diversen demo's beluisterd, die geven wel een indicatie af van de set, maar geven niet de beleving mee die je krijgt als je zelf op deze set speelt.
nu moet ik misschien oppassen met mijn reactie op deze set, omdat mijn hart sneller klopt bij een wat romantisch getint instrument, maar ik zal proberen een nuchter en eerlijk commentaar te geven.
aller eerst is de service , en bestel procedure dik in orde.(heb de set opgehaald bij Fred (sygsoft) onder het genot van 2 bakjes koffie , is leuker dan alleen downloaden

moet je wel in de buurt wonen......)
de sampleset dvd(usb) box is verzorgd, en keurig voorzien van extra foto's ,(in-exterieur van de kerk, en orgel) en wat install info.
installatie verloopt goed als 1 bestand is aangeklikt word de rest vanzelf automatisch geïnstalleerd.
de samples zelf zijn goed bewerkt, en er is voldoende detail over gebleven, zelfs de midden samples zijn nog detailrijk genoeg.
de Multi -releases zijn kloppend, en de akoestiek(rear) gedraagt zich keurig t.o.v. de front/midden samples.
een "levend" windmodel.
de prijs is gezien de dispositie grote van het orgel, alsmede de tijd en energie in het windmodel, en het maken van de set zelf volkomen schappelijk geprijsd.
zeker als er per verkochte set nog eens 30 euro naar het orgel donatie fonds gaat.
tot zover de technische kant
persoonlijk heb ik het echte orgel nooit live gehoord, dus een oordeel over het realisme m.b.t het origineel kan ik niet meenemen.
de set is voldoende voorzien van diversen voetmaten, zodat op alle werken wel iets voorhanden is.
het geluid van dit orgel spreekt me erg aan, zoals een pijp orgel moet klinken, bij veel sets is er teveel gefilterd, en houd je en wat steriele
starre klank over.
bij deze set is dat niet het geval, ofschoon de bijgeluiden(motor geluid ect.) er keurig uit gefilterd zijn,
blijft het geluid me boeien op de een of andere manier.
dit orgel nodigt uit tot spelen, wel moet je als organist aan de "bak'"
de akoestiek is dusdanig, dat je als organist scherp moet blijven.
het orgel kan je spel afstraffen, maar meestal laat het orgel zich van zijn vriendelijke kant horen.
en dan nu het windmodel,
ik zelf hoop al jaren dat het windmodel uit zijn kinderschoenen treed.
waar veel sample set producers ongetwijfeld hun best doen om nieuwe sets op de markt te brengen, blijft bij iedereen het windmodel
het kind van de rekening.
bij Sygsoft hebben ze nu naast de aandacht voor de sound ook veel(met name Cribo) aandacht besteed aan het windmodel.
aanvankelijk vond ik de beluisterde demo's(Beta) teveel van het goede, en ging het orgel soms aan de haal.
nu heb ik zelf het windmodel iets(85%) terug gezet, maar er blijft nog steeds voldoende "leven" over
ik vind het echt een enorme prestatie, als je weet hoeveel gepriegel het achter de komma is om elke pijp het juiste aantal ml/ltr te geven
zodat het orgel zich gaat gedragen zoals een echt orgel het ook doet.
en vaak is het dan in het laag wel aardig , maar gaat het midden en hoog volledig mis.
Sygsoft is erin geslaagd om een veel beter werkend windmodel te bouwen.
het is nu zelfs zo dat als je bv een plenum akkoord speelt, en je het abrupt afbreekt met uitzondering van de hoogste toon/ toets van dat akkoord, dat dan die over gebleven toets wat gaat over blazen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
realisme ten top.
natuurlijk kan er nog iets gesleuteld worden aan het windmodel.
maar Sygsoft heeft wel de juiste richting, methode gevonden om het windmodel tot leven te brengen.
juist het leven van het windmodel, geeft een extra uitdaging/ ervaring om te blijven spelen.
in ieder geval ik wil Fred en Rietje, Johan, Christian hartelijk feliciteren en bedanken voor deze mooie set
als je deze ingeslagen weg kan volhouden, dan zie ik graag nieuwe Sygsoft sets tot leven komen.
gr
JW