Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Sampleset Grote kerk Apeldoorn?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 16 dec 2012 14:59

Sampleset Grote kerk Apeldoorn?

Organist Jan van Gein nam zondag 2 december afscheid als hoofd organist van de grote kerk Apeldoorn.
Als afscheidscadeau kreeg hij van de kerk een cadeaubon met als waarde de nog op te nemen HW sampleset van 'zijn' orgel. Waaruit dus blijkt dat dit Bätz-Witte orgel opgenomen gaat worden. Jan van Gijn zelf heeft nog nooit op een HW orgel gespeeld en weet zelf eigenlijk niet eens goed wat het inhoud. Er werd gezegd dat het komend voorjaar opgenomen zou worden.

Het gaat om dit orgel:

Afbeelding

Afbeelding
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 16 dec 2012 15:36

Re: grote kerk apeldoorn

Volgens mij word 2013 een heel mooi hauptwerk jaar.

-Tholen
-Doesburg
-Apeldoorn

Wat mij betreft klinkende Plaatsen/orgels.

Groeten Jochum

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 16 dec 2012 16:35

Re: grote kerk apeldoorn

Jochum,

Als Apeldoorn nog opgenomen moet worden, verwacht jij deze dan ook in 2013 uit? Ik heb daar zo mijn twijfels over.

Eerst teken ik nog maar voor de Bavo in Haarlem, want op dat front blijft het mij ook te stil... :(

Mvg.
Paul.
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 16 dec 2012 16:50

Re: grote kerk apeldoorn

Hallo Paul,

Och, misschien en waarschijnlijk niet. Maar een beetje wishful thinking
met dit wat triestige weer is ook niet erg, toch?
Dus ik gooi nog maar een blok hout in de kachel, brrrr. ;) (bij gebrek aan bibber smilie)

Groeten Jochum.

Berichten: 105

Geregistreerd: 30 jul 2012 09:33

Bericht 16 dec 2012 17:41

Re: grote kerk apeldoorn

mbouwheer schreef:... Jan van Gijn zelf heeft nog nooit op een HW orgel gespeeld en weet zelf eigenlijk niet eens goed wat het inhoud...

Nou, ik weet zeker dat Jan wel eens op een HW orgel heeft gespeeld; een van z'n leerlingen heeft HW en daar zijn we ooit als groepje leerlingen van Jan, samen met hem, een middag naar toe geweest om te luisteren, en, vooral te spelen.
(Weet je ook wie m'n orgeldocent is ;-)

mvg,
bert
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 16 dec 2012 18:20

Re: grote kerk apeldoorn

bert schreef:
mbouwheer schreef:... Jan van Gijn zelf heeft nog nooit op een HW orgel gespeeld en weet zelf eigenlijk niet eens goed wat het inhoud...

Nou, ik weet zeker dat Jan wel eens op een HW orgel heeft gespeeld; een van z'n leerlingen heeft HW en daar zijn we ooit als groepje leerlingen van Jan, samen met hem, een middag naar toe geweest om te luisteren, en, vooral te spelen.
(Weet je ook wie m'n orgeldocent is ;-)

mvg,
bert


Ik was iets te suggestief merk ik. :oops: Een kennis van mij krijgt van hem les en die had de kadobon zien staan in zijn lesruimte. Toen gaf van Gijn zelf aan dat hij niet goed wist wat Hauptwerk precies inhield. Dus dat gaf mij het idee dat hij er waarschijnlijk ook nooit op gespeeld had. Want dat vergeet je niet zo snel toch? :lol:
Verkeerde inschatting dus.

Maar wel een leuk kado! Om een vertrekkend organist zijn orgel kado te geven.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 16 dec 2012 18:51

Re: grote kerk apeldoorn

Goed bericht zeg, prachtig "warm" orgel?

Is al bekend wie het gaat opnemen en uitbrengen?

Gr

Gertjan

Berichten: 154

Geregistreerd: 12 maart 2011 16:27

Woonplaats: Hattem

Bericht 16 dec 2012 21:26

Re: grote kerk apeldoorn

Zelf was ik ook bij het afscheid van Jan van Gijn indrukwekkend om zo afscheid te nemen na 33 jaar
na afloop met een medewerker gesproken die vertelde dat de sampe set al opgenomen was en in maart april aan
Jan van Gijn zou worden gegeven
Dick2

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 17 dec 2012 08:07

Re: Sampleset Grote kerk Apeldoorn?

Maar wie o wie heeft het opgenomen?
Sonus Paradisi is volgens mij bezig met Doesburg
OrganArt met nieuwe versie van Reinhardtsgrimma
Voxus met Tholen
Bovengenoemde kunnen dus zeer waarschijnlijk niet in maart/april met een nieuw set komen.
Sygsoft soms?
Ik ben bang dat Jan van Gijn wel enig geduld moet hebben... :cry:

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 dec 2012 18:59

Re: Sampleset Grote kerk Apeldoorn?

of heel misschien Brett Milan?? :?:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 37

Geregistreerd: 01 nov 2012 18:04

Woonplaats: Veere

Bericht 17 dec 2012 20:21

Re: Sampleset Grote kerk Apeldoorn?

Wat zij de combinatiestemmen die dit orgel heeft en hoe werkt een combinatiestem? In het overzicht hierboven zijn ze niet toegekend aan een klavier, kan hieruit worden opgemaakt dat ze vanaf alle drie de klavieren zijn te bespelen?
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 17 dec 2012 20:39

Re: Sampleset Grote kerk Apeldoorn?

De indeling "grondstemmen"/"combinatiestemmen" komt veel voor bij instrumenten van Cavaillé-Coll.
J.F. Witte paste het ook wel toe, en Adema en Bakker & Timmenga (op eenklaviers orgeltjes) ook.

Voor zover ik weet wordt de windlade van een werk in tweeën gedeeld: een deel met grondstemmen, en een deel met de overige registers. D.m.v. een trede kan zo'n deel van de lade in z'n geheel (in Apeldoorn volgens mij alleen het combinatiedeel) worden in- en uitgeschakeld door een afsluiting van de windvoorziening naar dat deel van de lade. Zo is het mogelijk om snel en eenvoudig van klanksterkte te wisselen op één klavier.
Combinatiestemmen zijn bij mechanische orgels dus niet vanaf meerdere werken te gebruiken. Het betreft hier dus een in tweeën gedeelde lade van Manuaal II (het oude 'hoofdwerk').

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 19 dec 2012 00:21

Re: Sampleset Grote kerk Apeldoorn?

Het orgel van de Grote Kerk is fantastisch.
Echter, de klank in de kerkzaal is naar mijn mening verre van optimaal, in ieder geval in een redelijk bezette kerk. Ik vermoed dat door het grote luifel boven de kansel de klankuitstraling van het orgel in de weg zit waardoor het geluid boven in de kerk blijft hangen. Dat is mijn beleving. Hoe dit in een lege kerk is weet ik niet, ik hoop het beste er maar van.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 19 dec 2012 09:11

Re: Sampleset Grote kerk Apeldoorn?

Dus misschien 2 orgels uit Apeldoorn dit jaar.
Ik hoorde nl dat er nog een is opgenomen in Apeldoorn.
Avatar gebruiker

Berichten: 25

Geregistreerd: 22 feb 2013 19:42

Woonplaats: Apeldoorn

Bericht 25 feb 2013 10:44

Re: grote kerk apeldoorn

dickgerda schreef:Zelf was ik ook bij het afscheid van Jan van Gijn indrukwekkend om zo afscheid te nemen na 33 jaar
na afloop met een medewerker gesproken die vertelde dat de sampe set al opgenomen was en in maart april aan
Jan van Gijn zou worden gegeven
Dick2


Misschien heb ik voor verwarring gezorgd, ik heb verteld dat er proefopnames zijn gemaakt voor de sampleset :oops:
Groet,

Jan van den Brand
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 20 maart 2013 15:17

Re: Sampleset Grote kerk Apeldoorn?

Ha die Jan! Ook hier beland ;-)
Welkom uit Zeeuwenland!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 25

Geregistreerd: 22 feb 2013 19:42

Woonplaats: Apeldoorn

Bericht 20 maart 2013 21:12

Re: Sampleset Grote kerk Apeldoorn?

ja Kees, ik zag dat ik mogelijk voor verwarring had gezorgd, goed om dit even toe te lichten. Ook goed om hier wat wijzer te worden als beginnend "Hauptwerker"

Groet,
Jan
Groet,

Jan van den Brand
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 21 maart 2013 01:56

Re: Sampleset Grote kerk Apeldoorn?

Klopt de dispositie die hier genoemd is? Ik zat eens even wat beter te kijken en ik vind er relatief weinig tongwerken op zitten. Op dat Positief alleen maar een fagot 16 zonder 8 voets 'broeder' en op het Pedaal geen Trombone 8 oid. Op dat Zwelwerk had ik toch wel 16, 8, (4) trompetten verwacht i.p.v. deze zo op het eerste gezicht 2 zachte (enigszins op elkaar lijkende?) tongwerken en Vox Humana ontbreekt ook evenals een 4 voets variant. Nu is er virtueel wel wat te schuiven en bij te maken natuurlijk maar toch...

Ook staat nergens een tremulant vermeld, zou die er echt niet opzitten? Kan natuurlijk, Bätz deed dat wel eens vaker, in Asperen staat er nu ook één zonder tremulant. Persoonlijk mis ik dan toch wel wat en virtueel nabootsen in Hauptwerk waren we eigenlijk net vanaf nu we ze allemaal samplen, maar als ze er niet opzitten... :roll:

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 21 maart 2013 11:48

Re: Sampleset Grote kerk Apeldoorn?

Cribo schreef:Ook staat nergens een tremulant vermeld:


Iets beter kijken wellicht ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 21 maart 2013 11:54

Re: Sampleset Grote kerk Apeldoorn?

Soms is een beetje verwarring wel goed voor de activiteit hier ;-)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 maart 2013 12:01

Re: Sampleset Grote kerk Apeldoorn?

Jan Wim schreef:of heel misschien Brett Milan?? :?:
Brett is op dit moment "ergens" een orgel aan het opnemen. Is hij in Apeldoorn gesignaleerd?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 maart 2013 18:49

Re: Sampleset Grote kerk Apeldoorn?

Evert-Jan schreef:
Jan Wim schreef:of heel misschien Brett Milan?? :?:
Brett is op dit moment "ergens" een orgel aan het opnemen. Is hij in Apeldoorn gesignaleerd?



Heb Brett niet gesignaleerd, is het gevoel.. :?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 25

Geregistreerd: 22 feb 2013 19:42

Woonplaats: Apeldoorn

Bericht 01 apr 2013 19:56

Re: Sampleset Grote kerk Apeldoorn?

Cribo schreef:Klopt de dispositie die hier genoemd is? Ik zat eens even wat beter te kijken en ik vind er relatief weinig tongwerken op zitten. Op dat Positief alleen maar een fagot 16 zonder 8 voets 'broeder' en op het Pedaal geen Trombone 8 oid. Op dat Zwelwerk had ik toch wel 16, 8, (4) trompetten verwacht i.p.v. deze zo op het eerste gezicht 2 zachte (enigszins op elkaar lijkende?) tongwerken en Vox Humana ontbreekt ook evenals een 4 voets variant. Nu is er virtueel wel wat te schuiven en bij te maken natuurlijk maar toch...

Ook staat nergens een tremulant vermeld, zou die er echt niet opzitten? Kan natuurlijk, Bätz deed dat wel eens vaker, in Asperen staat er nu ook één zonder tremulant. Persoonlijk mis ik dan toch wel wat en virtueel nabootsen in Hauptwerk waren we eigenlijk net vanaf nu we ze allemaal samplen, maar als ze er niet opzitten... :roll:


De dispositie is bijna correct, één tremulant ontbreekt. Alle klavieren hebben een tremulant, zwelwerk en hoofdwerk is gecombineerd, het betreft hier het originele Witte orgel. De 2 tongwerken op het zwelwerk zijn duidelijk verschillend van karakter.
Virtueel schuiven is niet nodig/gewenst, het orgel is bescheiden van klank maar wel compleet.

Groet,
Jan
Groet,

Jan van den Brand
Avatar gebruiker

Berichten: 36

Geregistreerd: 01 feb 2014 18:13

Bericht 20 aug 2015 08:48

Re: Sampleset Grote kerk Apeldoorn?

Hallo Allemaal,

Het is al een tijd stil rondom dit orgel in Hauptwerkland.
Weet iemand een status? Of wie bezig is om dit orgel te samplen?

Dit is een prachtig orgel en zou ik zo willen aanschaffen.

Ik hoop dat iemand er iets meer over weet?

Groeten Martijn
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 20 aug 2015 12:57

Re: Sampleset Grote kerk Apeldoorn?

JanvdB schreef:De dispositie is bijna correct, één tremulant ontbreekt. Alle klavieren hebben een tremulant, zwelwerk en hoofdwerk is gecombineerd, het betreft hier het originele Witte orgel. De 2 tongwerken op het zwelwerk zijn duidelijk verschillend van karakter.

Met dien verstande dat het positief (man. 1) in 1977 is toegevoegd. Dat is werk van Van Vulpen.
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com