Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Haarlem surround

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 07 apr 2016 15:36

Re: Haarlem surround

_Pieter_ schreef:Het mag ook gezegd worden: deze keer komt Voxus hun toezegging na, voor mij is het nog begin april.


Hier sluit ik me gewoon bij aan. Excuses voor de drammerij, maar Voxus had nu eenmaal een bepaalde reputatie op dit punt.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 07 apr 2016 16:10

Re: Haarlem surround

Er is volgens de site van voxus een precisering van het geheugen gebruik en nu lijkt dit toch alleszins redelijk uit te gaan pakken:

Hauptwerk Advanced 4.1
16bit multi loops compressed: 31 Gb RAM (default)
20bit multi loops compressed: 55 Gb RAM
24bit multi loops compressed: 62 Gb RAM

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 07 apr 2016 16:44

Re: Haarlem surround

24-bit past dan net in 64GB werkgeheugen, want in Hauptwerk heb je dan rond de 62/62.5 beschikbaar ;)

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 07 apr 2016 21:13

Re: Haarlem surround

Voor wie iets wil horen heb ik 2 opnamen gemaakt en als .wav geupload. Eén met de (nieuwe) wet / Professional editie en één met de surround / Extended editie. De mix bij surround is 50% front / 50% rear.
Let niet te veel op de uitvoering, het was voor de vuist weg.

Wet: https://soundcloud.com/pieter-12/cornelis-de-wolf-fantasie-psalm-33-haarlem-professional
Surround: https://soundcloud.com/pieter-12/cornelis-de-wolf-fantasie-psalm-33-haarlem-extended

Berichten: 164

Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04

Bericht 07 apr 2016 22:05

Re: Haarlem surround

Pieter hartelijk dank !
Ben erg onder de indruk !
Wat is uw eerste ervaring ?

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 07 apr 2016 22:34

Re: Haarlem surround

Erg mooi, Pieter... laat goed de verschillende registraties zien. Een brok dyamiek dat orgel

Vraag me wel af, hoe het dus in de huiskamer klinkt! Want ik neem aan, dat dit een opname is van het electrische signaal.

En met name die mooie tutti met tongwerken enzo erbij, dat vraagt wel om een navenant uitbundige en dure set speakers....

Eigenlijk zou iemand het eens akoestisch moeten opnemen, en dat je dan kunt vergelijken. Maar dat is een hele klus natuurlijk, waar nogal wat voor komt kijken.

Dank voor de mooie voorbeelden!

HG

Geert

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 08 apr 2016 19:11

Re: Haarlem surround

Frans schreef:Wat is uw eerste ervaring ?

Eigenlijk heb ik nog te weinig gespeeld maar de eerste indruk is dat de surround duidelijk meer ambiance toevoegt. Qua beleving is het echt een stap vooruit voor mij. Wel ben ik nog erg op zoek naar de juiste balans front/rear. De rear kanalen van Haarlem hebben een minder hoog volume t.o.v. het front kanaal vergeleken met mijn andere surround samplesets (o.a. Rotterdam, Utrecht, Caen). Daarbij komt dat mijn rear speakers zo'n 4 meter achter me staan. Met die afstelling hoop ik dit weekend aan de slag te gaan.

geert01 schreef:Vraag me wel af, hoe het dus in de huiskamer klinkt! Want ik neem aan, dat dit een opname is van het electrische signaal.

Klopt, zijn opnamen vanuit Hauptwerk. De dynamiek is inderdaad enorm. Ik ben geneigd bij kleine registraties het volume hoger te zetten, ook vanwege de mooi gedetailleerde samples. Maar bij een plenum moet je het dan weer terugschroeven omdat horen en zien anders vergaat.

Berichten: 78

Geregistreerd: 26 apr 2013 13:21

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 08 apr 2016 19:30

Re: Haarlem surround

_Pieter_ schreef:De dynamiek is inderdaad enorm. Ik ben geneigd bij kleine registraties het volume hoger te zetten, ook vanwege de mooi gedetailleerde samples. Maar bij een plenum moet je het dan weer terugschroeven omdat horen en zien anders vergaat.


Tja, we willen het toch zo levens echt hebben? In het echt ga je ook niet een uur lang tutti spelen... Registreren is de kunst van het weglaten, niet elk plenum hoeft groot(s) geregistreerd te worden, klein(er) kan ook.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 08 apr 2016 20:12

Re: Haarlem surround

Voor gebruik in de huiskamer zou ik toch hier en daar iets terugschroeven; als je dat voorzichtig doet, zeg max 2 dB voor alle luidste stops, dan komt de boel al wat dichter naar elkaar toe. Ik ben het helemaal met jouw opmerking eens, dat je bij mooie zachte registers best wel iets meer detail wilt kunnen horen.

Die 4 meter is beslist een zeer redelijke afstand voor je surround speakers.

Veel plezier ermee gewenst!

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 08 apr 2016 21:44

Re: Haarlem surround

Even sparen, even sparen..... is er iemand in de regio Rotterdam die deze set in huis heeft in surround?
Ben toch wel heel erg benieuwd....maar zou hem graag horen/bespelen voordat ik hem echt ga kopen.

m.vr.gr.

André
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 78

Geregistreerd: 26 apr 2013 13:21

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 09 apr 2016 17:31

Re: Haarlem surround

Fokko schreef:Een paar opmerkingen en vragen aam Voxus:
- de naamgeving: de surround versie noemt Voxus extended. Dat is wat verwarrend in het hauptwerk wereldje omdat de aanduiding extended al sinds jaar en dag in gebruik is voor virtuele toevoeging in Hauptwerk aan een bestaand instrument


Als je de website goed leest is de klavier omvang nu C-g3 (kan iemand dat bevestingen?). Het echte orgel is maar C-d3. De 'oude' wet versie was C-f3. Dus toch nog een beetje extended.

mvg,
Martijn
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 09 apr 2016 20:10

Re: Haarlem surround

Hallo Martijn,

Inderdaad dat klopt van C-g3.

Groet,
Gerald

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 09 apr 2016 22:14

Re: Haarlem surround

Vanavond aan de slag geweest met de front/rear afstelling. Met behulp van een pink noise audio bestand en een SPL meter het geluidsniveau van front en rear gelijkgetrokken op de orgelbank positie. Dus vergelijkbaar met een front/rear verhouding van 50/50. Daarbij ook de speakers opnieuw 'op tijd' gezet zoals in deze topic beschreven staat: http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=4&t=2159&hilit=Timing

Het resultaat is ronduit geweldig. De surround voegt zo veel ruimtewerking toe maar door de vrij directe front-kanalen blijft het detail overeind. Bij de 2-kanaals versie vond ik die directere front-kanalen voor studie fijn maar qua beleving te veel 'in your face'. Met de surround-variant herken ik duidelijk de Haarlemse beleving. Complimenten aan Voxus!

Berichten: 33

Geregistreerd: 26 maart 2011 23:20

Bericht 11 apr 2016 10:27

Re: Haarlem surround

Aardig om te weten: Voxus adviseert om bij surround gebruik de slider uit te zetten, dwz de "standaard' verdeling Front en Rear aan te houden. Volumes voor en achter kun je dan nog variëren als je bijv. een aparte versterker/set actieve speakers hebt voor Front en Rear.

In bijgaande info (http://www.voxusorgans.com/sites/defaul ... 20Info.pdf) staat het op pagina 3:

" In de Professional-extended edition is het mogelijk om zelf de luisterplaats te bepalen. Dit kan door de slider te bewegen op het tabblad ‘control’. Deze functie werkt optimaal wanneer u gebruikt maakt van een stereo weergave via hoofdtelefoon of speakers. Bij speakers in quadrafonie opstelling (minimaal 4 speakers, 2 aan de voorzijde (front) en 2 aan de achterzijde (rear) is het niet aan te raden deze functie te gebruiken. Wanneer de slider naar boven wordt
geschoven, klinkt het orgel van dichterbij. Wanneer de slider naar onderen wordt geschoven, verplaatst u de luisterpositie verder van het orgel af. Hiermee kunt u naar eigen smaak de verhouding tussen direct en indirect geluid zelf instellen naar eigen smaak. De sliderfunctie kan worden uitgeschakeld door middel van de knop onder de slider. "

Persoonlijk vind ik de twee kanaals variant ook van een verbluffende geluidskwaliteit , ook naarmate je de slider verder openzet. Volume dien je wel aan te passen als je virtueel verder weg van het instrument staat
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 11 apr 2016 20:11

Re: Haarlem surround

Is het zo dat de slider eigenlijk ook gewoon een volume regelaar is van Front en rear?
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 12 apr 2016 00:08

Re: Haarlem surround

Als je zoveel geld te besteden hebt voor Haarlem, dan kan dat luttele bedragje voor Reaper er toch nog wel van af??

Het wordt steeds duidelijker, dat een succesvol gebruik van "surround" samplesets staat of valt met gebruik van de juiste tools en navenante inregeling. Ik vind het jammer, dat dit helaas nog steeds is voorbehouden aan de wat meer technisch onderlegden, en de "leek" toch een btje in de kou blijft staan.

Hier is nmm voor de diverse HW-console aanbieders ook een taak weggelegd voor goede advisering en nazorg......

Wellicht dat een toekomstige upgrade van HW hierin verbetering kan brengen. De sets lopen nu eigenlijk vooruit op een goede HW-integratie.

HG

Geert

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 12 apr 2016 09:01

Re: Haarlem surround

geert01 schreef:Het wordt steeds duidelijker, dat een succesvol gebruik van "surround" samplesets staat of valt met gebruik van de juiste tools en navenante inregeling.


Nou daar valt wel wat op af te dingen hoor. Laten we potentiele Hauptwerk gebruikers nou niet afschrikken en verdrijven naar alternatieven.
Het is mijn inziens meer een verschil in tussen een maximaal haalbaar resultaat en een meest optimaal te bereiken resultaat. Een en ander ingegeven door te besteden budget voor de audio apparatuur, kennis en ervaring van en met Hauptwerk, kennis en ervaring van en met computers en derde software en het meer of minder audio kritische gehoor en (voor)-oordelen van de betreffende Hauptwerker.

Of te wel: met een eenvoudige setup kan je prachtige klanken in huis halen. Heb je zin, kennis, tijd en veel geld om te spenderen aan je hobby: enjoy it.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 12 apr 2016 09:40

Re: Haarlem surround

Hoi Fokko

Zo is het!! er is voor elk wat wils in Hauptwerk land en als je nog een stap verder wilt gaan dan staat er genoeg op het forum om dat te realiseren. Geert heeft wel gelijk dat als je een stapje verder wilt dat dan Reaper niet duur is en de mogelijkheden voor tweaking van je systeem enorm toeneemt.

groet Jan

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 14 apr 2016 09:51

Re: Haarlem surround

Hallo Jan,

We dwalen van het onderwerp af, maar kan je eens aangeven wat nu de meerwaarde van Reaper is.
Ik heb op het forum daarna gezocht maar voor me zelf geen goed beeld van gekregen. Er staat wel ontzettend veel info over Reaper op het forum. Het gaat mij om de toegevoegde waarde voor je audiosysteem, dus niet het opnemen e.d. Is Reaper een opwaardering voor een stereo opstelling ?

Groet Hans

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 14 apr 2016 10:44

Re: Haarlem surround

Hans B schreef:Hallo Jan,

We dwalen van het onderwerp af, maar kan je eens aangeven wat nu de meerwaarde van Reaper is.
Ik heb op het forum daarna gezocht maar voor me zelf geen goed beeld van gekregen. Er staat wel ontzettend veel info over Reaper op het forum. Het gaat mij om de toegevoegde waarde voor je audiosysteem, dus niet het opnemen e.d. Is Reaper een opwaardering voor een stereo opstelling ?

Groet Hans


Ja, dat is het, mits je bereid bent tot het aanleren van de software. Wat Reaper allemaal kan is niet zo gauw in een paar woorden te vatten. Paar voorbeelden:
* equalisatie (zorgen dat alle toonhoogtes even luid klinken, of bepaalde toonhoogtes versterken/verzwakken)
* Reaper is nodig voor de ARC2 software, die corrigeert voor de akoestiek van je ruimte
* bij surround correctie uitvoeren voor het tijdsverschil tussen je speakers voor en achter
* Het onderlinge volume regelen van groepen registers die je hebt toegewezen aan verschillende kanalen (bijvoorbeeld front/rear samples, manuaal1/manuaal2/pedaal), ook bij sample sets die deze functionaliteit niet van zichzelf hebben
* In- en uitschakelen van je rear samples zonder dat je je sample set moet herladen of je rear speakers handmatig aan- en uitzet
* toevoegen van kunstmatige nagalm
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 apr 2016 10:59

Re: Haarlem surround

Hoi Hans

Reaper is een DAW (digital audio workstation) als je dit combineert met Hauptwerk door hauptwerk als VST in te laden of via asioreroute het geluid te routen, dan heb je de mogelijkheid om nog wat extra bewerkingen toe te passen op het Hauptwerk signaal. Reaper is eigenlijk de basis en daarin kan je instrumenten in laden als VSTi of een bewerkings programma VST zoals bijv Sir2.
Ik heb het in de loop der jaren gebruikt voor div. toepassingen.
o.a:
Reaq VST voor equalising room nodes. Later opgevolgd door Arc2 VST die via een geautomatiseerd inmeet systeem de roomnodes vewijderd nu alweer opgevolgd door Dirac vst.
Reaverb VST om galm toe te voegen aan dry sets later gevolgd door de betere Sir2 VST waarbij je met stereo sets een overtuigende gesimuleerde galm over de rear kanalen kan toevoegen.
Isone vst om de koptelefoon weergave te verbeteren.
en recent nog een delay VST om de front met de rear kanalen te timen.
Zo zijn er nog veel meer VST waar je mee kunt experimenteren.
Op het internet zijn ook bijv. Piano VSTs te vinden (sommige gratis) waar bij je op je (aanslag gevoelige!) hauptwerk orgel piano kan spelen.

Zie net dat Jos ook al heeft gereageerd dus sommige dingen zijn wat dubbel op geschreven!!

Groet jan

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 14 apr 2016 13:12

Re: Haarlem surround

Hallo Jan en Jos,

Bedankt voor jullie reactie.
Ik speel zelf redelijk veel met een hoofdtelefoon, misschien toch ook iets om daarvoor Reaper aan te schaffen.
Als ik het goed begrijp kan je met Reaper hetzelfde doen als wat in b.v. het sample Heusden / Weissenau zit, Front en Rear mixen in een stereo opstellingen. Kan je ook b.v. van Weissenau het Echo-werk op een apart kanaal zetten en deze wat harder in volume zetten.
Wanneer voeg je galm toe, alleen bij een "droge" set of altijd galm via Reaper.

Groet Hans

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 14 apr 2016 14:00

Re: Haarlem surround

Ja, die koptelefoon, dan is Reaper een must. Want dan kan je alles zo fijn afregelen, en er tevens nog een speciale binauraliser tussenschakelen ( TB Isone) waarmee je dus hetstereobeeld aanpast voor de hoofdtelefoon. En idd, als je per werk verschillende kanalen toepast, kan je dus nog wat bijregelen. Etc etc...

Voor de leercurve: wil ik best een keertje langskomen hoor...alst niet in de uiterste hoeken des lands is.

HG

Geert

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 14 apr 2016 14:35

Re: Haarlem surround

hallo Geert,

Bedankt voor je info en aanbod.
Ik denk dat ik eerst Reaper ga aanschaffen en zelf wat uitproberen. Misschien dat ik dan een beroep doet op je aanbod. Ik woon in het Groene Hart :?:
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 14 apr 2016 16:53

Re: Haarlem surround

Ik heb de surround set nu een week in huis na een half jaar de eerste versie te hebben bespeeld. En ik vind het een hele mooie set geworden. Ruimtelijk maar met behoud van detail. Iets wat bij de dom utrecht en in mindere mate bij laurens rotterdam enigsins mist. Het is een goed gelukte kopie van het origineel.

Wel vind ik de menging van front en surround niet helemaal optimaal. Maar dat is waarschijnlijk op te lossen met nog wat experimenteren met de inregeling van het geluid.
Ik heb hem nu over drie kanalen (hoofdwerk en rugwerk, bovenwerk, en surround) lopen.
Als ik een mixdown maak van surround naar front dan mengt het al beter.

De registers onderling missen soms wat dynamiek. Je moet behoorlijk wat registreren om meer of minder body te krijgen maar dat is op het echte orgel ook het geval.

Al met al een plezierige set.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com